Gider ikke at blive nusset {{forumTopicSubject}}
Hej
Ja, sagen er den at jeg har en rigtig sød hest, som jeg nu har haft i 10 mdr.
Han er verdens rareste hest at have med at gøre, møder altid én med ørerne fremme. Jeg tror aldrig jeg har set ham med ørerne tilbage over for hverken et menneske eller en hest.
Vi har så det problem, at når jeg stiller ham på staldgangen, kan han ikke finde ud af at stå stille. Han vimser rundt fra side til side og frem og tilbage. Det første lange stykke tid prøvede jeg bare at ignorere ham. Blev kun værre. Så prøvede jeg at bestemme mig for et sted, han skulle stå, og så flytte ham frem, tilbage eller til siden tilbage til det hver gang, han rykkede sig. Mistænkte ham dog lidt for bare at synes det var sjovt at rykke sig for så at få opmærksomhed og skulle gå endnu mere rundt for at komme tilbage. Nu er jeg simpelthen begyndt bare at skælde ham ud når han går. Når han så endelig står stille, roser jeg ham. Så prøver vi det en tid og ser om DET virker.
Skal lige understrege, at han ikke gør det på en panisk måde eller stresser op. Han synes åbenbart bare det er kedeligt at skulle stå stille og vil hellere gå rundt. Og det gør han så.
Nå, men til sagen: Hvis jeg strigler ham på hele den bageste ende - bagben, kryds og hale - står han nok så pænt og nyder det. Derfor starter jeg altid med det, simpelthen for at få ham til at slappe af. Så bevæger jeg mig op på halsen og bringen. Og så er det, det går helt galt. Først trasker han over til den modsatte side. Så går han frem, så bakker han. Når han finder ud af, at jeg altså bliver ved alligevel, drejer han hovedet, løfter det helt op/slår med det og forsøger at tygge i kæderne.
Generelt kan jeg overhovedet ikke få lov til at stå oppe ved hans hoved. Ligeså snart jeg nærmer mig, virker han bare "utilfreds" (ikke at han bliver aggressiv overhovedet, han virker ganske simpelt bare som om, han ikke bryder sig om kontakten). Hvis jeg står på staldgangen eller inde i boksen og klør ham på halsen, er det stensikkert at han vil rykke sig baglæns for at komme væk - han nyder overhovedet ikke at blive kælet med.
Jeg har forsøgt at stå og nusse ham i stille og rolige cirkler fra midt på ryggen og op mod hovedet, men jeg får aldrig lov til at stå længe. Jo tættere jeg kommer på halsen, jo mere begynder han at gå rundt.
Jeg har lidt indtryk af, at han reagerer sådan fordi han hellere vil have, der sker noget, end at man bare står og nusser.
Han har fundet på et rigtigt glansnummer med at lægge hovedet mod én og så bare skubbe alt hvad han kan, så man flyver baglæns.
Så der er jo desværre ret meget skæld ud lige for tiden, fordi han virkelig er begyndt at gøre mange af den slags ting. En rigtig møgirritrende teenager
Han har ikke været sådan hele tiden, det startede først for nogen tid siden og er bare blevet slemt nu.
Kan det være fordi, jeg er nødt til at skælde ham ud meget af tiden? Han gør det med at skubbe meget, og jeg er nødt til at reagere på det, da jeg ikke vil komme til skade og det har stået på længe nok.
Skal jeg bare acceptere det og vente på, det går over? Eller er der en mulighed for, at han måske bare aldrig bliver en hest, der gider nusse? Kan bare ikke forstå det, han er jo sådan en sød og venlig og forholdsvis rolig hest, så for mig hænger det slet ikke sammen.
Og jeg savner virkelig at have en hest, jeg bare kan stille mig ved siden af, og den lægger sit hoved på min skulder og så bare stå og hygge. Men dertil er han alt for hektisk. Ikke nervøs. Men bare... hektisk?
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Hvis vi nu antager det sidste, tror I så det kunne være en idé at starte med at strigle ham på det bageste stykke, så bevæge sig op mod halsen, og hvis han så bakker eller rykker væk, går man igen ned til bagbenene og bevæger sig opad en gang mere. Og så bare gentage processen til han står stille når man kommer op til halsen?
Det er jo en fin måde at gøre det på hvis han netop bare gerne vil have der sker noget, og man så sørger for han ikke får opmærksomhed når han prøver på det ved at rykke sig ned til bagbenene.
På den anden side er det også en dum metode, hvis det er fordi han bare ikke bryder sig om det, for så lærer han jo netop at hvis han rykker sig, flytter man sig væk.
Arh, det er svært...
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Jeg har lidt indtryk af, at han reagerer sådan fordi han hellere vil have, der sker noget, end at man bare står og nusser. "
Prøv at læse det et par gange. Hvis du har ret i det, du føler, har du nok svaret der. prøv at starte omvendt, hvad sker der så??
Min gider heller ikke strigles, det skal gå hurtigt, derfor har jeg en god plasticstrigle, man kan have hånden i, som gør, at jeg kan strigle hende ren mega hurtigt, så vi kan komme videre i programmet.
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 81
Gider ikke at blive nusset
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside