{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.188 visninger | Oprettet:

Hvad gør i når hesten går over grænsen? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens!

Igår kom min mor og jeg til at snakke om det der med at "straffe" hesten.(Eller mere korrekt sagt, sige NEJ!)

Vi blev begge enige om at vi aldrig kan slå så hårdt med egen hånd, som en hest kan mod en anden.(Spark, bid)

I en hesteflok er det jo sådan, at hvis lederen knalder til en pga. en opførsel der ikke er acceptabel, så respekterer den der er blevet knaldet til, det. Det gør jo ikke lederen til en dum en, for de nusser og fungerer da stadig godt sammen.

Pointen var; hvad gør I, hvis jeres hest går over grænsen? Her er det fokus på, bide hårdt, dominere over en, m.m.

Jeg selv, klapper min krikke "sådan én".(Husk her at vi på INGEN måde kan slå så hårdt på egen hånd som en hest kan sparke en anden hest for at vise det bare ikke er okay!), hvis han bider en helt vildt, eller prøver på at dominere over mig.

For mig er det slet slet ikke acceptabelt at min krikke gør det.

Og jeg gør som en flokleder(selvom jeg ved at vi netop ikke kan være leder, MEN vi kan vise at vi er mere dominerende end dem.), giver gengæld for at vise det slet ikke er okay.

Jeg bruger aldrig pisk eller lign. Bruger jeg pisk, er min krikke lært til at når jeg svinger med pisken en ordentlig en, så er det strengt forbudt, og jeg bliver mere sur hvis han fortsætter!

- Han er ikke bange for pisken endnu ;o)) Han elsker faktisk at lege med den..

- Men hvad gør I?

Er det i Jeres hoved, helt i vejret at man klapper det en, og at man istedet skal sige "NEJ!" og så er det det, fordi alt andet er ondt, og "man vil ikke dominere den"?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør i når hesten går over grænsen?
  • #1   7. jul 2011 Jeg sætter kun nicko "på plads" hvis han gør noget der er fuldstændig uacceptabelt, eller decideret farligt. Hvis det bare er små ting (og jeg er meget large omkring min hest, så der skal altså meget til før det for mig er mere end "små ting") så gør jeg som sådan ikke noget ved det. Men roser ham derimod når han gør det rigtige.
    Hvis det er noget der er decideret farligt, hiver jeg hårdt i tovet og siger AH! - Det har kun været nødvendigt meget meget få gange med min egen hest, og det betyder også at NÅR jeg så gør det, så forstår han det i fulde drag.

Men er det ikke farligt går jeg fuldt ud efter princippet - Ignorer uønsket adfærd.

• #2   7. jul 2011 Centaur - hvad så i flokken? Når et føl gør noget moderen ikke vil have, skubber eller bider moren jo føllet..

Når plage i flokke skal opdrages, bliver de ofte klasket til med bagbenene og bidt, derfor er de stadig ikke uønsket?

• #3   7. jul 2011 Og ja det skal også siges, at jeg er imod at man bruger vold mod hesten. Men jeg skal ikke ligge skjul på jeg har "dasket" op til flere heste over mulen. Men det er ikke noget jeg gør fordi jeg tænker det er det bedste at gøre - det er noget jeg gør som en refleks, og det sker sjældent.

• #4   7. jul 2011 Jeg kan godt klappe ham en. Men jeg "advarer" med et "nej" hvis ikke det fungere så en meget bestemt "argh eller nej" ogs kan han ogs godt lige få en. Har dog aldrig smasket ham en. Syntes ogs man skal starte med at give et smølfe spark eller noget hvis den bare napper lidt. Ogs kan man lappe den en .. nogle heste er jo ogs mere sky end andre smiley
    Men jeg bliver sur hvis det er andre der gør det, dét er ikke iorden at de bare lapper den sådan en! .

• #5   7. jul 2011 Jeg kan desværre ikke ignorere Arams adfærd .. Vi har små børn oppe på stalden, som har hest der går på hans fold.. tænk hvis han bed dem hårdt eller skubbede dem kraftigt(som han altid gør...) smiley Piv .. træls for ham han altid får et ryk i grimen, også lige et klask, hvis det ikke blev respekteret ..

• #6   7. jul 2011 Vil lige sige at klaske/klappe, indgår OGSÅ med et dask over mulen smiley

• #7   7. jul 2011 Jamen det jeg også meget stærkt pointere er at jeg ignorere uønsket adfærd så længe det IKKE er farlig adfærd.

• #8   7. jul 2011 som sofie siger ignorere uønsket adfærd og vis det er farligt så træd igenem ! altså sig bestem og kontant nej!

• #9   7. jul 2011
    Eftersom jeg ikke tror på lederskab hest og rytter imellem eller hest og hest imellem, vil jeg aldrig kalde mig lederen for at få det på plads.

Hvis hesten går over streget - så kommer det meget an på hvordan og hvorledes.
    En hest der bider, ville jeg finde ud af hvorfor. Nogle ville i chokket reagere med slag, jeg ville nok nærmere reagere med en stor bevægelse og " AAARGH! ".

Heste kan sende hinanden en masse små signaler, advarselssignaler der fortæller " det er ved at være nok! " - dvs. piske med halen, lægge øre, stampe i jorden osv.
    Det kan vi ikke, vi reagere bare ved SMÅKAGE - selvom hesten måske har givet en masse signaler til os, som vi ikke har reageret på.

Så, nej jeg ville ikke reagere med vold - men anderledes. Og derefter ville jeg fundere over hvorfor hesten vælger og gøre som den gør og tage den derfra.

• #10   7. jul 2011 Jeg siger meget hårdt og med dyb stemme "NEJ", derefter stopper min hest normalt med den "forkerte adfær", men bliver hun ved så får hun enten et ryk i grimen eller en tomlefinger i siden (ikke ekstremt hårdt, men sådan så det kan mærkes uden det bliver for voldsomt. Så stopper hun helt med det hun nu gør, bider, sparke el. og vil så bare gerne nusses lidt igen smiley

• #11   7. jul 2011 Jeg gør det at hvis min hest bider så sir jeg meget højt NEJ også for han med det samme et dap over mulen. Dette hjælper har gjort det siden min pony var 0 år, og det er meget sjælendt at han bider. Ude på folden hvis han bliver sur og vil sparke efter mig, så har jeg som regl et tov i hånden også istedet for at slå hårdt. Så kaster jeg det hen imod ham, alså hvor jeg har fat i enden også kaster reset af tovet hen på røven, af ham bare dette for ham til at stoppe.

Jeg hader dem der bare pisker og slår deres heste hvis de ikke gør det korrekt.

Eks til stævner ser jeg nogengange hvis hesten stopper foran et spring. Så slår ryttern tit hesten med pisken ellers sparker den med spore, det er eddermandme synd så må i sige hvad i vil. smiley

• #12   7. jul 2011 Centaur - er du sikker på du så har set nok flokke? De bliver ofte sparket og bidt, netop fordi at plagene ikke lytter til kropssignalerne.

Og jeg er helt enig med piskeriet og andet end "bare" hånden smiley Det går også langt over min grænse - og som skrevet, bruger jeg pisken, så bruger jeg ikke andet end lyden fra pisken smiley

• #13   7. jul 2011 Camilla - Det er korrekt at heste sparker og bider efter hinanden - men det DU så måske ikke ligger mærke til som "centaur" gør - det er at langt inden de begynder at bide og sparke så er der meget meget små signaler der bliver sendt. Først når en hest ignorere de små signaler, risikere de et bid eller spark.

• #14   7. jul 2011 Sofie - det er også netop det jeg lige har skrevet smiley

• #15   7. jul 2011
    Ja, der bliver sparket og bid - men det er efter at der er blevet pisket med halen, stampet i jorden, vendt røven til, lagt øre bag ud mm. - men de signaler kan vi ikke give hesten og vi opfatter ikke altid dens.

• #16   7. jul 2011 Jeg gør det samme som Shannie A, med samme resultat.

Jeg tror også på at hvis vi er hårde overfor hesten så lærer den at være hård sammen med mennesker, derfor skal vi ikke straffe og slå og sparke, men læse vores heste og dominere med kropsproget..

• #17   7. jul 2011 Ja, men i forhold til hvor mange andre signaler der bliver sendt, så er det sjældent der bliver bidt og sparket smiley

• #18   7. jul 2011 Sofie - som før skrevet, så bliver heste ofte sparket eller bidt netop fordi de ignorere signalerne .....

• #19   7. jul 2011 Ja det er jo også det jeg selv siger smiley Men det jeg prøver at pointere er at i FORHOLD til hvor mange signaler og advarsler der bliver sendt, så er det få af dem der er bid og spark smiley

• #20   7. jul 2011 Sofie - det kan da godt være det bliver sendt mange signaler - pointen er at hesten åbenbart først fatter det når den får et dask ;-))

- Nu tror jeg også( dog MIN mening) at Nicko forstår hurtigt ARGH signalerne, netop fordi han kun går med "gamle" heste smiley Og derfor ikke bliver lokket til at opføre sig dumt konstant...
    - også en hentydning til alverdens andre der har en enkelt eller 2 plage med en del ældre hest .... :o))

Hvilket dog bare ikke er i mange andre flokke, hvor der er flere ungheste som ældre, at det hele bliver noget kludder, og det er kun lederen der ved hvor den står .. smiley

• #21   7. jul 2011
    Sofie - præcist, de færreste skænderier på folden ender i spark og bid. Ellers ville flokken jo slet ikke fungere og hestene ende ud med grimme sår hvis de bed og sparkede konstant.
    Det når sjældent videre end piske med halen og vende øre også trækker den ene sig.

Der findes to slags heste for at sætte det i bås;
    Dem der gider slås om det, dem der ikke gider ( altså dominerende vs. ikke dominerende ), Maja trækker sig altid, hun når hun at vende øret eller en hest der vender numsen til hende, måske bare kigger på hende - så er hun forduftet.
    Hvor imod en af hendes tidligere buddies var den dominerende type der ikke trak sig. Og når to dominerende mødes er det der kan komme problemer..

Når.. Off topic.

Men at smække hesten en kan jeg ikke se hvorfor skal gøre godt.
    Man aner ikke hvorfor den bider - måske du selv provokerede den til det. For det andet så fortæller du din hest at den ikke må bide nu - men du fortæller den ikke at den ikke må vise utilfredshed på 117 andre måder eller bide på andre tidspunkter.
    Du kan også få, hvis du har en følsom hest, en hest der tænker løftet hånd = slag..

• #22   7. jul 2011 Nogen gange opsøger hestene det jo også selv, og de ved godt der venter dem - de kan simpelthen bare ikke lade vær alligevel. smiley Men jo heste fatter de små signaler. De er fantastiske til at læse hinanden. smiley

Det har da INTET med Nicko's flok at gøre, hvor vidt han respektere mig eller ej. Og Nicko går jo altså med en anden ung, og en en smuule op i årene smiley

• #23   7. jul 2011 nu mistænker jeg at folk herinde, tror at dask er løftet hånd også bare smække hesten indtil den har fattet det???

- Det er slet ikke sådan men, som klap, som når du skal klappe en flue ihjel....

• #24   7. jul 2011 Jeg mener hverken man skal "klappe" hesten eller "daske" den eller noget som helst.

• #25   7. jul 2011 jeg har aldrig sagt heste ikke fatter de små signaler ......... altså...........

jeg er sku godt klar over at heste forstår deres eget kropssprog og er gode til at læse hinanden ;-)) Nu skal jeg ikke lydes som en nybegynder inden for hesteverdenen, når jeg har været det i 12 år...

• #26   7. jul 2011 Men så forstår du vel også det vi prøver at sige. At det er meget sjældent heste sparker og bider hinanden. smiley

• #27   7. jul 2011
    Næ, jeg forstår som udemærket godt hvad et dask er :o) - jeg slår ikke blødt og sødt når jeg slår en flue. Slår du en hest sødt som når du klapper den i ros, så fatter den jo minus.

Men kan stadig ikke forstå hvorfor hesten skal have det. Man slår tit i chok eller vrede og frustration. Derfor duer det ikke i sådan en situaiton og slå - du tænker ikke klart og handler i afmagt.
    Hesten bider som en reaktion på noget - dette er ejerns job at finde ud af hvorfor, da det kan være en hest der prøver at fortælle dig noget og det straffer du den lige for.

• #28   7. jul 2011 Jeg mener så at heste "ofte" (altså når det går over grænser - og ikke provikationer, hvilket jeg tror I tænker mere på.....) sparker eller bider når hesten går over grænsen!

Er det provikationer, så JA, så er det kun signaler meget meget ofte...

- Men du/i får det til at lyde som at JEG er nybegynder inden for hesteverdenen og adfærd .. hvilket jeg jo ikke er :o))langt fra..

• #29   7. jul 2011 Jeg prøver ikke at få dig til at lyde som hverken det ene eller det andet, jeg prøver at snakke om heste adfærd - bare lige for at få det på det rene smiley

JA når en hest går langt over grænsen overfor en anden hest, så bliver der givet et spark eller et bid. Men det sker ikke så tit, fordi hestene forstår de tidligere signaler.

• #30   7. jul 2011 Jeg tænker klart :o)) jeg ved i hvilke situationer jeg synes at Aram han provokorer, eller går over min grænse.(Jeg har kun grænser, for hvis det går udover andre folk)

- Jeg ved så ikke hvordan du klapper en flue .. jeg klasker ikke til. Jeg klapper .. løfter hverken hånden og ligner en der tæver, jeg klapper.
    sådan som..

forestil dig at du klapper, og holder hånden ved lige .. altså du nærmest stopper, i det du lander smiley

• #31   7. jul 2011 Jamen Sofie - jeg snakker om GRÆNSER - ikke provikationer smiley hvilket lyder rigtig meget som at det er det I snakker om smiley

• #32   7. jul 2011
    Tror vi misforstår hinaden lidt smiley

Ja heste sparker og bider hvis de går for langt - men det er ikke noget der sker 10 gange på en dag. Måske sker det, i en rolig og velfungerende flok 1 gang om året.

Maja (30år) går sammen med Tulle ( 20år ca), Honey ( 20år ca ) og Honeys to føl - 1 & 2 år. Der bides meget meget sjældent.
    De eneste der bider og sparker er føllene og det er på hinanden i leg.
    Tulle kan bide ud efter dem hvis de vil patte og Honey er også hurtigt til at reagere når de prøver på hende.
    Men spark foregår ca hver 3 måned, måske mindre... Og bid hvor de rent faktisk tager fat lige så.

• #33   7. jul 2011 Læs dog det jeg skriver. Jeg bruger endda ordet "grænse"

• #34   7. jul 2011 Hvis jeg nusser med en hest over boksen, og den bider, går jeg min vej. Men hvis jeg er tvunget til at være sammen med den, altså ikke kan gå min vej, så 'hvæser' jeg, eller siger meget højt og bestemt "AGHR!" og hvis det fortsætter flere gange, dasker jeg den kort over mulen, ikke hårdt, da mulen er følsom, bare lige så den kan mærke det. Mit "AGHR" er en form for advarsel. Men ellers har jeg meget svært ved at slå de heste jeg elsker...

• #35   7. jul 2011 men vil sige, at det også har meget at gøre med hvilken hest, og jeg kunne aldrig finde på at gøre det ved en fremmed hest, men den ville jeg heller ikke være tvunget til at være sammen med. Hvis jeg kender hesten, og ved hvordan den reagere på evt. dask, eller irretetesættende stemme, ved jeg hvad jeg skal gøre for at trænge igennem. Jeg kunne aldrig i mit liv finde på at daske, eller lave hurtige bevægelser ved min nuværende part, da han er meget følsomt, og reagere voldsomt, på hurtige bevægelser osv. Der ville jeg 'skælde den ud' med streng stemme. Dog er dette aldrig kommet på tale, da han ikke kunne finde på at bide. d: Blot bukke lidt eller springe til siden (ofte.) Men heller ikke der dasker den mindste til ham. (-:

• #36   7. jul 2011 Krikken - jmen vi siger jo det samme lige nu smiley at når den går over grænsen, så bliver den lige klasket til ..

og at der bliver vist signaler(stamp i jorden, læg hovedet an osv.) når det er provikationer smiley

emnet her handler om grænser smiley

jeg klapper ikke min hest, hvis krikken skubber eller går væk fra mig når vi går tur(for at komme til andre heste) eller hvis han vælger at ignorere mine signaler når jeg beder ham om at stoppe, trave, gå frem, bakke el. lign smiley Det ignorerer jeg også altid eller lige skubber forsigtigt for lige at få opmærksomheden smiley

• #37   7. jul 2011 Jeg mener at når hestene selv opaøger det (udviser en adfærd som normalt straffes) selvom de ved at der vanker, så skyldes det lige netop det faktum at straf ikke har nogen indlæringsmæssig konsekvens

Det er bevidst mange gange, bedst med hunde som blev hængt op og fik indopereret et rør i halsen så man kunne måle deres spyt mængde.
    I kender den nok, I er jo ikke nybegyndere smiley
    men her kommer den alligevel:
    De lærte at en klokke betød mad, så begyndte de at savle når de hørte klokken (måske har din hest lært at du giver godbidder eller klør den bag øret og med et bid/nap/noget forsøger den at bede om)
    senere lod man klokke lyden efterfølge af et ubehag, nogen fik stød.
    Dyrene blev ved at savle! MEN de begyndte også at udvise frygt (klokke-skyhed) omskrevet til vores situation: hesten bliver ved at bide (udvise uønsket adfærd man forsøger at straffe væk) men adfærden efterfølges af frygt

Hvad kan man så gøre?
    Indlære en adfærd som ikke kan gøres samtidig, fx skub den væk, vend hovedet bort, og når den så gør det, så ros for at fremhæve en ønsket adfærd

Jeg råber nok højt og slår fra mig, men ALDRIG hvis jeg når at tænke mig om !
    Vores shetlænder ville give rejehop med børnene på ryggen en gang, og der fik hun et slag på halsen, det var for at stoppe hende i sin adfærd, simpelthen chok effekt, men det lærer hende ikke at ride pænt, og vi gik så straks hen til en græstop da hun gik pænt for at indlære dén adfærd

Den indlæringspsykologi tror jeg på....

• #38   7. jul 2011 vores heste har også lov til at have en dårlig dag og hvis fx shetlænderen virkelig ikke vil noget og har arbejdet godt flere dage i træk, så er det kun i grimen og børnene må trække hinanden på hende fra græstot til græstot smiley
    Vi har ikke har problemer med hende siden den dag ..og der er ikke noget med de andre...
    at ignorere uønsket adfærd kan godt være en forstærkning (hvis det man ønsker er fred) så den vil jeg ikke ligefrem anbefale, men bruger den selv hvis min fx tikker guf når jeg skal rense hove, så vender jeg mig væk og går lidt væk eller sådan, det er jo en straf når ønsket er nærkontakt med godbid, at blive forladt...

Håber det lyder forståeligt smiley

• #39   7. jul 2011 Jeg stamper bestemt i jorden, hvilket er et advarsels-signal hestene bruger, før de sparker. Det virker næsten altid. MEN hvis det ikke virker, så bliver han sparket, ikke for hårdt, men stadig bestemt, så han vælger at reagere på min trampen i jorden næste gang smiley

• #41   7. jul 2011 altså jeg syntes ikke det forkert det du gør for du kan umuligt slå ligså hårdt som en anden hest :P. men jeg har lige købt en unghest som bestemt har brug for at blive sat på plads (JEG SLÅR IKKE OG GØR INTET) Jeg tramper i jorden og viser ham at jeg ikke er tilfreds med det han gør smiley men hvis han bliver ved kan jeg også klappe ham en såe han fatter det men det er ikke vold!

• #42   7. jul 2011 jeg vil ikke have en hest andre ikke kan komme i nærheden af.. så ja hun fik en over mulen første gang hun prøvede at bide mig... og er hun urimelig på andre måder vil jeg hellere sætte grænsen en gang for alle end at stå med probemet de næste 10 gange jeg er hos hende.. jeg hader selv at tumle med andres umulige heste, så min skal ikke være et problem for andre.. men altså¨gennem tæsker ikke min hest.. kunne jeg aldrig finde på.. men et dask har jeg ikke et problem med at give.-..

• #43   7. jul 2011 Det er fint at nogen mener vejen frem er et lille klask i ny og næ - men hvordan han I sige at det IKKE er vold?

• #44   7. jul 2011 Jeg mener.. Bare fordi det er en hest?

Hvis du "klasker" et menneske, så er det da vold..

• #45   7. jul 2011 sofie du forstår det bare ikke det ikke vold at klappe en hest såe den opdager at det den gjorde er forkert får man slår den jo ikke

• #46   7. jul 2011
    Hesten opdager jo ikke det er forkert.

Du fortæller bare hesten " DET MÅ DU IKKE!! " - men fordi i ikke kan tale sammen kan du ikke fortælle den hvorfor den ikke må.
    Derfor ved hesten heller ikke at den ikke må bide på andre tidspunkter, eller vise sin utilfredshed på andre tidspunkter.

• #48   7. jul 2011 camilla - nej jeg mener ikke lussing .. jeg mener et dask, som et dask over mulen smiley her bare på bringen ....... stor forskel..

• #49   7. jul 2011 Dengang da Fleur havde sin "dumme" periode hvor hun stejlede uafbrudt (Det var en unode, vi havde dyrelæge og der var intet) Men der gjorde jeg da hun lagde an til "advarede" jeg hende jeg en nej, hvis hun ikke forstod det og rejste sig så gav jeg hende et kalsk på halsen hvor jeg drejede hun efter. Jeg har det sådan at hvis jeg har advaret en eller flere gange så er de selv udenom det, da begge mine heste ved at der er en "konsekvens" ved de ting de har lært at de må, men jeg advare dem lige inden, hvis de så gør det så får de den konsekvens. Også når jeg rider er der self. også konsekvenser, efter de er blevet advaret.. Hvis jeg skal ride Olivia og hun blir ved og ved med at løb (eks. i galoppen) og jeg har advaret hende op til flere gange, så blir hun sat ned i en parade med det samme. Men hvis det er noget der går hen og blir livsfarligt, så for de det afvide med det samme, med enten får de et klask (Hvis de blir redet) og hvis de bare blir' trukket blir de bakket helt tilbage.

Det med at bruge "vold" har jeg enlig ikke en megning til da det er rytterens "ansvar" og måde at opdrage sin hest. Men man kan da self. godt komme med råd og sine egne megninger, men i sidste ende er det en eget ansvar at opdrage sin hest. Jeg bruger kun "vold" når jeg ved det kan/er livsfarligt, for hest er nogle store dyr om det så er en shetter, pony eller hest. Så de skal have afvide når det er farligt for os eller andre

• #50   7. jul 2011 *ikke må

• #51   7. jul 2011 enig ^^ smiley

• #52   7. jul 2011 Bæk's florence -enig smiley

• #53   7. jul 2011 Miza - nej - men jeg har taget fat i folk før, hvis de har gået over min grænse smiley

• #54   7. jul 2011 Camilla - Uanset hvordan du vender og drejer det så ér det vold uanset om du "klapper" "dasker" eller noget helt andet. Det ér vold. Om man så synes det er en god idé eller ej er en helt anden snak, men det er vold.

• #55   7. jul 2011 Det mener jeg så ikke.. Delte meninger, for folk der ikke klapper deres hest er det vold, for folk der gør er det ikke..

ingen har ret..

• #56   7. jul 2011 Prøv nu at hør her. Det er et faktum at det er vold. Så snart du slår fra dig (på den ene eller anden måde) er det vold.

• #58   7. jul 2011 Nu er der jo forskel på hvornår folk synes at "slå" er vold.

Jeg synes der er forskel på et dask/klap og at slå.

Jeg synes IKKE jeg bruger vold.

Jeg synes at VOLD er når man slår op til flere gange.(Som hvis jeg klappede aram 4 gange i streg.)

- Jeg klapper SJÆLDENT Aram, men jeg har INTET imod det, netop fordi jeg ikke synes det er vold ;-))

• #59   7. jul 2011 Men det ER vold. smiley

Og så er der jo så SÅ mange forskellige grader for vold. Men det er vold så snart du gør det bevidst.

• #60   7. jul 2011 Igen -det synes I som ikke kan finde på at klappe hesten smiley

Det er delte meninger om det... Hverken du eller jeg får ret i om det er vold eller ej.

• #61   7. jul 2011 Aram og Camilla jeg er enig med dig forstår dig godt smiley for folk ser på tingene på forskellige måder smiley men hver person har sin mening og sådan er det

OG hallo mennesker ikke svare igen på det her på snerpede måder!! gider det ikke!!

• #62   7. jul 2011 Der er da sikkert også nogen der "klapper" deres hest som tør stå ved at det er en mild grad for vold. Jeg har jo også sagt at jeg selv har dasket heste - og jeg er godt klar over det er vold.

• #63   7. jul 2011 Fysisk vold: kan rumme alt fra påføring af let smerte til fysiske overgreb med døden til følge.

- min hest føler dog bare ikke smerte .. Så ville han være bange for mig og min hånd..

• #64   7. jul 2011 Miza - tak fordi du linkede - så burde den altså ikke være meget længere! smiley

• #65   7. jul 2011 Læs det igen camilla. Fra toppen.

“Vold er enhver handling rettet mod en anden person, der gennem dét, at denne handling skader, smerter,skræmmer eller krænker personen, får personen til at handle imod sin vilje, eller får personen til at stoppe med at gøre noget, som han/hun har lyst til”

• #66   7. jul 2011 Shannie - Helt enig - alt andet er for farligt. Men man behøves BESTEMT ikke tyde til vold, for at den forstår alvoren, og grænsen.

• #67   7. jul 2011 ok. hvis vold er vold ..
    hvad så hvis en hest går til angreb på dig?? lad os sige at du står på folden er ved at hente lille lotte og plusdselig går en anden hest til angreb på dig uden grund, ( man er ikke tæt på hesten eller i dens personlige rum ). man advare først ved at puste sig op og sige fra råbe højt osv.. men den fortsætter og du har ingen flugt vej.. så skal man bare tage imod for man må ikke pande den en eller smide tovet på den da det er vold...
    Og hvis nogen slår dig vil du så vende den anden kind til velviden at du kan miste dit liv???
    Bare en tanke om hvor går grænsen for ens ejen sikkerhed fremfor alt andet...
    dermed ikke sagt at det er ok og slå/ klaske en hest uden grund, men er også af den opfattelse at det kan blive nødvendigt når alt andet er afprøvet og der ik er andre udveje...

• #68   7. jul 2011 jeg har slet ikke læst alle svar, så undskylder på forhånd hvis mit svar er givet.

det er muligt vi som mennekse ikke kan slå så hårdt som en hest der sparker. men taget i betragtning af at hesten er så sensibel at den kan mærke når en flue lander på den, hvor vi som mennesker først mærker sluen når den kravler, ja så skal jeg ikke slå til mine dyr.

hingst hoppe vallak pony føl hest.. ingen af dem har nogensinde gjort sig fortjent til slag.

kærlig konsekvent tydelig og genkendelig opdragelse er vejen frem.

• #69   7. jul 2011 Zita - Som jeg igennem hele diskussionen har sagt, så sætter jeg hesten på plads - HVIS det bliver farligt. Og jeg gør alt for ikke at bruge vold, da jeg er direkte imod det. Men det er klart at hvis jeg stod i den situation du lige har beskrevet, så ville jeg først prøve alt andet, men virker det ikke så ville jeg af instinkt slå fra mig. Sådan er det. Vi er rovdyr og hestene er flugtdyr. Men jeg vil ikke udnytte det faktum, så længe det ikke er nødvendigt.

• #70   7. jul 2011
    En hest vil aldrig gå til angreb på dig helt uden grund, med mindre der er noget seriøst galt oppe i øverste etage og mennesker har været ikke venlige ved den smiley

Så det scenarie kommer jeg aldrig ud for.

Til gengæld kan du komme i klemme imellem heste der skal lukkes ind/ud og derfor kan de blive sure på hinanden, så sparker de og du er uheldig at stå imellem.
    Men det vil jeg ikke mene de skal straffes for - det er dig der ikke har fået hestene langt nok væk og bragt sig selv i en uheldig og dårlig situation.

• #71   7. jul 2011 det eneste tidspunkt hvor vold er i orden er når der optræder livsfarlig adfærd, og så er det lige meget om vi her taler mennekser eller dyr

• #72   7. jul 2011 Uff - Well said Krikken. Må hoppe på dit svar. Men holder stadig fast i min forklaring. - Men det er jo fuldstændig rigtigt det du siger, Krikken.

• #73   7. jul 2011 nu er det sådan at heste skal kunne stoppes med stemmen indenfor en hvis radius af nærhed til hesten. Altså, hvis du er tæt på hesten bør du kunne stoppe ham med stemmen.

Ingen af mine heste er agressive, flemming kom agressiv men er det ikke mere selvom han stadig har nosser, og det har de heller ikke behov for at være, opmærksomhed og mad( de to primære ting heste udviser agression over) bliver tildelt dem - når vi synes det skal gives. Altså har de lært mad og nusning ikke kan startes fra deres side, men skal gives af os, fordi vi forlanger de enten bakker eller kigger væk først. Derefter kan man nusse løs smiley nem, godt og sundt for både rytter og hest.

Heste der bider af agression, skal behandles som en hveranden hest bør, uden vold. JEG VIL DOG SIGE: heste uden en chance for at forstå, der ikke har haft konsekvens eller logik i deres træning bør man vække muskelhukommelsen på. Deres egen muskler skal flytte dem, altså, de skal lære hurtigt. Jeg plejer at lægger min hånd ud, til dem at bide i, og hvis de sætter tænder i, knipse min fingrene, så jeg får den reaktion jeg vil have. Dette eller klickertræning.

Miza

hvis en i supermarkedet bed mig, ville jeg da godt nok blive bange! XD haha

shannie

En hingst der ikke kan styres og bedække for hånd, bør efter min mening ikke avle. Enten har hingsten ikke det rigtige temperament til at forblive hingst, eller også har den ikke modtaget korrekt træning.. Men sådan er ridesporten nu en gang.. men ja, anyways, en hingst bør være håndterbar...

• #75   7. jul 2011 krikke nu ved jeg godt der er meget langt imellen disse tilfælde men de sker har selv stået der... og ja den har været misforstået og behandlet forkert.. men det var ligesom ikke det der er pointen mere det at hvor går grænsen???

selvføldig skal en hest ikke straffes for at man har været det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, men ville nok lige give et AV med på vejen...

Krikke vi er så enige langt hen af vejen, men man kan altså ende i en meget farlig episode som kraver andet end kropssprog og hævet stemme, og her er det efter min mening ok at daske hesten en for at bryde den i det den har gang i..

• #76   7. jul 2011 heheh smiley du skrev længere oppe " Slår i også når mennesker gør noget forkert? "

• #77   7. jul 2011
    Du skriver du ikke ville straffe hestne fordi du står det forkerte sted på et dumt tidspunkt - men at den stadig skal have et av med på vejen, det er lidt dobbelt moralsk? Eller hvordan skal det forstås?

Uheldigt du stod i den situation - måske en sådan hest vil have det bedre med en kugle for panden.

• #78   7. jul 2011 det skal forståes som at den ramte plet og det derfor nok højst sansynligt ville gøre ondt.. derfor et AV ikke som en straf eller noget andet mere som et ungåligt udbrud...

Det fik han også men det var lidt trist for når man først havde fat i ham var han sq sød.. også derfor han fik en chance mere, men så skete det igen...

• #79   7. jul 2011
    Hvis du slår hesten - så vil det uanset hensigten, stadig være en straf. Den aner ikke at du med blidt slag mener " argh, lad nu være du " og ikke " STOP MØGKRIKKE!! "

• #80   8. jul 2011 Camilla - jeg er godt klar over det med Ute, eftersom hun har fået min kirkke Phønix/Long Thunder ;-)))

- Centaur - igen, jeg snakker altså om grænser ikke provokationer smiley Når en hest overtræder en grænse for en anden får den smæk, provokerer den, får den signaler ;-))

Fangeskab eller ej - det er noget af hestens naturlige del som vi aldrig kan ændre. Det er sådan de opdrager på hinanden..

Derfor tager hesten et dask fra os, det hellere ikke som noget skide farligt. Det er mere chokkerende, fordi vi er ROVdyr, JA, men den bliver ikke bange for det, netop fordi den ved at det er noget "naturligt" ;-))

• #81   8. jul 2011 Centaur - jeg viser at det var ikke velkommen i mit sted smiley såvel som i hesteflokke

• #82   8. jul 2011 men den opfatter stadig at det var noget ved det som ikke er velkommen smiley

• #83   8. jul 2011 Det er muligt, at en hest af og til siger fra overfor en anden hest med bid eller spark, hvis den anden hest overskrider pågældende hests grænse. Men at heste tyer til den slags "forsvar" eller "irettesættelse" (hvad man nu vælger at kalde det), sker faktisk yderst sjældent. Som regel kommunikerer heste indbyrdes med signaler, der er så fine, at vi mennesker knapt kan opfatte dem.

Så at sige, at det er OK at slå en hest, "fordi vi mennesker ikke kan slå så hårdt, som en anden hest kan", er efter min mening en helt forkert måde at ræsonnere på.

Det er heller ikke rigtigt, at en hest forsøger at "dominere" et menneske - sådan er hesten kort og godt ikke i stand til at tænke. Den kan prøve grænser af eller udvise mangel på opdragelse/respekt, men den gør det aldrig med den hensigt at dominere - det er enten tillært adfærd, angst/stress, smerte, signalforvirring eller overmod/grænsesøgning, hvis hesten bliver voldsom.

Og jeg vil vende det hele om og spørge: Hvorfor slå din hest, hvis du kan lade være??

Selv har jeg aldrig slået mine heste eller fundet det hverken nødvendigt eller tilrådeligt at gøre det. Jeg bruger mit kropssprog til at fortælle hesten, hvor mine grænser går og lærer hestene, hvad der er ønsket og uønsket adfærd gennem en blanding af positiv og negativ forstærkning. Hvis hestene vil nappe/bide eller sparke, siger jeg "nej" og skubber dem væk eller gør mig bred og stamper i jorden. Det fungerer helt perfekt og er fuldt ud tilstrækkeligt til at stoppe den voldsomme/uønskede adfærd.

Jeg tror ikke på straf i forbindelse med hestetræning og er 100% enig med Pernille J på dette punkt.

• #84   8. jul 2011 aram og camilla

og det "noget" skulle hesten fatte og lære af ?

• #85   8. jul 2011 Orker egentlig ikke at diskutere når i bliver ved med at sige slå! Som skrevet jeg snakker forhelved om grænser, ikke provikationer! Jeg klapper ikke aram hvis han skubber mig, overser mine signaler eller lægger an til at være sur og bide.

• #86   8. jul 2011 Centaur - nej det er IKKE ligegyldigt.

Jeg spurgte om, hvad I gør når hesten går over grænser (hvor folk så begynder at snakke nærmere om provikationer.)

- Jeg spurgte ikke om hvor vidt det er acceptabelt at klappe hesten en eller ej.

Kan du ikke holde dig emnet, kan du godt smutte, tak.

• #87   8. jul 2011 Centaur - jeg taler ordentligt, jeg beder dig bare om at smutte ud af emnet hvis du ikke kan holde dig til hvad jeg spurgte om.

Som skrevet, jeg spurgte, hvad gør I når hesten går over jeres GRÆNSE, ikke om hvad i gør når hesten provokerer, eller om det er OK eller ikke OK at daske sin hest én gang for at vise det bare slet ikke er okay i mit sted.

• #88   8. jul 2011
    Og det har folk svaret på også har debatten udviklet sig yderligere, til noget omkring samme emne, så helt uden for emnet er det ikke smiley
    Det er et åbent forum, så man kan ikke bede folk om at smutte hvis det ikke duer - hvilket iøvrigt ikke er super pænt formuleret.

• #89   8. jul 2011 Nej det er det ikke Krikken - smiley hehe .. men det er på det sidste gået over I "kun" at om det er acceptabelt eller ej ....

Og jo det kan jeg smiley eller kan HA blive kontaktet, da det skal blive inden for emnet smiley

• #90   8. jul 2011 Hallo Sofie hesten render ude på folden tænk på unghestene de bider og sparker hinanden hele tiden jeg har selv haft en masse heste og jeg har redet siden at jeg var 4 år så jeg ved godt hvad jeg snakker om?!.

Jeg mener det samme som Camilla og i behøver ikke få hende til at flibbe sådan det syndes jeg eddermandme er synd for hende for hun har efter min mening ret i at heste både sparker og bider hinanden.

Men jeg syndes også at det er synd at slå hesten hvis den har gjort bare en lile ting men hvis den bider en eller er direkte falrig på staldgangen så bliver man nød til at slå konsikvens hesten husker hvad man har gjort men så husker den også at man ikke er tilfreds med det den gør også holder den op.

Mvh Pernille Lynge

Husk alle har en mening hehe smiley

• #91   8. jul 2011 Lige netop, Pernille Lynge... alle har en mening... og alle har ret til den mening. smiley Det vil sige, at vi, som har den mening, at man ikke under nogen omstændigheder bør slå sin hest - heller ikke når den "går over grænsen" - også har lov til at have denne mening uden at blive svinet eller smidt ud af tråden.

Når man lægger et emne ud til offentlig debat, så må man acceptere, at der kommer flere holdninger på bordet, at alle ikke kan være enige, og at debatten nogle gange bevæger sig lidt ud af nogle sidespor. Kan man ikke acceptere det, bør man måske lade helt være med at starte emnet? smiley

Og dette her skriver jeg ikke for at være en sur gimpe - det skriver jeg, fordi det er et faktum. smiley

• #92   8. jul 2011 Louise - jeg har ikke svinet nogen til.

Jeg er godt klar over at folk har sin mening. Men igen - jeg gider ikke at det går over i om det er acceptabelt eller ej.

Jeg spurgte om hvad i GØR når den går over grænsen . ikke hvorvidt om det er OK at klappe sin hest en..

- Det er fint for mig de så kommer med indput, at de ikke ser grunden i hvorfor hesten får et klap, men når den ryger længere ud end det - så hører det enkelt bare ikke til emnet længere smiley

Og er godt klar over det kører lidt i sidespor ... men jeg synes nu det har kørt rimelig meget uden for..

• #93   8. jul 2011 centaur
    smiley I love it !

• #94   8. jul 2011 Camilla smiley
    forstår jeg det rigtigt at du mener at hvis hesten
    eks. Bider: hvad gør vi så for at stoppe det.. her er mit svar jeg siger bestemt NEJ og sender hensten væk, og det bliver jeg ved med indtil 3 gang, der knipser jeg med fingerne og sige igen Nej og sender den væk eller går lidt væk fra den.. men må så også tilstå at jeg somme tider ikke når at tænke på grund at forskrækelsen og der ved kommer til at daske den en på halsen men aldrig i hovedet.. ( og gamle vaner er svære og lave om på, da jeg startede med at ride for snart 25 år siden så man på heste på en anden måde og dengang var det meget almindeligt at man brugte den straf at slå, )
    Hvis en hest stejler: bringer jeg den ud af balance og siger nej..
    bakker den: så holder jeg igen og når den så står stille roser jeg den.. og går frem..

• #95   8. jul 2011 Puha - Har lige læst alt der er blevet skrevet siden jeg loggede af igår.

Der er mange jeg er overraskende meget enige med. smiley
    Og jeg elsker jer der pointere det med at hesten ikke fatter HVORFOR den bliver slået (Til camilla : Klasket, klappet, dasket, what so ever).
    Heste HAR bare ikke den samme tankegang som mennesker, og de kan ikke koble et slag til deres handling og tænke "Så skal jeg nok lade vær med at bide en anden gang" - Den bliver bare chokeret i øjeblikket, og stopper dermed sin handling.

Camilla - Det er ganske normalt, at et emne udvikler sig. Og det her emne synes jeg langt fra er kørt ud på et sidespor. Det er jo stadig samme emne vi snakker om, bare flere forskellige ting indenfor emnet.
    Så må du lade vær med at oprette emner på HG hvis du ikke synes det er iorden - for det er sådan det er i debatter.

• #96   8. jul 2011 Zita - det kommer an på graden og hvordan Aram bider. Napper, han så får han et strengt og højlydt nej med en pegefinger.
    Bider han - men ikke hårdt får han et ryk i grimen og et nej.

Bider han hårdt - som han har gjort 1 gang før og jeg fik et blåt mærke godt tid efter det, så får han et klap på bringen eller på mulen.

Stejler han - gør han det pga. seperationsangst. Vi øver stadig, men i værste tilfælde må jeg til tider klappe ham sådan en, da ha lukker af for omverden og min beroligende stemme og fysiske kontakt.

- Skubber han kommer der et strengt nej.
    Overser han mine signaler, ignorer mig og lign, så øger jeg presset :-))

Så jeg dasker ham kun når han bider hårdt og når han stejler.

Både fordi jeg ikke finder mig i det overhovedet, og fordi små børn omgås ham, og hvis han bed ved et uheld hårdt eller skubbede og barnet faldt, ville jeg ikke kunne acceptere. smiley

• #97   8. jul 2011 giver sofie mortensen helt ret mht de ikke ved hvad det betyder, giver dig helt ret i hesten skal respektere dig og andre. for de er store dyr.
    jeg har aldrig slået nogen af mine heste ligger bare ikke i min natur men mit krops sprog har jeg brugt rigtig meget, det har fungeret rigtig godt.

• #98   8. jul 2011 Camilla.. Jeg har læst op til flere gange hvordan du opdrager din hest og fred være med det, men jeg forstår ikke helt hvad det enligt er du vil med denne debat hvis det ikke var for at høre hvad andre gør.. det ser for mig enligt ud til at du gerne vil have en tilkendegivelse på at det du gør er det rigtige og derfor hele tiden retfærdigøre det.. men igen hvert sit menneske hver sin måde, om det så er rigtigt eller forkert..
    Jeg vil aldrig kunne sige om det er den rigtige måde og opdrage din hest på da jeg ikke kender den og heller ik dig..
    men igen hvis din hest flere gange bider og stejler skulle man måske træde et skridt tilbage og se på grunden til det.. og se om man kan fjerne de elementer der giver udslaget til denne opførelse.. der er altid en grund til at heste bider og stejler. og det kan jeg komme med flere eksembler på men så ville det blive et meget langt indlæg:-) men et lille& kort et: da min stod på rideskole havde ungerne det med at altid give ham noget brød osv. inden timen og til sidst kunne man ikke nærme sig ham uden han bed ud efter ens finger.. og blev sur hvis han ikke fik noget.. det kostede mange børn som græd fordi han nappede dem.. efter vi lavede reglen om at de ikke måtte give godbider og andet til hestene var dette problem løst..

• #99   8. jul 2011 Zita - jeg var intr. i at vide hvad andre gør..

- Men eftersom jeg hele tiden fik modstand om at det var bare fuldstændig forkert - så går jeg self. ind i kampen.. Især når jeg da også synes at ignorer sådan en adfærd er helt vejret - men det holder jeg til mig selv ;-)))

• #100   8. jul 2011 Super godt skrevet, Zita - jeg er 100% enig med dig! smiley

Og ja, det handler netop også om at kunne træde et skridt tilbage og vurdere, hvad årsagen til problemet er. smiley

• #101   8. jul 2011 Jeg ved godt hvorfor han stejler og bider smiley og som du siger du selv har læst, så er det pga. seperationsangst når han stejler .. og det arbejder vi med, men han lukker af for alt omkring ham .. selv nr han ser heste igen.. smiley

• #102   8. jul 2011 Camilla, har jeg kritiseret dig? Hvorfor går du i forsvar, når jeg kommer med en helt generel kommentar, som ikke var møntet på dig, men en tilkendegivelse af enig med med Zita?

Jeg vælger at forlade denne tråd nu, for jeg synes, niveauet begynder at blive en lille smule for lavt her... Det er jo ikke til at føre en debat, hvis hvert eneste ord bliver opfattet som en anklate.

• #103   8. jul 2011 Men Camilla ved at du bliver ved med at komme med eksempler på problemer med netop DIN hest - Så beder du jo også om at vi tager netop DIN hest og DIN måde at reagere med ham på, op til diskussion.

Det vi har diskuteret er hvor vidt "vold" er vejen frem eller ej - ikke om du kan finde ud af at håndtere din hest.

• #104   8. jul 2011 Louise - lød bare med den sætning at den var til mig :-))

Sofie - jaja , fint fint ;-)) Self. tager jeg sku min hest i debatten .. det er trodsalt ham jeg klapper til smiley

Igen - jeg spurgte for filan om hvordan I gør på JERES hest!!! :-))

Sofie - ja det er hvad vi har diskuteret - men det var slet ikke det der skulle diskuteres smiley

• #105   8. jul 2011 Uanset hvad emnet startede med, så kørte det videre i den diskussion vi har haft med vold. Og det synes jeg da er en helt naturlig drejning til det her emne, og det er det der er med debatter Camilla - De kører videre og videre og videre. Og de plejer faktisk at ændre sig meget mere end den her har gjort.

Men det her for vi i hvert fald ikke noget ud af, så jeg tror også jeg melder mig ud - så længe der ikke bliver snakket om heste adfærd i hvert fald smiley

• #106   8. jul 2011 Og hey - Jeg så lige hvilken gruppe det her er..

Forståelse for hestens adfærd - Så synes jeg da vi har snakket om det helt rigtige smiley

• #107   8. jul 2011 Jamen så må du jo det smiley Jeg gider da hellere ikke snakke om det i siger er vold.

• #108   8. jul 2011 ja camille, men når så andre fortæller hvad de gør og ikke deler din opfattelse, kommer du med et nyt eks. på hvornår du netop giver din hest et dask. så du retfærdigøre din opførelse overfor hesten.. fint nok jeg siger ikke det du vælger at gøre er forkert eller rigtigt.. jeg mener måske hvis du var int. i hvad andre gør så læs det og brug det til noget hvis du kan..

Og hvis din hest stejler pga. seperationsangst har du jo netop presset ham for langt..

• #109   8. jul 2011 Zita - netop fordi at de skriver det er hen i vejret og det behøves ikke et dask - hvor jeg så bare forsvarer mig selv smiley

Zita - nej det har jeg ikke..

Han har for en 3 måneder siden ikke kunne gå rundt om hjørnet af folden hvor han ikke kunne se hestene, og nu kan vi gå tur på 2 timer ...

som skrevet, så er det sjælden gang nu, men når det først er så går han i lås. Selv om jeg så går frem ad mens han stejler så han kan se hans venner .. Han lukker alt ude og når jeg giver ham et dask, så falder han ned og så kan vi gå videre og uden problemer de næste 2 uger smiley

• #110   8. jul 2011 jep du har lige vist mig at du vil have ret og du ikke er int. i hvad andre fortæller dig. fred være med det..
    Jeg vælger også at trække mig tilbage og igen sige din hest dit valg, jeg siger igen at jeg kan ikke sige om det er rigtigt eller forkert da jeg ikke kender hesten....

• #111   8. jul 2011 Jeg vil aldrig slå min hest. Jeg vil faktisk heller ikke sige "NEJ!"... Hvis hesten går ind i mig, skubber jeg den væk, hvis den bider skubber jeg dens hoved væk og prøver at finde årsagen til bideriet, for det kommer ikke bare af sig selv...
    Jeg synes ikke, at det er fair at blive sur på en hest, for den gør hvad der er naturligt for den, og den ved jo ikke, hvad der er forkert og rigtigt. Desuden kommer eksempelvis bideri ikke uden grund, og det er tit en selv, der er grunden. :o)

• #112   8. jul 2011 vito får et rask hiv i torvet, eller et dask på halsen, men husker ikke hvad jeg gør når jeg bliver rigtig sur, for der er det bare mine reflekser der tager over :-)) vi er heldigvis ikke perfekte os mennesker

• #113   8. jul 2011 Kan nok 100% at træning fungere frem for at slå...

Min har haft meget tendens til at ville være "voldsom" ud over boks lågen, da folk snakker, råber, giver godbidder og han får fodder der..

Så har folk slået og råbt af ham for at få ham til at stoppe, inden han overhovedet har gjort noget, det har så bare gjort ham endnu mere sur og tvær og det er så kommet til det punkt, hvor han en dag bed mig, ikke hårdt, men alligevel..

Har siden da, forlangt at han skulle bakke tilbage i boksen, altså han må ikke "dominere" bokslågen, jeg råber ikke slår ikke, men tråder frem peger evt, i starten kunne skulle der dog nogle fagter til, for at få ham til at flytte sig..
    Så kunne vi få ro på sagerne og der var fryd og gammen og glade dage, vi har stadig lidt problemer omkring foder, da vi ikke helt kan vente og bliver lidt ivrige..

Men istedetfor at slå, kunne man måske bruge sin menneske hjerne og tænke sig til, hvad problemet kunne være og træne sig ud af det smiley

Det skal siges, at jeg før selv har slået min hest, hvis han gjorde noget jeg mente var ulovligt, men med træning er jeg kommet 100 gange nemmere rundt med tingene.. Ja ja nogen gange skal pæren lige skrues ordentlig i, før den kan tændes smiley

• #114   8. jul 2011 Hehe nej nemlig Maya .. smiley

MLC - jeg forstår så hellere ikke lige grunden i at daske heste inden de har gjort noget :-// Jeg havde da godt nok blevet sur hvis nogen havde gjort det mod aram ... (eller ikke smiley den krikke angriber bare tilbage hvis man slår ham uden grrund .. hahah :-P)

- men ja smiley det med at bakke og sige eh og rykke i grimen kan ofte hjælpe.. også på aram .. og nogen gange kan det være nogen heste lige må få en hvis det går over grænsen .. smiley

• #115   8. jul 2011 Rosmear Aram og Camilla Munksgaard smiley .

Man ved aldrig, hvad der forgår i stalden når du ikke er der smiley Folk reagere på den måde de har lært og den måde de forventer hesten reagere, de vil forsvare sig selv og derfor giver det mening at vifte og råbe, inden han "går til angreb"...
    Min blev så ikke sur fordi den blev angrebet uden grund, så langt tænker han ikke, han blev forståeligt nok bare stresset over situationen, da han gerne ville have kontakt, godbidder og andet, men han fik så også bare negativ kontakt oveni..

Skulle så bare sørge for altid at være i stalden når der var andre mennesker, så jeg kunne træne, når der var andre mennesker...
    Og andre måtte ikke give godbidder smiley

Kan også se jeg har skrevet "tråder" he he der skulle så stå træder smiley

• #116   9. jul 2011 Louise det er rigtig at hun ikke burde oprette det men hun spørger jo bare om et enkelt spøgsmål som er

1. Hvad gør i hvis jeres hest går over grænsen.

Og ikke alt det andet med at det er synd at slå den for det er det ikke hvis det bare er når den eks er MEGET farlig eller bider og sparker.

Jeg har set noget der er virkelig mishandling som jeg ikke vil snakke om men at dappe en hest over mulen gør at den for afvide at det ikke er okay.
    Og jeg slår bestemt ikke mine heste kunne ikke drømme om det men hvis den bider eller sparker ud efter mig så vil jeg give den et dap over mulen og ikke andet. ?

Lousie du er ikke en sur gimpe men jeg mener bare at hvis hesten bider/sparker eller er farlig på staldgangen så kan man godt tillade at slå den over mulen så den forstår det. ;p

• #117   9. jul 2011 Vil også give Centaur . ret.. Der er en grund til at den er som den er på staldgangen...

Man kan slå den 100 gange og den vil blive ved, men hvis man træner, kan man hurtigere rette op på problemet, da man jo fokusere på det positive og piller det negative væk..

Ens kropssprog og timming skal desuden være uhyre præcis ved fysisk afstraffelse og derfor kan nogen også være heldige med, at det virker, det hænger sammen med at vi jo netop ikke kan snakke ordentlig "hest" smiley

Og nej vi er sgu ikke perfekte som mennesker og vi kan alle begå fejl, men så lære man forhåbentlig også af det smiley

• #118   9. jul 2011 MLC og Centaur - også helt enige på det punkt med at man først skal finde ud af grunden :-))

• #119   10. jul 2011 MLC man kan ikke blive mved med at slå alle heste også at de bare bliver ved den må både dig og Cenatur længere ud på landet med. For mine heste har respekt over for mig og dem slår jeg ikke over snuden har ikke gjort det i et år fordi at jeg har gjort konsikvens for dem og de er så SARTE på deres muler.

Så det hjælper 100 % men der er vel stadig nogle heste der forstår andre sprog.

Cenatur: Hej det er også det jeg mener ved ikke om jeg har givet udtryg nok jeg syndes HELT bestemt at det er iorden at give den et dap over mulen hvis den som du også skriver bider,sparker eller er direkete farlig eller voldig på fold eller staldgangen.

;P

• #120   10. jul 2011 Okay så fattede jeg det men jeg mener at dette er okay og hvis du har prøvet det så ved du hvad jeg mener. xD

• #121   11. jul 2011 >So many friends and no time to them< OMG! xD L

Tror også lige du skal læse mit igennem igen smiley

Jeg går netop ind for at man træner frem for at slå, fordi jeg netop selv har været en "slåer" før og det virkede bare ikke, men træning gør smiley

Hesten forstår ikke andre sprog, men kan lære via indlæring at reagere på forskellige ting, som vi gør eller andre ting gør...
    Det er netop sådan hesten lære smiley

Den vil aldrig lære at kunne "tale menneske" som vi heller aldrig nogensinde vil lære at kunne "tale hest" 100%, vi kan studere dem og få en bedre forståelse, men vi får aldrig 4 ben 2 lange øre og en hale til at kommunikere med, så vi vil aldrig komme til at tale hest og hesten vil aldrig komme til at tale menneske smiley
    Vi har så bare den fordel at vi har den store "tænke hjerne", hvor vi så kan sætte os ind i tingene, det kan hesten så ikke...

Sådan ser jeg ihvertfald på det smiley

• #122   11. jul 2011 Ja det kan godt være men undskyld jeg sir dette men folk der har skrevet herinde at heste ikke slåsser/leger med hianden herinde er alså lidt dumme fordi heste slåsser/ leger netop hele tiden også uden nogen grund.

Og det er rigtigt at heste ikke kommonikere på samme måde som mennesker så dum er jeg heller ikke.
    Jeg ved selv at hvis hesten bider og hvis der ikke er en logisk forklaring på det kropssprog de sender til os så bliver man ski nød til at give den et dap over snuden en hest fatter heller ikke et nej men den fatter kun ens stemme som jeg mener er bedst at bruge. Inden at man slår den og at slåp en hest er ikke ens betydning med mishandling for den bliver alså nød til at forstå det som man vil have den til eks ikke at bide,sparke eller at være sindsyg farlig på eller i stalden.

Prøv at forklare mig hvad i mener med at skulle bruge kropssproget hvis en hest bider,sparker, er farlig i stalden og løber imod en og vil rende en ned. smiley

• #123   11. jul 2011 Jaer ved det sorry alle sammen hehe

En hest kan godt bide hvor der ikke er en forklaring Mia en shetter jeg kender bider i en hvergang at man vil rense dens forhove og jeg er rimlig sikker på at der ikke er en forklaring på det.

Desuden så forstår en hest godt at den ikke skal bide en hvis den har fået en straf for det for min gamle pony Samson har ikke bidt mig siden den var 3 år og han er alså 5 nu han er utrolig venlig og dejlig og han kunne ikke finde på at gøre en flue fortræd og jeg har godt nok haft nogen ture med ham hvor at jeg virkelig har trænet med ham også hvis han har sparket mig så har han fået et dap over snuden.

• #124   12. jul 2011 >So many friends and no time to them< OMG! xD L

Ang den lille shetter...
    Så er det jo fordi der et problem når den får renset sine hove smiley Lige præcis hvad der har udløst adfærden, kan der jo så spåes om, mange heste elsker at nulre og nusse, mens man renser hove og for nogle kan det udvikle sig til et bid, ligesom når de selv nusser hinanden med tænderne..

Det kan også være noget helt andet eller tredje smiley uanset hvad, så er det jo nu blevet en dårlig vane...

Kommentér på:
Hvad gør i når hesten går over grænsen?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce