{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  motion ja el. nej
  • #1   29. jun 2011 Du må gerne gå små ture med dit føl eller din plag og træne det i grundøvelser, vænne det til farlige ting osv. Men alt med måde, selvfølgelig, og nøgleordet ved så ung en hest hedder korte træningssessioner med masser af indlagte småpauser.

Da Falle var føl, trænede vi maks 10 minutter ad gangen og holdt små pauser cirka hver 2.-3. minut. smiley

• #2   29. jun 2011 Det han du godt men man skal måske bare passe på med det ikke bliver for meget smiley

• #3   29. jun 2011 Du må ikke løbe ture med den eller longere den så vidt jeg er orienteret men gå ture af max 15 min er okay selvfølgelig også afhængig af race og alder smiley

Mvh Natasia

• #4   29. jun 2011 Hvor gammel er det nu en plag er (undskydl dumt spørgsmål glemmer det bare altis-.-')
    Men jeg tænker at en gåtur kan de vel ikke tage skade af smiley

• #5   29. jun 2011 Emnet er tildels off topic, men meld dig ind i gruppen "vi med føl og plage" i stedet for:) Og jeg vil sige, at man skal passe på med motion af en plag, men kortere gåture tager den ikke skade af- grunden til man skal passe på er at de ikke kan holde til det, da de vokser og ikke har stærke nok knogler til formålet- ligeledes ville jeg aldrig begynde at longere en lag før ved 2-2,5 års alderen, da det er alt alt for belastende for dens krop..

• #6   29. jun 2011 selvfølgelig må føl og plag motioneres, men man sakl tage alder og udvikling nøje i betragtning.....

de har kun godt af at få motion og få påvirket led og muskler

• #7   29. jun 2011 undskyldte der var bare en der skrev om det i denne gruppe så tænkte ikke vidre over det. men jeg longere hende ikke jeg spiller bold med hende så meget hun nu gider og går ture med hende som opvamning og træner hmm forskelligt efter hvordan hun reagere om hun går rundt hænger med ørene osv. så stopper jeg og går ud og græsser med hende. hun er 1 år og nogen mrd. fra jeg fik hende som 1/2 år gammel gik jeg meget ture nogen korte andre rigtige lange for der havde jeg fået fortalt at det var det sundeste. en gang om ugen kommer hun ned og leger med andre heste og der går og løber de som de vil. vi kigger kun på dem. smiley nogen gange kan ikke sige hvor mange gange da det skifter skridter jeg sammen med en veninde og hendes hest en lang og god tur med nogen gras pauser og vand med og hvis det er ned på skolen hvilket ikke er så lang så løber jeg med hende på banen for det elsker hun og så bukker hun og løber mens jeg holder fast i den anden ende af longenen hun stopper dog når jeg trækker/ holder tilbage. hmmm. ? er det for meget motion????? vil meget gerne vide det da jeg kun vil hende det bedste! smiley og undskyld vidste det ikke. :?

• #9   29. jun 2011 Tror jeg bestemt ikke ): Som du selv siger. hun nyder det, og du presser hende ikke smiley

• #10   29. jun 2011 oka blev bare lige nervøs for om det var helt rigtig det jeg gjorde? ?

• #11   29. jun 2011 men tak smiley

• #12   29. jun 2011 Nej det er helt fint det du gør- kun dejligt hun bliver aktiveret og stimuleret. Sådan som du beskriver det er det på hendes præmisser og hun presses ikke- som man eksempelvis vil gøre i longearbejde... Hvis du forstår mig ret:) Det var ikke for at skælde ud at jeg henviste til anden gruppe- det var mere for at hjælpe, da du kan søge gode råd der til en anden gang:)

• #13   29. jun 2011 Jeg synes også, emnet her er lidt på grænsen af det tilladte i denne gruppe, men omvendt handler det jo til dels om groundwork, idet det er den eneste motionsform, man kan give et føl eller en plag... derfor synes jeg egentlig godt, man kan sige, at emnet er gangbart... selv om det som sagt er liiiidt på grænsen. smiley

• #14   30. jun 2011 På forsiden står der det her:

Groundwork er en gruppe, hvor man kan få mere og bedre erfaring, indenfor håndtering og træning af hesten fra jorden, samt få skabt en større forståelse for hestens eventuelle reaktioner.

Det gælder al træning fra jorden, såsom:
    - Longering
    - Hosemanship
    - Træning af tricks
    - Disciplinering
    - Håndtering af føl, plag og unghest
    - Håndtering af hingst
    - Håndtering af utilregnelige heste/ponyer
    - Daglig håndtering
    osv....osv....

Så jeg tror at emnet er ok :o)

• #15   30. jun 2011 oka tak skal nok huske det til en anden gang med lige at se hvilken gruppe det høre til i. smiley men tusinde tak smiley

• #16   30. jun 2011 Min hingst er lige blevet 1 år, og vi plejer at gøre det sådan:

Gå tur langs grusvej i 7 minutter
    tjekke hove, strigle en smule, ligge rebgrime på, osv
    Øve øvelser(Lidt bakke, løfte hove, kompas osv)
    Løslongering i maks 10 minutter, mest 5(Afhænger af hvor meget hans muskler er varmet op, ingen voldsom løslongering, kun skridt, trav eller tølt og pas)
    Svære øvelser(Løbe ved ens side, sidebevægelser, bakke mere i hurtigere tempo, måske lidt bom træning, koordination og statue øvelse)
    2 runder longering (Og KUN 2) en på hver side, med hms reb, langsomt, afslappet tempo, hestens tempo
    gå længere tur, måske 15-17 min
    strigle, tjekke hove.
    H Y G G E!(Evt lege, strigle, nusse osv, osv smiley )

Måske lyder det lidt voldsomt, men min plag fejler intet, og har heller ikke gjordt det. Han har det godt, og trænger faktisk til at tabe sig lidt smiley Longeringen er kun for at lade musklerne slappe af, lade ham strække halsen, og køle ned.. Detsamme med den første skridt tur. Tingene er for det meste i rækkefølge, men det kommer an på Stjarnis humør smiley
    Håber du kunne bruge det til noget - Bare for at du får ideer til evt flere ting til din plag smiley

• #17   30. jun 2011 ja der var ideer smiley tak skal du have smiley

• #18   30. jun 2011 hvor lang tid tager det dig at gøre alt det? på et tidspunkt var jeg oppe ved min plag 3 1/2 time nu er det sænket til 2 1/2 fordi jeg ikke græsser så meget med hende uden for folden da hun har fået ekstra fold med lige så meget græs på smiley men hvor lang tid er du oppe ved din plag????

• #19   1. jul 2011 oka tak smiley skal nok lige huske det til en anden gang det med en anden gruppe,. men så tror jeg at det er rigtigt det jeg gør smiley

• #20   1. jul 2011 Hej smiley
    - Det er meget forskelligt.. jeg er oftest 5 timer+ oppe ved min plag, men når jeg har lavet 4-5 ting alt efter hvor lang tid det tager, tager jeg det hele af, og lader ham hygge med foldkammeraten i en time til halvanden.. smiley Så kan man nemlig lige nå at gøre alle de ting man skal + at plagen lige får en times hvile og frihed smiley Du kan jo også´ride imens, evt smiley

• #21   1. jul 2011 Eks plejer jeg at holde en pause efter løslongeringen smiley Og så når du henter den igen, lige lade den skridte eller trave lidt rundt på ridebanen EVT sammen med en foldkammarat smiley Og så videre .... smiley

- God Fornøjelse smiley

• #22   2. jul 2011 lykke: tak skal du have det var dejligt at det var i den rigtige gruppe smiley

team stjarni: jeg har ikke nogen ridebane og hun går hverdag med sin kamarat smiley men ellers god plan smiley

• #23   4. jul 2011 det er iorden er også medlem i gruppen øl og plage og der har jeg også skrevet det smiley

• #24   4. jul 2011 føl*

Kommentér på:
motion ja el. nej

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce