{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sliding sko og sne
  • #1   25. jan 2012 det skulle ikke være det store problem, men hvis din hest går på barker,skal du være fosrigtig da den så har svært ved at stå fast da den den så glider mere...

• #2   25. jan 2012 Vores fold er heldigvis ret flad smiley
    Men en smule knoldet pga. mudret fra tidligere vejr.

• #3   25. jan 2012 Pas nu godt på... Slidingsko og det her vejr er ikke den bedste konbination... kender flere der får pillet slidingskoene af i det her vejr... man skal huske på, at forbene ofte kun skrider lige frem eller bagud... selvfølgelig også lidt til siderne... men bagbenene kan lettere bevæge sig ud til siderne og det kan give grimme skader smiley

• #4   25. jan 2012 tror du skal vente lidt med at få sliding sko på har set nogle stykker der er væltet med dem fordi de ikke har kunne stå fast med dem når de har leget på folden smiley
    men i sidste ende er det jo din egen vurdering smiley
    men jeg ville vente smiley

• #5   25. jan 2012 Det er at bede om problemer at lade sin hest gå på fold med sliding sko.

Teknikken til "slidet" nødvendiggør ikke sliding sko, så umiddelbart er der ingen grund til at have dem på, medmindre du skal til et seriøst stævne

Lene
    www.littlemule.dk

• #6   25. jan 2012 Altså jeg skal have dem på, da jeg skal til stævne og min træner har vurderet at hesten er klar til at få slides på.

• #7   25. jan 2012 Hvis du (din hest, formoder jeg) skal have dem på, så forstår jeg ikke du spørger overhovedet.

Hvis du engang vil vide hvor længe det varer for et brækket hovben at gro sammen efter hesten enten selv, eller én af foldkammeraterne har trådt i en bagsko, så kan du jo altid skrive smiley

Fold og sliding sko passer ikke sammen!

Lene

• #8   25. jan 2012 altså man kan godt have dem på om sommeren men en veninde jeg har fik nogle almindelige sko som var banket mere flade på hendes så længe hun bare red hjemme men hun smed kun slide sko på om sommeren i den periode hvor hun red stævne og sådan smiley

• #9   26. jan 2012 Har lige været inde at kigge på DMI og vejret bliver ikke bedre i løbet lige foreløbig.
    Så jeg venter. Som du siger Lene, så er det dumt at skade sin hest forsætligt.
    Men for lige at fortsætte debatten, så til Lene; du siger at sliding sko og fold ikke passer sammen, men får I så lagt dem på lige før stævne og så taget dem af igen bagefter? OG hvad gør I i mellemtiden? Gør I som Stellas veninde og så får banket alm. sko flade?
    Umiddelbart har jeg ikke råd til at få taget sko på/af hele tiden, så der må vel være en løsning? Har set herinde i en anden tråd, at nogle putter klokker på, for at de andre eller hesten ikke træder i skoen, kan dette afhjælpe problemet?

• #10   26. jan 2012 jeg har aldig set et problem med sliding sko og fold i den sammen hæng. og Line S jeg mener at det vil hjælpe at få kolkker på, har slev brugt det. jeg kan ikke se at der er et problem med at de har den type sko på, på fold.

• #11   26. jan 2012 Vi har kun haft sliding sko på én enkelt hest, og de var på i under 48 timer. Den ene blev trådt halvvejs af på fold, så de blev taget af igen.

Vi har aldrig startet reining, men træner alligevel vores heste i manøvrene.

Teknikken bør hesten lære uden sko eller med almindelige sko, og der er nok ikke mange stævner, i Danmark, hvor det resultatmæssigt vil være nødvendigt for dig, at hesten har sliding sko på.

Formålet med sliding skoen er at hesten skal kunne "køre" på overfladen så langt som muligt. Den er derfor fuldstændig glat. Når hesten bevæger sig med sliding sko glider baghovene både i nedslaget og i afsættet for hvert eneste skridt. Man kan holde dem i ro, hvis man lader dem stå alene på en lille paddock, og man kan sætte klokker på for at afværge at hesten selv træder i skoen. Men idet sliding sko stikker bagud, er det svært at finde klokker der fuldstændig kan afhjælpe det problem.

Denne her video viser en skoet hov ("islænder sko") på grus. En sliding sko vil glide langt langt mere, for det er det de er konstrueret til. Hestens krop er ikke forberedt på at hoven ikke bliver hvor den lander, og dens sener og knogler kommer derfor til at tage imod de "ryk"/vrid der kommer.

Så vi krydser finger for at boot-teknologien snart kommer op med en løsning smiley Så kan hesten få sliding sko på når der skal øves sliding stop, og resten af tiden kan den være barfodet, eller med boots uden sliding sko smiley

Lene

• #12   26. jan 2012 http://www.youtube.com/watch?v=XuKkjnhVA_I

Her er linket smiley

• #13   26. jan 2012 du kan sagtens putte den på om sommeren eller når vi er ovre alt det her frost og sne og glatte veje smiley
    så bare vent til vi får noget varmere vejr og så tag dem af igen når alle stævner er færdige og når vi går den kolde tid i møde smiley

• #14   26. jan 2012 eller når stævne perioden er ovre smiley
    men ja det er dyrt at tage sko af og på hele tiden og det ville også være synd for din hest smiley

• #15   27. jan 2012 Jeg tager skoene af her om vinteren, især fordi jeg lod ham gå lidt med forsko sidste vinter, og fortryder det smiley . Jeg havde dog pillet sliding skoene af, da jeg vidste han ville glide rundt, og i år har han slet ikke fået sko på, og jeg venter til sommer med at komme sko på igen.
    og hvis man rider i ridehus kan man stadig godt øve stop uden sliding sko, man skal bare gøre det med måde. smiley

• #16   28. jan 2012 tja mine heste går altså med slidingsko 24/7 det er i mine øjne useriøst at træne stop uden og også ret hårdt for hestens ben. Sidste vinter gled han på alle 4 sko når vi skulle fra stald til ridehus, da alt var belagt med is, men ellers har jeg aldrig haft problemer med det. Mine heste går på fold hver dag, året rundt og det giver altså heller ingen skader.
    Da jeg stod et sted uden ridehal tog jeg skoene af om vinteren, men det var såmænd bare for at spare penge - det er jo lidt ligegyldigt med slidere når alt er stivfrossent.

MHT at træde skoene af, så er der jo forskel på slidingsko. min første hest gik med nogle af de gammeldags slidere som var alm sko der bare var længere og stak ud bag hoven. Det var et mareridt og de blev hele tiden trådt af. Så fandt man heldigvis ud af at hesten glider på tåen og den type sko jeg bruger nu er en alm sko med en bredere tå og de stikker jo så heller ikke ud bagpå.

Hvis du bruger meget tid på at ride ture om vinteren, så er det da gnerelt noget hø at have sko på når der er sne og så ville jeg nok vente til foråret med at putte sko på hesten, men ellers siger jeg bare "go for it" det er ikke fair over for din hest at begynde at træne stop hvis den hænger fast i bunden når den forsøger at gøre det rigtigt smiley
    Mine heste (4 stk) har overlevet med slidere på og helt uden skader i 12 år.

• #17   28. jan 2012 Jeg synes dette giver god mening smiley

http://www.hufschuhe-infoportal.de/Hufschuhe/hufschuhe-und-sliding-beschlag/

Sliding stoppet er én øvelse som skal udføres én gang i et reining program, og det eneste skoen gør er at hesten kan udføre et mere spektakulært = længere slide.

I alle andre henseender er sliding skoen nærmest en "belastning" for hesten istedet for en hjælp.
    Så at man kan give hesten denne hjælp i form af en aftagelig boot istedet for at den skal "slæbe" rundt på skoene altid, synes jeg er fornuftigt. Man tager da også sadel og trense af når man er færdig med at ride smiley

Lene

• #18   28. jan 2012 hold da op de er smarte de der ! men er de stævne godkendte? smiley

• #19   28. jan 2012 Det kommer nok an på stævnetypen.
    Hvis de ikke er, er det jo med at lægge pres på foreningerne og få det godkendt.

Boots er godkendt i DRF i springning og distance

• #20   28. jan 2012 Hej lene, sælges de som tilbehør til boots eller som helt sæt? Jeg har ikke lige været i stand til at finde hvor de sælger dem med sko under på deres hjemmeside

• #21   28. jan 2012 Kan det passe at de ikke er til salg endnu? Mit tysk er lidt rustent smiley

• #22   28. jan 2012 Der står at man kun kan erhverve dem gennem et bestemt firma. Jeg er nu også blevet nysgerrig og har sendt mail til firmaet smiley

Lene

• #23   28. jan 2012 når okay ja det må man hellere smiley men tror nu ikke der er nogen som ville være afvisende med sådan en go ide smiley det ville da få mig til at ride reining fordi jeg er ikke særligt intra i at putte sko på min hest smiley

• #24   29. jan 2012 spændende debatt smiley nu vil jeg også lge være med (: alrså min træner vil også gerne have at min Haflinger skal have sliding so på fordi han er lidt bange for han kommer til skade, når vi træner stops, han går pt barfod, men hvis jeg nu rider trail er de så ikke i vejen? eller?

• #25   29. jan 2012 De øvrige øvelser i reining udspringer reelt af det praktiske arbejde med kvæg, men sliding stoppet er i den henseende ikke hensigtsmæssig, det er kun en showøvelse.

Så Sliding sko er udviklet udelukkende til show og gør "kun" at hesten kan glide længere på bagbenene. Dette er ikke en fordel nogen som helst andre steder.

For hesten er det formentlig ikke specielt betryggende ikke at kunne kontrollere bagbenene.

Jeg tror mange heste med sliding sko, går forsigtigt rundt på fold netop fordi de har erfaret at de ingen kontrol har over bagbenene.

Jeg kan ikke forstå, hvilken risiko man kan mene, der er ved at træne sliding stop uden sliding sko.

En hest har ingen "glæde" af sliding sko. Og de er ikke nødvendige for at træne øvelserne til reining.

• #26   29. jan 2012 nej jeg er heller ikke sælrig glad for at han mener min hest skal have det på, da han fungere super godt uden sko generellt smiley

og der hvor jeg træner har vi jo også en dressur bund som overhovedet ikke er egnet til stops (: godt han bir flyttet hjem til sommer med god westernbund smiley

så jeg dropper bare sliding skoene

• #27   29. jan 2012 det kan være en smule hårdt ved hestens hove måske men hvis man ikke træner det helt vildt meget så gør det ikke noget at hesten ikke har sko på vil jeg mene smiley

• #28   29. jan 2012 ja det kommer alligevel an på bunden, altså jeg vil ikke afprøve det på den dressur bund vi har der hvor Aron står opstalden, den er simpelthen for hård (:

• #29   29. jan 2012 ja og bunden hehe smiley nej det ville være dumt, vent hellere til du kommer til at ride i en "rigtig" bund smiley

• #30   29. jan 2012 til reining skal bunden være så "hård" som muligt
    Mange "dressur"bunde er for bløde til reining

• #31   29. jan 2012 det jeg mener med hård er at hesten står "fast" når den stopper smiley altså at det ikke er muligt at glide (:

• #32   31. jan 2012 God tråd. Gode kommentar Lene smiley
    Synes godt om smiley

Kommentér på:
Sliding sko og sne

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce