Farvegenetik kursus - sidste tilmelding {{forumTopicSubject}}
Farvegenetik kurset på søndag (Midtsjælland).
Det er endnu muligt at tilmelde sig kurset dog senest lørdag kl. 10.
Tilmeldingvil være bindende og betaling skal ske ved kursusstart.
Oprindelig invitation:
Søndag den 15. april 2012 afholder Anna Gamsgaard Frederiksen kursus i farvegenetik på Menstrup Kro, Menstrup Bygade 29, 4700 Næstved (Midtsjælland)
Vi starter kl. 9.30 med lidt morgenbrød og kaffe/the, og kl. 10.00 går vi i gang med selve kurset.
Først gives en gennemgang af de mest almindeligt brugte genetiske begreber, der er nødvendige at kende, for at man kan begive sig videre ind i farvegenetikkens verden.
Herefter gennemgås grundfarverne samt alle de forskellige gener der påvirker hestens endelige farve. Vi slutter af med en gennemgang af brugen af ”Colour Calculator”, som er et online redskab, der kan bruges til at udregne sandsynligheder for følfarver.
Der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål både undervejs samt efter kurset.
Under selve kurset holdes frokostpause, hvor man kan indtage sin medbragte madpakke.
Vi slutter af om eftermiddagen med kaffe/the samt lidt kage, hvor der er mulighed for både hyggesnak og eventuelle yderligere spørgsmål.
Pris pr. deltager udgør kr. 150. I prisen er inkluderet let morgenbrød, kaffe/the (formiddag og eftermiddag) samt kage.
Det bedes bemærket, at det ikke er tilladt selv at medbringe drikkevarer, men disse kan købes på stedet til gældende restaurationspriser (dette er faktisk prisen for leje af lokaler, hvilket må siges at være yderst generøst).
Tilmelding skal ske til Anna på mail eller herinde (Anna F): annagfrederiksen@hotmail.com
Kom frisk til dem der er interesserede :))
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
jun 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 221 Svar: 729
høre lige manden om han tager alle ungerne...
for så kommer jeg... jeg finder ud af det og giver besked senere,....
med hvor højt % vil man ramme rigtigt...
fx.. min romantic hoppe der er alm brun uden aftegn er ifolet med olymbrio.... som er rød ( fuks) og aftegn...
syntes de flest af hans føl der er kommet ligner deres mor... og det er lige jeg frygter min vil....
troede ikk man kunne "regne" det ud.... jo hvis den er sort og bære hydro gen eller ej osv....
men vil man også kunne blive klogere på mere simple farver der ikk er så stærke... som rød... brun osv... ( min drømme farve er fx svedfuks ... altså don schufro farve)
men tænker føllet kan jo blive rødt nu og ifoler jeg hende ved samme kan den vel lige så godt blive brun næste gang ?? elle ??
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Hvis man kender genotypen på begge forældre, kan man regne de præcise procenter ud for hvilke farver følle kan blive.
Nuance af farver, samt aftegn er mere kompliceret da der er tale om polygenetiske nedarvning, dermed menerman det er flere forskellige gener og faktorer der styrer disse ting. Alt det kommer jeg ind på til kurset.
Olymbrio vil kun kunne lave røde føl, hvis de hopper han bruges på selv er bærer af rød.
Hvad din hoppe kan lave af føl med ham afhænger af om hun er bærer af rød, og om hun er heterozygot eller homozygot for brun.
Men giv endelig besked om du kan komme eller ej
jun 2008
men tak for de altid så venlige og gode svar
hvordan ved man hva ens hoppe er bærer af ??
tænker hun må være bære af et eller andet. da romantic og schufro også er fuks...
tror du der er chance for fuks føl
og jeg er 99 på jeg kommer....
går nemlig meget op i det og vi to har skrevet sammen om det før. i andre forumer og anden sammnhæng
okt 2004
Så er der 50% chance for rødt føl ved en rød hingst
Vil glæde mig til at se dig så.
Bare husk at give endelig besked om du kommer eller ej, inden lørdag, så jeg kan give præcist antal til kroen
jun 2008
hendes far er ikk rød... det er romantic... han er fuks... føllets far er rød/fuks ( efter hvem der beskriver ham
( eller er fuks... rød ?? )
med andre ord... hvor stor er chancen for et FUKS føl ... med olymbrio som far... romantic som morfar ??
ønsker mig sååå meget en fuks pige ... og kunne man selv bestemme så med schufros aftegn... meeen monm dog man kunne være så heldig...
okt 2004
okt 2004
En ting er sikker er at de mørkerøde blir altid født lyse, så du kan ikke vide om den blir mørk rød, før den smider følpelsen.
jun 2008
du kan godt komme mig på listen.... manden tager børnene...
må man selv ha lidt mad med... ??
okt 2004
jul 2008
Følger: 210 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Mvh. Karina
Farvegenetik kursus - sidste tilmelding
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside