Alt om hesteavl

Alt om hesteavl

Medlemmer: 992
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
1.015 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Slankekur til diegivende hoppe? Slankekur til diegivende hoppe?

Hej allesammen, atter må jeg spørge jer til råds herinde smiley !

Min hoppe folede her god godt en måned siden et yderst veludviklet hingsteføl. Hun har hele vejen været i god stand - måske også en smule til den store side, men dyrlægen gav mig meget ros da hun så hende ca. en måned før foling og sagde at hun var utroligt flot og se på.

Nu hvor hun har folet har jeg taget en smule af hestekraften fra hende og har subbleret med suregrow. Problemet er bare at jeg virkelig synes hun er S-T-O-R ! Kan jeg sætte hende ned i foder eller er det en no-go når hun har et føl som skal have mælk?

Lige nu ser hendes foder således ud (jeg aner ikke hvor mange kg hun får af de enkelte ting da jeg under drægtigheden bare satte hende op så hun var flot både i størrelsen og i pelsen osv og har ikke målt det siden)

Fordelt over en hel dag:
- Fri adgang til wrap
- Roepiller (ca en <b>stor</b> skovl (når de er opløste))
- Hestekraft ekstra (fra dangro - ca.1,5 kg dagligt)
- Suregrow (ca. ½ kg om dagen (3 store kopper))
- En mineral-brick (eggersmand)
- Mycolyt (urter mod hoste)

Hvis jeg skulle skære ned ville det blive på hestekraften og roepillerne, men hvad siger i? Kan man sætte en hoppe med føl ned i foder?

(OBS: når jeg i overskriften skriver "slankekur" mener jeg selvfølgelig ikke at hoppen skal tabe 50 kg men blot om jeg kan sætte hende ned så hun i hvert fald ikke vokser mere, vidste bare ikke hvad jeg ellers skulle skrive ;))
Mvh F&F

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slankekur til diegivende hoppe?
  • #1   7. maj 2011 Normalt ville jeg IKKE sætte en hoppe med føl ned i foder, men dig får jo osse voldsomt meget, så det burde der ikke ske noget ved:-) Bare hun er dækket ind med vitaminerne og fri wrap:-)

• #2   7. maj 2011 Stald Esmand: Jeg ville jo heller ikke mene at det var godt - det er også derfor jeg spørger her :b Men hvis bare hun er dækket ind med vitaminer, så vil hun ikke producere mindre mælk smiley ?

Jeg ved også godt at jeg har fået kørt hende rigeligt op - men der den sidste måned inden foling tog hun ikke rigtigt på og så satte jeg hende altså op for ikke og risikere at hun tabte sig eller at føllet ikke ville udvikle sig godt nok den sidste måned smiley

Nu begynder vi også snart at motionere igen, men jeg har desværre ingen marker eller en bane for tiden, så det er lidt bøvlet :b ...

• #3   7. maj 2011 Jeg ville dosere wrappen og skære lidt ned på hestekraft - Resten må du ikke skære ned på. Det er ikke det allermest energi- og vitamingivende foder, du fodrer med. Vi har samme problem, men indtil føllet bliver 5-6 måneder, har vi kun skåret ned på wrap. smiley

• #4   7. maj 2011 Disturbia: Der er desværre ikke så meget græs på folden så de har bare en stor wrapballe, som de kan spise af i stedet, så det skærer jeg ikke ned på smiley Og at fodret ikke giver meget enerig er med vilje - har prøvet utrolig meget foder efterhånden og det er bare ikke ret meget hun fungerer på da hun bliver en tikkende bombe hvis hun får for meget energi smiley

Men tak for svar - tror jeg tager noget mere hestekraft fra hende og giver hende nogle flere vitaminer i stedet smiley

• #5   7. maj 2011 nej lad være at sætte hende ned, det er fint nok hun er lidt fed når hun skal malke, det skal nok forsvinde og specielt hvis du om en månedstid skal ride hende også, så slå kold vand i blodet så skal følle nok pille de ekstra kg. af hende, og selv blive tilsvarende tyk og velnæret smiley

• #6   7. maj 2011 Tina K. K: Kan sagtens se hvad du mener - vil det være okay at jeg (næsten) fjerne roepillerme ? Dem plejer jeg nemlig kun at give om vinteren, så dem vil jeg faktisk gerne have hende helt fra igen og de giver jo ikke rigtigt hoppen noget.. Jeg synes bare hun er ved at være FOR stor - altså hun må gerne være lidt små-fed mens hun har følbassen, det er overhovedet ikke det - hun er normalt for tyk alligevel, men jeg synes bare heller ikke det er smart for hendes helbred hvis hun bliver ved med at tage på smiley ?

• #7   7. maj 2011 hun skal selvfølgelig ikke tage på men holde vægten, ja altså umiddelbart er roepiller vel kun fedende og giver ikke noget andet så hvis hun lægger sig ud kan det godt tages fra og også noget wrap nu der er græs hvis det er aktuelt

• #8   7. maj 2011 Okay så tror jeg det bliver det jeg gør smiley Vi har desværre ikke så meget græs på folden endnu - det græs vi plantede er ikke kommet ordentligt op, men vi har et mindre stykke som bare lige får lov til at stå til det kan holde lidt bedre og når de kommer derud vil de selvfølgelig få mindre wrap smiley

• #9   7. maj 2011 hvis der ikke er græs skal du ikke sætte hende ned i foder synes jeg ikke, men du kender din hest bedst og hun skal selvfølgelig ikke tage på men følle vil jo malke hende mere og mere som tiden går så jeg ville slet ikke være bekymret medmindre hun var virkelig alvorlig alt for fed

• #10   7. maj 2011 Okay, giver det lige lidt tid... Men tror jeg begynder at afvikle roepillerne stille og roligt, så hun ikke fortsætter med at tage på smiley Så kan jeg også nå at sætte hende mere op i dem igen hvis hun begynder at tabe sig.

• #11   7. maj 2011 jeg ville give fri afgang af wrap stadig også bare følge suregrows foderanvisnigner helt istedet - altså suregrow og lucerne..

• #12   7. maj 2011 du å ikk sætte en hoppe på slanke kur når den har føl føllet dier hos moren og det skulle den jo gerne blive ved med

• #13   7. maj 2011 Du skal ikke sætte hende på slankekur mens hun diger, jeg har haft min hoppe i træning og på slankekur med føl ved siden, i forbindelse med en kåring, ( det var ca. 1 måned efter foling det skete , og træningen stod på en måned ) og det resulteret i at hoppen pluselig blev meget sløv og træt, da jeg fik hende hjem gav vi hende helt fri, men det hjalp ikke, så fik jeg dyrlæge til hende, og han tog en blod prøve, den viste at hun havde så stor jern mangel at jeg skulle tage føllet fra hende samme dag, Føllet var kun 3 1/2 månede gammel, så slankekure til en digende hoppe helt klart nej

• #14   7. maj 2011 Tror måske i misforstår lidt - hoppen skal ikke tabe sig eller i hård træning. Hun skal <b>bare ikke tage mere på</b> og om en måneds tid begynder vi på genoptræning på et fuldkomment basalt niveau - altså skridtarbejde og efterhånden små trav-intervaller, intet andet smiley

• #15   9. maj 2011 M S - D S: Okay, jeg har ikke sat hende ned i noget foder, men roespillerne vil jeg ligeså stille lade "fade ud" også i forbindelse med at de får mere græs smiley Wrappen bliver der ikke ændret på - jeg kan godt lide at de har fri adgang, så med mindre der er græs nok til at de kan klare sig på det, eller jeg pludselig står med en forfangen hest, så bliver der ikke ændret på dét :b

• #16   9. maj 2011 du kan nu sagtens trappe wrappen ud også hvis der kommer nok græs

• #17   9. maj 2011 Ja så snart de kommer på græs - ikke før. Der er ingen græs på folden som den er nu og mine heste skal ikke stå uden noget at gumle i - de bliver normalt trænet 1 - 2 timer om dagen og det er det eneste tidsrum de ikke skal have noget at tygge i smiley

Kommentér på:
Slankekur til diegivende hoppe?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce