834 visninger
|
Oprettet:
Bedste bidløse trense - Debat! :) {{forumTopicSubject}}
Hey Hg
En lille debat om bidløse trenser, hackamore ovs..
Hvad syntes i der er bedst?
Hvad ville i ikke ride med?
Kom så skriv! (;
okt 2008
Følger: 147 Følgere: 139 Heste: 12 Emner: 163 Svar: 630
- Dog vil jeg lige sige, at hvis man kan håndtere en rebgrime og "styre" den ordenligt, glider den ikke rundt, så sidder den hvor den skal (:
Der er mange bidløse ryttere der er meget strenge overfor dem der rider med bid da de ofte mener at et bid skader hesten lige meget hvor god man er til at ride eller hvor roligt man sidder med hænderne. - Her er jeg faktisk lidt enig, da der kun er få mm hud oven på laderne, og når bidet så glider rundt "skader" det hesten..
Mange skifter fra bid til hackamore, men det hjælper ikke rigtigt.. Et bid ligger sig tungt på laderne, men en hackamore kan ( hvis man hiver/holder stramt i tøjlen) risikerer at trykke for hårdt på næseryggen at det skader luftvejen.. (: Så bid eller hackamore - det er næsten det samme..
Rider du med cordeo skal du have godt kontrol over din hest, og den skal reagerer godr på dine schenkler.. - Det er fornuftigt hvis du lærer din hest at blive styret i cordeo fra jorden inden du sætter dig på ryggen af den.
Det er min holdning til Det Bidløse
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
Cordeo: Jeg kan super gode lide cordeo! Men folk tror man "bare lige kan ride med det", men dog har jeg også set V-I-R-K-E-L-I-G mange det bare kunne det shit! Jeg kan godt lide cordeoen fordi den abselut ingen smerte kan give hesten, uanset hvor meget du hiver og trækker. Det har vi kort sagt ikke kræfter ligt
Hackamore: Jeg er ikke så glad for hackamoren, jeg har aldrig selv brugt det.. og har jeg heller ikke tænkt mig! Jeg har hørt om flere heste der har fået voldsomme skader på næseryggen af hackamoren Fordi folk ikke ved hvad de rider med.. De hiver trækker og flår med den tanke i hovedet at "den har jo ikke bid i munden, så kan det ikke gøre så ondt" åhh jo det kan! Men jeg synes tilgængæld det er en god løsning til bidryttere der gerne vil ride stævner.. der er det ikke tilladt med rebgrimer og den slags - der synes jeg der er en okay løsning, men jeg synes stadig ikke rigtig om den.
Sidepull: Sidepull'en er så god, hvis du endelig vil ride med "et hovedtøj" så er den nok det mest blide, og gir fine signaler. Jeg vil nu helst holde mig til rebgrime, men jeg kan sagtens selv finde på at ride i sidepull og jeg har da også en
Grunden til jeg rider bidløs: Jeg var ked af det til hver ridetime på min traditionelle rideskole.. jeg kunne ikke lide beskeden "hiv lidt mere", "brug dog pisken!" og "træk lidt hårder" osv. Det var forfærdeligt :'/
Så fik jeg en pony ( Maggie ), hun blev solgt fordi hun smed alle af.. Men fra første gang jeg så den pony.. virkelig jeg var solgt! Jeg MÅTTE eje den pony! Jeg købte hende så, men føl med siden :'D og startede på Ryttergaardens Horsemanshipcenter ( www.horsemanshipcenter.dk ) og fik så undervisning i bidløs ridning og HMS. Min hest og jeg udviklede os sammen, det var en fantastisk måde af bygge et forhold op på! Jeg fandt ud af det var helt forkert det jeg havde gjort før.. Vi havde taget hesten i fangenskab, fra naturen. Derfor er det sku også vores pligt at gøre den så fri så muligt! Den fortjener det virkelig!
En anden grund til jeg rider bidløs er jeg ikke kan lide bidets virkning, det ødelægger flere ting i munden, hvis bare du trækker liiidt forkert.. Det er så synd for det arme dyr! Det kan ingenting gøre ;s
Men altså jeg kunne komme med en MEGET længere grund.. jeg kunne blive ved hele dagen, det var bare en kort en
Mvh Celine
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
jul 2008
okt 2008
Følger: 147 Følgere: 139 Heste: 12 Emner: 163 Svar: 630
Det lyder som om du har givet din hest et fantastisk liv!
jul 2008
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
I stedet så bare rid med en ganske almindelig trense med bid
jan 2008
Følger: 283 Følgere: 282 Heste: 6 Emner: 360 Svar: 2.264
Ja det kan man vel godt sige..? rider da også min pony med bid og har det godt ! (;
Men det her handler om Hvilken trense der er bedst!
dec 2007
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 89
Bedste bidløse trense - Debat! :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside