Projekt uge :) {{forumTopicSubject}}
Hej HG..
Jeg har om hestens udvikling i denne og hvorfor man har hest. Så derfor ville jeg høre om i ville svare på nogle spørgsmål -->
1. Hvorfor har i/mennesket hest ? (forhold, tilknytning)
2. Er mishandling af heste udbredt ?
3. Hvorfor mishandles heste ?
4. Hvordan lever en hest et optimalt liv ?
5. Er der forskel på hvad hesten blev brugt til i gamle dage frem til idag ?
6. Hvilken udvikling har hesten været igennem de sidste 25-30 år ?
7. Hvad bliver heste brugt til idag ?
8. Hvad blev heste brugt til da vores bedsteforældre var børn ?
Mange tak for svar på forhånd!(: Håber i vil svare
Hilsen Ida
aug 2009
Følger: 140 Følgere: 146 Heste: 5 Emner: 68 Svar: 972
Hej HG..
Jeg har om hestens udvikling i denne og hvorfor man har hest. Så derfor ville jeg høre om i ville svare på nogle spørgsmål -->
1. Hvorfor har i/mennesket hest ? (forhold, tilknytning) Jeg har hest fordi jeg altid har været vild med heste og det gør mig glad at arbejde med dem, samt jeg elsker at ride og yde et arbejde med min hest og se resultater, samt have en bedste ven der altid er der for en:O)
2. Er mishandling af heste udbredt ? ja det vil jeg mene, dyrelægerne afliver flere heste end nogensinde, da folk glemmer at få givet orme kur eller ikkke har råd til at behandle hesten eller råd til at fodre den ordenligt
3. Hvorfor mishandles heste ? jeg tror på at de fleste folk ikke gør det i en ond mening men sådan noget siom vanrøgt må ha noget at gøre med folks uvidenhed om bl.a. hestens røgt og pleje, fodring m.m
at der så er folk der ligefrem er grove i deres behandling af hesten det er mig uforstående :O(
4. Hvordan lever en hest et optimalt liv ? med en ejer der har kendskab til hestens røgt og pleje, fodring og sygdomme og en masse foldtid;O)
5. Er der forskel på hvad hesten blev brugt til i gamle dage frem til idag ? ja i gamle dage var den et trækdyr/arbejdsdyr idag er den jo en ven/familiemedlem man dyrker sin sport på eller med
6. Hvilken udvikling har hesten været igennem de sidste 25-30 år ? den blir avlet til at være ridehest efter hvilken rideform man ønsker og ikke længere til at være et trækdyr
7. Hvad bliver heste brugt til idag ? sport og avl og self. hygge
8. Hvad blev heste brugt til da vores bedsteforældre var børn ? mine bedsteforældre havde dem som trækdyr i marken oldenborger og jyder, min farfar avlede dog oldenborger da han blev voksen og gik meget op i heste og avl
håber det ku hjælpe;O)
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
- Ja jeg har hest fordi jeg har redet lige siden jeg var lille og det fandt mig derfor meget naturligt at få hest. Men altså jeg havde "plaget" om en hest ligesiden jeg var 5 eller sådan noget, og jeg fik det så som hvad.. hmm.. 10 årig
- Det kommer an på hvad du mener med mishandling, men ja efter min mening er der stadig for meget af det.. Det skulle jo slet ikke eksistere!
- Nogen har ingen forståelse for det er et dyr. Nogen synes det er "sjovt" at gøre dyrene fortræd. Når hestene så bliver "misbrugt" seksuelt mener jeg jo også at det er mishandling i høj grad, selvom der vist faktisk er noget med det er lovligt ( WFT!? ) hvilket jeg ikke fatter en skid af!!!! Men der er jo så nogle der tænder på det, og derfor gør det.
- En hest lever et optimalt liv vil at være ude så meget som overhovedet muligt! Den skal have nogle naturlige forhold, og vi skal gøre hvad vi kan for at holde det naturligt. Hesten er et levende dyr ja, men det er vigtigt vi heller ikke pakker dem for meget ind, tænker "årrrh, stakkel, det blæser og regner lidt i dag, han/hun må hellere ind", det kan godt være det lyder hårdt men fandme nej. Det er en hest, den er "lavet" til at kunne klare sådan noget! Udover det ved den jo godt at den blot skal vende rumpen til og får dermed ikke regnen i hovedet.. Men altså jeg siger ikke man ikke kan smide et dækken på. Hvis hesten har behov for det så selvfølgelig, blot den er ude og kan holdes igang!
- Ja, det må man sige.
- Det kan jeg faktisk ikke helt præcist svare på, udover den er blevet meget mere "kæledyr" end et alm. "landbrugsdyr".
- Heste optræder for nogle som deres "bedsteven", for mig nogle jeg ikke kan "leve uden", for andre bare et dyr, for nogle et kæledyr, for nogle få endnu et "spise dyr".
- Brugt som kraft. Kunne løfte/trække/skubbe osv. de alt for tunge ting for os.
Håber det var svar nok, og noget i kunne bruge!
I må endelig skrive hvis i har brug for mere eller noget. Vil super gerne medvirke.
maj 2010
Følger: 98 Følgere: 94 Heste: 9 Emner: 144 Svar: 1.087
Svarene er super!
Glæder mig til at se hvordan min opgave bliver, med jeres svar
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.842
- Fordi hesten er unik. Den oplyser hverdagen på en måde ingen andre formår og er der gennem tykt og tyndt. Min partner, min hjælper, min bedste ven.
- Det må jeg jo så desværre sige ja til.. Jeg tror aldrig det vil lykkes at stoppe mishandling af heste
Det kan jo være meget forskelligt. Bl.a. fordi nogen mennesker ikke ved nok om hesten og dens behov, andre gange er det fordi nogen ser hesten som et redskab frem for et levende væsen med følelser..
- Så naturligt som muligt Dvs. ude alle de lyse timer (også om natten når vejret er godt nok), altid adgang til foder og vand og med kærlighed og omsorg fra ejerens side
- Ja meget! Førhen var hesten kun et arbejdsdyr, men blev faktisk ofte dengang passet meget bedre! Selvom den skulle arbejde var landmændende 100% visse om at det var et følsomt dyr og de fleste behandlede dem godt
- Hestene er blevet en hobby i dag. Førhen, som tidligere nævt, var de arbejdsdyr, nu er de også blevet kæledyr og udstillingsdyr!
- Avl, konkurrence, hyggeridning
- Til at arbejde foran vognene og i marken
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
jan 2008
Følger: 244 Følgere: 174 Heste: 7 Emner: 132 Svar: 592
2. Er mishandling af heste udbredt ?: Ja, der er meget mishandling, men det kommer også an på hvad man ser som mishandling, nogle mener at det er mishandling at putte bid/skarpt bid i munden på hesten, eller ride med pisk, hvor andre ikke mener det:) Men ja der er meget mishandling, både noget man hører om, og også noget der aldrig bliver set.. (skriv hvis du vil hører om mishandlinger jeg personligt kender)
3. Hvorfor mishandles heste ?: Det kan der være mange grunde til.. Nogle gør det fordi de hader dyret, andre elsker at se dyret lide, og de tredje gør det fordi de ikke kan se at fx. hvis en hest har en skade, og ikke kan gå ortenligt, så rider de den bare alligevel, istedet for at laden den stå stille, eller få dyrelæge, lade den så som hyggehest, eller lade den få fred. Der er jo også dem der kan se det helt vildt fede i rodeo, som rigtig, rigtig mange heste dør af og det er virkelig grov mishandling
4. Hvordan lever en hest et optimalt liv ?: Altså det er da hvis den ALDRIG har været i kontakt med mennesket, men nu hvor de jo er født ved mennesket, er det jo nok at den bliver passet og plejet, og kommer på fold flere timer om dagen, hvis vejret er til det:)
5. Er der forskel på hvad hesten blev brugt til i gamle dage frem til idag ?: Ja, meget. I gamle dage, blev hesten brugt som arbejds dyr, altså de blev brugt ude i markerne, eller med en vogn spændt for;) Ja og nu, så ´bliver de brugt til spring, dressur militery, jagt, vogn kørsel, hygge, ALT:)
6. Hvilken udvikling har hesten været igennem de sidste 25-30 år ?: jeg TROR ikke at der er sket det helt vilde, der er nok kommet lidt flere måder at træne heste på:)
7. Hvad bliver heste brugt til idag ?: Som sagt tideligere, det bliver brugt tik ALT:) Spring og dressur, er nok det mest udbredte, og desværre rodeo:(
8. Hvad blev heste brugt til da vores bedsteforældre var børn ?: Uhh den var svær;) tror nok at de bliv brugt lidt som arbejds hest, og måske lidt ride hest:)
Projekt uge :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside