{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.378 visninger | Oprettet:

Buler /knopper {{forumTopicSubject}}

Min fjordhoppe har små hævelser/ buler svarende til sadelunderlaget , men kun på venstre side de er ikke ømme, der er ikke sår på men de kan mærkes når man stryger hende over pelsen, hvad kan det være? Skal jeg gøre noget ved det?
Hun har også en bule knop ca 5 cm over højre næsebor, der er ikke pels på så man kan se den sorte hud. Den er meget hård men ikke øm det ser ikke ud til der er infektion i. den er ca 4 mm i diameter. den har hun haft et par måneder nu. Tror IKKE det er en vorte da huden er så glat og fn, men hvad kan det så være???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Buler /knopper
  • #1   12. apr 2012 når det er under sadlen kan det være varmeknobber (:

• #2   12. apr 2012 Hvad gør man ved varmeknopper?

• #3   12. apr 2012 det ved jeg faktisk ikke, Aron har haft dem engang og de gik bare væk af sig selv igen (:

• #4   12. apr 2012 det ved mulen kan være en form for svamp. er det tørt?? hvis det er det, ville jeg få dyrlægen ud, så fordi noget medicinsæbe det skal vaskes med..

• #5   12. apr 2012 Den hest jeg måske skulle have haft, havde også varmeknopper, der købte vi noget lyserødt pulver af dyrlægen, der skulle blandes op i vand, og smøres ud på kroppen. Det hjalp ret hurtig. Men det er 6 år siden, så ved ikke, om de stadig har det, eller fået noget nyt smiley

• #6   12. apr 2012 Når jeg har redet en hest som af en eller anden grund har haft varmeknopper, har jeg givet den et par dages ro, så de ikke udvikler sig mere- og samtidigt har jeg vasket der hvor de er med koldt vand. Hvis de er i sadellejet og man ikke gør noget ved dem, kan de bleve store og til sidst kommer der nogen grimme vabellignende sår.

Når jeg så begynder er ride dem, sørger jeg for at køle dem godt med koldt vand bagefter.

• #7   13. apr 2012 Knobberne kommer af, at sadlen er forkert til hesten. Ikke bare ligger forkert, men er forkert stoppet eller slet ikke passer til hesten.
    Jeg har 3 siders notater fra et 3-timers foredrag der hed "rygproblemer hos heste" Her er lidt stikord fra foredraget:

Udstyret:
    - løbende justering af sadel – den sadel der sad godt da hesten skulle tilrides sidder helt sikkert dårligt når den er 10. Justering skal finde sted ca. hvert 5 år.
    - skulderfrihed, balance, kammerbredde, frihed, blød stopning!
    - ca. 3 fingre bagest ved bommen er optimalt (med mindre det er en meget lille hest med meget smal ryg).
    - helst blød stopning – jo blødere den er, jo mindre skal den tilpasses. Er den hård, skal den tilpasses helt perfekt for at sidde som den skal.

Faresignal:
    - små buler/hævelser efter ridning ved skulder/ryg. Tørre områder på ryggen hvis hesten ellers har svedt. Sår. Hvide hår. Asymmetrisk slid på hårene, muskelatrofi (muskel svinder ind).
    Disse faresignaler er vigtige at holde øje med, og behandle. De kommer kun når den er gal.

• #8   13. apr 2012 Forsvinder de ikke så skal du kontakte en dyrlæge snarest. Og kontakt også gerne en sadelmager. Det kan have kedelige konsekvenser hvis det er sadlens skyld, ryggens er noget at det vigtigste, og skrøbeligste.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #9   13. apr 2012 Det er sandsynligvis demafilose, en betændelsestilstand i hårsækkene som kommer af et fugtig miljø i det område og manglende hygiejne, du kan barbere den i området og så er fremgangsmåden at den skal vaskes før og efter ridning med klorhexidin opløsning og sørg for at den ikke står og bliver svedig under evt, dækken samt brug et rent underlag hver dag.

Det er en yderst udbredt lidelse og mange heste har haft dét i netop denne vinter grundét det relativt varme fugtige vejr og for meget tøj smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #10   13. apr 2012 Læs her hvad netdyredoktor skriver m lidelsen, det skal lige siges at det ikke nødvendigvis er sådan at hårene falder af, min står med det samme og jeg behandler som jeg her har beskrevet og der har dyrlægen været inde over

(link fjernet)

Kommentér på:
Buler /knopper

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce