stenene :) stenene :)
Hej
Nu har jeg lige været ude ved min 2-års hingst for at prøve at se/mærke om begge hans sten var faldet ned. Og jeg kunne hverken mærke eller se nogle. Er det ikke ret mærkeligt? Hvornår plejer man at kunne se/mærke om de er faldet ned? Ved godt, at det nogle gange er meget forskelligt, men synes alligevel, det er underligt, når han er godt 2 år og jeg hverken kan se eller mærke nogle sten..???
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Man kan dog ikke rent ´legalt klassificere en hingst som kryptorchid før den er 2 år gammel.
Dog vil de selv i den alder og nogle gange sonm vokse også vre i stand til at hive dem ret højt op når man eks. prøver at mærke på dem.
Har du prøvet at kigge efter dem inden du prøvede at mærke dem?
Når d prøver at mærke dem, så prøv at tryk dine fingre godt op i lysken ved siden af pungen og se om ikke du kan "fange" dem der og trykke dem nedad...
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
Arrow tillader desværre ikke lige endnu, at jeg kigger ham mellem benene - ellers havde jeg jo lige én at sammenligne med
okt 2004
Kommer nok an på hvor højt de sidder. Hvis de er helt tilbageholdte, så tror jeg chancen er lille for at han er fertil. Men hvis de sidder nederst i lyskekanalen, kan han måske have en smule fertilitet.
Men uanset så bør man kastrere klap- og urhingste, da tilbageholdte testikler har betydeligt øget risiko for at udvikle testikel cancer.
Og ja så kan en del af dem udvikle godartede tumorer i testiklerne, men som gør at testosteron produktionen stiger unaturligt, og derfor kan de blive meget agressive!
Men ja prøv at kigge inden du rører næste gang :))
Ellers kan du lige få dyrlægen til at tjekke næste gang han/hun er derude for eks. at vaccinere eller andet.
feb 2010
Ja, jeg må hellere lige spørge dyrlægen næste gang hun er forbi...
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
okt 2004
apr 2008
Følger: 164 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 475
Håber det var nogenlunde til at forstå
feb 2010
stenene :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside