{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
625 visninger | Oprettet:

Hoppe fravænner 2 måneder gammelt føl? {{forumTopicSubject}}

Hej

En som jeg kender har en hoppe, som 21. mai folede sit første føl.
Det gik godt og der har ikke været noget problem.

Hoppen(+ føllet) kom til at gå på mark sammen med hingst igen fra hoppens følbrunst (de går stadig sammen).
Der var heller ikke nogle problemer med det, føllet og hingsten er blevet gode legekamerater (o:
Men nu er det mærkelige sket, at ejeren ikke har set føllet die hos hoppen i noget tid.
Er det ikke lidt tidligt, at hoppen selv vænner føllet fra?

Ifølge ejeren er føllet sundt og raskt, godt i stand og spiser både græs og foder selv ...
Men kan et 2 måneder gammelt føl godt klare sig uden mælk allerede?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppe fravænner 2 måneder gammelt føl?
  • #2   1. aug 2011 Tro mig, den drikker mælk...også selv om ejeren ikke har set det. Føl drikker mindre og mindre mælk jo ældre de bliver og spiser mere og mere græs i stedet for.
    Men ja, hoppen begynder selv at vænne føllet fra også tidligt, men det er noget der sker over flere mdr og ikke fra den ene dag til den anden.

• #3   1. aug 2011 Har ejeren tjekket at hoppen ikke har yverbetændelse?

Hvis der ikke er problemer med yveret, ville jeg tro at føllet stadig patter, men som Nina Nielsen skriver, så er det færre og færre gange om dagen allerede når føllet er et par måneder.

Men jeg ville lige tjekke at alt er som det skal være med hoppen.

• #4   1. aug 2011 prøv at tage føllet ud fra folden gå en lille tur eller stå og strile i ca en time og sæt så føllet ind til hoppen så vil i se at det dier

• #5   1. aug 2011 Tak for rådene, skal give dem videre (-:

Jeg mener altså at ejeren har holdt meget øjne med dem, men ja .. det kan selvfølgelig være at føllet dier "i smug" (;
    Jeg synes også det er mærkeligt, hvis føllet holder op med at die allerede .. men ejer sagde også, at hoppen har taget meget på på det seneste, så det lød også til at passe sammen med, hvis føllet var holdt op med at die hende ..

• #6   2. aug 2011 vores føls mor døde da den var 2 mnd og han ville ikke have følmælk der, kun kraftfoder, og han klarede sig fint.. nu vil han dog drikke mælk, det tok næsten en mnd at få ham til det...
    Lige lidt på siden af hvad du spør efter men..
    -TR

Kommentér på:
Hoppe fravænner 2 måneder gammelt føl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce