{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
597 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til Avlere :o) {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg skal trække et føl på min elskede hest, Penny og vi har fundet den perfekte hingst, Offem Minos! Uf, en lækker sag! Jeg er SÅ spændt :o)

Problemet er bare, at Penny og Minos deler samme Oldefar (Merrie Moscan)
Merrie er MMF til Minos, og MFF til Penny.

Så nu til mit spørgsmål:
Vil dette påvirke avlen? Altså er der tale om indavl, og skal jeg finde en anden hingst, eller er det så langt ude, at der ikke sker noget ved det? :o)

På forhånd mange tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til Avlere :o)
  • #1   1. maj 2012 Min har godt nok samme tipolde, men det har da vist ikke påvirket hende smiley

• #2   1. maj 2012 jeg ville finde en anden hingst,ind avl er ikke godt og oldefar er tæt på alligevel
    og der findes så mange gode hingste

• #3   1. maj 2012 Det er det der kaldes linie avl smiley Hvis det kun er ham og bagud de deler så betyder det ikke ret meget for indavlsprocenten max 2 %, så det er ikke slemt.

• #4   1. maj 2012 Sandsynligheden for at der sker noget med føllet er meget lille, jeg sntes du skal gøre op med dig selv om du sys det er for tæt, ved føllet bliver det jo helt ude ved tip oldeforældrene at den deler gener, jeg mener ikke der er nogle røde lamper der blinker der, har selv lige købt en hoppe hvor samme hingst går igen 3 gange, som FFF, FMF og MFF, hun er sund og rask intet der.

• #5   1. maj 2012 Tak for hjælpen alle :o)

• #6   1. maj 2012 Jeg ville ikke gøre det, der er hernede lige født et føl, hvor begge forældre har samme oldefar, og føllet blev altså født uden øjne, altså bare med to hulrum. Så jeg ville ikke tage chancen. Og ja, der findes tonsvis af andre mindst lige så lækre hingste smiley

• #7   1. maj 2012 Jeg siger også bare, at jeg selv ikke ville tage chancen efter at have set, hvad der KAN komme ud af det. Det var så synd og trist at se det lille føl, så livsglad og kom op på benene og fandt patten trods manglende øjne, men det blev jo selvfølgelig aflivet kort efter. Det kan godt være, der er en meget lille chance for det, men jeg ville på ingen måde risikere det. Så er det jo op til folk selv, hvad de vil smiley

• #8   1. maj 2012 At det pågældende føl er blevet født uden øjen kan jo skyldes andet end at forældrene er i familie.

• #9   1. maj 2012 Tjah det var en 15 år gammel avlshoppe, som alle år har fået velskabte føl, så det tvivler jeg lidt på. Chancen er der jo, også selv om den er lille.

• #10   1. maj 2012 At du sammenligner det med mennesker, finder jeg lidt komisk. Du kan ikke benægte, at der er en lille chance for det, det vil altså sige, at 1 ud af 10000, eller noget i den retning, gange sker det altså. Og forklaringen kan ikke findes andre steder, end den lille procentdel indavl. Det skal lige siges, at det skete hos en avler, som har avlet i over 30 år, og han siger nøjagtig det samme. En mand med over 30 års erfaring inden for hesteavl, tror jeg nu lidt mere på ved hvad han snakker om, en visse andre smiley men det er jo også ligemeget, man må frit ytre sin holdning, jeg ændrer ikke min og prøver heller ikke at ændre din. Jeg siger bare, at jeg ikke ville tage chancen. Det synes jeg, at mine DV-føl er for meget værd til, så er det sagt.

• #11   2. maj 2012 Jeg mener du roligt kan bruge den hingst, linje avl er meget benyttet. Uanset hvad du vælger kan man altid være uheldig.

• #12   2. maj 2012 Bare lige af nysgerihed, til jer der taler for..
    Hvorfor siger i det er okay, når der er så mange der taler for at der skal være tavle på så man undgår indavl længere ude?
    Det er bare fordi jeg har set så mange enmer hvor folk er ved at gå helt i spagat fordi man bruger en hingst uden tavle, og her taler jeg ikke sygdomme, men rent og skær stamtavle, da det er det de fleste køre på?
    Bare lige for at høre smiley

Jeg tror jeg ville finde en anden hingst smiley

Mvh Louise

Kommentér på:
Spørgsmål til Avlere :o)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce