Uorden i perioder!? Uorden i perioder!?
Et lille 'hjælp mig - og komme ud med alle frustrationerneindlæg'
Dixie havde en periode lige da hun var kommet ud i trafikken at gå at hun stejlede og trak ad H til, det gik over efter hun blev tryk (Det er i hvert fald min konklusion) Så begyndte hun igen da hun besluttede sig for at være 'på tværs' og det var hendes protester.
Nu er hun så begyndt igen når vi går for lange liner - Dog mest når vi går ud af mod industrien og naturen vi har i byen (Hun står lige i udkantet af byen, så vi kan gå ud i naturen, byen og industrien) Jeg kan godt se at der selvfølgelig er nogle ting derude hvor hun kan blive bange og stoppe op, men synes vi har gået de ture så mange gange og det tager hun i stiv arm..
Hver gang jeg så ville have hende fremad, bruger måske pisken til lige at markere at hun skal gå fremad og så kommandoen 'KOM' som hun udemærket godt forstår, stopper hun op går i ring og bukker og stejler - og selvom hun jo ikke er så stor og jeg godt kan holde hende, så gider jeg ikke dem magtkamp mellem hest og rytter Der går lige 2 min og så kan vi gå lige så pænt igen.
Jeg gider simpelthen ikke finde mig i en stejlende hest, hun har fået nogle små klap med pisken for at jeg kan få hende fremad og så får hun ellers de væreste bandeord smidt efter sig, men ved virkelig ikke hvad jeg ellers kan gøre?
- Jeg er 100 på at det er en af de 'perioder' hun får, men hvad dælen kan jeg gøre?
Og så lige for at få det med, hun bliver rost til skyerne, kløet og ja bliver virkelig forkælet når hun gør det rigtige..
Håber der er nogle der kan se mine frustrationer..
Jeg ville kæmpe for at få hende vane til at stoppe så hurtigt som muligt, men ved også at det nok tager lidt tid!
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
De rejser sig somregel aldrig igen fordi de er bange for hvad der er "over" dem..
De kan jo ikke se opad, så hvis du giver din hest et gok oven i hovedet - rejser hun sig ikke igen (burde hun ikke)
- Det lyder lidt voldeligt, men uanset hvilket ord jeg havde brugt, om det s havde været slag, gok, en på hovedet osv, havde det ikke lydet mindre voldeligt..
Efter min mening er det ikke voldeligt (har aldrig skulle bruge metoden da min hest ikke går i vejret med mig) men har hørt at det har hjulpet og det er min egen plan at gøre det, hvis min unghest endag går i vejret med mig
Det at stejle er jo direkte udlydenhed og det er bare ikke acceptabelt (efter min mening)
Malou&&Sofie
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
De gange hvor jeg har hævet armen i frustrationen og hun har fået en i røven eller en i hovedet bare let, så har jeg bare haft SÅÅÅ dårlig samvittighed over det hele..
Jeg ville helst ikke slå eller bruge vold, men nogle gange har jeg ikke mere tålmodighed og hvis jeg så lige glememr at få talt til 10, du ved hvad jeg mener, så får hun lige en i røven, hvorefter hun så lige hoppe frem, bukker nogle gange og så stopper hun på et tidspunkt... Nøøj de gange det er sket, jeg kunne lægge mig til at græde, og her i den her periode sker det engang i mellem at hun flipper og 'får' en i røven eller hvis hun vender sig om på snuden ;S
Men selvfølgelig det at hun stejler må være manglen på respekt + tillid til at det hun gør er rigtig og at det er okat at gå fremad 'alene' (når vi træner for lange liner)
jul 2009
Jeg mener selv at vold er sidste udvej - men stejler hesten, er det SÅ uacceptabelt at der skal noget andet til end råben og skrigen!
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 32 Heste: 11 Emner: 92 Svar: 585
syns ikk jeg kan læse mig frem til hvor gammel den er... men pas på med a træn for meget, da det kan ske den syns det er for meget og dermed blir frusteret over det...
Den må selvfølgelig ikk gøre det, men jeg har altid brugt min stemme, råbt MEGET højt nej eller ja giv den 2 dask med pisken selvfølgelig li efter hinanden rimelig hurtig... det har jeg altid brugt.... første slag får den på andre tanker, andet slag fatter den det... Det har virket på mine.... Gjorde det på hals, bringe eller røv...
mar 2008
Jeg er også selv meget i mod vold, men nogen gange så ryger mit temperment op og så bliver jeg først sur og derefter skuffet PÅ MIG SELV!
Dixie er 2,5 er ca ude 3-4 gange om ugen, hvor der blandt andet også bare bliver nusset og puslet? Er det meget?
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 32 Heste: 11 Emner: 92 Svar: 585
mar 2008
Hvis jeg starter med at besvare Anna
Jeg er helt sikker på at hun siger at hun ikke føler sig tryg i given situation. Nu har jeg både i dag og i går gået oppe ved hende, altså uden liner, i går flippede hun totalt - Men der blæste også temmelig meget, i dag prøvede jeg så at få hende til at søge ned og jeg sørgede for at vi gik ekstreeeeeemt langsomt, og der var intet, eller der var lidt men ingen stejl og bukken! - og jeg brugte faktisk også den der at bakke når hun fx kom tila t gå for hurtig eller der lige kom en bette unode.
Jeg har slet ikke tænkt på vokseværk men derimod det der med at hun måske trængte til lidt pause. Det ville jeg give hende i påskeferien hvor vi måske lige går en tur (som vi gjorde i dag, med at tage det i et stille og roligt tempo og der er tid til div hyggerier)
Mal Corvin
Jeg tror det var fordi hun føler sig utryg når hun laver den såkaldte ballade - Jeg prøvede at bakke hende i dag og så roste jeg ekstra meget og ja gjorde alting i slooow
Tusind tak for alle svar!!
jul 2009
En pause lyder som en rigtig god ide!
Min fik en bukkeperiode og gav hende derfor voksepause (hun er 3 år) og siden der har der INGEN buk været!
Så måske skulle du, ja, give din hest en pause
Uorden i perioder!?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside