{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Mistanke til vanrøgt.. burde jeg gribe ind? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er..

sig lige til hvis det ikke høre til under denne gruppe (tak).

Jeg lagde i går mærke til nogle heste, som går ikke så langt fra mig. Den hingst som er far til min unghest står der, jeg lagde mærke til hvor tynd og slidt han så ud (han er meget tynd og firkantet).

De andre heste går nogle folde længere væk, så dem har jeg ikke kigget på.

Jeg ved at gardens ejer er meget gammel (70år eller sådan noget), jeg har hørt at han ikke har kunnet passe dem i vinters. Min fars ven som er nabo til ham, har været over med noget korn og fodre hestene nogle dage i vinters. Min fars ven er MEGET bange for heste, så han har ikke passet dem med andet end havre..

Jeg har mistanke om at de ikke rigtig har fået noget at spise i lang tid, der har også været dage hvor jeg ikke har set dem ude (vi snakker om flere dage i træk).

Staldene er faldefærdige/ meget dårlig kvalitet...

Bør jeg tage billeder af hestene og ligge dem her ind + tage et kig på alle heste og stalden?

For så at skrive til nyt-hesteliv?

Jeg vil jo bare hestene det bedste smiley

Vi er i nordjylland, lidt udenfor aalborg (bare så i ca. ved hvor i landet vi befinder os).

Burde jeg tage en snak med ejeren af stalden? Giv ham en chance??

Hjælp mig!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mistanke til vanrøgt.. burde jeg gribe ind?
  • #1   31. maj 2011 Snak med ejeren inde du begynder at ligge ting ud på nettet !

• #2   31. maj 2011 ja, se at få en snak med ejeren, måske han slet ikke magter dem længere, og måske ønsker hjælp til at komme af med dem... men ingen billeder, og ingen grund til at opgive navne..
    ofte er der en god grund til en hest, står og er tynd, og kantet.. så spørg ham.. hvis du kommer fredeligt og spørger, svarer han sikkert også fredeligt..

• #4   31. maj 2011 Jeg havde ikke tænkt mig at hænge nogen ud!

Lig VENLIGST mærke til at der ikke optræder nogle navne..???!!

Tror BESTEMT ikke at det "kun" kan være orm... hvis du havde set ham, ville du ikke give bedømmelsen at han havde orm.

Jeg er altså ikke helt DUM FOLKENS!

Jeg spurgte efter hjælp, så forventer jeg også nogle ordentlige svar!
    Ikke noget pjat som jeg selv kunne skrive for SJOV til mig selv!

• #5   31. maj 2011 Heste kom først på græs i går. De har gået på to jordfolde. Der er omkring 10 heste i forskellige størrelser.

• #6   31. maj 2011 Jeg synes, du skal snakke med ejeren, så du ved, hvad der foregår. :o)

• #7   31. maj 2011 hov... hvis det er min besked du hentydede til, så mente jeg bestemt ikke noget negativt med det,... jeg svarede blot at jeg ikke synes du skal tage billeder endnu.. jeg ville tale med ham.. høre hvorfor hans heste ser sådan ud... og så kan det jo være at problemet allerede løser sig der..
    hvis han overhovedet ikke virker samarbejdsvillig, så ville jeg tage de billeder og sende dem ind.. ville dog lige sige det til ham først, så han måske får lyst til at svare dig.. måske du kan hjælpe denne gamle mand, måske han skal have hjælp til at komme af med dem..

• #9   31. maj 2011 en hingst kan sagtens være tynd og ranglet uden at den er syg eller underernæret, derimod syntes jeg også du skal tage en snak med ejeren, evt tilbyde din hjælp? enten med at komme af med dem eller med at passe dem..

• #11   31. maj 2011 Personligt ville jeg skrive til nyt-hesteliv, så de kan tjekke det smiley evt. sende nogle billeder til dem, og så kan de vurdere om det er noget der skal gøres noget ved.
    Det kan også være at hesten har en muskelsygdom smiley den røde hest jeg har under min profil, ser også vanrøgtet ud (det har den også været), men den havde en sygdom der gjorde den ikke kunne få muskler.

• #12   31. maj 2011 snak med ejeren smiley

• #13   31. maj 2011 Jeg har bare ikke tiden til at passe dem (har min egen at sørge for).

Jeg har redet hingsten for 5år siden. Han er "normalt" en flot og kraftig bygget hest, med fedt og muskler som en "normal" hest.

Det var derfor jeg undrede mig over det smiley

Jeg tager en snak med ham i morgen (hvis han er på gården, ellers efterlader jeg lige en lille besked om min bemærkelse den anden dag).

• #14   31. maj 2011 ~ Vilsøe & Adonis ~ .: Ahr.. ville nok ikke kalde din pony for vanrøgt (den ser i hvert fald fin ud!). Den manglede måske lidt muskler i ryggen, men den så ellers ualmindelig fin ud. Det gør mig ondt med dit tab<3

• #16   31. maj 2011 Tak smiley men hvis man kigger på nogle af billederne, hvor man ser den forfra, kan man se hvordan hofteknoglerne og rygraden stikker ud.

Hvis jeg så noget lign. ville jeg også tænke, der var noget galt. Men der kan altid ligge en sygdom eller lign. bag smiley

• #17   31. maj 2011 gå ind på www.nythesteliv.dk der tar de sig af vanrøgtet heste så kontakt dem

• #19   31. maj 2011 man skal ikke snakke med dem vis de er vanrøgtet så heller kontakt nogen professionelle for de kan gå helt besærk sådan nogen

• #21   31. maj 2011 Min araberhoppe er selv tynd (for højt stofskift), hun æder næsten mere end godt er for en meget stor hest (hun er kun 153)...
    Jeg har bare kendt den hingst, jeg kan bare ikke forstå at han er kommet til at se sådan ud (gør mig lidt bedrøvet også mistænkelig)..

Snakker med ham i morgen (ved aftentid)

• #22   1. jun 2011 Jeg synes du skal snakke med ejeren, da det er tydeligt ud fra hvad du fortæller at han har brug for lidt hjælp. Hingsten du snakker om kan jo være det er en meget aktiv hingst der har svært ved at tage på, fordi den står og stresser, hingste kan være sværer at fodre på, det kan også være at den har orm eller andet, tag et kig på de andre heste og se om de har græs og vand. også gå ind og snak med manden. Jeg tror ikke der er tale om bevidst vanrøgt hvis der er vanrøgt.

• #23   1. jun 2011 Jeg ville klart før jeg dømmer ejer, tage en snak med ham, og finde ud af om der er hold i det...

• #24   1. jun 2011 Vil klart snakke med ejeren. Måske han også gerne vil finde en løsning. måske han allerede er igang, med at finde dem nye hjem.
    Eller egentligt gerne vil have hjælp til det. Tag snakken først, og virker det ikke, kan man altid kontakte dyreværnet eller dyrenes beskyttelse. og så tager de ud og snakker med ham.

• #26   1. jun 2011 Jeps, tag en rolig samtale med ejeren. Se om man kan hjælpe på nogen måde. Det skal dog gribes diplomatisk an, hvad du nok også ved, så han ikke føler sig trådt på. Det kan jo være svært at anerkende med sig selv at man er blevet for gammel og ikke magter tingene længere. Så alt efter hvordan personen er, kan det være en svær samtale. Håber virkelig at den lykkedes.

Hvis ikke det gør, og personen mener du bør passe dig selv m.m., må du evt. tale med den lokale dyrlæge om det. Hestens Værn, dyrenes beskyttelse. Vise dem billeder, fortælle om forholdene.

Hestenes velfærd er vigtigere end en ejer der er længe om at erkende, han/hun ikke magter det længere.

Lad vær med at lægge billeder ud på nettet i forum. Det kan give en frygtelig ballade og er desuden ulovligt, så længe ejer ikke har givet tilladelse til det. Og det uanset om du har taget dem for at høre om vanrøgt eller ikke. Vis dem kun frem til sådan noget som politiet og hestens værn, evt. en dyrlæge. En dyrlæge kan også langt bedre end mange af os, give et skøn på om hesten ser vanrøgtet ud eller ikke, idet mange har forskellige opfattelser af hvor meget sul der skal være på kroppen af en hest, samt hvor slemt hove må se ud. (Ikke for at genere nogen, men sådan er det).

Håber der findes en løsning for alles bedste, især for hestene.

• #27   1. jun 2011 Jeg har fået snakket med ejeren i dag. (på diplomatisk vis, som jeg godt ved!).

Han erkendte at han var gammel og svagelig, han havde ikke så mange kræfter tilbage. Jeg var ikke den eneste der havde bemærket hestenes tilstand, to piger fra den nærtliggende by havde også taget en snak med ham. De hjælper ham nu med pasningen af dem.

Jeg mødte dem derude og fik en snak med dem også. Der er nu styr på hestene ve og vel igen. Jeg har lovet at komme og hjælpe engang imellem. Pigerne sørger for at de har nok græs, vand og pleje.

Hingsten havde mistet gnisten, fortalte de, han havde ikke villet spise i længere tid. De havde tilkaldt dyrlægen, men selvom dyrlæge tog en masse prøver, var der ingen svar på hans tilstand.
    Han er så små begyndt at spise igen, pigerne giver ham ekstra opmærksomhed. De mente dog at det nok er fordi nogle af hopperne er i brunst/ har været.

Ejeren siger dog at det ikke er sikker at han har stedet til næste år (pga kræfterne). Men han vil gerne sørge for at hestene har det godt og får det godt.

det passede med at de ikke har været passet så meget i vinters, men den arme mand var faldet om i sin lejlighed, han halter stadig på sit højre ben efter blodproppen. Han er en virkelig flink mand, som tog det meget pænt med hensyn til min spørgen (spurgte pænt, rasede ikke ud med noget, holdte en flink og høflighed tone, som min mor har opdraget mig til!).

• #28   2. jun 2011 Det var godt at hører.
    Det var nok bedre for manden at få dem solgt så han ikke skal bekymre sig om hestene, og hvis han ikke har stedet til næste år, så er det jo her om sommeren det er bedst at sælge.
    tak for din tilbagemeldning, godt gået :O)

• #29   3. jun 2011 det var dejligt at høre..

Kommentér på:
Mistanke til vanrøgt.. burde jeg gribe ind?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce