{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.970 visninger | Oprettet:

hvad koster det at lave et føl? {{forumTopicSubject}}

jeg har en svigerinde som står og mangler en ny hest om nogle år, da hendes nuværende er rundet de 24år, og begynder at vise tegn på at alderen er ved at indhente ham, -da vi så snakkede om det nævnte hun at hun altid har ønsket sig en islænder, og nu står jeg jo tilfældigvis og har en skøn hoppe som jeg netop har sendt til hingst, og vi har så besluttet at hun skal have føllet mod at betale de faktiske omkostninger, -men her er problemet så, hvad ER de faktiske omkostninger på?

jeg tænker hun skal betale bedækningen, attester ved ifoling og senere fødsel, , chipmærkning, udstedelse af hestepas, føllets vaccination og smed de første 6mdr, samt føllets foder indtil fravænning, men er det helt hen i vejret, og hvad render noget sådant mon op i?

(bedækning og attester ligger i ca. 3500kr excl. chipning)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad koster det at lave et føl?
  • #1   15. jun 2011 evt dyrlæge. hvis den kommer til skade.

• #2   15. jun 2011 den skal have ordenligt foder, valset byg og hors balance er i mine øjne ikke godt nok foder til hverken en drægtig hoppe, eller et føl, jeg vil gerne sikre mig jeg gør alt der er muligt for at føllet ikke vil få problemer senere hen i livet pga. fejlernæring.
    p.t. får mine heste suregrow og hø samt frøgræs.

• #3   15. jun 2011 jeg ville alt i alt sige at en pris på omkring 15000 er rimeligt for sådan et føl når den er 6 mdr.

• #4   15. jun 2011 altså jeg ville jo mene at hun skal betale for hoppefoderet, som din hoppe skal have, under graviditeten + når føllet kommer skal hun betale forder, dyrlæge, muligvis noget til opstaldningen, pas osv...

jeg ved fra avler og berider at i løbet af de 3 år fra når hoppen bliver kørt til hingsten og føllet er klar til tilridning så vil det føl ca ligge i 50-75.000 kr og det er for større hesteracer... jeg tror desværre at 15000 kr er for lidt, da der kan komme former for børnesygdomme smiley

det jeg nok havde gjort var at hun bare betalte hver måned, for hvad føllet skal have til den tid... og så tror jeg det udregner sig selv.

håber mit svar ville hjælpe...

• #5   16. jun 2011 kunne du ikke bare sende hende alle regninger hvis ikke du altså skal tjene på det?
    så må hun jo betale det det koster og lave føllet, samt tilskud til foder til hoppen?

• #6   16. jun 2011 Ved naturlig bedækning 2 gange hos hingst i 2000 kostede det for: opstaldning 2 x 1 uge, bedækning og transport, dyrlægekontrol ca. 5000,-

• #7   16. jun 2011 og som jeg forstår spørgsmålet skal den ikke holdes til den er 3 men kun til den er 6 mdr. og kan vænnes fra, derfra overtager ny ejer alle udgifter

• #8   16. jun 2011 den skal ganske rigtigt kun holdes til den er 6mdr (eller dvs. reelt set får hun den ved fødslen, den skal jo bare blive hos min hoppe til den er 6mdr). -jeg er ikke interesseret i at tage hverken 10 eller 15000kr for føllet, jeg er kun interesseret i at have de reelle udgifter dækket, jeg skal absolut ikke tjene på det.

• #9   16. jun 2011 ..men det var faktisk en rigtig god bare at lade hende selv betale de regninger der kommer løbende smiley

• #10   19. jun 2011 under drægtigheds og diegivnings-perioden, kan du udregne hvad hoppens foder vil koste hvis hun ikke var drægtig, og hvad det så koster når hun er drætig/diegivende, her betaler hun så differencen

• #11   19. jun 2011 hvis ikke du skal tjene på det, så var det da nemmest hun bare stod for udgifter løbende, så skulle du ikke først lægge alle pengene ud og evt senere "glemme" nogle...

Kommentér på:
hvad koster det at lave et føl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce