{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.531 visninger | Oprettet:

Dækken skarver - Dilemma {{forumTopicSubject}}

Jeg har et dilemma med mit dækken. Det skarver Pearl godt og grundigt, og har prøvet med to forskellige undertrøjer, men lige lidt hjælper det.
Jeg er slet ikke vant til brug af dækken, og ligeud sagt så hader jeg dem. Besvær besvær besvær! Så hellere end god fluffy vinterpels.

Problemet er, at Pearl kom til Danmark med sommerpels, i slutningen af oktober, og derfor fik hun dækken på.

Nu skifter heste jo så til vinterpels på kort tid, så snart de får kulden, så jeg har besluttet mig for at hive skidtet af hende, og håbe på at hun er én af de heste der gror pels hurtigt. Det har hun i hvert fald gjort på halsen. Det gode er, at vi stadig har plusgrader i dagstimerne, og ifølge DMI forbliver det sådan et stykke tid endnu.

Har det dog dårligt med at have pillet det af hende, for bryder mig naturligvis ikke om at hun skal gå og fryse, men samtidig vil jeg heller ikke have at skidtet gnaver hul, så jeg skal til at døje med sår og muligvis betændelse.

Desværre er økonomien for decemberagtig til, at jeg bare sådan lige kan gå ud og anskaffe et splinternyt dækken, og Pearl er så tilpas træls bygget (høj manke og dyb bringe), at det er svært at finde et dækken der sidder ordentligt på hende.

Jeg tjekker hende self. imorgen i foldtiden, og sikre mig at den ikke er helt gal - Er den det, må jeg finde en anden løsning. Men hun vil jo nok få det koldt her de næste par dage.

Hvad tænker I lige nu?
Gode, konstruktive råd modtages med kyshånd.

Én ting er ihf. sikkert - Ingen dækken næste år! Så vil jeg hellere have en bamse, og så ride hende knap så hårdt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken skarver - Dilemma
  • #1   16. dec 2011 Der er faktisk ikke så mange andre muligheder end at finde et andet dækken. En undertrøje kan ikke kompensere for at dækkenet ligger elendigt. Den hjælper blot på den lille smule slid som er forventeligt ved en dækkenhest (her taler vi ikke voldsomt slid, sår e.l., men evt at hesten bliver lidt ekstra kortpelset på skulderen).

Vi har belgier og derfor heller ikke super nemt ved at finde et dækken der bare ligger perfekt, og desværre kan man nå at købe mange før man finder den model der bare ligger som det skal.

Vi købte lidt nye (tykke) dækkener i år, og kan se at selvom jeg egentlig synes de gamle dækkener lå godt, og selvom der ikke var ret meget slid (med undertrøje), så har de ikke ligget så godt som jeg troede, for med de nye dækkener er der INTET slid overhovedet -og de ligger altid som da de lige var lagt på, osse når han har rullet sig, bukket og tumlet med Martha

Pille dækken af en dækken hest i december måned kunne ikke falde mig ind -ja de lægger da pels på et par uger, men forestil dig lige selv at komme fra en varm vinterjakke til nøgen sådan lige pludseligt. Det er dælme en kold fornøjelse.
    Havde været noget andet i oktober hvor der trods alt var rimelige temperaturer. Godt nok har vi plusgrader endnu, men vi har jo ikke ligefrem dejligt vejr for en "nøgen" dækkenhest uden vinterpels

• #2   16. dec 2011 jeg tror ikke du ksal bekymre dig så voldsomt meget, hun skal nok klare sig, bar sørg for at hun har stråfoder nok, og måske sakl du være lidt hys med at lade hende være ud ei regn, men ellers ksla hun nok lave den pels hun har brug for

• #3   16. dec 2011 skift mærke:-)

Jeg er utrolig glad for kimberly:-)

• #4   16. dec 2011 <b>Michelle W</b>
    Jeg giver dig helt ret, og har det heller ikke super godt med at hive det af hende. Hun har dog allerede lagt pels under dækkenet, men self. er det ikke en tyk vinterpels endnu.
    Mener dog det går hurtigere end et par uger, men er måske bare mig.

Åh jeg synes den er svær, når man ikke bare kan gå ud at købe dækken efter dækken.

Grunden til jeg valgte at hive det af hende, fremfor at lade det sidde, var pga. en skrækhistorie jeg hørte, med en hest der var blevet skarvet så voldsomt, at den fik en meget slem infektion. Ved det måske er et engangstilfælde, men synes bare det bliver værre og værre fra dag til dag.

Øv altså, hvor jeg bare hader dækkener.

• #5   16. dec 2011 vælg en rambo underdyne. De passer under dit eget dækken. Og med mindre dæknet sidder så sygeligt dårligt at det slet ikke passer hesten undgår du slid på hesten. Vælg den tykkelse der passer så det blir evt et tykt under et regndæknet eller tyndt under vinterdæknet.

• #6   16. dec 2011 ps: kimberly kan købes brugte for 3-350,- smiley mit gamle var stadig som nyt efter 3 vinter sæsoner hvor den ene sæson var i løsdrift:-)

• #7   17. dec 2011 Hvilket mærke og størrelse er det du havde på smuksakken??? smiley

• #8   17. dec 2011 <b>¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤</b>
    Tak skal du have. Det må jeg lige kigge nærmere på.

<b>Pernille M</b>
    Arh, jeg kan self. ikke huske mærket lige nu (er virkelig dum til mærker på hesteudstyr), men ved at det er ét af de dyrere mærker. Købte dog dækkenet brugt.

Men jeg har det simpelthen så dårligt med at hun ikke har dækken på, så nu prøver jeg at købe en bedre undertrøje, og så får hun dækkenet på igen imorgen, inden hun kommer ud.
    Og hvis det så fortsætter, må jeg finde et bedre dækken når der kommer penge igen om en lille uge.

Jeg glæder mig virkelig til det bliver så varmt, at hun bare kan få skidtet af, og så må hun blive en puffkugle fremover.

Hvis der er nogle der kender til nogle mærker/typer der er gode til heste med høj manke, så sig endelig til. Så må jeg gå efter et ordentligt dækken næste gang, så jeg ikke ender op med en masse forskellige, jeg alligevel ikke kan/skal bruge til noget fremover. :o)

• #9   17. dec 2011 Mine kan kun bruge Amigo...
    De sidder perfekt,benudskæring og har aldrig skarvet...gode til brede heste...et regndækken fra stalddirekte ca 400,-

• #10   17. dec 2011 Eng drassage rug er super lækkert med god pasform til højt stillede heste

• #11   17. dec 2011 Der skulle stå rbh og ikke eng

• #12   17. dec 2011 Vælg en dækken der har en lille smule hals, de sidder ofte bedre på de markede heste syntes jeg.

HL er ikke og anbefale, hvis ikke din hest har noget fylde, dækkenet er super lækkert, men den sidder ikke ordenligt på mine markerede heste.
    jeg har rambo til mine, og de sidder super, også de ældre modeller.

det er helt sikkert pga forkert pasform den skaver hende.

• #13   17. dec 2011 Lykke: Hvis du kigger min gamle hoppe Baby(Pachanga). Hun var MEGET markeret og havde haft sår på manken før, og var derfor meget følsom der... derfor jeg kun brugte Kimberly...

• #14   17. dec 2011 Skarver dækkenet hesten, så er det fordi det ikke ligger godt nok på hesten.. Et andet dækken med en anden form/størrelse kan sagtens ligge bedre...

• #15   17. dec 2011 Nu læste jeg lige resten af tråden - glem og gå ud at købe endnu en undertrøje, køb et ordentligt dækken..
    Når man har valgt at lægge dækken på hesten og have hest, så har man også ansvar for at det dækken ligger ordentligt.. Og så er det bare surt og ærgeligt at man skal ud og bruge en masse penge på det nu her.. Det er fuldstændig ligesom hvis hesten pludselig skulle have dyrlæge eller smed..

• #16   17. dec 2011 Jeg bruger Kimberly til min traver, han er også meget markeret og det ligger perfekt.. smiley
    Dem kan man få for en overkommelig pris.. smiley

• #17   17. dec 2011 Nu har lille Pearl fået dækken på igen. Det er godt nok det samme, da jeg ikke har haft mulighed for at købe et nyt, men et nyt skal hun have, så snart muligheden byder sig.

Øv hvor er det altså surt, at der skal være så mange problemer fra start :o(
    Først alt for tynd, så halt, så skarvemærke - håber snart vi kan få lidt held her. :o(

• #18   17. dec 2011 Hvad er størrelse og mærke??
    Du kunne måske være heldig at kunne bytte?? smiley

• #19   17. dec 2011 <b>Pernille M</b>
    Nu glemte jeg self. at få kæresten til at kigge på mærket (var ham der lagde dækkenet på, da jeg har hold i nakken). Men størrelsen er 145.
    Har faktisk tænkt på at bytte, men det vil jo så kræve, at hun kommer til at stå uden dækken igen, da jeg ikke har noget reserve. Derfor har jeg ikke gjort mere ud af det.

• #20   18. dec 2011 Umiddelbart ville jeg nok også gå efter et der havde lidt hals. Nu har jeg heldigvis en islænder med en rigtig god bamse pels så jeg slipper for de åndsvage dækner. Men kan sagtens forstå din frustration. Har selv haft en hest der sku gå med dækken og han fik også de der trælse skarve mærker.

• #21   18. dec 2011 Eva K....
    Vil give dig fuldstændig ret....

Glædelig Jul..

Hilsner Tina.

Kommentér på:
Dækken skarver - Dilemma

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce