Maaaaaasser af energi.... lidt hjælp søges... {{forumTopicSubject}}
Jeg har simpelthen fået mig en hest, som er blevet en kæmpe energibombe... Og det er jo rart... for det meste.
Min kære Kalle (fuldblods araber - har haft ham i 3 år og selv tilredet ham) er spræng fyldt med energi og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre af den.
Han er en super form ( har siden foråret været sparringspartner til min venindes galophest) og hans fedtprocent er ved at komme rigtig godt ned. Han er virkelig ved at være rigtig fin.
Vi fodre med st hippolyt equigard, som er lav på stivelse (ca 6-7 %) opløste roepiller og vitaminer. Og Kalle får den laveste portion, jeg overhovedet kan tillade mig at give ham, og på dyrlægens anvisning, da han er i højrisiko gruppen for insulinresistens. (der er taget blodprøve, og heldigvis negativ.)
Ca ugeplan for hans træning.
2 x dressur
1-2 x jord/longe/bom træning (uden rytter)
1-2 x tur/spring træning (vi springer ikke så meget pt)
På en god rolig dag rider jeg en time til halvanden, og her er mine lette signaler ikke noget problem. Og han er den skønneste hest at ride. Men kan uden problemer ride over 2 timer inkl undervisning uden at han bliver træt.
Men på de dage hvor hans energi er helt i top. Får jeg problemer med at stop signalet ikke helt virker. Og han spænder let op ( for det meste)
Sidste weekend var jeg på tur med min veninde i Jels skov. Det var det skønneste vejr og sikke en lækker natur. Men jeg har aldrig set min kære lille hest ride så energisk før. ALDRIG. Hans skridtede rigtig godt frem, og for helt lange tøjle, og gik præcist som han skulle. Men vi måtte stoppe op konstant, den den store oldenborg havde opsgivet at følge med. Hans trav gik ud over alle bjerge, men igen for lange tøjler. Og hele vejen igennem rigtig sød til at stoppe. Men da vi skulle galopere måtte jeg virkelig igang med at arbejde på stop signalet. Han reagerede meget lidt på mit signal. Og det var ikke fordi han var presset af hesten bagfra, for han var flere meter bagefter. Hvad gør jeg i sådan en sitution udover at bliver ved med at arbejde på at stoppe for lette signaler.
Igennem hele turen virkede han som en hest der havde det fantastisk og virkelig nød hele sin tilværelse. Han havde hele tiden ørerne fremme. Og ja bare virkede som en der bare virkelig havde det godt...
Selv når jeg er til stævne og vi rider anden klasse efter knap to timer er han stadig fyldt med energi. Han er tit meget mere energisk i andet program end første.
Det er en god energi han går rundt med. Han er frisk og virker som en glad hest. Han er vågen som en araber nu er. Men jeg kan sagtens mærke forskel på om han er skræmt-energisk for så hopper han for alt, og kan slet ikke koncentrere sig. Og her vælger jeg altid at lave noget helt afslappende arbejde. evt en god lang skridttur med masser af dybe vejrtrækninger, en gå-tur eller hvad vi nu kan finde på.
Men hvad pokker gør jeg lige med denne energi.
Ligenu rider jeg halvanden - nogen dage endda to timers træning. Og har stadig en "frisk" hest.
Kalle nyder at arbejde, og i de perioder hvor der ikke har været mulighed for træningen i flere dage, så som sidste vinter vender hans sterotype adfærd tilbage ( han løber rundt i ring og napper sig selv i benene) den kommer i kombination af smerter, stress, overgearing, og når han "står" stille( ikke bliver brugt)
Hvordan skal jeg takle det. Gør jeg noget forkert, rider jeg for meget...
I mine øjne er det et luksusproblem, men det gør mig da en gang imellem lidt frustreret. Og jeg vil da absolut kun min hest det bedste.
Tror vist det blev lidt lang, måske endda også lidt rodet. Men det tager vi bare efterhånden...;-)
Karina
dec 2008
Følger: 84 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 184 Svar: 612
Jeg træner i forvejen klikkertræning med ham, longetræning og andet jordarbejde.
Det er jo som sagt heller ikke hver dag han har sååååå meget energi, men lille nu bare mere end normalt.
Maaaaaasser af energi.... lidt hjælp søges...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside