962 visninger
|
Oprettet:
Seletøj {{forumTopicSubject}}
Jeg har 2 bringeseler jeg desværre ikke har kunne opbevare rigtigt vinteren over og det er desværre blevet noget stiv i det. Hvad er den bedste måde på at få det gjort blødt? Kan man købe 20 dunke olie og ligge det ned i en spand i 1 døgn så det kan suge eller skal jeg bare smører løs med læderfedt?
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
sep 2006
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 54 Svar: 56
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Olie er flydende og fedt er fedt.. Synes personligt olien er nemmere.. Både at få ud i krogene og generelt at fordele jævnt..
Ved nogen bruger madolie, men jeg har erfaret at det udtørre læderet hurtigere og gør det mindre elastisk.. Og det vil jeg ikke risikerer med en køresele..
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 138 Heste: 24 Emner: 154 Svar: 1.572
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Desuden opløser olien lim, så hvis der er limet nylon ind under læderet, f.eks. i skagler og bringestykke, så kan det blive noget frygteligt klisterværk.
Der er kun én vej frem - og det er hårdt arbejde. Vask selen med sadelsæbe, og puds den derefter - olie eller fedt, det er en smagssag. Det skal bare gnides rigtig godt ind, mens læderet "massseres" mellem fingrene. Det skal have en tur jævnligt (eks. en gang i døgnet), til det ikke suger mere, og så er selen klar til brug.
Husk at lade den tørre lunt - ikke for varmt, mellem vask og indfedtning.
Seletøj
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside