Min ismule er "hård" i munden :( {{forumTopicSubject}}
Hmm.
Jeg skriver fordi, jeg har en ellers rigtig dejlig islænder, som desværre er ret hård i munden.
Hun har vilje over middel og vil MEGET gerne fremmad når vi er på tur. Det er superherligt at mærke, at hun virkelig vil det, og hun har altid ørene fremme og er nysgerrig og i godt humør, men det er bare knapt så sjovt, når hun ikke reagerer ret meget på biddet. Altsååå...
Hun stopper da, hvis jeg tager ved hende, men jeg skal have hårdt ved, og det er jeg bare ikke meget for.
Jeg kan bedst lide at ride for let hånd, men hvis jeg gjorde det, ville jeg aldrig kunne andet end at galopere.
Jeg er nået dertil, at jeg tænker, at der må gøres et eller andet. Jeg har ikke verdens skarpeste bid, men det er et almindeligt tredelt bid. Mit spørgsmål er så, om I har nogle idéer til, hvad man kan gøre i sådan et tilfælde. For jeg har selvfølgelig ikke lyst til at pille hendes rideglæde ud af hende, men hun må simpelthen blive bedre til at reagere på biddet.
Skal jeg få mig et skarpere bid, så jeg måske skal tage mindre fat i hende? Eller ender jeg bare med at trække hendes mund i stykker på den måde? Vil hun reagere lige så dårligt med et skarpere bid? Er der andre muligheder?
Jeg er træt af, at måtte trække så hårdt i hende, for at få hende ned i tempo.
dec 2007
Følger: 58 Følgere: 67 Heste: 5 Emner: 23 Svar: 82
Ellers altid små halve parader og efter noget tid vil den kunne reagere let på biddet.
Har du evt fået dyrlægen til at tjekke dens tænder?
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
God idé, men når hun nu ikke reagerer på bidet, med mindre jeg virkelig tager hårdt fat i hende, så er det med at stoppe hende op og få hende til at gå nogle skridt tilbage vist lettere sagt end gjort. er virkelig svær at sænke farten på og da helt umulig at stoppe op. Hun er INTET problem når jeg rider hende alene, der er hun en engel, fremdrift men lydig. Det er kun når vi er på tur med andre. Uanset om hun er forrest eller bagerst.
Kamilla:
Ja halve parader er en god idé, problemet er bare, at hun jo ikke lytter når jeg beder hende om det. Som regel er jeg nødt til at tage en LANG galoptur op ad en bakke før jeg har nogenlunde styr på hende.
Jae, hendes tænder blev tjekket da jeg købte hende i september og der var de ok . Hmmm.. Hvor hurtigt vokser tandspidser?
Jeg vil lige tage et kig på dit bid
dec 2007
Med halve parader skal du nok tage godt fat i starten og ikke slippe før den sætter farten ned/giver efter. Når så den gør det, er det vigtigt, at du giver efter. På den måde forstår den, at hvis den gør noget for dig, giver du efter og letter trykket på biddet
nov 2009
Kan være de skal tjekkes igen så
Jae. Jeg synes bare jeg har prøvet det på hver eneste tur. Jeg bremser hende, hvis hun sætter farten op, og giver ALTID efter på hånden, når hun giver efter, og rider med så løse tøjler som muligt, når hun bare reagerer på mine signaler.
Men jeg skal prøve igen og så gøre det mere rutinepræget .
Mange tak for hjælpen
dec 2007
nov 2009
Det er jo også med at være tålmodig med de kære dyr, og jeg er skideglad for Alta. Ingen tvivl der. Hun har bare svært ved at tage en rolig tur i skoven og det skal hun lære.
Men igen. tålmodighed og træning, så skal det nok gå.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Vi er der ikke endnu (vi øver stadig meget i skridt og tölt), men det går virkeligt fremad.
nov 2009
Jeg har søgt og søgt efter en underviser, men ingen kan.
Jeg bor langt ude på landet og har ikke trailer eller trailerkørekort, så jeg kan kun få undervisning hjemme på min nabos udendørs bane eller i skoven.
Jeg havde førhen den fedeste islænderunderviser, da jeg havde part på Skotti (som stod 40 km fra mig), men efter jeg har købt mine egne heste, er jeg jo flyttet hjem med min ridning og mine heste, og min tidligere underviser kan ikke køre helt herud.
Jeg ville SINDSSYGT gerne have undervisning, for jeg ved, at det ville hjælpe, men det at finde en islænderunderviser i området er virkelig ikke nemt
apr 2006
Følger: 21 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 1.011
okt 2010
Det er ligesom Emma skriver - at ride fra sædet er en af ridningens helt basale grundprincipper, så du kan sagtens bruge en anden type underviser hvis sådan en er til at opdrive
Det gode er at hun ikke gør det når hun er alene-hest. Det gør det meget lettere at arbejde med hende. Når hun kan rides med sædet uden andre heste bliver det bagefter nemmere at træne med andre.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 127 Svar: 725
Ellers indøv evt. en komando der betyder sænk farten det kan også hjælpe nogle heste, det er det eneste min vallak opfanger når han for lov at tage en jorde tur på en stupmark (:
okt 2010
Det samme er også sandt for biddet. Altså, ikke at jeg har noget som helst imod hackamore - der skal bare være en mening med at skifte.
nov 2009
Ja mit problem er vigtigt at få på plads !
Jeg har dog flere ting, som jeg skal have trænet med begge heste. Blandt andet at lære dem begge trav og dernæst at lære den ene tølt. Det kan en almindelig underviser formentlig ikke, og jeg foretrækker at bruge den samme underviser, så både hest og jeg lærer hende/ham at kende, og så man skaber et bånd med underviseren. Vil helst ikke bruge en alm. underviser, da jeg så senere skal ud og finde en ny.
Freja:
Det er allerede det jeg gør. Det virker bare ikke.. Hun har været rideskolehest i et halvt år inden jeg købte hende, og jeg tror, at det er det der har gjort hende hård i munden
Sarah:
Jeg har før redet med Hackamore på en araberhingst, som jeg engang red. Det fungerede egentlig okay. Jeg vil lige overveje. Måske det var en mulighed, men som ¤ Søster McFluff ¤ siger, så kan det jo godt være en ulempe, hvis hun vælger ikke at reagere på det.
Lone:
Spændende. Jeg vil lige kigge på hvad det er for noget
¤ Søster McFluff ¤
Ja det er virkelig en fordel, at hun er god til at lytte når jeg rider hende alene. Det gør det virkelig meget lettere at lytte. Dog tror jeg, som jeg nævnte til Emma, at jeg vil have en islænderunderviser, da jeg har flere ting, som jeg skal have indøvet, som tilhører islænderverdenen. Jeg har ikke lyst til at skifte underviser. Vil helst opbygge et forhold med én underviser
Mette:
Nej det har jeg ikke prøvet. Det skal jeg da lige prøve. Dog har jeg flere billeder, hvor hun gaber med bid på, hvor man kan se, at tungen sidder, som den skal, men jeg skal da lige prøve at kigge.
Jeg bruger allerede en kommando, når hun skal stoppe: "whoooah". Det virker sommetider på hende, men andre gange er hun skideligeglad.
nov 2009
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 127 Svar: 725
nov 2009
Mange tak for hjælpen !
Det vil jeg prøve
nov 2009
Tak for jeres gode idéer, som svar til mit spørgsmål..
Jeg har nu trænet med underviser i længere tid, har forsøgt at blive bedre til mine halve parader, har forsøgt at bremse hende med sædet, har forsøgt alt..
Så snart hun er på bane eller i ridehal reagerer hun perfekt for alle mine signaler.
Men så snart hun kommer på tur, så er hun bedøvende ligeglad med al den træning, som jeg har lagt i hende. Hun går stadig igennem biddet..
Nu spørger jeg så igen.. Er der nogen af jer, som i mellemtiden har fundet nye metoder?
For nu er det bestemt bevist, at det ikke er MIG, som er problemet, som flere af jer har skrevet tidligere. Jeg har trænet og trænet, fået ros af underviser, og har endda haft underviser oppe på ryggen af hesten flere gange, har fået ordnet tænder, fået tjekket hestens ryg, tjekket om bidet ligger over tungen... ja praktisk talt alt er testet.! Hesten rides både for sæde og ben + tøjle, men intet virker, når vi er på tur med andre.. Når hun vil tølte, så tølter hun, når hun vil galopere, så galoperer hun... med mindre jeg drejer hende rundt i en volte.. Men det har man altså ikke altid lige plads til.. Såe..
såe.. Hvem kan hjælpe mig med et godt råd?
Ville hackamore være bedre? Nogle af jer siger, at det ikke duer, når hesten ikke reagerer for signaler, men hun reagerer jo sindssygt godt på signalerne, når hun vil. Måske hun ville reagere bedre med hackamore, fordi det er et andet signal end biddet? Ville et skarpere bid hjælpe? Hvad gør jeg?
Jeg hader at sidde og kæmpe for at stoppe hende, fordi hun er så sød, når jeg rider hende alene. Jeg kender hesten sindssygt godt, og hun er fantastisk at ride. Jeg stoler 100 % på hende, så det er ikke fordi hun ikke må løbe for min skyld.. Det er bare ikke alle steder, man KAN lade hende løbe (f.eks. nær biler osv.)
okt 2010
nov 2009
Jeg har netop trænet schenkelvigninger og versader meget, men det ender altid med at blive i tølt eller trav, fordi jeg ikke kan holde hende tilbage.. Pisseirriterende.
Hvad gør man så? Kortere ture hjælper ikke, for så er hun bare i fuld fart på hele turen. På længere ture kan jeg i det mindste få hende til at køle ned til sidst.
Det er jo ikke fordi jeg bare lader hende løbe. Hun gør det jo bare, selvom jeg beder hende skridte og så kan jeg ellers bare følge med.. Jeg laver halvparader, laver versader, schenkelvigninger, og laver generelt alle mulige øvelser for at få hende til at koncentrere sig om noget andet end at løbe og for at få hende til at lystre. men.. nothing works!
apr 2006
Jeg har været nødsaget til at lægge et 3-delt pessoabid på min på tur fordi jeg har ikke fundet nogen bedre løsning, men jeg har så også kun haft hårdt fat i den 2 gange før han begyndte at reagere bare ved at jeg vipper meget lidt med ringefingeren
nov 2009
Jeg kunne godt tænke mig at finde én person at ride med, som har en hest, som jeg kan bruge som stopklods. Det ville nok være en god idé . Det vil jeg forsøge på. Jeg bor "desværre" (på dét punkt desværre) bare ret langt ude på landet, og der er ikke mange andre ryttere - specielt ikke folk, som ikke rider på bane hver gang.. De fleste folk med heste i omegnen har store danske varmblodsheste, som sjældent bliver redet på tur, så det bliver nok lidt svært.
Normalt rider jeg sammen med min mor/nogle veninder og vi rider på mine egne to heste, men begge heste kan lide at løbe, så hvis jeg skal bruge min anden hest som stopklods, så stopper vi aldrig. De gejler nemlig hinanden op - de to! De smitter af på hinanden, kan man sige. Han vil nemlig også gerne løbe. Han er dog meget nemmere på biddet. Både min mor og mine veninder er ok med, at vi stopper ofte osv. så det er ikke dem, som er problemet. Nærmere mine heste.
Virker dit pessoa-bid godt? Er det et meget skarpt bid?
apr 2006
nov 2009
Jeg rider jo generelt mine heste for blød hånd og rider meget for sædet, men når Atla først beslutter sig for at hun vil fremad, ja så går det altså fremad!
Ásbjörn kan jeg ride med blot en finger eller to på tøjlen, og jeg korrigerer ham næsten aldrig, og hvis jeg gør, er det MEGET lidt - for han reagerer på de mindste signaler såsom vægt og ben - og det kan jeg som sådan også godt på Atla, når hun vil.. Men når hun beslutter sig for noget andet, ja så kan jeg da rende og hoppe.
Hehe.. hun er en rigtig dame.
Kunne godt tænke mig at prøve et pessoabid. Ikke for at ride hende hårdt - men netop for at prøve, om jeg måske kunne ride hende med ligeså bløde signaler, som jeg giver Ásbjörn. Jeg kan bl.a. lave schenkelvigninger på Ásbjörn uden nogen som helst andre signaler end at rykke min krop til siden i sædet = brug af vægt. Men Atla.. Hun er da ligeglad med mine signaler, hvis hun gerne vil noget andet
Men hun er nu dejlig på alle måder alligevel.
Tror jeg vil forsøge mig med et pessoabid.
apr 2006
nov 2009
Så det er ikke noget med at læse hende inden hun løber, for det er hele turen igennem at hun forsøger at tølte.. og gerne hurtigere og hurtigere. Hun er enormt svær at holde i skridt. Så er spændt på, om et pessoabid overhovedet vil hjælpe.
Vil som nævnt ikke bruge sådan et bid, hvis det viser sig, at hun også går gennem det. for så kan jeg lige så godt bruge et mindre skarp. Vil jo ikke ødelægge noget.
okt 2010
Det du beskriver er nøjagtigt samme problem jeg har med min hest, og det har jeg fået rimeligt styr på vha træning/undervisning - hvis jeg glemmer det for en stund, eller selv spænder op (f.eks ved en bakke som jeg ved hun gerne vil galoppere op af - der går min krop automatisk i forberedelsesposition, selvom jeg egentligt gerne vil holde skridten) er hun meget hurtigt tilbage i det gamle mønster.
Det kræver ENORM kropsbevidsthed og kontrol at kunne fange og stoppe sig selv i at sende de forkerte signaler før man rent faktisk har gjort det. Jeg har selv problemer med det - og det er det eneste der forhindrer min træning i at være 100% successfuld. Jeg rider altså med et ret blødt bid, og det er altså en hest der ellers godt kan tage biddet og bare blæse afsted - hvis det bliver for meget, så snurrer jeg hende rundt (INDEN hun sætter af) til hun står stille (vi træner også one-rein stop).
nov 2009
Der er gået lidt over ET ÅR - siden jeg startede tråden, hvis jeg lige må rette dig
Jeg har trænet i over et år med undervisning af netop stopknappen, og har trænet hendes ryg i samarbejde med kiropraktor for at være sikker på, at det ikke var hendes skæve ryg, som skabte problemet. Jeg tænker enormt meget over mine signaler til hesten, og jeg spænder sjældent op over hende . JEg stoler 100 % på hende, og er aldrig nervøs, selvom hun VIRKELIG gerne vil frem. Hun er min øjesten, og ligegyldigt om jeg ved, at hun har en bestemt strækning, som hun gerne vil galopere på, så spænder jeg ikke op, fordi jeg er meget meget tryg ved hende, og kender skoven ud og ind.. Det irriterer mig bare, at hun går gennem bidet.. Jeg er slet ikke nervøs - det er bare provokerende, fordi jeg gerne vil ride for blød hånd.. Det er bare umuligt på hende!
Jeg er dog ikke i tvivl om, at du har ret i, at jeg skal fortsætte med at træne både mig selv (og mine siignaler) og Atla Du har da helt ret i, at det har meget med træning at gøre. Jeg fortsætter også med undervisning og øvelser. Ved bare ikke hvornår det får ende, når jeg ikke er nået nogen som helst vegne på et år.
- Caroline - Jamen det kan da godt være, at det måske er dér problemet ligger. Jeg føler bare, at hun på alle andre måder har enorm respekt for mig og respekterer mig og lader mig bestemme. Men du har nok ret i, at hun på skovture er røvligeglad med, om jeg mener, at jeg skal bestemme.
Problemet er bare, at det IKKE hjælper at have ekstra fat i hende? Det havde jeg jo HVER gang i starten, men fandt ud af, at det ikke hjælper en skid? Hun er så ligeglad med biddet, at min tidligere ridelærer, som havde samme holdning som dig (altså mente, at vi bare skulle have ekstra fat i Atla indtil hun lærte af det) endte med at rykke hestens mundviger i stykker så der kom sår på !! Det VIL jeg ikke have og har bestemt ikke tænkt mig at tage så hårdt fat i hende - så hellere have en hest, som altid vil løbe og ikke respekterer mig! jeg går ind for, at hesten skal have respekt for ejer, men sg* ikke så den får sår i mundvigerne! Det er over et år siden, at jeg startede tråden, og selvom jeg i starten have en del i hende, for at lære hende det, så gør hun det stadig.
Måske mangler hun respekt, men at tage ekstra fat i hende for at lære hende det en gang for alle, hjælper tydeligvis ikke! Min tidligere ridelærer endte som sagt med at rykke sår i mundvigene på hesten.
Jeg gør ofte dét, at jeg vender hende rundt (på en meget lille volte) hvis hun ikke hører efter, og bliver ved med det, indtil hun ikke "stikker af". Men hun er pisseligeglad.. Hun gør det bare igen næste gang..
Manglende respekt - sikkert! Men spørgsmålet er, hvordan jeg lige kommer videre, når hesten er bedøvende ligeglad med, om man rykker hårdere i munden, bruger sæde, stemme eller ben.. Det var også derfor jeg overvejede Hackamore, fordi jeg tænkte, at jeg måske lettere kunne lære hende det på en ny måde via næsetryk, end via biddet, som hun jo bare ignorerer! Et skarpere bid vil nok ikke gøre underværker, idet hun ikke reagerer på munden - så måske må jeg prøve den skide hackamore, selvom flere fraråder det ..
nov 2009
Ingen tvivl der!
okt 2010
apr 2006
Min ismule er "hård" i munden :(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside