{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Det mest forfærdetlige - når du ser den i øjnene.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag oplevet en af de mest forfærdetlige oplevelser med min hest...

Min hest kommer ind på staldgangen, har en dag hvor han tripper meget rundt mellem de to bokse der nu er der. han skider og tisser, hvor jeg så fjerne lortene og lågger spåner oven på tisset så det kan suge det op. (det er derfor nød til at blive liggende da det skal suge det op)
Jeg får striglet min hest og sadlet ham op. Han står pludselig helt stille og roligt og jeg roser ham. Da jeg så går over for at hente min ridehjelm begynder min hest så at trippe, men han glider så med bagparten og vrider hele kroppen og falder så pladask ned, kun hovedet der er spændt fast er holdt oppe og holder derfor hele hans krop. Jeg smider hurtigt hjelmen og løber over til ham for at hjælpe min fuldstændige panik slagende hest op, men han bliver ved med at glide og det var meget voldsomt. I forvejen er han meget sensibel og hver gang han ramte en boks væg og den larmede blev han endnu mere bange. Jeg formår så at få spændt ham op og giver slip på ham og lader ham selv prøve. Han lægger sig så ned venter lidt og prøver så at komme op igen, men så falder han helt ned på siden og lægger fuldstændig stille. Han er en smile for stor til at lægge på staldgangen så hovedet er mast op i væggen. Han trækker vejret voldsomt og hans øjne er helt hvide. Jeg prøver at få ham til at slappe af og snakker og aer ham lidt og så bliver hans øjne roligere og roligere, til sidst ser de helt mærkelige ud og jeg ser hans mave knap nok bevæge sig. Noget fortæller mig at der er noget galt og jeg siger så til de to andre der er der at vi skal have ham op nu. Min hest lukker så øjnene i et stykke tid og så reagerer jeg, han åbner dem dog igen men ser underlig sløv ud. Jeg ved ikke hvor lang tid der går mens han lægger der med sadel og hovedtøj der lægger helt skævt på ham, men stille for jeg ham mere op og så endelig kom han helt op at stå. Og jeg skynder mig væk fra de våde spåner. Min hest står bare og ryster og er fuldstændig i chok og jeg selv er i chok.

Og nu er det nok.

Man viser hesten i en tidlig alder, staldgangen frem og lærer den at det er okay og at man skal stå stille.
Min hest kan det ikke, han er 10 år og nu skal han altså lære det!
Så jeg må jo lades som om han er en unghest, men hvordan lærer man en hest at stå stille på staldgangen, samtidig med at være helt rolig og også få den til at holde op med at tisse og skide på staldgangen?

Jeg føler ikke rigtig mine metoder hjælper hver gang, det er kun nogle gange de har hjulpet, men det holder ikke...

Det skal lige siges, han intet er kommet til, hvilket er meget heldigt efter de voldsomme ting der nu skete!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det mest forfærdetlige - når du ser den i øjnene..
  • #1   3. jun 2012
    Hvad er det galt i at tisse og skide på staldgangen - især skide?
    Når man skal så skal man.

    Anyways at stå stille er der forskellige metoder til.
    1 - ros hesten hver gang den står stille. Den nusses, kløs snakkes til osv.
    Når den bliver urolig så får den ingen opmærksomhed. Du vender ryggen til, snakker ikke, kigger ikke, ingen ting. Står den stille i 2 sek så roooooos, godbid, nus, klø, i det øjeblik den er urolig, så går man.

    2 - bak hesten tilbage på plads HVER gang den rykker sig.

    Begge metoder man er konsekvent og gør det HVER gang.


  • #3   3. jun 2012 puha! sikke en forfærdelig oplevelse Abso! smiley
    stakkels jer..



  • #4   3. jun 2012 Er det ikke fordi at den ikke kan stå alene? hesten skider jo fordi at den er stresset i dette tilfælde...
    har oplevet mange mange mange heste med dette problem! og hver evig eneste gang var det fordi at hesten ikke kunne stå alene... så hvis jeg var dig så ville jeg lade en anden rolig hest stå sammen med ham på staldgangen til han vender sig til at det er okay, og langsom begynde at rykke den anden hest længere væk (hvis du forstår) og tilsidst bare stå derinde alene - massere af ros og KUN skæld ud hvis han er ved at presse dig op mod boksene. smiley

    & hold da op en træls oplevelse smiley kan godt forstå at du gerne vil havde at han skal lære det nu .. smiley


  • #5   3. jun 2012 I mine øre lyder det som om hesten stresser op, på staldgangen. Jeg tror det bedste du kunne gøre, var at finde ud af hvorfor? og over hvad. dernæst kan du bedre hjælpe ham.

  • #6   3. jun 2012 Nej det gør det selfølgelig ikke smiley men ligemeget hvad man gør, så vil der altid være nogen som ens metoder virker super godt på, mens det slet ikke vil virke på andre smiley

  • #7   3. jun 2012 Nej det ved jeg heller ikke smiley men synes det kunne være værd at prøve i hvert fald smiley

  • #8   3. jun 2012 En metode som hjalp på min fuldblod engang var at lægge en masse vaner ind.

    Til start så vænne hesten til at den vil få mad hver gang den kom ind i stalden, og JA, det betyder 0 ridning i første omgang smiley hvis sådan en basis ting som at stå stille på en staldgang ikke virker, så er det altså, ret farlig, dumt og uansvarligt at sætte sig op på dyret og ride derud. 1 skridt af gangen.

    Nå men så snart min hest fandt ud af at der var mad hver gang vi kom i stalden så kunne jeg efterhånden binde ham, og hente maden istedet for at det stod klar. Når han så var vant til det, så kunne han nøjes med nogle gulerødder, hvorefter vi så trænede, kom ind i stalden igen = mad.

    Omkring sidste step kunne hesten sagtens stå bundet inde i stalden, alene uden problemer smiley

    Imens blev stop og fremsignal selvf. øvet


  • #9   3. jun 2012 PRØV det her - uden fordomme, uden kritik, - PRØV om det virker.

    Giv hesten en håndfuld hø, når den er bundet (kræver den kan nå jorden, eller nogle binder en spand rundt om nakken, ligesom ved en mule-pose.

    Det virker som lidt upædagogisk, og jeg ville heller aldrig have valgt det., og har prøvet at opdrage min plag på alle andre måder, som også skøjter rundt ved opbinding.

    Men prøvede så med ca. 1 kg hø.. SÅ slappede hun af, og stod stille. OGSÅ efter høet var spist!


  • #10   4. jun 2012 Åh, det gjorde min også sidste år, da han fik hovedet under tovet og gik i panik fordi han fik et pres over nakken da han ville trække hovedet op igen, og plask så gled han ned på gulvet. Han lå også stille efter et stykke tid så jeg kunne få ham fri, og var helt forvirret da han kom på benene igen smiley
    Jeg har trænet meget, som lone s siger, med mad på gulvet som de kan gumle på og ikke stresse op over alt mulig andet smiley


  • #11   4. jun 2012

    Det er ikke fordi jeg egentlig som sådan har noget imod det, men han skider mindst tre gange og tisser en gang på et kvarter, når han står på staldgangen. Jeg tror det har noget af gøre med at han er stresset, men ja.

    Dine to metoder har jeg gjort (den første noget ligende) de hjalp rigtig godt i en periode, men så var det som om han holdte op med at egentlig at lytte eller lægge mærke til mig overhovedet.

    Jeg har flere gange ladet ham få noget hø/wrap og selv sine fulde måltider på staldgangen, men hvis du sætter spanden på jorden flyver han hoved op hver gang der kommer en lyd og han bliver mere sensibel, hvilket er meget mærketligt når man spiser mad går det ind og beroligere hjernen fordi vi bliver trygge.

    Min hest her er egentlig en utrolig god og lydig hest, som er god til at lære, men når han står på staldgangen ændrer han sig. Han har ikke seperations angst eller noget og han kunne stå stille fuldstændig det tidligere sted han stod, hvor der endda var mindre lys og laver til loftet. - Der stod han så også i boks inde i den stald, her hvor vi står nu er han i løsdrift.

    en anden ting jeg oplevede var at når vi gik ind i stalden og lod vær' med at binde ham fast, så virkede han roligere? Dog kan jeg ikke gå fra ham da han følger efter og så begynder han også at vende rundt og stikke mulen ind til de andre heste, som ikke er så glade for at han bare kommer der.
    Kan det være noget klaustrofobi?
    Jeg ved at han også er hunderæd for heste trailere...

    Og tusind tak for de mange i er som har skrevet og kommet med hjælp!
    Jeg værdsætter det virkelig!


  • #12   4. jun 2012 Abso & Argo - TAB. prodcution H

    Hmm han føler sig nok bare ikke hel tryg i den pågældende stald.

    Prøv at nøjes med et trækketov i ham, hvis han da ikke render nogle steder smiley
    altså hvor du strigler mm. mens du har fat i tovet. Sørg for at komme ofte hen til ham for at rose ham, klappe, nusse og give en godbid. Prøv måske at snakke? husk at trække vejret ganske roligt og dybt (helt ned i maven)

    Og jeg ville fortsat give hesten dens måltid mens den står der. Du skal jo ikke stille maden så hesten står selv, du skal holde spand/balje mens hesten spiser smiley det tog min hest +/- 3 mdr før han faldte til ro, altså fra start til slut af det forløb jeg beskrev tidligere smiley


  • #13   4. jun 2012 og det skal lige siges at han både stejlede og bukkede da han stod på staldgang -_- og han endte ud med at kunne stå pænt selv, ganske afslappet. Længe leve madglad hest smiley

  • #14   4. jun 2012 Grunden til den blev helt tom i øjnene og bare blev liggende kan godt være fordi heste er indrette sådan at når de går i panik så vil de flygte. Men hvis de ikke kan bevæge sig, og er fastlåst, vil de give op efter et stykke tid. Det sker også hvis en hest synker i kviksand eller mudder, de kæmper og så giver de op fordi de ikke kan bevæge sig. Men det var godt der ikke skete mere, stakkels lille hest :o(

    Det er nogle gode forslag der er kommet, men jeg tænker bare at hvis det er en for meget madglad hest, så vil den jo begynde at tigge helt vildt hvis den ved den får man hver gang den skal i stalden. Så det kan godt være det ene bliver løst, men så har man så et andet problem i stedet :o) Og det kan også godt stresse at skulle tigge efter mad. Så overvej først lige hvilken type din hest er inden du vælger den løsning.


  • #15   5. jun 2012 Hvordan reagere han inde i boksen? du kunne prøve at strigle inde i boksen i en periode derefter stiller du dig med ham på staldgangen lige ude foran hans boks så han ligesom er tryg fordi han burde være tryg i hans boks smiley

Kommentér på:
Det mest forfærdetlige - når du ser den i øjnene..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce