{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
678 visninger | Oprettet:

Hvad laver I med de 2 års? {{forumTopicSubject}}

Hvad laver/lavede I med jeres fjordheste som 2 års?

Min dreng fylder (allerede) 2 år til maj og jeg ved ikke rigtig hvad jeg snart kan gå igang med? Jeg arbejder en hel del fra jorden med ham, men det meste er jo ligeudrettede ting.
Hvornår begynder I at longere? Det er dog ikke noget jeg vil benytte mig meget af, men lidt longering vil jeg når han er klar.
Og hvad med løsspring? Han skal aldrig springe mere end gymnastikspring, men jeg må indrømme jeg ikke ved hvornår deres sener og muskler typisk er klar til at springe 20-30 cm. fx. Og selvfølgelig heller ikke for tit..
Hvornår begynder I at tilvænne dem hovedtøj og underlag og det lettere udstyr? Han skal rides bidløst, men alligevel er der jo nogle tryk i en bidløs trense, hvornår mener I de er mentalt og fysisk klar til de udfordringer? Han har også haft et underlag på med elastikgjord uden problemer og en sadel gør jeg tidligst når han er tre år..
Og hvornår tilrider I? Jeg påtænker at kunne ligge mig på ham et par gange det år han fylder tre og begynde lidt mere seriøst når han er 3½-4 år, hvis dyrlægen mener hans muskler og sener og mentalitet er klar :o)

Jeg vil bare rigtig gerne høre hvad I gør eller gjorde, hvor meget og hvornår smiley

Håber at få nogle spændende historier derude fra :o)

Andre forumemner med "Hvad laver I"
Hvad laver I
med jeres føl :-) ?
Skrevet af: ELKJÆR med lækker hypper - 22. nov 2015
Hvad laver I
Hvad laver I med jeres føller :-) ?
Skrevet af: ELKJÆR med lækker hypper - 19. nov 2015
hvad laver i??
Hej :-)hvad laver i ? Jeg keder mig helt vildt ! :-) så...
Skrevet af: Bolette & Halkærhus ponyen - 30. sep 2014

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad laver I med de 2 års?
  • #1   10. jan 2012 hejsa
    jamen jeg ville da køre den til det må du når den er 2år og så har du en hest du ka bruge og den vil helt sikkert blive nemmere at tilride så;O)

• #2   10. jan 2012 Altså, nu har jeg haft arbejdet med en hest det meste af dens liv. Den fik dækken på da den næsten var 1 år (På grund af plagskue), og der lærte hun også at blive mønstret, få renset hove og sådan ting. Da hun var ved at være 2 år fik hun trense på (også på grund af plagskue), og lærte så der at have et bid i munden. Så holdte hun en lang pause, hvor hun først blev arbejdet med da hun var fyldt 4 år (Hun har så stået på marken i 2 år). Da hun var 4 begyndte vi at longere hende lidt, og kort efter sad vi på ryggen af hende Hun kunne efter godt en måned skridte, trave og galopere, og gå til biddet i alle gangarter, bortset fra galop, men den var der dog næsten. Hun kunne stadig mønstres også. Hun manglede sig lidt respekt da vi begyndte, men der kom den størte respekt fra hende til os. Hun er så blevet solgt til nogle små piger, som er rigtig glade for hende.

(Grunden til at jeg ikke arbejdede med hende i to år var, at hun flere gange havde løbet ind i mig og væltet mig, når jeg trækkede hende. Så jeg mistede tilliden til hende og hun gjorde mig bange)

• #4   11. jan 2012 Tak alle sammen :o)

Som sagt vil jeg ikk bruge longering ret meget - og jeg er super glad for at høre de først må løsspringe når de er 5, det har jeg aldrig hørt før! Ved du hvordan det kan være? Dette skal du ikk forstå negativt, bestemt ikke, det lyder super interessant og jeg vil bare gerne vide noget mere om deres anatomi :o)

Der ud over skal Dino som også nævnt være bidløs hest, så derfor ser jeg ingen grund til at lære ham at få bid i munden :o)
    Af samme årsag skal han heller ikke tilkøres og min erfaring er også rigtig dårlig med en fjordhest som blev tilkørt i 2 års alderen. Min første hest var tilkørt da han var to (jeg fik ham som 20årig) og han var virkelig noget for sig. Meget svajrygget, ikke til at styre og løb enormt hurtigt, grundet sen tilridning også.

Det var nu mere i forhold til hva I laver og hvad de må?

De sejeste fjordbasser, det er bare et alletiders link :o)

Ind til videre kan Dino flg. på komando:
    -Kysse
    -Gå over bom(me), højst to for ikke at belaste ham for meget
    -Gå gennem labyrint, både forlæns og baglæns
    -Kommer når jeg kalder, både på fold og ridebane
    -Følge efter mig i alle gangarter
    -Spanske skridt
    -Gå på pressening
    -Blive ordnet, selvfølgelig (striglet, renset hove og få ordnet man og hale)
    -Forstå kommando "skridt" og "trav" for stemmeføring
    -Flytte bagpart
    -Flytte forpart er lille ved at være der
    -Neje helt ned på knæ
    -Bakke i "spejl" (jeg går mod ham med mit venstre ben og han flytter sit højre)
    -Komme mod mig med "spejl"
    -Bakke ved at jeg rører ham på bringen med en pisk
    -Få vasket ben
    -Gå gennem vandpytter
    -Gå tur alene og er ligeglad med cyklister, hunde, dyttende biler osv.
    -Løbe på tur uden at løbe fra mig
    -Schenkelvigning, 3-4 skridt, mere vil jeg ikke begynde på endnu
    -Søge nede i jorden og derefter stoppe og skrabe i jorden, gør det når jeg gør det (ligesom hvis han vil ligge sig ned)
    -Bliver ikke bange for nye ting når jeg beder ham "dudde" på det
    -Dudde på forskellige ting når jeg siger "dud" (targetøvelse)
    -Stop og "back" (bakkeøvelse)
    -Har fuld respekt, tillid og koncentration når vi er sammen!

Så han kan en hel masse nu, men jeg vil gerne ha mere inspiration.. og det skal helst være noget jeg kan i lave i forhold til jeg KUN dyrker klikkertræning og HMS med ham, det er det han skal bruges til, også når han bliver ridehest :o)
    og så vil jeg selvfølgelig også gerne vide hvad de må og ikke må :o)

Kh Anna

• #5   11. jan 2012 Jo og så kan han få dækken/fleecetæppe af og på, men han bruger ikk dækken, så det er heller ikke noget vi kommer til at bruge så meget smiley

• #7   12. jan 2012 Annie Backer: Jeg vil klart tage dine råd til mig og jeg vil prøve det med tørklædet i morgen hvis blæsten har lagt sig lidt :o)
    Presseningen vil jeg prøve en dag det er vindstille ;o)
    Tusind tak for råden :o)
    Og springningen - det ligger jeg bare på hylden nogle år endnu, han sku jo gerne blive rigtig rigtig gammel sammen med mig smiley Det er heller ikke springningen der tænder mig...det er lige netop tilliden!
    Og helt sikkert, ponygames! Den havde jeg ikke tænkt på.. Det er stensikkert vi skal lave noget ponygames fra jorden af!

Og tak for din ros til ham, han er virkelig lærenem..og jeg har fået af vide han er et godt eksemplar af sine race, fordi han ikk er så madfokuseret (endnu) og han er så koncentrerert (pudser lige glorien med et stort smil (; )

De sejeste: Præcis! det er altid godt med masser af inspiration, så har man også bare altid en super motiveret hest der gider arbejde sammen med en smiley

Kh Anna

• #8   12. jan 2012 Det kan du tro jeg kan :o)
    Og jeg er sikker på Dino vil elske det!

Kommentér på:
Hvad laver I med de 2 års?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce