{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

til farve eksperterne. {{forumTopicSubject}}

Jeg har faktisk 3 spørgsmål, som jeg vil prøve at samle her uden at poste alt for meget i forum:-)

det første, Min hoppe vent føl næste år og vi har snakket meget om hvad farve kombinationene kan blive.
Min hingst er homozygot sort, hoppen er skimel/hvid har tidligere lavet et rød, et brun og nogle skmilede føl.
hvad kan kombinationen blive?

så kunnej ge godt tænke mig den korrekte farve betegnelse på denne hest, jeg selv kalder den jo buckskin broget, men er det den korrekte betegnelse?
http://www.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/6921854_l.jpg
http://www.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/6921904_l.jpg

og til sidst er der så ikke snart nogle kurser eller lign i farvegen som der bliver holdt en gang i mellem, jeg gunne veldig godt tænke mig at deltage i sådan et:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til farve eksperterne.
  • #1   15. aug 2011 Hejsa,

Hvad der kan komme af føl afhænger af hvad hoppens grundfarve er.
    Hvis hun har sort grundfarve kan føllet blive sort eller skimmel født sort.

Hvis hun har brun grundfarve kan føllet blive sort eller brunt eller det samme men skimle.

Hvis hun er har rød grundfarve kanføllet blive sort eller skimmel født sort. Og evt. brun eller skimmel født brun, hvis hoppen så er bærer af brun.

Ja den hest ser ud til at være buckskin broget. Det er den korrekte betegnelse.

Jeg afholdt et kursus i februar, men har ikke lige hørt om andre kurser på vej.

• #2   15. aug 2011 uhh det var lige dig Anna jeg tænkte på ang kursus.
    skal du ikke holde sådan et igen? smiley

ang føllet lige så jeg kan forstå det så er der følgende muligheder med den viden om hvad hoppen tidligere har lavet af føl:
    brun, sort eller skimmel.
    skimmel vil enten blive født som brun eller sort?
    og så er det bare med at krydse fingere for den ikke skimler:-) ?
    kan man se tegn på om de skimler ?

og ang den buckskin, det hedder ikke noget fancy som´jeg tit læser om, det er ganske simpelt buckskin?

• #3   15. aug 2011 Jeps... det er bare buckskin... og så broget selvfølgelig smiley
    Går ihvertfald ud fra at den er bucksin. Alternativt skulle den være meget lys brun. Eller hvis den har en tydelig ål kunne den selvfølgelig også være golden dun smiley

Og ja enten sort brun eller skimmel smiley

Man kan som regel først vide sig sikker på de skimler hvis de begynder at få hvide briller når de smider følpelsen.

Man siger dog ofte at hvis føllet er født kulsort (istedet for den normale sølvgrå farve) så er der god chance for at den skimler.
    Vi har dog haft mange føl der har været født ret sorte uden at ende med at skimle smiley

• #4   15. aug 2011 Mht. til kursus så holder jeg gerne et mere hvis der er nok interesserede smiley

• #5   15. aug 2011 er der ikke noget med at de bliver født grå hvis de ender med at blive sorte, eller at det ofte er sådan?

nu var jeg lige inde og tjekke hoppens stamme for farve og ØV da lige den er næste 100% hvid.
    lang lang ude på mor siden er der lidt brun.

men ok min hingsts forældre er begge hvide og han er sort, syntes det er noget besværligt noget at finde rundt i.

den broget pony har en ål på bagdelen hvor den er farvet, men selvfølgelig inden i det hvide:-)

• #6   15. aug 2011 Du må ENDELIG give besked hvis der bliver et kursus mere:-)

• #7   15. aug 2011 Jeg har været til et foredrag m.Anne P.Ussing i hestens farve og har også hendes 1 bog om farver men ved at hun har lavet en nr.2 bog.
    Der arb.på at vi i DMHF skal holde et foredrag med hende igen enten i Jylland el.Fyn.
    Ved at andre også er velkommne til fordraget hvis der er nogen der har intr.

<b>Anna F</b>
    Kender du hende ?

• #8   15. aug 2011 Ja hvis hele hendes stamtavle er skimmel er der desværre nok god chance for at hun er homozygot, og så vil føllet jo med sikkerhed skimle. Hvis ikke hun er homozygot er det 50/50 smiley

Kom miniaturer = Muddi : Kender hende ikke personligt, men har hendes bog. Den var god at starte ud med, men den er desværre forældet og der er derfor mange ting i den der ikke rigtig holder vand.
    Især det med grundfarverne synes jeg hun har kompliceret unødigt i bogen. Blandt andet findes det B-lokus hun skriver om slet ikke hos heste.
    Har aldrig været til kursus med hende så det kan jeg ikke udtale mig om.
    Har fulgt med i en del tråde på Joras farveforum, hvor hun også skriver og hun virker da til at have meget godt styr på det, selvom hun ingen uddannelse har inden for området smiley

Har ikke hørt om at huh skulle have lavet en ny bog, men hvis du ved hvad den hedder vil jeg da meget gerne have det at vide... det kan jo være hun har rettet de fejl hun har i den gamle, i den nye udgave smiley

• #9   15. aug 2011 Jeg ville da også være meget interesseret i evt farvekursus smiley

Stald Mato - Som Anna skriver synes jeg tit at jeg oplever føl som er født kul sorte, helt mørk brune, mørk røde de skimler...

• #10   15. aug 2011 Jeg kunne også tænke mig et kursus el.foredrag m.dig ang.farve og farveavl.
    Tror der er flere fra vores forening der kunne tænke sig at være med.
    Hva tager du for et kursus/foredrag ?

• #11   15. aug 2011 Hvis den har ål på bagdelen, så må den jo så være dunbroget smiley

• #12   15. aug 2011 Ja med ål må den være dun, med mindre det er en pseudoål smiley

Jeg tager: 1500,- + transport.
    Og kurset varer vel omkring 4-5 timer smiley

Og i styrer selv hvor det holdes bare der er computer og projektor, og gerne internet så jeg kan demonstrere brugen af colour calculator.
    Og der er ikke deltager begrænsning fra min side af smiley

• #13   15. aug 2011 pseudoål hvad er det?
    han er ål på det bagereste på rumpen hvor den er dunfarvet, der er ingen ål i det hvide.

Ang foredrag, det var da utrolig billig !
    Jeg ved at vi er flere fra os af der ville være meget interesseret i at deltage, også gerne angere det, men desværre ligger vi ikke inde med lokaler eller faciliteter (projekter mv) men er frisk hvis der nogen der kan afholde det:-)

• #14   15. aug 2011 Det hvide har aldrig ål.. Men jeg vil helt sikkert mene, han er golden dun.. Jeg synes, han er for "orange" til at være buckskin..

• #15   15. aug 2011 Pseudo ål er "snyde" ål, ofte knap så skarp, bredere, og lidt anderledes end rigtig ål..

• #16   15. aug 2011 Ja jeg tror også han er golden dun smiley

Ja pseudoål er som der blir sagt en snyde ål... det vil sige den ikke er forbundet med dun genet.

Ja i siger bare til... jeg tropper gerne op med mit PP show og slår mig løs på slap line smiley

• #17   15. aug 2011 hvis der afholdes kursus er jeg med på den bare det er i jylland:) var noget træt af jeg ikke hjavde bil dengang anna f holdte et:/

Kommentér på:
til farve eksperterne.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce