7. dec 2011 Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
1 årig føl lukket ud til min hoppe - What to do? {{forumTopicSubject}}
Jeg står med et lille problem, der går mig en smule på.
For 2-3 uger siden fik stalden et nyt hingsteføl, på knap 1 år. Mig bekendt er han en welsh eller en welsh blanding.
Normalt kommer jeg først i stalden efter hestene er lukket ind, men idag kom vi tidligt ud. Da jeg går ud til foldene for at hente Pearl, kan jeg se at føllet står på fold med Pearl.
Jeg må indrømme at det gør mig en anelse urolig, ikke mindst fordi hun meget gerne skal bedækkes i år.
Jeg ringede self. til staldejer med det samme, og fik at vide, at han virker til at være bagefter, både fysisk og psykisk, så de regnede ikke med at han havde/vil gøre noget.
Jeg står og skal have sæd hjem fra USA, hvilket ikke er billigt, og jeg føler lidt at jeg er tvunget til at skulle have hende tjekket nu, inden jeg får sæden hjem.
Hvad ville I gøre?
Ville I få hende tjekket, og hvem skal betale for det? Og evt. for abort sprøjte, hvis dette skulle være tilfældet?
- Et andet spørgsmål er, hvis hun skal have abortsprøjte, er der så mindsket chance for at hun kan blive drægtig igen, ligesom der kan være ved mennesker efter abort?
Jeg er simpelthen så træt af det, og det går mig virkelig på.
Føllet var meget interesseret i Pearl da hun kom ud igen (går og bider hende i låret og følger hende rundt), men om det er fordi han ser hende som modereksemplar, som legekammerat eller som hoppe, ved jeg ikke? Han virker meget tilbage/ung, så jeg håber bare det er drengestreger.
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 432
Jeg havde sagt hun skulle passe på, men hun havde ikke set dem være interesseret eller bedække.
Så det kan altså snyde rigtig meget, selvom hingsten virker bagud. Naturen ved godt hvad den skal, selvom hingsten ikke gør. Jeg ville få tjekket, så det ikke er spild af penge at få sæd sendt hjem.
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 646
Det kan godt være de synes han lader til at være bagud, men står de og kigger hele dagen om han hopper på?? nej, det gør de færreste.
Derfor skal tvivlen komme dig tilgode.
men nu ved jeg ikke hvornår du regner med at få sæd hjem? for hvis du har tid til at se om hun kommer i brunst og evt vente 28 dage til scanning, så ville jeg gøre det.
Ellers må du forhører dig ved dyrlægen hvad de kan gøre.
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
Hvis du opdager en drægtighed inden det sætter sig fast kan det klemmes og derned mulighed for og prøve igen næste brunst:)
Hingsteejer burde betale både en scanning og tjek for om din hoppe evt er uren.
f
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Med det sagt: jeg var flippet skråt hvis det var min hoppe. Uanet om hoppen er til avl, ridning, bare er foldbums eller what ever, så vil jeg ikke have noge som helst uplanlagte føl, og da slet ikke et af en blanding der næppe er nem at komme af med.
Jeg havde højst sandsynligt flyttet hesten hvis den var min -når staldejeren er villig til at tage den slags risici på MIN hests vejne uden så meget som at informere mig om det, så er der altså tale m et ret alvorligt tillidsbrud. Sådan et sted ville jeg ikke have hest opstaldet.
Men men, nu er du jo ikke mig;o)
Så hvis du vælger at blive stående der, så forlang at plagen 8det er ikke et føl når den er et år;o)) bliver flyttet til en anden fold. Skulle der være sket et "uheld", må det være op til staldejer og hingsteejer at finde ud af hvem der betaler (tvivler på forsikringen dækker, når hingsten bevidst er sat ind til hoppen). I hvert fald er det under ingen omstændigheder dig der burde betale for evt "skader".
nov 2007
jun 2007
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 2.005
Tror du skal gøre staldejer klart at hun IKKE skal gå med noget der har bollerne intakte om det så er en shetter, er de brunstige nok skal de nok finde en løsning...
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
nov 2007
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
Jeg var blevet tosset, hvis det var min hoppe, nogen havde sat en hingsteplag ud til. Ville kræve at få det fjernet omgående og så må de dække hvad der skal til...
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
Jeg ville være blevet virkelig gal i skralden og være flippet total skråt hvis jeg havde opdaget min hest var lukket sammen med en anden hest uden jeg vidst det, hvad end det så var en hoppe, vallak eller what ever.. Skal min hedt lukkes sammen med andre skal jeg vide det og JEG skal være der når de lukkes sammen, sker der noget jeg ikke kan stå indefor vil jeg gerne kunne gribe ind. Jeg har oplevet at komme til min hest total af kraftet og gennem banket.. Med det resultat at min hest måtte sys, indlægges og stå 3mdr indespærret i boksen, og kostet mig over 20.000kr i dyrlægeregninger. Det vil jeg bare ikke udsætte min hest for igen at skulle kører fra sydsjælland til højgård på Fyn i trailer stående på 3 ben, igennem røngen 3 gange, scanninger, scentigrafi og flere scanninger, behandlinger og så ellers 3mdr i en boks..
Håber ikke der er noget og ske noget med din hoppe, held og lykke med det hele
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Jeg har skrevet at jeg vil have Pearl på en anden fold, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så skal hun ikke på fold imorgen (hvilket jeg også vil være virkelig træt af. Var bl.a. derfor hun blev lukket på fold bagefter idag, da hun stresser af at stå inde.
Hun kommer som regel i brunst omkring d. 16, så der er et lille stykke tid igen - Til gengæld betyder det så også, at de muligvis har været på fold sammen, mens hun har været i brunst.
Nu ved jeg godt at han ikke er så stor, men en af grundene til at Pearl skal insemineres er, at hun netop ikke kan holde til naturlig bedækning pga. Kissing Spines, hvilket staldejerne også godt ved. Øv hvor jeg synes det er træls.
Jeg ønsker dog ikke at flytte hende, da jeg ellers er rigtig glad for at være der, og det er Pearl også.
Men ja, mht. omkostningerne må jeg lige snakke med dem, for hvis det viser sig at der er noget, så må de stå for regningen - Andet mener jeg ikke kan være fair.
Undrer mig bare at de tør. Han går sammen med to af deres egne ponyhopper (som heller ikke skal ifoles), og så sammen med min venindes TWH som nu er blevet flyttet.
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 935
1 årig føl lukket ud til min hoppe - What to do?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside