{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
720 visninger | Oprettet:

Er den for tynd {{forumTopicSubject}}

Hej! Vores føl mistede sin mor for snart to uger siden og så lurer jeg på om i synes den er FOR tynd...
Synes det er svært når man ser den hver dag og ikke har andre føl at sammenligne den med. Den er født 4.maj, så ca 2,5mnd gammel.
http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2484126.jpg
http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2484129.jpg
http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2484212.jpg
Den spiser ca 3-4 liter kraftfoder om dagen + græs og hø (måske den spiser 6kg hø tilsammen om dagen, lidt svært da den får mere end den spiser op..)
Vi tænkte at gå lidt op på kraftfoder nu her, så den kommer op på 4-5 liter (fordelet på 4 måltider)
Og ja det er om et føl og ikke en drægtig hoppe, men regner med de fleste i denne gruppe har føl nu (og forhåbentlig nydrægtige hopper) smiley

-TR

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er den for tynd
  • #1   14. jul 2011 rigtig fint føl smiley
    jeg syntes ikke den er "for" tynd..

• #2   14. jul 2011 Når du siger kraftfoder mener du så mælkeastatning?
    Min Zoey begyndte først på følfoder da hun var 3½-4 måneder gammel. Indtil da fik hun mælkeastatning, mener hun drak 6 liter 4-5 gange i døgnet intil hun begyndte på foder smiley

• #5   14. jul 2011 Han vil ikke have mælkeerstatning, og vi kan jo ikke ligefrem tvinge ham... Han spiser kraftfoder (avlsmüsli + piller med mælkestoffer) godt, så vi skal nok sætte ham op på mere af det...
    Camilla (og De sejeste): Ja det er jo ret stor forskel på "de kolde" og "varme" føl... skulle gerne set nogle varme føl på samme alder..
    Håber bare vi får ham til at tage på hurtigt smiley
    Synes også det er lidt svært at give "meget" når han spiser kraftfoder, fordi det jo kan blive forstoppelse hvis de ikke drikker nok, men han ER flink til at drikke (både af automat og bøtte)
    -TR

• #7   14. jul 2011 jeg syntes han er til den tynde side.... jeg har aldrig haft hverken varmblod, xx eller OX som var saa tynde i den alder.... faktisk er min 7 uger gamle tykkere end ham du viser.

vil anbefale baileys foal creep hvis han ikke vil spise, det er maelkeerstatning + lidt extra godt i pilleform.

• #8   15. jul 2011 Føl er ofte lidt ranglede med mere tendens til synlige ribben, men er enig med Jane om at ham her er til den tynde side.
    Ville foreslå at i sætter maden en smule op, men gør det gradvist så ikke han får diarre.
    Og så evt. lad ham spise masser af græs hele dagen hvis ikke han gør det allerede.
    Og så kig evt. på kvaliteten af jeres hø. Prøv at sikre dig at det er hø af høj kvalitet. 1. slæt, slået tidligt. Der er betydeligt mere energi i end eks. 2. slæt eller sent slået hø.
    Og så selvfølgelig græssorten. Hvor groft er det osv. Altsammen har betydning for hvor meget energi føllet kan få ud af hået.
    Alt for grodt hø vil føllet slet ikke kunne fordøje, da den gæringskammer i bagtarmen slet ikke har kapacitet til det endnu.

• #9   15. jul 2011 Og ja som Berit siger, skal du også pase på med at overfodre af kraftfoderet. Her tænker jeg ikke på energimængden men at han ikke får for mange vitaminer, selen osv.

• #10   15. jul 2011 Syntes meget han ligner mit lille hoppeføl - de er nogenlunde jævnaldrende. Syntes dog min er lidt mere ranglet/tynd end din.

Min mistede sin mor 2 døgn efter fødslen.
    Min dyrlæge har været ude og se min og vi er jævnligt i kontakt om hende - de er fuldt ud tilfredse med hende.
    Når de ingen mor har kan de godt være lidt bagefter - har fået at vide jeg ikke skal bekymre mig, så længe kg. ikke rasler af, hun ikke er træt/sløv, ikke vil lege og æde smiley

Har din fået ormekur da han var en mdr. gammel?

Mht. følfoder, der får min 1 kg om dagen - af fase 1. Hun begyndte allerede at æde af det som 1 uge gammel, da tænder var fremme.
    Dyrlægen sagde at hun skulle tilbydes. Hun æder hellere sit foder, end sin mælk smiley

• #11   15. jul 2011 Jane: De piller han får er der mælkestoffer i, men han er bare mere glad for müslien (den han fik sammen med sin mor og er mest kendt med).. Så vi blander mere og mere piller i så vi kan få i ham mest mulig af det.
    Anna: Vi bor i Norge og her er det helt slut for hø de fleste steder, vi har heldigvis fået slået vores eget (noget sent) og tørket noget af det det indenfor, det er helt nyslået så nok ret sterkt, skal få analyse på det vi har lavet wrap af (det skal jo lige ligge nogle uger, det vi har tørket indenfor er det samme græs som vi lige fik tørket for at have foder frem til wrapen er klar)... Regner med det er H2-3 kvalitet da det blev slået sent men er ret ny eng..
    Vi skal forsøge at give ham noget olie i fodret og se om han vil spise det og så får han nu en fodring ekstra om dagen så mængdene ikke bliver for store ad gangen smiley
    Han har nemlig lidt mave under så det er derfor jeg synes det er svært om han er FOR tynd eller ikke.. vil jo ikke overfodre heller...Men ribbenene er ret tydlige...
    -TR

• #12   16. jul 2011 Tiril R
    Vi har også en gang haft et fol som mistede sin mor, han var ca en uge da moderen døde/blev aflivet, han ville heller ikke drikke mælke astatning.. "ad sure noget smager ikke godt" så det ud som om at han sagde.
    Men så var der en der fortalte os (samme dag) at vi bare skulle blande noget alm sukker i.. og ganske rigtigt når der var kommet 6 skefulde sukker i så kunne han godt lide det...

• #13   17. jul 2011 Lene A: tak for tipset, det vil jeg prøve i morgen så!

Kommentér på:
Er den for tynd

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce