{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.475 visninger | Oprettet:

Sur stråle - hvordan behandler i? {{forumTopicSubject}}

Min pony Molly går lige nu med en voldsom gang sur stråle, jeg har fået anbefalet af smeden at bruge blåsten. Det skulle jeg putte på hendes stråle, og så skulle jeg putte vat ovenpå det.
Men jeg synes bare, det er vildt upraktisk. Ved ikke om det bare er mig, der gør noget forkert, men skidtet ryger jo ud hele tiden, og blåsten skulle heller ikke være så godt for helbredet?

Det er dog kun til hendes forben, jeg har brugt det, da det er der det er værst, og da hun har sko på dem - det ville være helt umuligt, hvis hun ikke havde sko på...

På hendes baghove bruger jeg hovtjære, og det bruger jeg også til min anden pony, Basse, som også har lidt sur stråle.

Derudover renser jeg deres hove hver aften, når de kommer ind i deres boks, og de står på træpiller, så deres underlag er tørt.

Men hvor mange gange om ugen, må man smøre strålen med hovtjære? Er der en begrænsning?

Og hvordan behandler i sur stråle? Hvad er mest effektivt? (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur stråle - hvordan behandler i?
  • #1   29. jan 2012 Vi bruger en blanding ad blåstenspulver og salsylsyre (ogå pulver), propper i hoven med en ispind, godt ned i strålekløften og dragterne, og ellers stå inde 20 minutter efter behandling

• #2   29. jan 2012 Jeg bruger Blåsten væske. eller tjære smiley

• #3   29. jan 2012 Jeg vasker hoven indvendigt med Virkon S, så venter jeg på det er rimelig tørt og så bruger jeg Thrust Buster. Men ellers kan jeg varmt anbefale mærket Cornucrescine- de har også noget med teatree oil det plejer at være godt mod slemme bakterier :o)

• #4   29. jan 2012 Og jeg vil lige sige at min smed IKKE anbefaler tjære da det bare lægger en hinde oven på bakterierne og derved fjernes de ikke.

• #5   29. jan 2012 Tak for jeres svar! (:

• #6   29. jan 2012 Jeg vasker hoven før jeg putter tjære på.. Tjære hjælper altså

• #7   29. jan 2012 Jeg bruger noget som hedder Thrush Buster, det er en lille flaske med lilla væske i - og det virker bare super godt!! Det er lidt dyrt, men 100% pengene værd.

Tjek dette link. Til behandling af sur stråle.
    http://beslagsmed.tripod.com/Page_8.htm

• #8   29. jan 2012 Sandie P jeg har netop lige været forbi, det link du har sendt mig, og tror min mor og jeg vil smutte ud og anskaffe os det, det lyder, som det der er nemmest og bedst af have med at gøre (:

• #9   29. jan 2012 Eventuelt søg under andre forumer, hvor folk har stillet de samme spørgsmål som dig.

• #13   30. jan 2012 jeg har lige købt noget der hedder NT dry, som jeg allerede på 2. dagen kan se forbedringer ved! smiley det skulle efter sigende være det nye thrust buster, da den nemlig er blevet ulovlig smiley Det er pulver som man bare sprøjter på en godt renset og tør stråle, og så lægger det sig ligesom mel henover og healer det op. Super effektivt smiley Dertil bruger jeg cornucresine tea tree hoof oil udenpå hoven og tjære 1 gang om ugen for at holde strålen fast og tør. (det udtørrer)

Sørg for at ordne hovene hver dag, at boksen er helt ren og tør og at de går på en fold med mindst muligt vand/mudder på smiley Men NT-Dry vil jeg allerede anbefale, da jeg allerede kan se forskel efter 2 behandlinger. Det koster 110 kr ved hovfokus, så det billigt også smiley

• #14   30. jan 2012 Min har for nylig haft noget på det ene forben. Løsningen fra min beslagsmed var at han skar det så frit/åbent som muligt og derefter var det min opgave:

1. at det blev renset grundigt op hver dag! Enten med vand, og ellers med rent vat igen og igen og igen.

Da jeg imidlertid er sygemeldt og ikke kan komme i stalden var det ikke en særlig brugbar løsning for mig, selvom jeg ellers aldrig går på kompromis med pasningen af min hest.

2. forslag var at det 2 gange om ugen blev renset i samme omfang og derefter smurt med hovtjære (efter smedens klare besked: "ikke den fra bluehorse! Det skal være den af bøgetræ.")

Jeg har så været så heldig at en af de andre fra stalden har tilbudt at passe hende. (er jeg bare SÅ glad for!)

• #15   30. jan 2012 Line, en af de andre piger i stalden har også nævnt tandpasta for mig, sjovt at det virker på sådan noget, hehe.

Anette, NT dry lyder super effektivt, og så er det jo billigt! (: Jeg renser deres hove hver dag, når de bliver lukket ind, og deres boks er altid ren og tør. Og nu er vi jo heldigvis sluppet af med al mudderet ude på foldene! (:

Salli P, det lyder som en nem løsning, men man skulle tro, at der skulle bruges et eller andet til at slå bakterierne ihjel? Ved Molly har det efterhånden udviklet sig ret slemt, så jeg tror der skal lidt mere til ved hende? (:

• #16   30. jan 2012 Iøvrigt rigtig dejligt med alle jeres svar! Har ikke været så "udsat" for surstråle før, at der skulle mere til end en gang tjære.(:

• #17   30. jan 2012 Ja min hest var ikke ekstremt hårdt ramt, og da hun går i løsdrift var det bestemt tjære jeg blev anbefalet. Da de jo går ude hele tiden. Selvom vores løsdrift er drænet efter alle kunstens regler kan man ikke undgå at det øverste 1 cm af underlaget og de lagte hestepærer bliver smattede. Desværre heller ikke selvom der muges hver dag. Så dejligt med frost. smiley

• #18   31. jan 2012 Min havde sur stråle i et år. Jeg behandlede med alle mulige ting.
    Det forsvandt i samme øjeblik jeg skiftede fra smed til barfodstrimmer!
    Ikke dermed sagt at trimmer er bedre end smede.. Men sur stråle burde være ret let for en dygtig smed at få det væk med en beskæring eller to smiley

• #19   31. jan 2012 Katrine. Det er jo afhængigt af omfanget.

Lyder som et helt særligt tilfælde du har haft og tror det skiller sig ud fra mængden.

Sur stråle er jo en slags infektion i hovens bløde del, strålen. Nogle gange er det tilstrækkeligt at skære det "syge" væv væk og lade hoven tørre op, sådan at bakterierne dør af sig selv. Men afhængigt af hvor "syg" hoven er, hvor medtaget og dyb strålen er og hvilket underlag man kan tilbyde hesten at gå på (vådt/tørt) Så er det i mine øjne ikke en universel løsning at beskære sig ud af det.

• #20   31. jan 2012 Uh ha, nu er vi oppe på tre heste i stalden med surstråle, tror vi skal ud og have fat i det trush buster, det lyder simpelthen så nemt! (:

Katrine, nu ved jeg ikke noget om barfods trimmer, men kan høre på ordet, at det er for heste uden sko?
    Molly har ved en af sine tidligere ejere gået med alt for lange hove, da hun efter daværende ejers mening ikke trængte til smed, det var staldejer der tilsidst sørgede for smed til hende, da hun ikke kunne holde ud at se på det længere.
    Derudover har hun tildens til forfangenhed, og har fået at vide af tidligere ejer, at det blandt andet er derfor hun går med sko, men også fordi hun er så ømbenet, som hun er.
    Altså bliver hun nødt til at gå med sko. (:

• #21   31. jan 2012 Jeg har altså aldrig hørt at der skulle være nogen direkte årsag mellem sur stråle og skoning af hesten.

Dog er det jo væsentligt nemmere at rense hoven op uden sko.
    Min egen fik det nok blandt andet fordi hun gik med randsåler og det gjorde at møget satte sig endnu bedre fast og at jeg så i en periode ikke kom i stalden så tit, da hun stod skadet. Så hun fik bare lov at gå på løsdrift og hygge sig. Men derfra og tila t sige at det ér skoenes skyld er et langt spring. smiley

• #22   31. jan 2012 Molly havde lidt surstråle, da jeg købte hende, og tidligere ejer har vidst også bøvlet en smule med det, det var, hvad jeg fik indtryk af.
    Men det har jo været en del mudret i en lang periode, så det må være derfor de har fået det, det er ihvertfald lige det eneste jeg kan sætte en finger på i deres miljø. (:

• #23   31. jan 2012 Jeg vasker og tørre og sprøjter æbleedikke på. Det hjælper på min smiley

Kommentér på:
Sur stråle - hvordan behandler i?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce