Gode råd omkring avl? {{forumTopicSubject}}
Halløj
Nu vi har gang i alt den snak omkring avl og farver osv. så får jeg helt lyst til at få et føl på min ismule. Jeg ved ikke hvordan man finder en hingst, som er god til hende, så nu spørger jeg.
Jeg ville bare høre, om folk herinde havde nogle idéer til hvilken hingst man skal bruge til en hoppe som:
- Er 137 høj (men ønsker gerne lidt mere højde på føllet, hvis det er?)
- Er 5-gænger og vælger tølten (ville være super hvis føllet kom til at vælge tølten - hun har svært ved trav, men kan det godt hvis man hjælper hende MEGET)
- Hun er kraftigt bygget - bruger xx-wide i kopfjern.
Hvad mere kigger man efter ved hoppen, som hingsten skal matche? Hvilke fejl ved hoppen skal man kigge efter, og hvad bør man ikke avle på?
Jeg aner ingenting om avl, så nu kan jeg ligeså godt spørge
Skulle jo helst ikke begive mig ud i noget uden at vide noget om det.
Såe.. Nogen der kender en god hingst, som kunne matche min hoppe? (Gerne med en cool farve som Vindott, palomino eller musegrå, HVIS kvaliteterne også er der ! )
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Min egen plag er efter Blöndal fra Isafold - Og det er jeg ret glad for.. Stjarni er Natur tølter nemlig :O)
Søg på ham på google, så kommer stutteri virkelyst frem.. det er ham som ejer ham
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
(link fjernet)
Han er ligesom Blöndal kendt for at give super sind. Min hoppe er desværre pasagtig i tölten. Den er god når den er der, men den er ikke trænet ordenligt, så den er ikke heeelt på plads endnu (men det er den snart). Så umiddelbart er hun ikke den der vælger tölten, men iflg sælger var tölten stortset ubrugt af rytteren da vi købte hende.
Alle hendes gangarter er til gengæld lækre (også tölten), og sindet er helt fantastiskt.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
feb 2004
Følger: 106 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 412 Svar: 2.014
Du skriver at din hoppe har en stærk tølt og svært ved trav.
Så vil jeg nok vælge en hingst med en rigtig stærk trav.
Kan klar anbefalde Greifi frá Àrbæjarhjáleigu, han giver afkom med en rigtig god størrelse og nogle bevægelser på fold som sparker røv.
Han er kåret som 4 gænger, men har også passen.
feb 2004
Følger: 106 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 412 Svar: 2.014
Hingsten skal gerne kunne dække nolge af de huller som hoppen har, men på samme tid må den heller ikke være alt for svag på hoppens styrker.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Jeg skal lige spørge... flere af jer skriver, at man skal kigge på viljen også..
Men.. hvis jeg nu har en hoppe med vilje over middel, og som man KONSTANT skal holde tilbage, hvis man ønsker en rolig tur, ville I så vælge en hingst med mindre fremdrift?
Hun har et fantastisk sind og virker ikke bange for noget, og hun vader bare igennem alt og vil allerhelst bare styrte derud ad
nov 2008
nov 2008
nov 2009
Mange tak for jeres svar, endnu engang.
nov 2009
Jeg har ikke mødt Ásta, så jeg ved faktisk ikke hvordan hun er, har bare set billeder af hende.
Gode råd omkring avl?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside