Heste og markeder... Heste og markeder...
Jeg har været på Hjallerup Marked i dag... det er jeg stort set hvert år, og hvert år, før jeg tager afsted, lover jeg mig selv, at jeg vil holde mig laaaangt væk fra hestene... for jeg ved, hvordan de mange sørgelige tilfælde iblandt påvirker mig...
Nå, men som sædvanlig formåede jeg ikke at holde mit løfte til mig selv... selvfølgelig måtte jeg hen omkring hestene.
Før, jeg går i gang med at harcelere, skal jeg retfærdigvis lige påpege, at helt overordnet set så markedshestene på markedet markant bedre ud end de foregående år, selv om nogle af dem var MEGET magre (så man kunne se ribben og hofter meget tydeligt), og alle hestene havde hø eller græs og vand til rådighed. Så ting ER blevet bedre for markedshestene... i hvert fald på Hjallerup Marked.
Skygge var der dog intet af til nogen af hestene...
Nå, men trods det overordnet set væsentligt mere positive billede, der mødte mig, da jeg gik rundt blandt hestene, så måtte jeg alligevel ud at have fat på dyrlægen...
For enden af en af bommene stod en stor, brunbroget Tinker... en rigtig smuk hest og sådan lige umiddelbart at se til velplejet og i god foderstand. Men så kom jeg til at se på dens ben, hvor hovskægget var velfriseret, men et sted var noget af hovskægget ligesom "slidt af" og afslørede et så grimt tilfælde af mug, at jeg var lige ved at give mig til at græde. Under hovskægget var hestens koder hævet voldsomt op og ét stort sår. Stakkels, stakkels hest...
Så jeg fik - efter lang tids søgen - fat på dyrlægen og fik ham med hen for at se på hesten. Resultatet blev, at de andre hestehandlere, som stod omkring stedet, blev bedt om at give ejeren besked på, at muggen skulle behandles. Intet andet. Dyrlægen påpegede, at det ikke var mishandling (nej, det var det måske ikke... men hvad med misrøgt?), og at der ikke var mere, han kunne gøre, end at henstille til, at hesten blev behandlet. Dog ville hestehandleren, hvis der kom flere klager over hesten, bliver sendt hjem med den (??? - kun hvis der kom FLERE klager??).
Jeg var ked og frustreret... og havde jeg haft pengene og en transporter at køre det stakkels dyr hjem i, så havde jeg simpelthen købt den, så jeg var sikker på, den blev behandlet. Så hestehandleren fik en henstilling til at behandle hesten... men hvem tjekker, at han rent faktisk gør det??? Åh, hvor bliver jeg dog bare harm og vred, når jeg ser den slags...
Og hvor vil jeg så hen med denne beretning... altså lige ud over selv at få luft for min harme??
Jo, jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig at starte en debat omkring emnet heste og markeder... og jeg tænkte, at denne gruppe bestående af mennesker, der går op i hestevelfærd, måtte være det rette forum til sådan en debat.
So here goes... kan det virkelig passe, at heste og andre levende dyr fortsat skal tillades på de danske markeder?? Hvad mener I? Er det ok, at man sælger heste på marked på den måde?
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres tanker.
Selv mener jeg, levende dyr på markederne burde være forbudt. Jeg ved godt, det er en ældgammel tradition... men det er efter min mening synd for dyrene, og her synes jeg, vi må tænke på deres tarv frem for vores egen fornøjelse. Der er så meget andet spændende at se på et marked...
feb 2008
Følger: 189 Følgere: 178 Heste: 2 Emner: 127 Svar: 1.026
Men jeg så også den hest, lagde ikke mærke til det hele, men kun at dens hovskæg var slidt af. jeg ledte nemlig efter et par æsler og ponyer at tage med hjem.. dog var der ingen som var "pæne" nok
Men ja, som du også skriver, så havde de mad og vand,.. hvilket jeg syntes var FANTASTISK at se! det overraskede mig virkelig!!
Agnete
maj 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 101 Svar: 988
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.734
Og igen, så har markederne - ifølge mine erfaringer - også den uheldige tendens, at de netop tiltrækker krejlere, som har kroner og øre i fokus frem for dyrenes velfærd...
maj 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 101 Svar: 988
Heste og markeder...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside