Heste: Sygdomme og Skader

Heste: Sygdomme og Skader

Medlemmer: 3.090
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
575 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Hjælp mærkeligt vægttab Hjælp mærkeligt vægttab

Hej alle.
Jeg håber i måske kan være mig behjælpelig.
Min hoppe har den klassiske "hoppe mave", hvor hun er små tyk lige på maven. Jeg har igennem et kort stykke tid prøvet at sætte hende ned i foder og hø for at se om hun ville tabe lidt af maven. Desværre resulterede det i, at hun tabte sig samme sted som hun altid gør. Nemlig hele vejen hen af ribenene. Hun er altid tynd over hele stykket hvor ribenene sidder. Uanset om jeg så har prøvet at fede hende om, så tager hun ikke på hen over ribenene.(en periode i vinters var hun for tynd) Hun er pt. ret tynd på ribenene og de kan ses meget tydligt. Hun må i hvert fald ikke tabe sig mere der. Det underlige er, at hun er super fin og flot over bagparten og over halsen. Der mangler hun intet. Hun har lige fået taget en gødningsprøve og hun havde kun meget lidt orm.

Hvorfor tror i at min hest taber sig sådan et mærkeligt sted? Og hvad kan jeg gøre ved det, uden at maven også vokser?

// Melanie

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp mærkeligt vægttab
  • #1   12. maj 2011 Min havde lidt alla samme problem og hun få nu natur musli til ældre heste fra tjørnholms mølle.

Vi har tidligere brugt det til alle slags heste med godt resultat:)

• #2   12. maj 2011 Får hun halm?

• #3   12. maj 2011 Okay lyder spændende smiley Hvordan kan det være at lige præcis det foder virker ? Det gjorde måske sådan at hesten ikke tabte sig ved ribenene? Men samtidig ikke blev så rund på maven eller?

• #4   12. maj 2011 Ja det gør hun. De står på halm. Hun får også hø.

• #5   13. maj 2011 Tror det har noget med opbygningen er til ældre heste. (10+) Vi har brugt det til 4 års til en 19 årig.

• #6   13. maj 2011 Hø/halm er kun for tyggetiden og har ingen foderværdi, jo hø har lidt..
    Men det er mugligvis derfor hun har mave under men ikke på ribbenene. Wrap og grovfoder er det bedste, vil også anbefale dig og få tjekket sadlen, kunne være derfor også, hvis den trykker og hun så ikke har lyst til og bruge sig der.. man kan ikke selv mærke det, og så er det jo også svært smiley min ejen har også haft det problem og min gamle havde det med halm.. smiley

• #7   13. maj 2011 Okay tak smiley Sadlen er helt ny og er blevet tjekket af sadelmager. Dog skal jeg have hende ud i næste måned igen smiley Kan det evt. også tager længer tid for hesten at sætte muskler det pågældende sted? Da hun først nu er ved at sætte muskler. Hun æder ret meget halm. Men desværre kan de ikke stå på andet end halm. Men kan selv lade være med at give hende så meget i boksen. Hø får hun nu ikke så meget af. Og hvis jeg sætter hende ned i hø. Så taber hun sig på ribenene men ikke på maven. Wrap har jeg prøvet, det bliver hun dog endnu tykker af smiley Jeg har også fået anbefalet af min dyrlæge at fodre hende på hø i stedet for wrap. Da hun har en sart mave og wrappet derfor vil ligge sig som noget surt i maven på hende. Men jeg vil da prøve at nævne problemet for min sadelmager i næeste måned. Havde ikke lige tænkt over at det kunne være en mulighed smiley

• #8   13. maj 2011 Hun spiser rigtig meget halm smiley faktisk så gør hun det, at når hun får mad. står hun skiftevis og spiser lidt af maden og så halm og så lidt af maden og så halm smiley Så hun spider rigtig meget halm. Og jeg forstår det ikke, for hun har den pæneste bagpart og hals smiley

• #9   13. maj 2011 Hvad er navnet på det foder du fordre med Wicki ? Så kan jeg da læse lidt om det smiley

• #10   13. maj 2011 ja der har du ret i, tak smiley

• #11   13. maj 2011 lige et helt andet spørgsmål, hvis det er ok jeg spørge. Er der en af jer som er spring rytter? smiley

• #12   13. maj 2011 nej hvor fedt !! smiley Jeg har lige haft smed til min hest idag og hun har for første gang fået sko på alle fire hove. Imorgen skal vi springe. Og vi har en stor græsbane at springe på. Hvis det regner eller har regnet går jeg ikke udfra at kunne ride der når hun nu har sko på.

Jeg spekulerer dog på om jeg overhoved kan ride hende ude på banen uden mordax, også selv om det ikke har regnet. Hun er jo slet ikke van til at gå med sko. Hvad mener du?

• #13   13. maj 2011 Jeg vil gætte på det er halmen der gør det, de får en kæmpe halm vom af alt det halm, også af wrap for den sags skyld, min pony har wrap adlibitum, så han er også ret fed lige sidst på maven.
    Mindre halm, og mere hø, dpg heller ikke for meget hø.

Ellers kan du skrive til tjørnehøj mølle, eller brogaarden og få lavet en foderplan efter deres produkter.

• #14   13. maj 2011 Har hun sådan en "hænge" mave? Hvis ja, så kan hun have halm-mave.. Det skal i hvert fald rides væk smiley

• #15   13. maj 2011 orm?

• #16   13. maj 2011 Du skal finde ud af det med halmen. Det er 100% problemet.. min gamle havde samme problem og begyndte og blive rigtig fin da jeg tog halmen helt fra ham.. men som Josefine&Merlin<3 *
    skrev, så prøv og lav en foderplan hos brogården eller tjørnehøj mølle:)

p.s hvilken saddelmager er det? smiley

• #17   13. maj 2011 Jeg har lige fået lavet en foderplan på hende smiley Jeg tror det er halmen der er den store synder. Hun æder utrolig meget halm!! Jeg har gjort det nu at jeg kun lige strøger bundet over i boksen. Så hun kun har meget lidt halm. smiley Hun bliver redet så meget hun kan. Så jeg kan håbe det vil hjælpe.

Katrine T: Nej det er ikke pga orm. De er tjekket og hun havde kun lidt orm og har desuden fået ormekur smiley

• #18   13. maj 2011 Der skal jo også være noget hun kan ligge på i boksen, så hun ikke ligger på det hårde/ kolde gulv smiley
    Du kan evt. hvis du har mulighed for det, lade hende stå på tørv, grundet til jeg ikke siger spåner er at hvis hun spiser halmen, vil hun nok også begynde at spise spånerne. Men 6 - 8 kg. hø, og så kraft foder som der står i planen smiley

• #19   13. maj 2011 Jeg er overbevist om at det skyldes halm eller bændelorm. Fille som jeg passer har også en kæmpe mave om vinteren, fordi hun spiser så meget halm. Så snart hun kommer på græs går det over - så bliver hun rigtig fin. Jeg vil også mene at du skal tilbyde den en masse tørt hø af den magre slags (2. høst).
    Dog skal du også lige være opmærksom på, at en standard gødnings test ikke tester for bændelorm, det skal man decideret bede om. Vores pony havde "kun" bændelorm, ikke de andre orm og han fik også en opspilet mave og tabte sig. Da hjalp det med ormekuren.
    En sidste mulighed er tandspidser, der gør at hesten har svært ved at tygge føden ordentligt. Det kan give en enorm sult og opspilet mave. Det er vigtigt at det er en hestetandlæge eller en dyrlæge med speciale i tænder der ser efter, gammeldags tandraspning uden mundspærrer er ikke nok, også det har jeg set et sørgeligt eksempel på.

• #20   13. maj 2011 Hun har fået ordnet tænder af en dyrlæge med speciale smiley

• #21   14. maj 2011 prøv at købe spåner hun kan stå på et stykke tid og så kun gi hø og se om det hjælper . det kunne osse godt lyde som om hun kunne bruge at få trænet sine muskler op . prøv at ride i bomløs eller uden sadel .

• #22   14. maj 2011 jeg vil anbefale spåner, det er nemt at holde og hestene spiser dem ikke, min står på spåner:D hun får hø til nat så hun har noget at gumle i om natten:D

• #23   14. maj 2011 Er det dyrt at have sin hest til at stå på spåner og hvor kan man skaffe det henne? Mine heste har altid stået på halm. Nu skal hestene på sommer græs i næste ugen, men vil da overveje at strøg med spåner istedet for halm til næste vinter smiley

Kommentér på:
Hjælp mærkeligt vægttab

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce