Foder til ung DV? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en DV vallak på 2 år, som har fået diverse føl/plage foder indtil nu.
Men tænkte på om han snart kan begynde at få "almindeligt" foder? Altså fx noget korn osv?
Han har nemlig meget svært ved at tage på Så det ville måske være lettere at "fede" ham op, hvis han begynder at få "voksen-foder".
Han er ca. 160 cm høj nu, men vokser nok en del endnu. Han får pt 900 g natur müsli (st. hippolyt) og noget lucerne + 10 kg hø om dagen. Men han tager ikke på, så skal have fundet noget andet foder tror jeg
- desuden virker han ikke ret intra i sit foder mere, og står nogen gange bare og "plukker" i det.
Har i nogen forslag? og hvordan ser jeres foderplan fx ud?
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 349 Svar: 1.131
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 316 Svar: 1.063
Og så anbefalede hun at jeg skulle give ham suregrow fra brogaarden, når han kom på stald igen.
Synes jeg lyder som en ok plan for min hest. For så får jeg brugt det sidste natur müsli + havre og linamix gerne skulle få ham til at tage på. Og når han så kommer over på suregrow, skulle han være dækket fuldt ind der.
-Det kan jeg desuden også fodre lidt med, mens han står på græs. Og tør ikke tage ham helt af sit foder i de måneder han er på græs.
Hvad sys i om det?
okt 2004
- Men har prøvet næsten alt andet efterhånden, og kan bare ikke få sul på ham. Så nu står den altså på lidt havre, sammen med linamix + natur müsli, indtil han skal på græs i juni.
Så han skal jo ikke blive med med at have havre
Derefter begynder han jo på suregrow og evt. stadig linamix afhængig af om han stadig har brug for mere sul på kroppen.
okt 2004
Lyder da rigtig godt! Håber oss det virker på min.
Har oss overvejet at tage nogen billeder af ham nu her, og så igen om nogen måneder, for at samligne forskellen. (for han skulle da gerne tage på fra nu af)
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 24
Mine heste, får roepiller, grøn salvimin, fodersalt, nogengange grøn pille til hygge, og ellers masser af wrap Og dem har jeg aldrig set tynde
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
Jeg har fodret med 1kg suregrow, 1 kg lucerne (fordelt på 3 måltider), 8kg wrap, 5 kg hø og 3 kg gulerødder HVER dag, så han har ikke manglet noget... MEN han er stadig tynd... DV'er kan være utrolig svære at fodre på,(og generelt bare varmblodsheste) Så nu har jeg fået lavet en foderplan.
Min Dv er også lige omkring de 160 og vejer KUN 400kg.
Han er kommet over på Brogårdens Græs/Lucerne Mix, og får nu 1,5 kg om dagen. Derudover får han 2kg Saracen, Plus 2dl olie i maden - stadig fordelt over 3 måltider.
Sørg også for at han er ormefri, og har fine tænder. Det kan nemlig også være med til at de er tynde, eller ikke fordøjer maden ordenligt.
Min er allerede begyndt at tage på.
Ellers, så sæt din hest op i Hø/Wrap... Det er faktisk det der giver bedst, og det "smadrer" ikke ben eller hovedet , som noget foder kan gøre.
Det er VIGTIGT at de bliver fodret ordenligt på, mens de vokser..
Håber du kan bruge det til noget .
Mvh. Nadia
okt 2004
Tak for dine råd
Her for nogen uger siden satte jeg han oss op i hø, så han får over dobbelt så meget som han plejer (nogen dage har han ikke nået at spise op, så meget får han). Og synes faktisk oss han begynder at tage stille og roligt på. + han er begyndt at få Linamix i sit foder, som skulle være rigtig godt. Overvejer også at blive ved med at fodre ham lidt, når han skal på sommergræs, afhængig af hans huld der.
Men ja, det er sikkert rigtigt at varmblodsheste er svære at fodre på. Og især plage :b De må jo heller ikke blive fede.
jun 2010
Jeg fortsætter også med at fodre på min, dog kun 2 gange om dagen, når han ryger på græs..
Det er genialt med Wrap/hø.. Det er altså det de bliver fedet bedst op på...
okt 2004
Overvejer også om jeg både skal give ham wrap og hø her til efteråret/vinteren. Hidtil har han jo kun fået alm. hø, men wrap "feder" vidst lidt mere.
jun 2010
Jeg fodrer med 5kg hø på folden til morgen, 3 kg til eftermiddag og 5 kg til aften/nat (Men det er bare ca. de får nok en del mere) Gider ikke veje, kører bare en hel bør ind til hver : D
Foder til ung DV?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside