Spring rytter snak

Spring rytter snak

Medlemmer: 799
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bid til stærk hest
  • #1   8. jun 2011 et normalt 2 eller 3 delt evt dringsbid

det grundridningen den er gal med

• #3   8. jun 2011 pelham smiley rider med det selv på min store hest, da den er meget tændt, og der er bestemt ikke noget galt med min eller den grundridning! den er bare meget ivrig smiley

• #5   8. jun 2011 Camilla - hvad hvis nu man gerne ville have en som er ivrig? så er der ingen grund til at træne det væk jo smiley hesten kan jo godt ride stille og roligt i dressuren, men blive frisk på springbanen.

• #6   8. jun 2011 Og jeg mener ikke det kan trænes væk, hvis man ikke bryder sig om det, har man valgt den forkerte hest. Heste må gerne være ivrig på springbanen!(-:

• #7   8. jun 2011 En hest må gerne være ivrig og ise gejst på springbanen, men den skal være under 100% kontrol. og der er det så grundridningen kommer ind.

ryttern skal ikke lade hesten styre - hesten skla vente på ryttern

• #8   8. jun 2011 Hesten skal bestemt være under kontrol, men det kan den jo heller ikke være med et normalt bid når den er meget ivrig smiley

• #9   8. jun 2011 Så er det grundridningen den er gal med.
    der er jo forskel på en ivrig hest og en der løber

• #11   8. jun 2011 Tak for svar allesammen!
    Jeg tænkte nok, at den med grundridningen ville komme smiley
    Min grundridning fejler skam ingenting, jeg har bare en lille speedy gonzales-hest, som både er ivrig og tændt. Jeg elsker den type hest.

• #12   8. jun 2011 Min tanke er, at jeg vil forsøge med pessoabiddet på ham i første omgang smiley bruger pt. et 3 delt.

• #13   8. jun 2011 Jamen sjovt nok står der en ivrig hest og ikke en hest som løber smiley
    Hesten kan sagtens være ivrig og trække på springene, men stadig have grundridningen på plads smiley

• #14   8. jun 2011 Hey! - Jeg kan stoppe min hest, når den løber.
    Grunden til at jeg ønsker et andet bid er fordi, at han i den grad trækker på springene. Han er stadig meget uerfaren indenfor springningen, og vil gerne lige have ham lidt mere på plads de sidste meter inden.

• #15   8. jun 2011 Fuck det pisse bidløst.. Springheste skal sq gå frem til springende. Jeg vil nok prøve pessoabid.
    En springhest der trækker mod springende kan godt være under 100% KONTROL men en hest der løber efter springende mandler grundridning.

Ingen hjælpemidler er tvang, det bliver det først når rytter gør det til det.. En springrytter er da ligeglad med om hesten går i holdning.

• #16   8. jun 2011 Camilla A - prøv og høre her hun spurgte om et bid, og ikke om hendes grundridning. Og hvis hun ønsker at hesten skal blive ved med at være ivrig på springbanen, men ønsker dog også lidt mere kontrol, så er der jo ingen grund til at træne den til at skulle kunne gå bidløst rundt på en bane i roligt tempo. Der er en grund til hun godt kan lide den trækker på springet, så skal man da ikke gøre hende trist overspringningen, fordi nogle folk mener at den skal kunne gå så langsomt og kontrolleret, at man skal kunne gøre det uden bid.

hvis du har had til bid, så lad hver med at gå ind på sådan nogle emner! Det er dog irriterende! smiley
    Og der er en grund til man kalder det "hjælpemidler", vi alle kan jo ikke gå rundt og være superhelte-stærk, ligesom du er ..

• #17   8. jun 2011 Ja, måske i dressur, men det kan det ikke gøres i spring hvis hesten er ivrig smiley

• #18   8. jun 2011 Camilla A.. OMG fuck jeg tvinger mine heste til meget.. jeg piner dem dag ud og dag ind. fordi jeg har grime på, bid i munden. som jeg holder i hen til springende. og den værreste.. mine ben ligger til hesten HELE tiden og tvinger dem til at lyster mig. og sætte sig på bagparten jeg er vist dyrplager.. og jeg tvinger mine heste til at komme hen til mig i fuld galop. jeg er meget ond.. bid er ikke tvang. fortøj er ikke tvang .. glidetøjle er ikke tvang.. med mindre man laver det til tvang

• #19   8. jun 2011 Team ML Martinez-Dreesen .
    Gid der var en "synes godt om" knap her på HG, for så havde din da fået en! Haha smiley

• #20   8. jun 2011 Sarah
    HAHA tak.. ja det ville være godt

• #21   8. jun 2011 Camilla A har fundstændig ret i alt hun skirver - fra nu af er en diskussion med hende også en diskussion med mig.

• #22   8. jun 2011 Hvem har sagt det er arto? spørg bare smiley og jeg er skam ikke mere barnlig en dig! (-; så må du selv vælge hvor barnlig du er..

• #23   8. jun 2011 Jamen så siger vi det.. smiley du skriver det er grundridningen der mandler og du kender ikke hesten.

• #24   8. jun 2011 Nej, men du skriver at den trækker på springene = den reagere i det øjeblik ikke skarp på signalerne = grundridningen bør trænes mere.

Grundridningen er jo ikke bare: skridt, trav og galop - men også stop, bak, stå, gå, sæt farten ned, sæt parten op og alt hvad der kommer nær dette - flytte for pres osv.

• #26   8. jun 2011 Team ML Martinez-Dreesen .

meldt til HA for grimt sprogbrug

• #27   8. jun 2011 Det er ikke en MENING, men et faktum smiley

• #28   8. jun 2011 Camilla A: hvorfor skriver du så også alt det andet med grundridningen? når det kun var bidet der skulle nævnes.. smiley

• #29   8. jun 2011 Jamen hun spurgte heller ikke om et FAKTUM! (-;

• #30   8. jun 2011 Måske for at skåne en hest for unødvendig smerte.

• #31   8. jun 2011 Mich & Fønne ;}<3

Det er da fint med mig. Men desværre kan jeg ikke se hvor du synes jeg skriver grimt.. Jeg giver min mening, og hvis folk ikke kan have det så er det deres problem..
    fordi jeg synes det er mærkelidt at én person begynder at udtale sig om en anden grundridning. herunder hentyder til den er dårligt.. HMM

Opretteren af indlægget spurgt ang. bid og ikke om vi mener det er hendes grundridning.

• #32   8. jun 2011 Dette er forresten også en DEBAT, ikke en brevkasse.

• #33   8. jun 2011 Det er tre personer ikke en. og som jeg lige nævte, så er det en debat - man debatere - til tider diskutere man og man kommer måske ikke til enighed, men man kan være så heldig at det man skriver bliver taget til efterretning..

Sådan foregår enhver debat! Det er ikke en mening, blot endnu et faktum.

• #34   8. jun 2011 Tager den biddet eller løber den bare?

-Hvis den tager biddel ville jeg bruge en D-bid/D-stang
    -Hvis den bare løber ville jeg starte med et 2-rings eller 3-rings, og hvis det ikke hjælper nok ville jeg tage et pelhambid

Håber det kan hjælpe
    -Emma :o)

• #35   8. jun 2011 en hund lærer ved prostiv indlæring en hest ved negativ. uanset om i kan lide det eller ej. ved at give hesten i godbid for at gå roligt har ikke nogen betydning for indlæringen, og hesten har da ikke mere smerte ved "stræker" bid, da hun ikke behøver at holde hårdt fast hele tiden..

Og til Line G. Jeg udskylder Jeg skriver så meget uden for dit emne men det pisser mig af nogle skal skrive noget om din ridning de ikke ved enn skid om. ! smiley

• #36   8. jun 2011 Jaja, vi alle har gode erfaringer med forskellige bid fordi VI HAR FORSKELLIGE HESTE!
    Hvis nu din hest har haft et rolige sind og kunne trænes fra det er det ikke ensbetydende at hendes hest kan. Det har også noget med hesten at gøre og ikke kun grundridningen, hvis du bare har en hest der lever og ånder for springningen, og den elsker det, vil den selvfølgelig aldrig stop med at trække på springet, med mindre hesten bliver trist over at skulle springe smiley

• #37   8. jun 2011 Løber ~ mener trækker på springet smiley

• #38   8. jun 2011 Positiv og negativ indlæring fungere på heste - noget hurtigere end andet. Negativ betyder ikke at du tilfører hesten nogen smerte, men et pres - presset kan være en rytter, din finger, et paraply - osv. osv. ??

Positiv indlæring = du giver en godbid til hesten, når den har gjort noget ønsket.
    Negativ = du fjerner det pres der er på hesten, når den har gjort noget ønsket.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med dette?

• #39   8. jun 2011 ....o.O (er forundret over den uvidenhed der præger debatten)

Et stærkere bid = en større smerte. Det er meget muligt at hun ikke skal hive så hårdt - men det er kun fordi det gør mere ondt.

Fordi, hvis vi kigger matematisk på det, så vil en bil der kører 20km i timen, have kørt 20km på 1 time. En anden bil kører 40km i timen og vil så have kørt 20km på 30minutter.
    - Men hvordan søren hænger det sammen med at hive hesten i munden.

Jo, hvis du hiver med en kraft på 20kg i hver hånd på det lille bid og vi ren fantasifuldt siger at det giver 100point i smerte med et alm bid. Vi skifter til et stærkere bid og hiver denne gang med 10kg i hver hånd, dette giver så 100 point smerte. Det er jo det samme som før.

Hvorfor så skifte bid, hvis man alligevel udsætter hesten for samme kræft?? Nej nej nej.. Hvis hesten reagere hurtigere på et stærkere bid, så er det fordi det gør mere ondt.

• #40   8. jun 2011 fuldstædig enig med Camilla A.. forstår ikke hvorfor i hakker sådan ned på hende, hun svarede bare på dit spørgsmål..

• #41   8. jun 2011 Karoline.. præcist det jeg mener. Hvis hun får et stræker bid i kan hun netop taget presset væk og derved belønne hesten, men hvordan kan hun belønne den hvis hun skal hænge i bremsen hele vejen?

• #42   8. jun 2011 Karoline - det har virkelig også noget at gøre med dine hænder! Vores ene pony er utrolig varm i hovedet, vi har redet med MANGE FORSKELLIGE BID, både bløde og hårde, og det eneste som kan få den til at slappe af, er pelham!
    Så det er ikke lige meget om man tager et hårdt eller blødt.. For hvis hesten slapper mere af med et stærkt bid, er det jo det man skal tage. Hesten stresser typisk hvis man bruger et blødt bid og og holder den meget tilbage, end hvis nu man bruger et stærkt bid og så bare støtter og hesten kan slappe af. Der er altså en forskel! (-;
    Forskellen på et tre-ringsbid og pelham er så bare at pelham med gummi (så vi altid bruger) er blødere end et tre-ringsbid, fordi det er ikke bidet på pelhamen, som gør at hesten lytter. Det er altså selve kæden, som niver i det tynde skind ved hagen/underlæben eller hvad man nu kalder det, der hvor kæden er :-)..

• #43   8. jun 2011 Du har vidst misforstået noget - hun fjerner jo lige netop INTET pres?

• #44   8. jun 2011 Camilla A, synd for dig, for du skuffer mig skam ikke. Jeg mener en hest kan elske det. Og det kan man se igennem dens vilje til tingene..
    Du mener så en hest ikke kan elske noget, er jo så det du mener. Fair nok, hver sin mening, vi alle kan ikke være ens.

• #45   8. jun 2011 Det er grundridningen der gør om hesten kommer til at hænge på bidet eller ej.

• #46   8. jun 2011 Følelsen at elske ligger i pandelappen. smiley

• #47   8. jun 2011 Team ML, jeg forstår dig godt din mening, og du har ret.

• #48   8. jun 2011 Sarah er også helt enig med dig..

Karoline. hun fjener jo alt presset.. meen jeg gider slet ikke diskuteretter mere har bedre ting at tage mig til.. og Heste kan elske. måske har du aldrig set ind i øjne på din hest/pony og følet at den virkelig var din bedsteven.

Sidste ord herfra.. smiley

• #49   8. jun 2011 Viden? haha, ja for du er også sååå meget klogere end alle andre smiley Jeg tror bare vi skal holde til at vi alle har hver sin mening, undskyld viden? smiley haha!

• #50   8. jun 2011 Der er stor forskel på viden og meninger.

Det er sandt at hesten ikke kan elske - for hesten har ingen pandelap.

• #51   8. jun 2011 Såfremt man ikke har argumenterne i orden, er det ok. at forklade debatten, har man tilgengæld argumenterne (bevist) i orden, så er det en skam at man forlader debatten.

• #52   8. jun 2011 Og den sidste bedsked jeg skrev, var en mening ikke et faktum.

• #53   8. jun 2011 Hold da fast! - Jeg er væk i en time, for at lukke hestene ind (jeg støder vel ingen over at mine heste er indenfor?) Man må sige at debatten i den grad gløder, men sådan ender det jo altid ligeså snart, at man nævner ordet "bid". Ordet får i hvert fald enkelte sjæle til at væmmes.
    Jeg er ikke tilhænger af at min hest skal føle smerte (det er der vel i grunden ingen hestefolk, der er). Det er min overbevisning at man skal gøre det, der får ens hest til at gå optimalt - om det så er et bid, hjælpetøjler, fortøj, sporer, pisk, you name it. Det hele handler vel bare om at det virker? Hvis jeg, ved brug af et pessoabid, kan få min hest til at gå bedre - hvorfor så ikke bruge det? Hvis hesten går bedre med et fortøj - hvorfor så ikke bruge det? Og ja, jeg kunne blive ved!
    Jeg er af den overbevisning, ligesom Sarah Nissen, at hvis min hest ikke reagerer på et nomalt bid, ligemeget hvor meget jeg nu engang holder den tilbage, så vil den forsøge at løbe endnu mere. Hvis jeg derpå, ved brug at et stærkere bid, vil kunne lette presset og bruge få tag på at tage den til bage (som også må være langt mere behageligt for hesten) - det er der da langt mere bonus ved, end at have en hest som trækker?

• #54   8. jun 2011 Selvlært hjælpeløshed.

• #55   8. jun 2011 Desuden er biddet aldrig hårdere, end hånden der holder! smiley

• #56   8. jun 2011 Jeg kunne sige det samme: Hvorfor så ikke gøre det?

• #57   8. jun 2011 Fordi "kommer man til" at tage samme styrke i det stærke som i det svage, gør det stæke meget mere ondt.

• #59   8. jun 2011 Men hvis hånden ikke er det? smiley
    Man kan jo diskutere dette emne i evigheder. Jeg mener blot; hvorfor pokker sidde og holde hesten tilbage, når man kan vælge et stærkere bid, og derved tage færre gange?

• #60   8. jun 2011 Desuden vil alle bid, uanset om man har fat i tøjlen eller ej, ligge et pres på hesten - jo stærkere jo større pres.

• #61   8. jun 2011 Fordi hvis du tager færre gange med hårdere styrke gør det bare MEGA ONDT, frem for MEGET ONDT.

Så hvorfor ikke lære hesten grundridning, i stedet for at påføre den smerte? jeg spørger bare?

• #62   8. jun 2011 Camilla og Karoline: I fatter det overhovedet ikke, og det har i ikke gjort hele vejen. smiley
    Hvorfor skulle man holde hesten tilbage hele tiden med et normalt bid, når man kan vælge at kun skulle støtte med et hårdt bid.
    Man kan ikke komme til at tage lige så hårdt i det bløde bid, som det hårde, da det er 2 forskellige bid, og virker på forskellige måder.
    Et hårdt skal du jo netop ikke tage så meget i, før hesten fatter hvad den skal. smiley

• #63   8. jun 2011 Karoline, kan du ikke FATTE at du skal stoppe med det pis om grundridning! Hun siger den er på plads! Og desuden har du ikke set dem ride, og kan derfor ikke sige at de ikke har den på plads, for du ved det nemlig ikke!

• #64   8. jun 2011 Hvor ved du fra om hesten har styr på grundridningen? Og hvor ved fra at ved brug af et stærkere bid at det gør "MEGA ONDT, fremfor meget ondt"? Har du sprugt hesten, hvad den synes om? Har vi en hestevisker i blandt os i denne debat? smiley

Det er lidt ligesom at rive et plaster af: Enten tager man et kort træk eller også tager man den laaaange og smertefulde - så ved jeg ikke hvad I foretrækker - jeg kan kun tale for mig selv smiley

• #65   8. jun 2011 Det er jo lige netop ikke på plads. Det kan jo læses ud fra teksten.

I må lige have mig undskyldt, skal lukke hingstemand ind smiley

• #66   8. jun 2011 Udfra fakta, ved jeg at et STÆRKT bid er STÆRKERE end et MINDRE STÆRKT bid smiley

dvs. det gør mere ondt. Jeg taler udfra fakta, ikke meninger.

• #67   8. jun 2011 Selvfølgelig er et stærke bid, stærkere. Det kan jo ikke undgås. Men det som vi prøver at forklare er om du vil hives i munden hele tiden, eller om du vil hives i munden en gang. Det er forskellen. Smerten er det samme. Vil faktisk sige at smerten er større ved at hive hele tiden.

• #68   8. jun 2011 Vi har forstået hele vejen igennem, ja.

Du giver mig et valg - men med for få muligheder. Det sande valg lyder: Vil du påføre din hest smerte "ja" eller "nej".

Du kan undgå det - men du fortæller åbent at du vælger den vej der giver smerte.

• #69   8. jun 2011 Hvis du vil forstå det på den måde, så forstå det på den måde. Jeg er ligeglad. Jeg ved bare hvordan mine hest går bedst, og mest afslappet, så må du gøre hvad du mener er bedst. Og "som jer" - hvad er det? springrytter?..
    Og støtte op betyder ikke tage i tøjlen, nej. Du må vist heller få springtimer igen, for du har vist ikke forstået det helt rigtigt!

• #70   8. jun 2011 Hvis du vil forstå det på den måde, så forstå det på den måde. Jeg er ligeglad. Jeg ved bare hvordan mine hest går bedst, og mest afslappet, så må du gøre hvad du mener er bedst. Og "som jer" - hvad er det? springrytter?..
    Og støtte op betyder ikke tage i tøjlen, nej. Du må vist heller få springtimer igen, for du har vist ikke forstået det helt rigtigt!

• #71   8. jun 2011 Smerten er længere varende ved et langt træk i alm. bid - smerten er stærkere ved et kort træk i stærkt bid. - Der er stor forskel.

• #72   8. jun 2011 Jeg vælger jo netop den vej væk fra smerte når jeg har det hårde bid? Fatter du ikke pointen?

• #73   8. jun 2011 HAHA - Jeg ler lige lidt foran skærmen smiley
    Men så er det vel også fakta, at man ved brug af et stærkere bid (fx. pessoa) kan tage mere fat i hesten med mindre kræft fra rytterens side - altså behøver man ikke at bruge ret mange kræfter. Faktisk kan man vælge at bruge så få kræfter, at det er mildere end et normalt bid. Det kommer helt an på hånden der holder. smiley

Jeg fik aldrig svar på om du er hestevisker, Karoline? Hvor ved du fra om hesten fortrækker lang "smerte" i stedet for kort "smerte"? Du ved det jo ærligt talt ikke! Alt det med at noget er "fakta" kan vi ikke bruge til noget. Det er vås! Vi må se på de signaler hesten sender os. Foretrækker den korte træk, ELLER er den en sådan type, der sagtens kan holdes et mere konstant pres på? Det er forskelligt fra hest til hest, for ingen er jo ens. Hvad der virker på din hest, behøver altså ikke at virke på min. Derfor kan der ikke drages en overordnet konklusion, fordi biddet er individuelt.

• #74   8. jun 2011 enig med Camilla A, kunne ikke sige det meget bedre selv..

- http://www.youtube.com/watch?v=Y3XWMMSSv60

• #75   8. jun 2011 Vil du så have smerten hele tiden, eller vil du bare have det den ene gang?

• #76   8. jun 2011 Griner.....

Støt op, du har et konstant pres i tøjlen, når du støtter op = smerte.

"som jer" - folk der rider ud fra "min ridelærer siger" og ikke "min hest siger".

• #77   8. jun 2011 Enig i Line! smiley

• #78   8. jun 2011 Åh gud.. o.O

Meget smerte på en gang kan føre til død. smiley

• #79   8. jun 2011 Jeg er hestehvisker Line, men jeg har ikke mødt din hest - men ved at se på hvad alle andre heste har fortalt mig, kan jeg sige det jeg siger.

De fleste heste vil faktisk bare SLIPPE for smerte og det er vel en kendsgerning at man så fjerner al unødvendig smerte.

• #80   8. jun 2011 Karoline - kender du mig måske? ved du helt præcis hvad jeg gør, eller om jeg gør det som min ridelærer siger, eller er det bare noget du tror?

• #81   8. jun 2011 Hentyder til plaster-versionen.
    Vil du have kort smerte eller lang smerte?

• #82   8. jun 2011 Hestevisker eller ej, er fuldkommen lige meget jo. Vi ved nok bedre om vores egen heste, end du gør om dem!

• #83   8. jun 2011 Hvad hvis nu min ridelærer ikke er dum ligesom din gamle?:-)

• #84   8. jun 2011 "vil du ikke vælge bid som det første.." bla bla bla.. Jeg går ikke efter hyggeridning, men konkurrenceridning. Og nej, det betyder ikke at hos konkurrence rytter er onde imod vores heste, fordi vi har bid. Vi vælger det bid, som vores heste går bedst med og afslappet med. For hvis hesten ikke springer afslappet, springer den ikke godt.

• #85   8. jun 2011 Det er jo ikke sikkert de mener støtter op på samme måde? har du overvejet det...

• #86   8. jun 2011 Ja selvfølgelig vil hesten slippe for smerte! Vi har fanget dén pointe.
    Jeg går efter "min hest siger" og det gør min træner også.

"Meget smerte på en gang kan føre til død" - Hvad er dog det for en udtalelse af komme med i denne sammenhæng? Tror du, at fordi vi tager et tag i tøjlen med en stærkere bid, at hesten så dør?

• #87   8. jun 2011 Vil du se professionelle springryttere ride uden bid?

Jeg rider ikke hyggeridning, jeg uddanner min hest anatomisk korrekt og når den er færdig udviklet skal jeg starte stævner - på dens præmisser selvfølgelig - for jeg påfører ikke min hest unødvendig smerte mere.

• #88   8. jun 2011 Line G, nu er du fjollet - men det er jo en kendsgerning mere. Et menneske kan dø ved for høj smerte - det kan en hest også. Nej, den dør ikke af at få revet i tøjlen - men som sagt, det er fakta om du kan bruge det eller ej.

• #89   8. jun 2011 Camilla, og? er ret ligeglad, jeg gør det som der er bedst for mine heste, og jeg mener der går bedst med, og du gør dit. Hver sin mening.

• #90   8. jun 2011 Har set prof. ride uden bid skam. smiley

• #91   8. jun 2011 mening og fakta.

• #92   8. jun 2011 Karoline, hvorfor så få det til at lyde som om et tag i tøjlen, kan fører til død?

• #93   8. jun 2011 Camilla, når ja, fordi du er så meget mere voksen og moden end alle os andre. Du får dig til at lyde som om du er meget meget bedre end andre! (-; prøv at lade hver, det fører alligevel aldrig til noget godt..

• #94   8. jun 2011 Jeg siger det igen! Man skal gøre det der virker for hesten, om det så er at ride bidløst, med et mildt bid eller et stærkt bid, er underordnet! Bare det virker og hesten går afslappet.
    Camilla A: Når du siger, at konkurrenceridning ikke er på hestens præmisser, hvad mener du så? Mener du at alle konkurrenceryttere er onde ved deres heste, fordi de ridder med bid? IGEN er tilstedeværelsen/eller ikke af biddet individuelt! Hvis din hest hader biddet som pesten, og går langt bedre uden, har du heller ingen grund til at ride med bid. Det er da klart! smiley Men hvis min hest går af lort til uden bid (stikker snuden i vejret, går upassende og ikke afslappet og hvad har vi)og går godt med bid, hvorfor skal jeg så vælge det som min hest går dårligt med?

• #95   8. jun 2011 Så må du lade hver med at se på det hvis det irritere dig jo smiley
    Jeg har prøvet flere gange og sige vi har hver sin mening, for ligesom at ende på diskussionen.. smiley

• #96   8. jun 2011 Line G: Hvor nye er dine billeder, i din hests profil?

• #97   8. jun 2011 Sarah, du siger konstant at vi "får det til at lyde som om" - forhåbentlig er du klog nok til at gennemskue.

Og hvorfor hævder du så at udenbidsridning er hyggeridning, når du har set professionelle ride uden bid?

• #98   8. jun 2011 Karoline: De er fra meget tidligt i hans ridning. Hvad skal jeg nu klandres for?

• #99   8. jun 2011 Line G: Det var bare samling du snakkede om, noget din hest ikke behersker ud fra de billeder der er på din profil smiley

En samling er noget der kan opnåes med og uden bid, på ALLE heste.

• #100   8. jun 2011 med mindre de har skævt tandsæt eller lign, der gør at de ikke kan have bid i munden.

• #101   8. jun 2011 Jeg må lige tage Sarah i forsvar og sige, at ja, mange der rider bidløst er hyggeryttere. Vi er jo flest der rider med (af den ene eller anden grund). Dermed ikke sagt at der ikke er nogen prof. bidløse ryttere - for det er der! Og de er også hammer gode, ligesom de, der vælger biddet til. Vi har hver især valgt det vores hest går bedst med - og det er skide godt!

• #102   8. jun 2011 Ja, vi som i vi. Vi er jo ligesom mere en kun en person i denne diskussion.

• #103   8. jun 2011 Uha, det ved jeg skam godt Karoline. Men jeg samler ikke min hest så tidligt i hans ridning, for det er han slet, slet ikke stærk nok til.

• #104   8. jun 2011 Der er ingen grund til at tage sarah i forsvar.

Der findes flest hyggeryttere, der rider med bid. smiley

• #105   8. jun 2011 Line G - det var nu bare for at høre, fordi du lige netop skriver meget omkring det med samlingen, men eftersom du selv spurgte ind til det, måtte jeg jo hellere komme med en forklaring.

Hesten er først fysisk klar til samling i en alder a 5 år og først færdig udviklet i en alder af 12år.

• #106   8. jun 2011 Der er ingen grund til at skrive det Line skriver to gange, for ville have skrevet det samme smiley

• #107   8. jun 2011 Og så har i begge fået jeres svar. smiley

• #108   8. jun 2011 Er det nu en af dine utallige, spidsfindige "fakta" igen?
    Og ja, jeg er godt klar over at du ikke skal samle en 4års, hvilket jeg heller ikke på nogen måde har gjort! Du kender mig ikke som rytter og du kender ikke min hest, og vil tilsyneladede ikke acceptere, at jeg rider på min måde og du rider på din.
    Vi alle stræber da efter at ride med et så mildt bid, som muligt.Og at ride på hestes præmisser. Vi har bare forskellige holdninger, og det er helt OK, så længe vore metoder virker! smiley

• #109   8. jun 2011 Vi alle stræber ikke efter at ride med et så mildt bid som muligt. Du spørger jo selv efter et skarpere?

Og ja, det er FAKTA - jeg kan henstille til artikler, bøger, undersøgelser osv. det vil tage noget tid - for det er sørme meget fakta jeg er disket op med i dag.

• #110   8. jun 2011 Jeg stræber efter et så mildt bid, som muligt.
    Men igen, biddet er individuelt og virker forskelligt. Ja, jeg vil have et skapere, fordi jeg ikke vil holde et konstant pres på min hest, fordi det virker lige modsat (han vil modarbejde biddet). Jeg vil støtte den, og tage kort i tøjlen, som du nok efterhånden har forstået smiley Hellere kort smerte frem for lang smerte.

• #111   8. jun 2011 Du kan vælge ingen smerte? Hvorfor så vælge smerte fremfor ingen.....

• #112   8. jun 2011 Lad hende nu bare gøre på hendes måde.. Hun finder ikke en løsning, hvis hun ikke prøver at gøre noget anderledes..

• #113   8. jun 2011 Jeg synes vi stopper diskussion. Vi er forskellige. BUM.
    Tak for en god debat, som ingen vejne førte. Men! Vi fik da luftet nogen synspunkter.

• #114   8. jun 2011 Det må du selv om Line

• #115   8. jun 2011 Nu har jeg læst hele debaten, og nu vil jeg gerne lige sige det her ...

Almindeligt bid smiley

Alle heste kan rides på almindeligt bid! Det handler om lydighed, nogle heste er rigtig lydige og andre ikke, men alle heste kan "lære" at blive lydige...! Nogle tager det bare mere tid og mere arbejde.. smiley

• #116   9. jun 2011 et bid er ikke hårdere end den den hånd der har fast i tøjlen..

Kommentér på:
Bid til stærk hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce