7. dec 2011 Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Knap 1 års hingsteføl sat ud til min hoppe... {{forumTopicSubject}}
Jeg står med et lille problem, der går mig en smule på.
For 2-3 uger siden fik stalden et nyt hingsteføl, på knap 1 år. Mig bekendt er han en welsh eller en welsh blanding.
Normalt kommer jeg først i stalden efter hestene er lukket ind, men idag kom vi tidligt ud. Da jeg går ud til foldene for at hente Pearl, kan jeg se at føllet står på fold med Pearl.
Jeg må indrømme at det gør mig en anelse urolig, ikke mindst fordi hun meget gerne skal bedækkes i år.
Jeg ringede self. til staldejer med det samme, og fik at vide, at han virker til at være bagefter, både fysisk og psykisk, så de regnede ikke med at han havde/vil gøre noget.
Jeg står og skal have sæd hjem fra USA, hvilket ikke er billigt, og jeg føler lidt at jeg er tvunget til at skulle have hende tjekket nu, inden jeg får sæden hjem.
Hvad ville I gøre?
Ville I få hende tjekket, og hvem skal betale for det? Og evt. for abort sprøjte, hvis dette skulle være tilfældet?
- Et andet spørgsmål er, hvis hun skal have abortsprøjte, er der så mindsket chance for at hun kan blive drægtig igen, ligesom der kan være ved mennesker efter abort?
Jeg er simpelthen så træt af det, og det går mig virkelig på.
Føllet var meget interesseret i Pearl da hun kom ud igen (går og bider hende i låret og følger hende rundt), men om det er fordi han ser hende som modereksemplar, som legekammerat eller som hoppe, ved jeg ikke? Han virker meget tilbage/ung, så jeg håber bare det er drengestreger.
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 728 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
Selv om den virker tilbage af sin andre, kan de skam sagtens, har selv prøver det for en del år siden.
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 139
Jeg var blevet så rasende hvis det var min hoppe det var sket for.
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 139
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
Så slå koldt vand i blodet... og se om hun bliver hestegal om 14 dage og hvis ikke ja så ved du hvad vej det er...
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
min hingst var nu fint igang med at forsoege med stivt pivtoej og to boller i posen som 8 mdrs
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Jeg har skrevet at jeg vil have Pearl på en anden fold, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så skal hun ikke på fold imorgen (hvilket jeg også vil være virkelig træt af. Var bl.a. derfor hun blev lukket på fold bagefter idag, da hun stresser af at stå inde.
Hun kommer som regel i brunst omkring d. 16, så der er et lille stykke tid igen - Til gengæld betyder det så også, at de muligvis har været på fold sammen, mens hun har været i brunst.
Nu ved jeg godt at han ikke er så stor, men en af grundene til at Pearl skal insemineres er, at hun netop ikke kan holde til naturlig bedækning pga. Kissing Spines, hvilket staldejerne også godt ved. Øv hvor jeg synes det er træls.
Jeg ønsker dog ikke at flytte hende, da jeg ellers er rigtig glad for at være der, og det er Pearl også.
Men ja, mht. omkostningerne må jeg lige snakke med dem, for hvis det viser sig at der er noget, så må de stå for regningen - Andet mener jeg ikke kan være fair.
Undrer mig bare at de tør. Han går sammen med to af deres egne ponyhopper (som heller ikke skal ifoles), og så sammen med min venindes TWH som nu er blevet flyttet.
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
hvis hoppen er i brunst skal de nok finde en måde og få det ordnet på selvom han er mindre end hende. nogle hopper lægger sig endda ned for hingstet kan nå.
det er vigtigt og få scannet rettidig så det ikke når og sætte sig fast hvis der er en drægtighed, da en abortsprøjte vil udsætte muligheden for drægtighed efterfølgende mindst 120 dage.
så hvis ikke hun går i brunst efter planen få hende scannet hurtigst muligt.
og selvfølgelig mener jeg staldejer burde betale da du ikke er blevet oplyst om hun har lukket din hoppe sammen med en hingst du ikke ønsker føl med.
og så er det jo ikke kun at den evt har bedækket den, men den kan også have gjort hende uren, så en svaber ville også have været ønsket hvis det havde været min hoppe.
feb 2007
desuden er der adskellige ting der indikerer (dog uden at vaere medicinsk bevist) at kissing spine er arveligt... mange afkom af kissingspine hopper faar selv problemer naar de skal til at rides.
dec 2011
Hvad angår avl og Kissing Spines, så har jeg to dyrlæger indover, og begge har sagt god for det. Det meste tyder på, at det ikke er arvet, men noget hun har fået mens hun er vokset op.
Hverken forældre har KS, og ej heller hendes helsøskende. Ligeledes har hun tendens til overvægt, hvilket kan være synderen hvis det er fejlfodring. Og så er der nogle andre ting der også peger i den retning. Generelt er KS meget sjældent inden for TWHen - Jeg har bare trukket katten i sækken.
jun 2006
jun 2006
feb 2007
dec 2011
Dyrlægen har ikke sagt at hun ikke kan holde til naturlig bedækning, men hun har anbefalet mig at få hende insemineret istedet for, for at spare hendes ryg.
Jeg stoler meget på min dyrlæge, og ved at andre der har samme også har fuld tillid til hende. Men jeg gør ikke noget uden at have en dyrlæge ind over.
Og som sagt, så har jeg fået sagt god fra to forskellige dyrlæger.
Pearl er forresten i brunst idag, så det er et positivt tegn.
Knap 1 års hingsteføl sat ud til min hoppe...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside