{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
564 visninger | Oprettet:

Glosuppe med fjordheste stivhed til {{forumTopicSubject}}

Zolo er en hest som har et stort flok instinkt. Dog har han ikke seperationsangst og kan sagtens rides alene - om end han helt klart altid ved hvor hjem er ;).

Men, hvis man rider ovre på væddeløbsbanen. På væddeløbsbanen er der 3 baner.
Jeg red på den inde i midten som vel er 50-100meter i diameter på det bredeste sted, en anden red ovre på den anden side af denne. Så er der en "rigtig" travbane uden om vel en 30 meter bred. Uden om den er der folde på den ene side, bag ved foldene og tæt op af travbanen på den ene side er der så igen en bane...
På den yderste bane kan man ikke altid se den inderste og omvendt pga. den rigtige travbane skråner..

Når men Zolo har generelt meget travlt altid med at gå og vriske og kigge utroligt meget på de heste han kan se i nærheden.
Så han stivner sig og kigger KUN der hen og er komplet stiv hvis man vil have ham til at kigge den anden vej, det er lige til at få godt og grundige spændninger i arm og skulder.
Det er den stivhed fjordheste vel er kendt for, at de kan blive så stærke.

Jeg kan godt styre ham, men hvis man vil have ham til at kigge væk, så skal man holde godt fat.

Lige ledes ved han ALTID hvor hjem er og rider man et sted har han der IGEN med at stivne sig, ikke ville stilles væk imod der fra og helst gå og kigge hele tiden.

Så.. Hans glosuppe problem med andre heste - er det bare tålmodighed og træning i at skridte rundt, væk fra andre heste?
Og hans "jegvilgernedenvejoghjem" stivhed - er det bare ..... At ignorere bedst muligt?
Eller hvordan har i tacklet det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glosuppe med fjordheste stivhed til
  • #1   16. feb 2012 hmmm... du ku jo give ham klapper for øjnene hvis det er så generende hvilket jeg godt kan forstå det er...

• #2   16. feb 2012
    Klapper for øjnene er liiidt en genvej ;). Samt jeg ikke bryder mig om idéen med dem. Hesten kan høre en masse, men ikke se hvad det er :o)

Og ja, det er lettere sagt end gjort at få hesten til at kigge den anden vej - det er som sagt lige vejen til at gå hjem og klynke om massage ved kæresten.

• #3   16. feb 2012 det var oss bare et forslag smiley ikk andet...
    men ja det er jo nok bare at dreje hans hoved selvom det hårdt..

• #4   16. feb 2012 Prøv med kontaktøvelser :o) Det har virket super på min hund, og kunne godt forestille mig, at det kunne have gavn i træningen med heste også.
    Aleida kigger også lidt ind imellem (dog slet ikke så slemt), men når hun bliver lidt halvstædig, plejer jeg at give hende et dask med tovet/pisken på den modsatte side af den, hun kigger mod (hvis hun kigget til højre = dask på venstre skulder), og så fanger jeg hendes opmærksomhed (hvis altså hun ikke har reageret på min stemme)..
    Men kunne godt forestille mig at det ikke vil virke på en hest der virkelig stiver sig :o)

• #5   16. feb 2012
    Hvis jeg dasker til Zolo når han går og glor, så aktivere jeg fremmad knappen ;).
    Når han er spændt, oppe på dupperne, knejser nakken osv. så skal man slå 2 gange med tungen også er det der ud af i trav.

• #6   16. feb 2012 Jah okay, det er måske ikke så smart :b
    Men prøv med kontaktøvelser så :o)

• #7   16. feb 2012 Det handler mere om skuldrene..
    Hvis du har styr på dem, så kan du også styre "har-du-fået-glo-suppe-hesten"

• #8   16. feb 2012
    Han går lige ud rettet med kroppen, det er hovedet han drejer og hele halsen kan nærmest få en 90 graders vinkel på resten af kroppen eller hvordan man forklare det.
    Han går ikke skævt.

Har prøvet at få ham til at lære at flytte skulder/forben dvs. jeg tager i højre tøjle han flytter højre forben til højre og modsat.
    Det virker også, også når han kigger - men fordi hans motivation for at gå og holde øje med alle de andre er meget stor, så kan jeg flytte konstant og hele tiden rundt på ham, han kigger videre.
    = spænding i mine muskler og mere avs end jeg vil have det til at føle i min krop, pga. jeg bliver nød til at tage så hårdt fat fordi han stivner sig.

Lige ledes kan jeg jo godt bøje ham af og tvinge ham til at kigge modsat - men det er bare = AV både for ham og mig og løser ikke hans stivhed.

Men ku være godbidderne skulle ind over igen...
    At når han kigger væk eller har fokus på mig så = godbid.. Men ved ikke lige hvordan den skal drejes så han kan gå "selvstændigt" til sidst istedet for jeg ville skulle gøre et eller andet hele tiden for at få ham væk.
    Det duer jo ikke hvis man vil lave noget dressur der.

• #9   16. feb 2012 Nej, han skyder bare skulderen smiley Min kan også gøre det trick noget så flot..

Han kunne faktisk galoppere med hovedet i drejet i 90grader mens kroppen forsatte.. Så stærk var han i den ene skulder og han er stadig urtrolig stærk i den ene skulder og det er den han fortrækker at gå på (den side han er bedst)
    Hvis jeg styrer hans skulder jamen så har jeg ham, så jeg har øvet masser af skulder og masser af mig, mine sædeben, schenkler og vægt skal være gode til at hjælpe samt støtte på tøjlen selvfølgelig smiley

Jeg rider på en anden der gør præcis det samme - han smutter også på skulderen - men så længer jeg har styr på dem, jamen sås er vi ikke bange og glor ikke.. Hvis jeg lader ham gå, jamen så glor vi og er MEGET bange!!!!!!! Puuuuh ha!! Han er en rigtig bange buks.. Men når bare jeg har de skuldre på plads og støtter på tøjlen (tag, giv, men ellers løse, hvis vi er bange) så er der ikke noget og vi kan ride videre i dressuren..

• #10   17. feb 2012
    Jeg kan som sagt flytte hans skulder 117 gange med meget hårde tag da han er HELT stiv. Han glor videre. Bange er han ikke, han er bare meget opsat på at holde øje med de andre.

Men det skal jeg bare, flytte hans skulder 117 gange?

• #11   17. feb 2012 brug belønning smiley gå forbi de stiger han vil jeg og beløn ham med godbid når han er gået forbi. Han er ikke god nok på sine signaler med sving hvis han står i mod tøjlen på den måde, det kan man arbejde med på banen.

Når han stiver sig og ikke lytter, se om du kan stoppe, og bak ham indtil 1 øre falder tilbage på dig, og beløn med godbid.

Det virkede med peter under tilridning nemlig smiley

• #12   17. feb 2012 Ja og så vil jeg også gøre som Fleur forslår, hvis han går helt i baglås..

Den kører kører jeg også på hest nr.2 smiley Han er jo heller ikke bange, han stiver sig også bare og smutter derved over på den anden skuder, den han gerne vil gå på... Jeg retter så via sædeben, schenkel og tøjle, hvis det er et slemt tilfælde, så kan det blive af mange omgange små omgange, da han jo vil tilbage på sin trygge skulder smiley

Jeg kører så ikke godbidder på hest nr. 2 men gør det på min egen og det virker smiley

• #13   17. feb 2012
    Lav noget andet end bare at holde ham.
    Hvis du ikke beder om andet end "kig væk", jamen så kan han jo ligeså godt prøve.

Prøv at skubbe ham væk fra hvor han nu end prøver at kigge hen, med hele din krop. Altså schenkler, sæde - the lot.

• #14   17. feb 2012
    Hvis jeg skubber ham væk, så forsætter han jo med at kigge?

Han var lige så idag, spændt som en flitsbue og komplet umulig at komme i kontakt med andet end frem og stop. Dressur kunne man ikke med mindre at jeg var villig til at blive ødelægge min skulder fordi jeg skulle spænde for at få ham til at kigge væk, så kunne lade ham være spændt og kigge eller bare lade være...

• #15   17. feb 2012
    Så er jeg måske lidt gammeldags og ville nok sige et højt og tydeligt "HALLO!", så hesten lige får fokus igen og bliver mindet om hvem der er pilot smiley

Hvis Coda har fået en slurk glo-suppe og ikke lytter på mine signaler, så er et "Hallo" eller "Coda!" nok til et huske ham på hvad de betyder :b

• #16   17. feb 2012
    Det gør det ikke her :o) - længe leve rolige typer..
    Han er vist blevet lidt forårsbims og opfører sig ikke helt Zolo agtigt...

• #17   17. feb 2012 Jamen det er bare at klø på... Giv og tage og sørge for at han er på den modsatte skulder af, hvad han gerne vil.. Det kan altså godt være rigtig svært, vil jeg så trøste med smiley

Og heste der er stærke på den ene skulder, kan blive SÅ stærke de næsten er til at rokke..
    Måske et bid, med parrer stænger kan hjælpe lidt, da det fordeler trykket lidt..
    Men der er bare ikke noget at gøre, det handler bare om at kæmpe igennem.. og ikke give op og så må man tage nogle varme bade når man kommer hjem og løsne de ømme muskler..

Jo jeg har siddet med nogle stædige krikker, der nægtede på præcis samme måde at flytte sig bla på tur... Man må bare bide i det sure æble og tage kampen op smiley
    Tålmodighed er en dyd og versader osv bliver din nye bedste venner smiley he he og så er det bare en god ide at sætte, sig på en stol der hjemme og komme i kontakt med ens sædeben..

• #18   17. feb 2012
    Så gør noget andet du ved vil få hans opmærksomhed - om blot kun for et øjeblik.

• #19   17. feb 2012
    Han flytter sig altså gerne :b
    Han skridter og traver imens han går og glor x)

• #20   17. feb 2012
    Men hans opmærksomhed er stadig et andet sted, selvom han reagerer. Ellers ville han jo ikke gå og glo

• #21   17. feb 2012
    Nope :o) Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få hans opmærksomhed, andet end godbidder der skal stikkes op i hovedet på ham.
    Og det ved jeg ikke hvordan det skal gøre at han undlader at kigge, når jeg ikke lige har en godbid oppe foran næsen på ham?

• #22   17. feb 2012 Stik ham dog en godbid i fjæset smiley

Ræk ned på den side han ikke kigger mod og lok hans hoved bare den mindste smule den anden vej og giv ham godbidden. Kan godt være at du kommer til at hænge ude på halsen for at fange hans snude, men hvis han forstår hvad han får ud af det, lærer han det vel hurtigt smiley

• #23   17. feb 2012
    Jeg kan godt se pointen men... Jeg kan ikke se hvordan det vil gøre at han lader være med at kigge på noget imens jeg fx. traver rundt på en volte? Med mindre jeg slf. stopper hver 5 meter for at "hale" hans hoved ind?

• #24   17. feb 2012
    Hvis han lærer det i skridt, så forstår han vel også princippet i trav.

• #25   17. feb 2012
    I see.. Men jeg kan bare ikke helt forstå hvordan kan skal forstå at han skal lade være med at kigge også selvom der ikke er en godbid? smiley

• #26   17. feb 2012 Man trækker den lidt inden han får godbidden.

Ligesom .. say stå-træning. Der parkerer man hesten, venter 2 sekunder og hvis hesten ikke har rykket sig, roser man til skyerne. Næste gang trækker man den til 4 sekunder og roser. 15 sekunder, roser osv.
    Så den forstår at hvis den nu fortsætter med hvad den end gør, så kommer der nok en godbid til sidst.

• #27   17. feb 2012
    Ja okay, så forstår jeg :o)

Kommentér på:
Glosuppe med fjordheste stivhed til

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce