{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.677 visninger | Oprettet:

Pasning af forfangen hest {{forumTopicSubject}}

Puha ja, synes godt nok det er svært at passe min forgangne pony, og søger derfor erfaringer.

Hvad vil være det bedste for en hest der elsker at gå på græs, elsker sin fold, hader at stå i boks og som netop har været forfangen i sommers? (hun hat tabt sig enormt meget, men er stadig i risikogruppen grundet tidligere forfangenhed).

Ville det være jordfold? Mundkurv? Stribegræsning?
Hvad et jeres mening og erfaring smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pasning af forfangen hest
  • #1   13. nov 2011 Har du prøvet mundkurv? smiley

• #2   13. nov 2011 De må vist nok, ikke få noget med sukker. Så græs - nej. Guffer - nej. Æbler - nej. Inetet med sukker/frugtsukker
    Men en masse gulerødder og hø.
    Evt. Få snakket med dyrlægen om noget special foder. Tøsen, min tidligere part, blev aflivet pga. Forfangenhed, og hun fik special foder, og virkelig var et mirakel fra første gang hun blev forfangen.

Så må de vist heller ikke rides, eller gå for meget.
    Tøsen, startede med at gå på et lille bitte frimærke. Meget småt areal. Så småt, at hun ikke kunne trave rundt.

• #3   13. nov 2011 intet*

• #4   13. nov 2011 Der er også sukker i hø, bemærk også at stivelse er no-go. Jeg har en stald, hvor vi tager forfangne heste ind.

Jordfold - med aktiviteter, hønet- med halm + wrap (mest halm), tørv-bund med stråfoder: hø/halm/wrap og intet stivelse i deres foder: roepiller, stivelsesfrit lucerne og vitaminer/mineraler.

• #6   13. nov 2011 Nu har jeg en hest som lider af EMS og er kronisk forfangen.

Her hedder det ingen sukker, græs eller stivelse af anden art!!!!!

Som de andre skriver:
    Ingen, græs, gulerødder, brød eller æbler!
    Og find herefter godt hø med en lavt sukkerindhold samt foder uden stivelse og melasse.

Min egen får følgende:
    Roepiller
    Wrap (7-10 kg i fintmasket hønet - 3x3) - heste skal normalt have minimum 1,5 kg wrap pr 100 kg hest.
    Lucerne fra Simple Balance uden melasse!
    Vitaminer fra Salvimin grøn
    Æblecidereddike, som øger forbrændingen
    Som godbidder får han mintgodbidder uden tilsat sukker.

Herudover står han på jordfold, hvor der er halm i hønet, som hænger på pæle og andre spændende aktiviteter.
    Om sommeren hedder det også døgnfold som alle andre heste, men det er også på jordfold, hvor der så bliver lagt hø ud i en slowfeeder og halm for resten.

Det fungerer super for min, og er på ingen måder synd for hesten og stå på jordfold! Så længe der er noget til at holde maven i gang, som ikke er fyldt med sukker.

Han står hos Karoline, som har skrevet længere oppe smiley

• #7   13. nov 2011 MUNDKURV !
    der går vores med og det er et fantastisk middel som de IKKE tager skade af smiley

• #8   13. nov 2011 Da min pony Pippi havde de det, der skulle hun stå i boks i 2 uger og hun fik medisen, og så skulle hun stå på jodfold i noget tid(1-2 måneder) så måtte hun komme på en støre fold hvor der ikke måtter være særlig meget græs! smiley Vi havde dyrlæge!

• #9   13. nov 2011 Problemet med en mundkurv er bare at det ikke er alle heste som kan trives med den.

Plus at hesten stadig kan indtage græs (reduceret mængde), men nogle KAN bare ikke tåle det. Heller ikke i små mængder.

• #10   13. nov 2011 ^^
    man kan altså få den helt uden noget hul i ?

• #11   13. nov 2011 Happy hoof fra SPILLERS* det får min pony og det gir underværker(-: held og lykke

• #12   13. nov 2011 Fjollet: Det ved jeg så ikke. Men det er da det dummeste :s Det gør jo at hesten ikke kan holde maven i gang. Meget muligt den ikke bliver forfangen, men hr. mavesår er så godt på vej :s

• #13   13. nov 2011 Min pony får pavo naturs best foder der er til forfangne heste/ponyer. Hun får 1 kg fordelt på 3 måltider samt gulerødder og æbler. Æbler samt gulerødder er dyrlægen som har sagt hun må få. Æbler har nemlig syre i som er godt for forfangne heste. Ellers skulle man give æbledeeddike men 1 liter koster 50 kr i matas og holder 3 dage, så dyrlægen samt smeden sagde jeg bare skulle give æbler. Dem har hun fået hele sommeren sådan ca 3x3 daglig. Jeg skærer dem ud i hendes foder også gulerødderne skærer jeg ud. Hun får også wrap tørt i hønet ca 5 kg til natten. Om dagen lige pt går hun på stor fold med lidt græs ca 6 timer resten af tiden går hun på jordfold med halm og 0.5 balle hø. Hun tabte sig rigtig meget i sommer over 100 kg hun er blevet rigtig pæn...

• #14   13. nov 2011 Min æbleeddike holder langt længere. Han skal kun have 2-3 spsk om dagen. Den er fra Simple Balance, og lavet til formålet

• #15   13. nov 2011 på den fra matas står der 3 tsk i 1 glas vand og 1 pony drikker ca 20-25 liter pr dag så kan du regne ud hvor meget den skal have...

Kommentér på:
Pasning af forfangen hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce