Godt foder til gamle heste {{forumTopicSubject}}
Hej
Min gamle hingst, Bernard på 23 år, har tabt sig meget her i løbet af vinteren. Han tabte sig lidt i løbet af efteråret, fordi han ikke kunne tåle synet af min vallak, som gik i en anden indhegning, hvilket resulterede i Bernard løb rigtig meget frem og tilbage for at "jagte" vallakken væk. Det stod på i noget tid, inden jeg fik fordelt hopperne, så begge drenge havde nogle. Og så kom der helt ro på begge flokke.
Da så græsset for alvor stoppede med at vokse tabte han sig mere og mere. Jeg tog ham ind om natten og fodrede ham 3 gange om dagen + hø. Vi skulle (desværre) på ferie halvdelen af Januar, hvor han ikke kom ind om natten og kun fik foder 1 gang om dagen + hø.
I midten af januar fik jeg ordtnet hans tænder og købte noget foder til heste 16 år +. Dette foder indeholder meget på pilleform, hvilket han ikke gider.
Jeg skriver derfor til Jer, for at høre om nogle af Jer kender til et godt foder, hvor det er mere på müsliform?
Og er det rigtigt, at man evt. kan anvende foder til føl og ungdyr, da det indeholder mere protein/aminosyrer?? Har læst mig frem til, at ældre heste optager fedt og kulhydrat uændret, men kan ikke optage protein på samme måde, og derfor behøver de mere protein i foderet.
Og har I andre råd, der kan få ham til at tage på er de mere end velkomne!!
Pt. får han foder 3 gange dagligt + hø + gulderødder + ca. 1 dl. olie i et af måltiderne. Er inde bortset fra 8 timer, hvor han er på fold (med hø, men han spiser det ikke). Han har dækken på når han er ude, for at han ikke skal bruge energi på at holde varmen.
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 2 Svar: 24
Vi bruger spillers senior til vores gamle hopper.
De tager tager godt på af det, hvis de er blevet til den tynde side + er nemt at holde vægten med, når foderstanden er perfekt.
Det er lavet sådan det er nemt og tygge for ældre heste, med "dårlige" tænder. Der er gær i sådan at det gøre det nemmer for deres tarme at arbejde med + og de optager mere af foderet når der er gær i. .
det fungere super her.
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 221
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 221
Dyrlægen sagde, at han ikke manglede nogle tænder, så det skulle helst ikke være det. Håber han kommer sig 100 % - om ikke før, så når der er noget græs at finde igen.. Men der er jo heldigvis ikke så lang tid til nu...
Godt foder til gamle heste
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside