17. jan 2008 Følger: 88 Følgere: 105 Heste: 4 Emner: 189 Svar: 1.222
Så tæt på at give op..:'( {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Står i denne utrolig nedern situation at jeg tror jeg er ved at blive bange for min elskede hest.. Han har her det sidste ½ år stået skadet, og er i genoptræning..
Da jeg købte ham i februar, virkede han bare som min drømmehest, men det har ændret sig.. Han var så rolig, venlig og totalt cool da jeg fik ham, men ikke længe efter begyndte han at tænde mere og mere op.. og nu er han bare så overglad, hidsig, små sur, og frisk hele tiden..
Det værste er, at han kan ride så fint rundt, og lige pludselig bare flippe ud. Og det kan virkelig skræmme mig..
Ikk engang når jeg trækker med ham, er han rolig..:/
Men det værste er nu, at min mor er begyndt at tvivle på, om jeg kan overkomme ham..
Hun har part på ham, og har også problemer, og når min ridelære rider ham, er der stadig problemer..
Ved virkelig ikk hva jeg ska gøre.. Har tænkt på at sælge, men det ville jeg bare ikk kunne klare, og så kunne se mig selv i øjnene bagefter..
Men tvivler mere og mere på mig selv, når alle andre ogs begynder at tvivle på mig.. :'(
Hvad skal jeg gøre..:'(
jan 2008
Følger: 88 Følgere: 105 Heste: 4 Emner: 189 Svar: 1.222
Og ja, tror det er noget prøve af, teenage leg han har gang i, men det kan bare skræmme mig så meget..;/
jan 2009
Følger: 79 Følgere: 77 Heste: 5 Emner: 35 Svar: 202
at opgive noget, betyder ikke at du er svag.. Men blot at man er stærk nok til at give slip!
og så ellers lyt til dig selv..
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Få en ud, der virkelig kan hjælpe jer på samme spor igen. Kan lære dig hvordan du tackler tingene på en sikker måde. Det er guld værd, og lyder til du bare mangler nogle værktøjer, til lige at finde sporet igen. og evt. bryde de dårlige rutiner der kommet.
Hvis hesten har været med skade, kan den også stadig have ondt, eller faktisk bare tro mindes det gør ondt. som ved gjordkramper og så siger den fra, selv om der er intet er.
Så min anbefaling hjælp ud
jan 2008
Men ja, har også overvejet det, problemet er bare jeg ikk aner hvor eller hvordan man kan finde en der er prof nok til at hjælpe mig..
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Håber du finder en der kan hjælpe. Virkelig en fin hest. Så den skal bare arbejdes med
"tror jeg :-)" kender den jo ikke. Men har selv set vilde forandringer mentalt, når man får dem i rigtige hænder, og man selv får nogle værktøjer at bruge.
jan 2008
Vil virkelig gøre alt for at det kommer til at køre mellem os, og vil virkelig ikk give op..:(
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
Det jeg har gjort er at bygge et godt og solid bånd til dem INDEN jeg begyndte på ridningen.
Jeg har gået MANGE ture, sluppet løs i ridehus, øvet div. tillidsøvelser mm.
Horsemanship er i princippet bare SUND fornuft. Opbyg et godt bånd, men gensidig respekt og tillid. Det har VIRKELIG hjulpet for mig.
FOR det meste, hvis hesten stoler på en , og ved at det er leg og sjov og at man ikke vil dem noget ondt, så ter de sig SÅ fint.
Lav nogle gode KORTE øvelser, hvor både du og hesten får en succesoplevelse. Så bliver du også mere tryk og båndet bliver styrket
Pøj pøj med det , det skal nok lykkedes. Ungheste er bare sine egne indimellem
jan 2008
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
Så med en longesnor, stille og rolig og udvid snoren så den bliver længere gradvist.
Det eneste du skal "forlange" af ham er at fokus er på dig OG KUN DIG, og at han skal følge efter dig i et rolig og afslappet tempo.
Tålmodighed er vejen frem. Det er en lang og sej proces for nogle at respektere og vise tillid til deres ejere, men med stædighed og koncekvens fra dig skal det helt sikkert nok gå.
Det er SÅ ubehageligt at sidde på en hest man er bange for springer i luften o.l.
Jeg er så tryk ved min 4 års nu at jeg kan ride i jocking tøj, lang tøjle og uden hjelm. Han springer ikke til siden, løber aldrig eller noget. Han er så tillidsfuld, og ved at det vi laver ALDRIG kommer til at skade ham
DET er en fed følelse.
dec 2008
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 133
hvis du bor nede mod midtfyn, så prøv evt at ringe til Mette Hald, som er BBH instruktør og spørg om hun vil komme ud og hjælpe dig. Hun tager en meget fair pris og hun er super god til at forklare hvad der egentlig foregår i hestens hovede og hvordan du takler det med læringsteori
Her er et link til blueberryhill hvor du kan læse mere om hele konceptet og du kan finde Mette under instruktører
Blueberryhill.dk
Med hendes hjælp har jeg nu en unghest der er sød og venlig og altid styrbar, hvor han får et halvt år siden var en bulderbasse der gik sine egne veje. Og jeg har lært vildt meget i forløbet
Held og lykke
jan 2008
Bor i Odense..
Og mange tak for linket, vil helt sikkert prøve at kigge på det, er efterhånden parat til at prøve alt.. Og det lyder til, at du har haft en god oplevelse med hende..:)
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Men jeg ville aldrig, aldrig vælge en ny hest, hvis den var ekstremt nervøs og hidsig. Jeg tror også, jeg har et hemmeligt dødsønske..
jan 2008
Men hesten har bare ændret sig meget..
dec 2006
Følger: 71 Følgere: 67 Heste: 8 Emner: 149 Svar: 536
Det er ikke nemt, jeg ville ikke sælge da jeg følte jeg ville give op ved at give problemet videre til en anden.
Hver gang jeg satte foden i stigebøjlen havde jeg den største klump i maven, fordi jeg vidste han ville prøve et ihædrigt forsøg på at smide mig af.
Men vi har arbejdet det op nu, med rigtigt foder, dyrlæge tjek, leg og massere af sammerbejds øvelser.
Jeg ville ha givet op hvis det ikke var fordi jeg kunne se et alt for stærkt venskab hver gang jeg så ham i øjnene, ligesom dig.
Hold hovedet højt, tag 1 dag ad gangen og slap af..
Få ham tjekket af dyrlægen hvis du er i tvivl om hans helbred og så lav en masse der får ham til at bruge hovedet eller løsspring ham.
held og lykke (:
Så tæt på at give op..:'(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside