{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.343 visninger | Oprettet:

Indavl {{forumTopicSubject}}

Hvis en hoppe er blevet bedækket af sin egen søn, hvad er mulighederne så får det føl?
Her tænker jeg ikke i forhold til avl mæssigt, da det jo selvfølgelig ikke vil være et avlsemne, men mere til om den kan få papirer på sig?

Min hoppe Gledi, kom sammen med fire andre hopper på fold med nogle plage, to hingste på 2 år og en på 3. De havde før gået sammen (foråret) uden nogen problemer overhovedet, og da de kom sammen i slutningen af september, tænkte vi at der intet kunne ske så sent på året. Vi blev klogere..

En time senere, kommer jeg ridende forbi og ser Örn sidde på ryggen af sin mor (Gledi), der udviste en svag brunst. Jeg aner ikke om han fik "leveret hvad han skulle" inden jeg fik skilt dem ad, men endvidere er Gledi altså besynderlig rund-rund om maven den dag i dag. Da jeg i dag havde hende inde, trykkede jeg hende på siden af bugen og fik en mindre reaktion tilbage (skete ikke, da jeg prøvede samme teknik på den anden side). Jeg kan ikke lige umiddelbart hitte ud af, om føllet kan være stort nok endnu til at "sparke".

Vi har snakket med en dyrlæge, som sagde at den brunst hun udviste, sikkert var en slags "underkastelse/dominans" brunst, for at øge sin positiion i hiarkiet, nu hvor der kom unge hingste til, fordi det var virkelig sjældent, at en hoppe kom rigtig i brunst så sent på året. Han mente desuden, at hun derved så ikke havde ægløsning og chancen for at føl var minimalt, så han anbefalede at vi ikke gav hende en "abort",

Vi havde bestemt ikke set den komme og har allerede snakket om nu, at hvis et føl kom til verden, ville det blive et slagteføl.

Jeg kom bare til at tænke på, hvad mulighederne er, for et føl med samme mor som sin far?

Vi er, rent ud sagt, pisse ærgelige over situationen og jeg vil have det dårlgit med at give et nyt føl væk fra dens mor, men vil hellere ikke kunne gå og se på det, indtil det så en dag skulle slagtes.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indavl
  • #1   13. feb 2012 hvis sønnen er avls godkendt kan den vel godt få rødt pas. Hvis ikke så kan man gå igennem en dyr afære med DNA osv og få sort pas, men det er ikke en dyt værd i forhold til rødt. Da sort pas ikke er tilladt i DI stævner.

Min veninde fik sådan et ups føl, hvor søn hoppede på mor i en trailer. Og det sødeste lille føl kom, men han fik pas uden afstamning

• #2   13. feb 2012 Fordi føllet bliver et resultat af en mor/søn parring betyder det at mange af den gener vil være fordoblinger af hoppens gener.

Det kan være både godt og skidt. Har hun udelukkende gode gener, så er føllet jo doblet op på gode gener, men omvendt, hvis hun bærer på et eller flere gener der giver problemer, så er chancen for at det kommer til udtryk i føllet temmeligt stort.

Generelt anbefales ikke tættere indavl end 6.25% (fætter/kusine), og en forældre/afkom parring er helt oppe på 25%. Procenten angiver gennemsnittet for hvor mange af generne i afkommet vil være doblet fra fællesanen (i dette tilfælde hoppen). Det reele tal kan være alt fra 0 til 50%.

Den slags kan jo ske (klar nok skal man ikke gære det med vilje, men altså, shit happens), men i "risikerer" i bedste fald at få et meget typefast føl (udseende/tempt/gangartsmæssigt), som evt kunne blive værdifuld for avlen (afhænger nok lidt af hoppen) - og i værste fald et føl med en masse uheldige fejl.

I skal bare huske at UANSET hvor indavlet føllet selv er, så bliver dens eget afkom IKKE indavlet, så længe den avles til en ubeslægtet partner. Derfor er det værd at overveje hvis den viser sig at være rigtigt lækker.

• #3   13. feb 2012 og husk indavl i islænder verden hedder linie avl. Man kan se dette er meget brugt på island.

• #4   13. feb 2012 "Begrebet indavl defineres som:
    "avl mellem individer, der er tættere beslægtet end racens gennemsnit".
    Dvs. at i nogle racer vil parring af to hunde med fælles oldeforældre være indavl - i andre ikke.

Definitionen på Linieavl er: "Parring af dyr på en sådan måde, at afkommet bliver stærkt beslægtet med en bestemt fælles ane".

"

http://www.dansk-kennel-klub.dk/Indavl-linieavl

Men mon ikke at forældre/afkom parringer er tættere end racens gennemsnit. smiley

• #5   13. feb 2012 Jeg aner det ikke smiley Men kan kun se på min egen hest stamtavle hvor den islandske del. køre meget med de samme.

Men jeg tror NÆPPE at dette evt følle vi snakker om her vil blive optaget i DI da hingsten ikke er kåret. smiley

Men sundhedsmæssigt vil det sikkert være rigtig fin føl smiley og man kan jo prøve at forære det væk.

Men jeg ville BESTEMT ikke have 2-3 års hingste i nærheden af min hoppe. Da hun stod ved denne ups følle begyndte han allerede at hoppe op da han nærmede sig 1 år.

• #6   13. feb 2012 Men altså, vil det være muligt at få alm. pas?
    For hvis ikke, tror jeg det ender med at vi slagter det, men vil bare gerne være hundrede procent sikker.

Hoppen han har bedækket, altså hans mor, indeholder heldigvis 99% gode ting, har flot afstamning, så jeg vil mene hun har gode gener smiley

Men ja, det som jeg generelt vil vide, er om der kan komme alm. pas på sådan et føl smiley Har slet ikke styr på, hvad man gør i en indavls-situation, for troede vitterligt aldrig jeg ville opleve det! xD

• #7   13. feb 2012 Den kan ikke få pas som islænder men som anden særlig race. Da hingsten IKKE er kåret. Man kan gå en dyr vej og få lavet et sort pas, men det er ligegyldig da DI ikke godtager det sorte pas inde for kåring og stævne.

• #8   13. feb 2012 Nå for fa'en.. Tror sgu heller ikke Örn har højt nok blup, til at dét skulle kunne hjælpe på noget.

Så må jeg bare krydse fingrer for at hun er vinter-fed på grund af alt den gode mad, og ikke fordi en lille bastard ligger og roder rundt derinde xD

• #9   13. feb 2012 Mette
    Ang. det med hingste nær hopper, så var det heller ikke noget vi var vant til, men det havde fungeret så godt igennem hele hans liv, og fordi der var mere græs hvor hopperne stod, satte vi dem sammen. Örn går normalt op af hopper (på nabofolden) og trods de har pisset for næsen af ham, har han ALDRIg reageret, heller ikke i foråret. Så det kom bestemt også bag på os xD

• #11   13. feb 2012 Jeg har ikke nogen indskydelse til selve papir debatten, men en november morgen i sneen stod vores nyindkøbte pony hoppe engang med et føl.
    Hestehandler havde ikke troet de kunne komme ifol om vinteren så sidste december havde hun stået med en knapstrupper hingst.

Uanset hvad i gør ønsker jeg jer held og lykke(:

• #12   13. feb 2012 jeg rider nogle heste hvor en af dem har været klap hingst og den løb gennem hegnet og bedækkede sin mor der har fået et meget smukt, sundt og raskt føl der nu er 4 år og har vokset helt normalt den har stamtavle og det hele så jeg tror ikke der sker noget men man skal selvfølgelig passe på med det da det nok i længden ikke er godt hvis det sker for mange gange smiley

• #14   14. feb 2012 Dyrlægen mente ikke, at en abort ville være nødvendig, da han som sagt mente hun slet ikke var med føl, da hun ikke havde æglæsning smiley

Ja, jeg kunne sagtens finde på et slagte et føl uden papirer. Jeg ser ingen grund til at skulle have en hest til verden, der på grund af sine papirer vil være ubrugelig for vores stutteri, samt sikkert vil ende som kastebold, hvis den skulle sælges videre. Der er allerede nu UTALLIGE ponyer og heste, der flyver rundt imellem forskellige hjem, bliver opkøbt af hestehandlere og den slags. Det nægter jeg at støtte.

• #15   15. feb 2012 Du skriver at hun har gået med 3 forskellige hingsteplage, er det alle hendes? Kan det have været leg du har set? Så der ikke er sket noget. Min veninde har en ups hoppeplag med papir, men det var så godt nok ikke hoppens egen søn der var far, men en anden plag på samme alder.

• #16   15. feb 2012 Lone
    Jeg tror bestemt ikke dette var leg, desværre, men heldigvis var han jo "kun" på hende én gang, så jeg krydser fingrer for at der ingenting er. Dyrlægen sagde, at vi ligeså godt kunne vente og se, i stedet for at give hende alle de stoffer og sager, der er i en abort, da chancen nu var så lille.

Kommentér på:
Indavl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce