{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Den ultimative foderplan for jeres hest(e)? {{forumTopicSubject}}

Hej dav allesammen ..

Jeg sidder og skriver lidt med en god bekendt, som har sin hest opstaldet samme sted som min. Vi snakker lidt om foderplaner. Vores heste får det samme foder (dog i forskellige mængder, da der er væsentlig forskel på hendes koldblod og min tykke pony)..

Så kom jeg lidt til at tænke på.. hvad er jeres ultimative foderplan for JERES heste? Gerne detaljeret..

Gerne lidt meninger for og imod wrap, hø, kornsorter og så videre. Lad os skabe en god foderdebat.. Uden at hakke hovedet af hinanden smiley

Mvh Natascha.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den ultimative foderplan for jeres hest(e)?
  • #1   25. nov 2011 Hvis min hest kunne leve af hø ad libitum fordelt ud over mange stationer på en kæmpe fold (=meget bevægelse) og med en "spand"fodring om dagen, hvor hun bare fik et godt vitamin/mineral produkt, ville jeg være super glad.
    Hov, og der måtte også gerne være et par steder, hvor hun kunne vælge at spise wrap og frøgræshalm. Folden skulle være varieret i græs, småplanter buske og træer, så hun selv kunne tilvælge nogle forskellige planter - også for at opmuntre hende til at spise andet end det i "hø-boksene"

De forskellige planter skulle også hjælpe til at mængden af sukkerholdigt græs var mindre (specielt for om sommeren). Eller måske ikke mindre, men spredt ud over et større område, så de skulle gå mere efter det.

.... HVIS hun skulle have andet, fordi hun ikke ville kunne holde huldet om vinteren, så skulle det være ting som fiberpiller, linamix eller grønpiller, måske suppleret op med lidt olie.

Jeg er ikke glad for hverken sukker eller stivelse. Det er unaturligt for hesten (tarmsystem, blodsukker osv), så det vil jeg helst ikke, hverken som musli produkt eller rent ..... Fibre, masser af dem og måske olie-holdigt foder(linamix/olie) til at supplere med.

• #2   25. nov 2011 Jeg vil gerne fodre så naturligt som muligt så her hedder det hø ad libitum (hvor hun står nu får de wrap og ikke ad libitum), mineraler og evt. en smule lucerne samt tilskudsfoder af en slags i lille mængde (pt. får hun 500 gram hippolyt naturmusli og en god stor håndfuld lucerne dagligt fordelt på to fodringer.

• #4   25. nov 2011 Min 5-årige hest får 8,5 kg. wrap og 2-5 kg. hø fordelt over dagen. Derudover får han 2 kg. Mollerup Mølle Mulego fordelt over tre gange om dagen. Det er et kraftfoder indeholdende vitaminer og mineraler.
    Optimalt skulle han gerne have grovfoder ad libitum, men ellers kører det fint (-:

• #5   25. nov 2011 min har nææsten optimal foderplan efter mit hoved. smiley

Det eneste der mangler er hø ad. lib i boksen, men hun æder det simpelthen for hurtigt og bliver for tyk :o)

De har hø ad lib. på folden, STOOOR fold i lettere kuperet terræn, altid rent vand i et fyldt vandkar, og her om vinteren lidt græs at nippe i smiley

indenfor der forsøger jeg at fodre så stivelsesfrit og sukkerfrit som dyret tillader (hun er kræsen -.-' )

så hendes foderplan lyder:

500g Dansk Leisure Mix
    300g Fiberpiller
    400g Alfa-A lucerne
    100g Travo sport
    urter og salt smiley

efter ridning får hun så et hyggemåltid i form af irish mash med fiberpiller, hørfrø, urter og epona olie i smiley

Hesten trives - det må være hovedsagen smiley

• #6   25. nov 2011 Mine får næsten det jeg synes der er det optimale.
    De får vitaminer og mineraler (pt regular complet, skifter dog, når jeg er færdig med den sæk jeg har gang i fra inden de lavede indholdet om), lidt lucerne og linamix + en masse hø dog ikke alibitum.

Det eneste jeg ville lave om var hø alibitum, det har jeg dog ikke mulighed for at gøre. Da jeg ikke har mulighed for opbevaring af så meget. Men de får dog 20 kg om dagen. Det er en fjordhest + 3 minier samt et par timers græs hver dag.

• #7   25. nov 2011 Min hest får omkring 12 kg wrap nogen gange mere hvis han kan spise det.. Morgen og aften får han ca 1 kg build up og 500g green power gold lucerne og en smule salt.. Han er dækket ind med alt..

Det er det eneste foder der kan holde huld på cassis og det fortsætter vi med indtil jeg syntes han er blevet pæn nok til at komme over på fase lll .. Han mangler ca 50 kg for at have den ideelle vægt smiley

• #8   26. nov 2011 ~Stine Lildal og Gullfeti fra Læsø~ .
    Undskyld men blev lidt forvirret... Giver du 2 slags fuldfoder blandet + Vit/mineraler??

• #10   26. nov 2011 Uha vil ikke mene, at min pony har den ultimative foderplan, men gør det så godt jeg kan smiley

Om morgen får hun lille smule roepiller, gulerødder og vitaminer samt 3-4 kilo hø, som kommer i hendes slowfeeder.

Ved 1 tiden bliver hun lukket på græs til klokken 5, hvor hun kommer ind og får lidt roepiller og lidt hø.

Ved 11 tiden får hun 3-4 kilo hø igen smiley

Kunne ønske mig, at hun fik hø ad libitum eller bare kunne gå på græs med hø af ad libitum. Men da hun meget nemt bliver forfangen hænger det her bedst samme smiley

• #11   26. nov 2011 -

Kommentér på:
Den ultimative foderplan for jeres hest(e)?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce