{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stor hals på kørehest
  • #1   10. mar 2012 Ok, det er godt nok et fænomen jeg aldrig er stødt på -og synes da efterhånden jeg har set mange køreheste.
    Mon ikke det i virkeligheden handler om at fjordhesten jo af natur har en kraftig hals, og alt efter hvordan de trænes (altså ikke AT den bliver kørt men HVORDAN den bliver kørt) kan halsen så få styrket de gale muskler. Halsen trænes jo ikke mere ved kørsel end ved ridning, det er jo ikke halsen den trækker med

• #2   10. mar 2012 du har nok ret. Nu har både han og hans mor gået som faate køreheste og især moren, havde en meget kraftig hals. Der var virkelig ikke meget luft til ganaschen.

Men skal jo ikke kunne udtale mig om hvorvidt den er kørt forkert.

• #3   11. mar 2012 Pladsen i ganachen har intet som helst med kørsel eller ridning at gøre. Det er jo måden de er bygget på.
    Og når du siger moren osse har så kraftig en hals, vil jeg tro at det ganske enkelt er genetisk betinget: altså det er sådan de ser ud fra naturens hånd.

Er hesten meget overvægtig, kan det self forværre "problemet", men den plads der er i ganachen, varierer fra type til type, og mange fjordheste har ikke ret meget ganachefrihed.
    Det kan man desværre ikke træne sig ud af.

Har du evt billede af hesten?

• #4   11. mar 2012 Nej ingen billeder, men jeg kan få ejeren til at tage et.

Jeger bare nysgerrig. Men ja moren er den rigtig gamle tunge type, og hun har ingen luft til ganachen.

Nu så jeg ham i dag igen, og det synes så ikke så slemt som jeg lige først antog. Men jeg skal forsøge at skaffe et billede. Skal besøge dem en af dagene igen.

• #5   11. mar 2012 Det ville være super -meget gerne et taget direkte fra siden:o)

Men ja, mange tungere heste har meget snæver ganache. Kig f.eks. på Balder (belgier) i min profil. Sammenligner man med Axel (holstener), ses det jo tydeligt at axel har meget bedre plads. begge er kørt af samme person, så de arbejdes jo på mere eller mindre samme måde -den ene er bare mere "heldigt" nygget i forhold til dressurarbejde end den anden

• #6   11. mar 2012 Det er helt rigtig at især den gammeldags type af fjordhesten tit har snæver ganache, De fungere heller ikke ret godt i holdning på en dressur bane, men det er jo også det man prøver at avle sig væk fra.

Den omtalte vallak, ligner lidt en blanding af den moderne og den gammeldags med ca 80 kg for meget på sidebenene. Det sidder sselvfølgelig også på underhalsen, Så hun må i gang med at arbejde så man kan se den faktisk ret kønne vallak der er i ham.

Jeg skal tage et billed og ligge ind når jeg besøger dem igen.

• #7   12. mar 2012 http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=359591

Her er billeder.

Men når jeg ser ham i dag igen, og ser på billederne, så ser det nu ikke så slemt ud som jeg først synes.

Han er jo nok bare ret robust, og så med lidt for mange kg på sidebenene.

• #8   13. mar 2012 For mig at se ligner han bare en helt almindelig fjordhest af den gamle type. Noget snæver ganache ja, men sådan er de fleste fjordheste af den type.

Han ser ikke ud til at arbejde forfærdeligt meget, og synes heller ikke lige der springer en masse uheldig muskelsætning i øjnene.

• #9   13. mar 2012 Han laver ikke en bjælle lige pt. Men det skulle der gerne laves om på.

Nej, jeg må indrømme at jeg ikke lige umiddelbart ved hvorfor mit første indtryk af ham var "slemt", For han er jo egentligt bare alm.

Kommentér på:
stor hals på kørehest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce