{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.861 visninger | Oprettet:

Revne i muskel? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

For at gøre en lang historie kort, så har jeg opdaget noget der minder om en revne i den ene rygmuskel på min kære Dulles. Den går sådan nærmest "på tværs" af musklen, dvs. musklen er vandret og revnen er lodret. Jeg kan mærke den ca. 5-6 cm.

Der har været kiropraktor og massør på, men de har ingen ide om hvad det kan være eller hvorfor den er kommet. Så nu er der bestilt tid til scanning på mandag.

Men egentlig ville jeg bare høre om nogen har oplevet det samme? Altså en pludselig "revne" i en rygmuskel...

Han har tydeligt ondt i ryggen og er ikke redet i et par uger nu. Sadlen er tjekket, og det er ikke den der er årsagen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Revne i muskel?
  • #1   5. jan 2012 Det skal måske også lige tilføjes at han har haft boksro i et pænt stykke tid, pga anden skade, så det er ikke noget der er sket på fold eller under ridning!

• #2   5. jan 2012 Det lyder meget mærkeligt - skriv endelig hvad de finder ud af på mandag.

• #3   5. jan 2012 Ja jeg synes godt nok også det er underligt!
    Revnen startede med at være meget "skarp" og er nu blevet bredere og dybere hvis i forstår.

Jeg er helt tabt for hvorfor han har fået den... Har aldrig set noget lignende. Det samme sagde dyrlæge og massør smiley

• #4   5. jan 2012 Det lyder som en alvorlig fibersprængning hvor muskelfibrene er blevet revet over.. eller et spark

• #5   5. jan 2012 Angelika: Han kan på ingen måde være blevet sparket. Han har haft boksro et par uger og ellers går han på fold alene.
    Fibersprængning har jeg også tænkt på, men så ville han vel ikke bukke og sparke sådan i sin boks? Tænker at det må gøre voldsomt ondt så...

Hvad gør man hvis det er en fibersprængning?

• #6   5. jan 2012 Det lyder meget mystisk ! Har han haft noget deromkring i tiden? fx et dækken der har klemt (=lukket for ilttilførelsen?) Det kunne nemlig også lyde som nedbrydning i en del af musklen? men bare et gæt, kender intet som sådan til det.....

• #7   5. jan 2012 Altså døknet lægger selvfølgelig hen over, men det kan på ingen måde gnave, klemme eller andet lige der. Det er ca. 10 cm fra rygraden, midt på ryggen.

Det er meget underligt og svært at forklare. Jeg har absolut ingen ide om hvad der er sket eller hvad der er galt smiley

• #8   5. jan 2012 *dæknet

• #9   5. jan 2012 Altså, revnen er ca midt på ryggen(altså der hvor ryghvirvlerne er, den del af ryggen), hvor dækkenet sjældent rammer, fordi det "hviler" på manken og lænden? smiley

• #10   5. jan 2012 Hmm... Egentlig ja. Men mere "nede på kroppen". Det er svært at forklare.
    Hvis du ser hesten fra siden med sadel på, så er det ca. midt på ryggen men under (ned mod maven) sadlen. Håber du forstår...

• #11   5. jan 2012 Prøver lige at finde et billede...

• #12   5. jan 2012 Aldrig hørt om noget lignende. Men vil du tage et billede af det, for det er da ret interessant. Håber det bedste for din hest:)

• #13   5. jan 2012 http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=349525

Det er sådan lidt fortegnet, men viser det ca...

• #14   5. jan 2012 Billedet er fra før revnen kom. Men man kan ikke se den ret meget... Der er bare en lille fordybning i musklen. Det er virkelig underligt.

• #15   5. jan 2012 Hmm er det korrekt at den sidder både ved en torntap og ved et ribben?

• #16   5. jan 2012 Den går ikke helt op til torntappene... Små 5 cm fra eller sådan noget.

• #17   5. jan 2012 Okay

• #18   5. jan 2012 Mystisk, ... say what?! Skriv endelig når I finder en forklaring, det lyder virkelig virkelig mærkeligt !

• #19   5. jan 2012 Har det evt hostet eller noget lignende for tiden?

• #20   5. jan 2012 Hostet? Nææ ikke noget jeg har lagt mærke til... Hvad tænker du?

• #21   5. jan 2012 jeg ved godt at det intet har med heste at gøre, men jeg har i et hul i min lårmuskel, et stort hul, og ingen hverken læger, fysioterapeuter, kiropraktore eller alternative behandlere ved hvorfor.

hullet i min lårmuskel er enormt ømt, og jeg har endnu ikke fundet noget der hjælper på det.

i din hests tilfælde lyder som muskelfibre der er revet over

• #22   5. jan 2012 Puha det lyder ikke godt smiley Han skulle jo gerne blive ridehest igen smiley Og det kan han ikke når han har så ondt... Nåede at skridte ham i små to uger (ikke hver dag) og allerede der blev han underlig og begyndte at stejle... Det var der jeg opdagede revnen.

• #23   6. jan 2012 * Crazy Christina *

min fuldblod fik en fibersprængning i inderlåret her for 2-3 mdr siden af at gå i spagat ude på folden. ca 2-4 uger på sygefold og ellers har han haft ro siden. Hvis muskelfiberen er revet helt over så går der nok længere tid inden hesten kan rides, altså nok op imod 6 mdr - MEN det skal du ikke se tungt på smiley alle heste kan uddannes til det übberste dressur fra jorden hvor der kun behøves en kapsun, cordeo og dressurpisk.

Men prøv t søge "fibersprængning" på google, det er jo det samme om det optræder hos heste eller mennesker smiley

• #24   6. jan 2012 Angelika: Jeg håber godt nok ikke det er det der er sket. Altså en fibersprængning. Men det tror jeg nu ærligt talt heller ikke det er... Han har som sagt haft boksro (dvs. ikke været på fold, redet eller andet) i en pæn periode nu. Faktisk næsten 3 mdr. Jeg opdagede revnen i starten/midt december hvor jeg ellers måtte begynde at skridte ham lidt (ca. 20 min 4 gange om ugen) og så var det at det gik galt igen. Hans adfærd blev meget mærkelig og voldsom og han begyndte at stejle. 3. gang han stejlede besluttede jeg at få det undersøgt og så viste det sig at den var gal med ryggen. Og der opdagede jeg revnen...
    Så hvis det er en fibersprængning ville han vel ikke få MERE ondt i løbet af et par uger i boks? Det er på ingen måde blevet bedre siden jeg opdagede det... smiley

Og så må jeg ærligt indrømme at jeg snart ikke magter at han fejler mere og skal have mere boksro. Han har været skadet det meste af 2011 og har stort set kun været på fold 5 mdr i løbet af året... smiley Og så bliver han temmelig svær at håndtere når han ikke må andet end at være i boks... Selvom han er 8 år lige om lidt, så er han kun 3 i hovedet.

Og så lige en sidebemærkning... Han er westernhest, så er ikke rigtig interesseret i at lave dressur fra jorden smiley

• #25   6. jan 2012 * Crazy Christina *

Min hest har haft 7 skader siden april, så du behøver skam ikke at miste modet smiley
    og at du ikke vil få noget godt ud af at hesten ikke må rides på er jo bare ret ærgerligt, og underligt hvis du spørger mig - men det er jo dit valg smiley

• #26   6. jan 2012 Ja... Men det kan ikke forklares når man ikke kender ham. Han er lidt speciel...

• #27   6. jan 2012 Jeg vil også sige, at man sagtens kan få noget ud af dem fra jorden af. Tit kan man aktivere dem "hjernemæssigt" og så slipper man for en "svær hest". De bliver så understimuleret i en boks... det bliver vi jo også i en seng på hospitalet - men lidt bøger, film, besøg, kryds og tværs, måske endda lektier... osv, så klarer man det meget bedre smiley

• #28   6. jan 2012 * Crazy Christina *

Jeg synes ofte at folk som plejer KUN at ride har en meget ensporet tankegang mht. arbejde fra jorden.

Hvis du virkelig ikke havde fantasi eller inspiration nok så vil jeg nævne følgende som uden problemer kan indlæres og øves fra jorden:

Spins
    Sliding Stop
    Frem og ned i alle gangarter
    "Cowsense"
    osv.

Så her, god fornøjelse og prøv at se om du mon selv kunne tænke dig til andre ting man kunne fra jorden smiley

• #29   6. jan 2012 Spins kan han. Frem og ned er bestemt heller ikke et problem. Slide stop og cowsense er absolut ikke noget han skal lære. Han er pleasure/hunter hest og omkring 165 cm. Det er ikke noget jeg kan eller vil bruge på den type hest i den størrelse. Og heller ikke noget jeg vil diskutere.

Tro mig, jeg gør meget andet end at ride. Men ham her har altså brug for den form for motion, opdragelse og så elsker han at arbejde for sin rytter. Han trives ikke med at være "fold/boks" hest. På ingen måde. Han bliver ked af det og i voldsomt dårligt humør.

Og det hjælper jo ikke når han ofte er skadet så han er SKAL have boksro. Så kan jeg ikke lave noget som helst fra jorden...

Men jeg vil ikke diskutere hvad jeg kan eller skal gøre med ham. Jeg lavede indlægget for at høre om nogen havde oplevet det samme med revnen i musklen. Og hvordan folk evt. håndterede det...

• #30   6. jan 2012
    * Crazy Christina *

20 minutters skridtarbejde kan "tæmme" min ellers MEGET eksplosive fuldblod smiley så mon ikke din kan "tæmmes" ved skridtarbejde også. Men det kommer jo igen an på hvad dyrlægens anvisninger er. Men kan ikke se noget i vejen for at stimulere heste mens den står på boks.. det er da synd at lade den stå og glo, og blive frustreret/stresset.

• #31   6. jan 2012 Tro mig, jeg gør hvad jeg kan når han står i boks.
    Men når dyrlægen siger boksro så er det sådan det bliver!

Men nu venter jeg og ser hvad scanningen siger på mandag... Håber at få taget røntgen samtidig, bare lige for en sikkerheds skyld for at kunne udelukke Kissing Spine eller noget der er brækket...

Du kan iøvrigt se på hans profil hvad jeg bruger ham til.

• #32   15. jan 2012 En lidt forsinket opdatering...

Scanningen gik helt fint i mandags. Hans ryg er helt perfekt, bortset fra den der revne. Den viste sig som en skygge på billedet, og dyrlægen siger det er en gammel skade der har dannet lidt arvæv. Og konstaterede også at det IKKE er den han har ondt i. Skaden kan trænes op igen og støttes af styrken i musklerne, så det er ikke noget problem.
    Han fik også taget røntgenbilleder af ryggen, nu vi var i gang. Hans rygrad er helt perfekt. Ingen tegn på Kissing Spine eller noget i den stil, så det er RIGTIG godt! smiley

Nu er problemet jo så bare... Hvad dælen fejler han så?!
    Han har stadig meget ondt og står bare. Dyrlægen kommer igen på fredag og undersøger videre... Han mener det måske kan være noget fra bagparten/bagbenet så... Suk.

• #33   15. jan 2012 jeg ville evt få fat på osteopat lene jacobsen fra back in balance

• #34   15. jan 2012 Hvad gør sådan en?

• #35   15. jan 2012 En osteopat er enlig en fysioterapeut. Som "heste-osteopat" har man rigtig rigtig MANGE forskellige specialer, altså behandlings metoder som under et bliver til osteopati.

Lene bruger typisk kranio sakral terapi og 2-4 forskellige massage teknikker til at løsne hesten, og til sidst hvis dette har været succesfuldt så gør hun som kiropraktoren, dog meget mildere, nemlig led manipulation som "fixer" låsninger.

Forskellen på f.eks. en kiro og osteopat er at osteopaten gør hestens krop KLAR til led manipulationen før denne indtræffer, hvorimod en kiro ofte bare manipulerer med leddene og forventer at hestens krop derefter selv indretter sig i den nye balance.

• #36   16. jan 2012 Det lyder spændende. Men han har fået det der "kranie terapi" (kranio sakral terapi) en del gange, uden synlig virkning. Alm. kiropraktik har han som skrevet før og været igennem mange gange efterhånden... Det har heller ikke den store virkning på ham. Egentlig er det helt alm. massage der virker som om det gør mest for ham.

• #37   16. jan 2012 og en osteopat kan nemlig hele pakken smiley

• #38   16. jan 2012 Men når ingen af delene har en særlig effekt? Massagen er den man kan mærke det mest ved, men det er ikke noget voldsomt...

• #39   16. jan 2012 Hvem har du haft? Ind i mellem er behandleren ikke nødvendigvis ligeså god som der står på papiret - ligesom en dyrlæge ikke nødvendigvis er en fantastisk dygtig en, selvom han/hun er uddannet fra LIFE(det gamle KVL) smiley

• #40   16. jan 2012 Jeg bruger Faxe Dyrehospital. Både som dyrlæge og kiropraktor. Har brugt en massør/kranie terapi der hedder Hanne Hannibal, men bruger nu en massør der hedder Sofie (kan ikke huske efternavnet). Er yderst tilfreds med begge dele.

• #41   17. jan 2012 Ok smiley Jeg har bare hørt om folk der skiftede kiropraktor og "pludselig" fik resultater smiley

• #42   17. jan 2012 Jamen det tror jeg skam også nemt kan ske, for div. "knæk-folk" gør det jo ikke nødvendigvis på samme måde, eller ser ens på tingene. Men mine dyrlæger, og kiropraktoren har fulgt Dulles gennem hele forløbet og kender ham både som rak hest og fra alle de andre ting han har fejlet gennem året... Men jeg vil da ikke afvise at prøve med en anden også. Det ville jo være fantastisk hvis en ny kunne finde ud af hvad han fejler. Så faktisk har jeg lige fået nummeret på en jeg skal snakke med smiley

Håber på det bedste, og kryds lige fingre for at de finder ud af hvad det er på fredag.

• #43   17. jan 2012 Jeg krydser alt hvad jeg har !!!!! Årh stakkels dreng, ondt når de ikke kan finde årsagen til tingene smiley

Kommentér på:
Revne i muskel?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce