906 visninger
|
Oprettet:
Den ultimative foderplan for jeres hest(e)? {{forumTopicSubject}}
Hej dav allesammen ..
Jeg sidder og skriver lidt med en god bekendt, som har sin hest opstaldet samme sted som min. Vi snakker lidt om foderplaner. Vores heste får det samme foder (dog i forskellige mængder, da der er væsentlig forskel på hendes koldblod og min tykke pony)..
Så kom jeg lidt til at tænke på.. hvad er jeres ultimative foderplan for JERES heste? Gerne detaljeret..
Gerne lidt meninger for og imod wrap, hø, kornsorter og så videre. Lad os skabe en god foderdebat.. Uden at hakke hovedet af hinanden
Mvh Natascha.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Hov, og der måtte også gerne være et par steder, hvor hun kunne vælge at spise wrap og frøgræshalm. Folden skulle være varieret i græs, småplanter buske og træer, så hun selv kunne tilvælge nogle forskellige planter - også for at opmuntre hende til at spise andet end det i "hø-boksene"
De forskellige planter skulle også hjælpe til at mængden af sukkerholdigt græs var mindre (specielt for om sommeren). Eller måske ikke mindre, men spredt ud over et større område, så de skulle gå mere efter det.
.... HVIS hun skulle have andet, fordi hun ikke ville kunne holde huldet om vinteren, så skulle det være ting som fiberpiller, linamix eller grønpiller, måske suppleret op med lidt olie.
Jeg er ikke glad for hverken sukker eller stivelse. Det er unaturligt for hesten (tarmsystem, blodsukker osv), så det vil jeg helst ikke, hverken som musli produkt eller rent ..... Fibre, masser af dem og måske olie-holdigt foder(linamix/olie) til at supplere med.
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
aug 2008
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 79 Svar: 187
Optimalt skulle han gerne have grovfoder ad libitum, men ellers kører det fint (-:
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
Det eneste der mangler er hø ad. lib i boksen, men hun æder det simpelthen for hurtigt og bliver for tyk :o)
De har hø ad lib. på folden, STOOOR fold i lettere kuperet terræn, altid rent vand i et fyldt vandkar, og her om vinteren lidt græs at nippe i
indenfor der forsøger jeg at fodre så stivelsesfrit og sukkerfrit som dyret tillader (hun er kræsen -.-' )
så hendes foderplan lyder:
500g Dansk Leisure Mix
300g Fiberpiller
400g Alfa-A lucerne
100g Travo sport
urter og salt
efter ridning får hun så et hyggemåltid i form af irish mash med fiberpiller, hørfrø, urter og epona olie i
Hesten trives - det må være hovedsagen
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
De får vitaminer og mineraler (pt regular complet, skifter dog, når jeg er færdig med den sæk jeg har gang i fra inden de lavede indholdet om), lidt lucerne og linamix + en masse hø dog ikke alibitum.
Det eneste jeg ville lave om var hø alibitum, det har jeg dog ikke mulighed for at gøre. Da jeg ikke har mulighed for opbevaring af så meget. Men de får dog 20 kg om dagen. Det er en fjordhest + 3 minier samt et par timers græs hver dag.
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 1.023
Det er det eneste foder der kan holde huld på cassis og det fortsætter vi med indtil jeg syntes han er blevet pæn nok til at komme over på fase lll .. Han mangler ca 50 kg for at have den ideelle vægt
jun 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Heste: 9 Emner: 15 Svar: 439
Undskyld men blev lidt forvirret... Giver du 2 slags fuldfoder blandet + Vit/mineraler??
nov 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 209 Svar: 3.604
Om morgen får hun lille smule roepiller, gulerødder og vitaminer samt 3-4 kilo hø, som kommer i hendes slowfeeder.
Ved 1 tiden bliver hun lukket på græs til klokken 5, hvor hun kommer ind og får lidt roepiller og lidt hø.
Ved 11 tiden får hun 3-4 kilo hø igen
Kunne ønske mig, at hun fik hø ad libitum eller bare kunne gå på græs med hø af ad libitum. Men da hun meget nemt bliver forfangen hænger det her bedst samme
aug 2008
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 79 Svar: 187
Den ultimative foderplan for jeres hest(e)?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside