{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.408 visninger | Oprettet:

Velkomst-læsestof med alt om Ralle {{forumTopicSubject}}

Ja, i hvert fald i grove træk.. Tæhæ!

Jeg skriver bare, om karrieren osv. så intet privat, det vil jeg ikke hoste for meget ud med :-).

Rasmus Seebach (født 28. marts 1980 på Frederiksberg) er en dansk sanger, sangskriver og producer. Han solodebuterede med hitsinglen "Engel" i april 2009, efter at have fungeret som sangskriver for andre artister i mere end ti år. I september fulgte hans selvbetitlede debutalbum, der blev en stor succes med over 200.000 solgte eksemplarer, samt rekorden for flest uger på toppen af albumlisten. Med udsendelsen af sit andet album, Mer' end kærlighed i oktober 2011, blev Seebach den hurtigst sælgende kunstner nogensinde, da albummet solgte over 42.000 eksemplarer på én uge.
Rasmus Seebachs musik er også udgivet i Sverige, Norge og Tyskland, hvor han især har haft succes i Sverige med top fem-hittet "Natteravn". Som sangskriver har han sammen med storebroderen Nicolai haft stor succes med støttesangen "Hvor små vi er" (2005), der solgte 13 gange platin. Rasmus Seebach er søn af den folkekære sanger Tommy Seebach.

Opvækst og tidlig karriere (1980–2008)
Rasmus Seebach blev født den 28. marts 1980 på Frederiksberg i København, som søn af Karen Sommer og sangeren Tommy Seebach.[1] Rasmus Seebach har desuden en lillesøster, Marie, foruden storebroderen Nicolai. Faderen døde i 2003 af et hjertetilfælde i en alder 53 år.[2] I sangen "Den jeg er" fra 2009, tilgiver Rasmus Seebach faderen for hans alkoholiske livsstil med ordene, "Lov mig du må ikke sige undskyld, for du har gjort mig til den jeg er". Som ung ville Rasmus Seebach være professionel fodboldspiller[3]
Rasmus Seebach blev interesseret i musik i en tidlig alder. Faderens lydstudie lå op ad Rasmus' barndomsværelse, hvilket betød at han med sine egne ord var "tvangsindlagt til at lytte til tonerne" og har gjort at han underbevidst er inspireret af faderens musik.[4] Selvom han voksede og med popmusik så blev Rasmus' i teenageårene interesseret i rap- og hip-hopmusik, på grund af "der var noget fed attitude og noget kant" over genren. Sammen med storebroderen Nicolai dannede han rapgruppen, G-Bach, og i 1999 udsendte de et hiphop-album med titlen Skakmat.[5]
Siden slutningen af 1990'erne har Seebach sammen med broderen skrevet og produceret sange til både danske og udenlandske kunstnere.[4] De har siden 2000 drevet produktionsselskabet Top Notch Music, og har bl.a. arbejdet med Jokeren, Natasja,B-Boys, Nicolai Kielstrup, David Bisbal og Big Brovaz. I 2005 skrev de musikken til velgørenhedssangen "Hvor små vi er" til fordel for ofrene for tsunamien i Det Indiske Ocean.[4]

Rasmus Seebach var oprindeligt kun sangskriver for andre kunstnere, og havde det bedst med ikke at være i forgrunden. Dette ændrede sig imidlertid da han skrev sangen "Engel", og Seebach følte det var hans kald at blive sanger. Samtidig var han bange for at han senere i livet ville fortryde ikke at have forfulgt en sangkarriere, "Jeg var ved at være 29 år på det tidspunkt, og så tænkte jeg: 'Okay, skal det ikke bare være nu'. Jeg tror, at jeg ville ærgre mig rigtig meget, hvis jeg havde siddet som 35-årig og spurgt, hvorfor jeg ikke bare havde sunget sangene selv."[6] "Engel" udkom som Seebach's debutsingle i sommeren 2009, og blev hurtigt et hit. Efterfølgende fulgte debutalbummet Rasmus Seebach den 28. september 2009, hvilket yderligere affødte hitsinglerne "Glad igen", "Lidt i fem" og "Natteravn" blandt de 11 numre.[7] "Engel" vandt i kategorien "P3 Lytterhittet" ved P3 Guld i januar 2010[8] Albummet blev udgivet i Sverige den 7. juli 2010 på Universal.[9] Her har singlen "Natteravn" ligget som #4 på hitlisten, og bl.a. hittet på den svenske radiostation NRJ[10], ligesom Seebach har optrådt på svensk TV med sangen. I Danmark har albummet solgt mere end 200.000 eksemplarer knap to år efter udgivelsen[11], og Seebach har overtaget Kim Larsens rekord for flest uger som #1 på den danske albumhitliste, med 25 uger.[12]
Ved Zulu Awards 2010 vandt Seebach tre priser i kategorierne Årets nye danske navn, Årets danske sanger og Årets danske hit (for "Engel").[13] Samme år vandt han prisen som Årets danske mandlige kunstner ved Danish Music Awards.
Den 27. maj 2011 udkom sangen "Engel" i en engelsksproget version, med titlen "Angel", i Tyskland.[14] Det er planen at udgive en engelsk udgave af debutalbummet, og til efteråret udkommer "Calling" ("Natteravn") i Tyskland.[15]
Rasmus Seebach udsendte sit andet studiealbum Mer' end kærlighed, der består af 12 kærlighedssange, den 17. oktober 2011. "I mine øjne" udkom som første single den 22. august, og er ifølge pladeselskabet "en sang, der er inspireret af Rasmus’ mor, og den handler om folk, der betyder meget for ham".[16] Singlen gik direkte ind som nummer ét på single-, streaming- og airplay-listerne, og solgte over 15.000 downloads på én uge.[17] Albummet modtog overvejende positive anmeldelser,[18] og gik direkte ind som #1 på hitlisten med 42.089 solgte eksemplarer i den første uge.[19] Dette gør Rasmus Seebach til den hurtigst sælgende kunstner nogensinde.[20]

Btw, han er for nuttet!

Spar penge på din forsikring

• Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Velkomst-læsestof med alt om Ralle

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce