{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
875 visninger | Oprettet:

Bomløs sadle og nytilredet hest {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er skørt eller ej at bruge bomløs (Krist lammeskindssadle) til nytilredet hest. Jeg er nemlig mest tilhænger af bomløs da de ikke kan gøre nogen skade på hesten.
Kan man ikke ride letridning i sådan en?? Fulgte lige med i en anden tråd.

Hilsen Anita

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs sadle og nytilredet hest
  • #1   24. mar 2012 jeg skal også have vænnet ham til trafik

• #2   24. mar 2012 Følger med smiley
    Vil ikke mene det er specielt smart at ride i bomløs sadel når den er nytilredet, da der ikke er så meget støtte i ?

Trafikken ved jeg ikke helt med for det problem har jeg også.
    Min pony er heldigvis ektrem følsom så, hvis bare jeg er rolig er hun det somregel også. Jeg er bare begyndt at ride hen til steder hvor der er lidt biler også vænne hende lidt til det.
    Nu kan jeg ride nede ved store veje, hvor der også kommer busser og lastbiler. Ved jo ikke hvordan din hest er, men hvis den stoler på dig skulle der ikke være det helt store problem i det smiley

• #3   24. mar 2012 En lammeskindssadel vil jeg ikke en gang kvalifisere som bomløs sadel, da den er mere en pude.
    Og man bør IKKE bruge stibgøjler på en lammesadel.
    Om du vil bruge en bomløs sadel så køb en af dem med mere støtte og et trykkfordelende underlag.
    http://www.optimalsadel.dk/images/Cheyenne%20brun%20-%20crop.jpg

Eksempel taget fra Google.

Ang trafikktilvænding så rid ud med en eller flere ælde rolige og trafikk vannte heste. Lad din starte med at ride innerst når det passerer biler, så den rolige er ud mod vejen
    Efter hvert som den slapper af så kan du ride bagved og foran osv.

• #4   24. mar 2012 lammeskindssadlen købte jeg af en veninde som brugte den som en alm sadle hun red dressur og på tur i

• #5   24. mar 2012 stjernehesten.
    Jeg har samme tankegang, men det er også trælst at skulle købe to nye sadler istedet for bare en.

• #6   24. mar 2012 Ville sige at du sagtens kan ride i en bomløs - men køb en ordentlig en!
    Lammeskindssadel er ikke engang en sadel - lige præcis den kan du nemt ødelægge ryggen på hesten, pga den ingen paneler har. Og du må IKKE bruge stigbøjler! 'Sadlen' ligger direkte på hestens ryg - det er lidt ala ride bare med underlag - ville du sætte stigbøjler på et underlag?

• #7   24. mar 2012 Jeg har en contact sadel som er bomløs og det gik med at bruge den på en ny tilredet hest.

• #8   24. mar 2012 Har fået fortalt af sadelmager at bomløse sadler ikke fordeler trykket så stakkels hest

• #9   24. mar 2012 jeg rider meget uden sadle på den ene og ville mene at en bomløs ville være stort set det samme

• #10   24. mar 2012 men jeg ved ikke om jeg taget fejl

• #11   24. mar 2012 Du kan da også sagtens ride uden sadel - hvis du har balancen - det gør jeg også en gang i mellem - men der har du vel heller ikke stigbøjler på? smiley

• #12   24. mar 2012 jeg har købt en rigtig god bomløs sadel til min hest, fordi ingen andre passer hende. smiley
    Jeg er ved at tilride hende, og har ok støtte i den ..

Men en lammeskindssadel, er for mig mere en "pude" end en sadel..
    Jeg ville kun bruge sådan en, til hyggeture i naturen smiley

• #13   24. mar 2012 hesten skal kun bruges til ture i naturen, ingen dressur eller spring, måske en vigtig detalje

• #15   24. mar 2012 Du kan sagtens bruge stigbøjler i en lammeskindssadel, blot du har et trykfordelene underlag. Så gør det ingen skade..

Altså jeg har selv sådan en lammeskinds og min hest er ny tilredet., har dog ikke redet i den endnu pga. voksepause, og har ej heller et trykfordelene underlag, men jeg kender en der rider med sådan en til hverdag, også med bøjler, det er dressur på højt plan, plus ture..

Så den kan sagtens bruges blot man har det trykfordelene underlag hvis du skal ha' bøjler på..

• #17   24. mar 2012 jeg er nemlig bange for at gå ud at købe en brugt alm sadle som måske ikke passer ham, jeg ved heller ikke om den jeg har kan passe ham. Jeg vil jo være ked af at ødelægge ryggen af på ham.

• #18   24. mar 2012 Anita: Så køb en ordentlig bomløs. Køb evt en brugt, hvis du ikke har for mange penge, bare husk det trykfordelende underlag - uden dette ødelægger du også hestens ryg med alm bomløs.
    Tænk på den unge hests ryg - i mine øjne er det total uansvarligt at ride med bøjler i en lammeskind <- min mening. - og så specielt på en ung hest, som ikke har muskler endnu.

• #19   24. mar 2012 hvilke bomløse sadler anbefaler I??
    På alm sadler kan man bruge alm underlag, så hvorfor skal man bruge trykfordelende underlag på bomløs, det forstår jeg ikke helt

• #20   24. mar 2012 ville ikke tilride i en lammefætter, da tilridning bør foregå i letridning eller let sæde og det kan man ikke i sådan en (uden risiko for hestens ryg).. men har selv tilredet i bomløs, man skal bare have en ordentlig en smiley

sidste pony´år med micki!!! B: At sadelmageren udtaler sig sådan viser at vedkommende intet aner om bomløse.. da der findes flere hundrede forskellige, ja nogle (som en lammesadel) fordeler intet, nogle lidt, en del kræver specielt iunderlag der gør de fordeler bedre og nogle bomløse fordeler lige så godt/bedre end en bomsadel..
    Men husk en sadelmager skal jo leve og det gør de ved at sæl´ge og reparere bomsadler, så tror du de ønsker at folk køber bomløst ?

• #21   24. mar 2012 Anita: Der skal trykfordele på en del bomløse da de ikke i sig selv fordeler vægten nok.. + mange ikke har paneler og derfra kræver underlag der gør rygraden fri..

• #22   24. mar 2012 det jeg ikke helt forstår er at ride uden og med bomløs ikke er det samme

• #23   24. mar 2012 Anita: Jo en lammafætter og uden sadel er ca det samme.. men man bør heller ikke ride en masse uden sadel på en unghest, lidt skridt ind imellem er ok (både uden sadel og i lam) men ingen af delene er egnet til trav på unghest..

Federica: Ja hvis du køber en ordentlig bomløs er det en god ting.. men en lammesadel er ikke og bør ikke rides letridning i..

• #24   25. mar 2012 jeg troede at det var bedre at ride uden end med sadle

• #25   25. mar 2012 Anita: Nej uden sadel ligger din vægt på et meget lille område (dine balder) uden noget til at fordele vægten.. om det er et problem kommer selvfølgelig meget an på både din og hestens bygning.. men man kan sige en god sadel (med eller uden bom) der passer og fordeler vægten er bedste, uden er nr 2, og det værste er selvfølgelig en sadle der ikke passer..

• #26   25. mar 2012 ok det kunne være at jeg skulle begynde at ride med sadle så.

• #27   25. mar 2012 tak for hjælpen.
    Jeg vil købe mig en bomløs med godt støtte.
    Jeg elsker at ride uden sadle og kan nok ikke ride med sadle længere. Men øvelse gør mester som man siger.

• #28   25. mar 2012 katrine p. Jeg hører efter erfarne der har redet med sådan en i flere år uden nogen som helst skade på hestene. Så jeg er ligeglad hvad en butik eller hjemmeside har gjort. Blot man har trykfordelene underlag, som netop fordeler trykket. Det ligesom derfor det findes. At du så gør andet er mig ligemeget.

• #30   26. mar 2012 Ja, det godt med gode erfaringer.
    Så gør du bare hvad du vil.

Kommentér på:
Bomløs sadle og nytilredet hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce