26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Er det okay at blande sig i andres træning? {{forumTopicSubject}}
Hej derude, i går var jeg ude for en noget chokerende oplevelse, og jeg vil gerne lige høre hvad i andre havde gjort i samme situation og om i synes at jeg agerede korrekt i den følgende handling...
Jeg skulle undervise min søsters veninde hjemme hos hende selv, og her på stedet har en af deres fælles veninder sin hest opstaldet. En varmblodshest af en slags, 3 - 4 år, som ikke er tilreddet endnu. Pigen har haft hesten en månedes tid - og for at sige det mildt har de ret mange problemer, og hesten er sat til salg igen.
Jeg underviser min søsters veninde og da vi trækker ponyen ind på striglepladsen ser vi at den anden pige og hendes bedstefar (som er uddannet beridder) står med hesten på staldgangen, på vej ind i hesten boks. De har en longe om røven på den (som bedstefaren holder) og pigen trækker alt hvad hun kan i grimen, for at få hesten fremad - lige lidt hjælper det, hesten står som sømmet til gulvet.
Dette fortsætter ca. 15 minutter og hesten rykker sig ikke ud af flækken. Vi hører så at hesten bliver slået og går ind og kigger - ganske rigtigt, bedstefaren står og slår hesten (temmelig kraftigt) på røven. Han stopper dog meget hurtigt igen og de bytter plads (så pigen står med longen og bedstefaren rykker i hovedet).
Vi går udenfor (mig, min søster og den veninde jeg underviste) og pludselig hører vi svirpen og min søster siger, at hun tror de slår den med en pisk. Vi går igen ind og kigger og ganse rigtigt - pigen sætter en pisk fra sig og hesten har nærmest sat sig på staldgangen. Her får pigen så en "ganial" ide og henter en longepisk, mens bedstefaren holder longen og tovet. Da hun vælger at svirpe pisken meget tæt på hesten og den nærmest farer sammen kan jeg ganske simpelt ikke holde det ud mere. De har stået der knapt 30 minutter med hesten og den har ikke rykket sig ud af flækken.
Jeg spørger (noget bestemt må jeg indrømme) og jeg må prøve, for de er da vist kørt sur i det. Pigen siger, at det må jeg da gerne, men denne metode er den eneste der virker. Jeg tager tovet fra bedstefaren og beder ham ligge longen væk. Han ligger tovet væk og griner lidt af mig.
Jeg står og nusser hesten lidt, får den til at slappe af og beder pigerne hente en spand gulerødder. De første 30minutter hvor jeg står med hesten ryster den over hele kroppen og hver gang den flytter et ben er den ved at springe tilbage igen. Jeg får den så lokket lidt fremad og hver gang den laver en fremadrettet bevægelse giver jeg en godbid og roser hesten. Efter ca. 30 minutter er den mere afslappet og følger pænt med mig ned af gangen (men vil ikke dreje ind i boksen).
På dette tidspunkt er bedstefaren holdt op med at grine af mig og forsøger faktisk at hjælpe (nusser hesten på halsen og taler i et lavt toneleje til den). Efter knapt en time går hesten frivilligt ind i boksen og får velfortjent fri.
Personligt var jeg fuldkommen i chok over måden de greb det an på - og min søster siger at det er nøjagtigt det samme "show" hver eneste dag. Hende og veninden "jublede" selvfølgelig over at jeg trådte til - og jeg fortryder det heller ikke et sekund, men hvad siger i? Er det okay at blande sig i andre folks træning bare fordi man ikke er enig i måden det bliver gjort på? Eller skulle man vende det blinde øje til og tage hjem?
Pigen som ejer hesten var noget ked af det da hun gik ind og tog grimen af hesten (hvilket man jo godt kan forstå) og ville ikke rigtigt se på mig. Jeg sagde til hende at det var en smuk hest hun havde og at hun nok skulle blive en rigtig god hest - og så smuttede mig og min søster igen.
- F&F
(Hvis jeg lige stod med ekstra penge og tid havde jeg købt hesten på stedet - den er så modtagelig og åben så det gør helt ondt! - Kan ikke rigtit bære tanken om at de måske står med en longepisk og banker den ind i boksen senere i dag igen...)
nov 2008
Følger: 96 Følgere: 98 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 196
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Men alm. træning må man også gerne gribe ind overfor og spørge indtil, nogle mennesker vil hellere end gerne have hjælp, hvor andre sætter sig helt på røven overfor hjælp fra fremmede.
Jeg springer selv til hjælp hvis jeg kan se folk har brug for det. Bl.a. har jeg gjort det til et stævne da der var nogle som havde problemer med at læsse, de greb det ret forkert an og der var kun en enkelt som ikke var bange for ponyen. Da jeg kom hen og spurgte om jeg måtte hjælpe til smilede de taknemligt - 15 minutter senere stod ponyen i traileren og alle var super glade for hjælpen.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
jul 2008
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 277
aug 2010
Følger: 77 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 116
respekt til dig at du ikke bare står og ser til..
Er det okay at blande sig i andres træning?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside