Frustreret over Aram.. {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation lige nu at jeg endelig har fundet en ude på samme sted som jeg, som også jordtræner.
Aram og jeg har rigtig længe været inde i en periode hvor han har haft 0 fokus, er ikke lydig og skubber og napper som en i pokker.
Vi har så fået en øvelse vi skal træne, hvor det gælder at Aram skal være fokuseret på mig og være lydig ang. kropssprog. Det tager tid og pt går det nogenlunde. Men igen, det tager tid før det bliver godt.
Jeg græd forleden, for det gør ondt at indse at det går elendigt med os og han nul respekt har for mig. Han er utrolig dominerende, og jeg er den der "søde lille pige" som har svært ved at slå HELT igennem..
Men han napper som en i pokkers.. Skubber og kigger væk og kaster med hovedet hvis vi er blevet uvenner under træningen.
Jeg plejer bare lige at svinge tovet op i luften lige ved hans hoved og siger et højlydt "EH!".
Det hjælper 0 og nada. Jeg har bare lyst til at slå ham med det tov gentagende gange når han gør min dag dårlig. Jeg bliver irriteret og kan sætte mig til at græde, fordi jeg ikke forstår hvorfor han gør som han gør. Hvorfor jeg ikke kan finde vejen.
Nu er jeg heldigvis så god til at styre mit temperement så jeg gør intet.. Men iha..
Jeg har så ofte lyst til bare at give det hele op.. Aner ikke om vi nogensinde kommer nogen vegne.. ØV!
- Hvad gør I normalt ved jeres heste hvis den napper eller bider? NEJ.. Jeg nægter at klaske ham en ordentlig en..
okt 2010
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 1.014
jul 2007
Følger: 135 Følgere: 160 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
Når jeg træner Argo starter jeg med noget nemt og slutter af med noget nemt, selvom han har været en idiot og måske heller ikke gider til sidst bliver jeg ved indtil han har gjort det og så giver jeg ham hurtigt fri.
Eller når man har sat hesten ud på folden og man går og rydder op efter det man nu har lavet, så kan det også være en god ide lige at gå ud på folden til hesten og klappe den og give den en godbid.
Jeg selv gør det hver evig eneste gang med Argo og især lige nu har han en periode hvor han bare for at sige det på en pæn måde er et svin.
Men der bider jeg mig i det og lades, som om der aldrig er sket noget, selv hvis han bider mig gider jeg ikke engang dreje hovedet og sige noget det samme hvis han bliver bange og farer rundt, så går jeg bare videre og snakker lidt roligt.
Det lyder nemmere end det er, men når først man har gjort det een gang bliver det nemmere næste gang.
jeg ville sige være kold når de laver ballade, ignorer og når de så gør noget godt giver man dem fokus.
At slå fra sig er meget forkert og vil ikke gøre det nemmere for nogle parter
mar 2010
Følger: 107 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 102
Det er noget der kræver meget tid og tålmodighed, men det hjælper! I hvert fald for mig og Atento
maj 2008
Følger: 47 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 206 Svar: 1.294
nov 2006
Følger: 528 Følgere: 562 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
Problemet er nok hos os at nogle gange syntes jeg at det er sjovt, og andre dage irriterende
ang at i har i skidt periode, så husk: I BEHØVER ikke at træne. Det noget vi sætter os selv for. Kommer du ud til aram og du bare ikke orker noget, jamen så lad hver med at presse det, så nøjes med at lave "ingenting sammen". Pludselig vil du en dag have en masse overskudsenergi og så er jeg sikker på det smitter af på aram.
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
jan 2007
Følger: 35 Følgere: 72 Heste: 3 Emner: 351 Svar: 3.518
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jeg synes bare ikke jeg kræver meget af ham overhovedet.. Her de sidste 2 uger cirka har vi trænet i MAKS 15 minutter, og det meste bestod i bare at gå rundt i ridehallen og longering.. Også har vi øvet tricks, som han elsker.. Men lige så snart vi går over i øvelser f.eks slår han fra og gider ikke og bliver sur.. Går vi tilbage til tricks er det helt ok.
SRL - jeg kan ikke rigtig se det positive i at han ikke er fokuseret, da det ikke kun er under træning. Det er når han står på staldgangen og skal strigles, han tripper og skal holde øje med alle heste m.m. Hvilket er dybt irriterende, og i og med at der er en masse små børn som omgås ham, er det ikke særlig fedt hvis der en dag kommer en forældre og siger at datteren er blevet bidt eller blevet skubbet så hun er faldet..
Men så må jeg prøve med den øvelse jeg skal lave i 2-3 minutter hver gang næsten og prøve at gå nogle ture og se om det ændrer noget. Iha.. Er bare slet ikke motiveret til at skulle ud til ham ;o( Men jeg håber.. Så starter vi frisk fra imorgen.
Men skal jeg så bare skubbe hans hoved væk hver gang han bider og fortsætte med det vi var igang med(altså f.eks rense hove, skubbe hovede væk og forsætte)?
okt 2010
dec 2008
okt 2010
du kan prøve at strigle stille og roligt, som du vist også gør, når han så napper ud efter dig bliver du ved, og lige så snart han står stille holder du op. så finder han ud af at det ikke nytter noget at nappe, og det han måske syntes er ubehageligt holder først op når han står pænt.. Det tager nok et stykker tid at få ham ren, men tilgengæld slipper du for at slå!
dec 2008
dec 2008
Men at bakke hesten under strigling kan jeg altså ikke eller når jeg trækker hest i og med jeg trækker 2-3 heste af gangen.
dec 2008
okt 2010
det hjælper i hvertfald på min hypper når hun skal lære noget nyt, eller skal lave noget hun ikke er motiveret for... hun bliver nemlig også "sur" og så hjælper det ikke bare at blive ved, men gøre det i små portioner og undgå at hun bliver frustreret og træt af det!
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.535
Men hun er en meget følsom hest. Og derfor skal jeg ikke gøre så meget på det punkt.
De små shetlændere jeg bruges når jeg underviser bider rigtig meget - dog kun forældrene engang imellem forsøger de at bide mig, men de ved godt jeg ikke vil have det.. det eneste der har hjulpet på dem er også at give dem et dask
Bliver nok overfaldet nu, men sådan er det
nov 2006
"Også har vi øvet tricks, som han elsker.. Men lige så snart vi går over i øvelser f.eks slår han fra og gider ikke og bliver sur.. Går vi tilbage til tricks er det helt ok. "
og
"Kun under min klikkertræning(tricks) og når vi skal lære nogle nye øvelser, så han forstår det er rigtigt. Ellers foregår øvelser 100% uden godbidder, og vores longering får han godbidder når vi øver signaler."
Kan du se det jeg så?
dec 2008
nov 2006
tror nemlig ikke problemet er NÅR han får godbidder, men tilgengæld når han så IKKE får en godbid, at han så blir aggressiv..
feb 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 101 Svar: 2.874
dec 2008
Det er ihvertfald omkring et halvt år siden han sidst fik godbid på/ved folden.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Jeg tror ikke på, at heste kan være ondsindede, snu, drillende, el. lign. Men jeg tror på, at de lærer af deres adfærd og rytters respons - og hvis han har fundet ud af, at han kan bide dig uden at der sker noget ved det, så fortsætter han da :o)
Måske skulle du prøve at være MEGET konsekvent ved ALT du laver med ham - ikke kun når han bider. Men med alt :o) - under træning, på staldgangen, osv. Så han "over-all" får en anden opfattelse af dig, end at du "bare" er hende den søde
Når en hest bider på den måde, han gør, så ville jeg bakke ham konsekvent HVER gang, indtil han opfatter fidusen.
Og husk, vær konsekvent - så under træning, hvis du går med ham og så stopper op - og han skal stoppe op samtidig, men går videre - så bak ham på plads. Han skal ikke få lov til at finde nogle smuthuller i din konsekvent-hed ;o) Så han lærer, at du mener hvad du siger - du skal selvfølgelig ikke opføre dig surt overfor ham, men bare vær konsekvent og tålmodig og elskværdig. Så selvfølgelig også masser af ros, når han så bakker tilbage på sin plads fx ;o)
Men det er selvfølgelig rigtig svært at bedømme, når man ikke kender hesten :o) Men held og lykke!
jan 2007
Det skal man IKKE gøre, hvis man har en ridehest vil jeg lige sige..
jan 2010
Men igen, det er jo svært at bedømme, hvis man ikke kender hesten. Alle heste reagerer jo forskelligt, og jeg ville fx ikke bruge den metode på Svampe (ikke at han nogensinde bider, men hvis han nu begyndte på det).
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Og så til at han bider. Det er helt ok at være en sød ejer, der nussepusser. Men man kan sagtens være sød og være konsekvent samtidig!! Konsekvent betyder at gøre det samme i en situation hver gang. Så hvis hesten bider dig og du vælger at din reaktion skal være at skubbe ham væk, ja så skal du gøre det HVER GANG!! Ikke kun hver 2. eller efter 3 gange giver du op eller noget. Du skal gøre det HVER GANG! Og det er vigtigt, for du lyder lidt til at være for inkonsekvent, og det kan hesten mærke.
Hvis det var min hest der bed sådan, ville jeg vælge det mange andre foreslår, nemlig at skubbe hovedet væk eller vifte med armene, så den flytter sig væk fra dig. Jeg ville træne det på en bane hvor du har det for dig selv og har ham løs. Hvis du sender ham væk, men stadig har snor i, kan han jo ikke gå så meget væk som han ønsker. Eller hvis du skal have snor i, så sørg for den er meget lang så han har godt med plads. Og så skal det bare øves at når I går og han bider, så send ham væk med vift eller skub (men det skal være det samme du gør hver gang, det er vigtigt). Og bliv ved, bare fordi det ikke hjælper de første 5 gange må du ikke give op. Desuden kan du med fordel træne at han skal flytte sig for pres, så du kan flytte bagpart, forpart, bakke og trække frem. Og lær ham også at bakke væk fra dig selvom du ikke rører, så hvis du eks.vis. skubber i luften foran ham skal han bakke. Også selvom han står 2 m. fra dig. Så kan du altid bede ham gå væk hvis du føler han klemmer sig for tæt på.Evt. hvis det skal være lidt mere avanceret så lav forparts/bagparts vendinger. Men hele tiden med fokus på ikke at bide.
Det blev lidt langt, men det er svært at forklare sådan noget kort :o) Held og lykke med det
jan 2007
The vegan way of life:
Nå okay
Men hvordan skal hesten så kunne skelne, hvornår bak er en øvelse, og hvornår det er en konsekvent af dårlig adfærd?
Min gamle hest, Tequila Sunrise, var blevet opdraget meget hårdt under tilridning - med bak som straf. Det første hun lærte var at blive bakket ridehallen rundt, og fremover, hvis hun gjorde ngoet forkert, så blev hun flået tilbage i tilbagetrædning.
Det var da hun var 3-4 år - vi købte hende som 8 års og havde hende i 4 år, og der var hun panisk angst for at bakke. Ligeså snart jeg stoppede hende i parade og lagde an til at ville bakke begyndte hun at ryste og skælve helt vildt og enten flyttede hun sig ikke ud af stedet - og hvis hun flyttede sig for hun baglæns for fuld knald i vild panik.
Dét er hvad bakning som "straf" kan gøre ved en følsom hest
Nu ved jeg godt i nok ikke gør det lgieså voldsomt som Tequila oplevede, men stadigvæk - pas nu på med det
jan 2010
Altså med Nande (gammel part) plejede jeg at tale i et hårdt tonefald og "gøre mig stor" hvis jeg bakkede ham væk som straf. Hvorimod når jeg bakker hesten som en øvelse, gør jeg mig ikke stor, modsat mange, da det så er truende adfærd - jeg stod lige så afslappet og sagde "bakke, bakke, bakke". Fra jorden prikkede jeg så til ham på bringen med pisken, hvis der var behov for det, og fra ryggen klemmede jeg lidt med knæene i takt med hans bevægelser :o)
dec 2008
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Frustreret over Aram..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside