Farver & Aftegn

Farver & Aftegn

Medlemmer: 837
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sort plus rød
  • #1   7. apr 2011 Er hoppen homosygot rød????
    Hvis den er det er det den røde farve der er stærkest. Men er den det ikke vil den blive sort...

• #2   7. apr 2011 Ja det er jo det der er spørgsmålet det vides ikke, andet en den er ude af røde forældre på begge sider.

dvs den røde dominere den sorte?
    hvis hoppen giver et rød gen (og hingsten vil jo kun kunne give et sort) så vil føllet blive rød
    er det korret forstået?

Hvis vi antager at hoppen ikke er homosygot rød er chancerne noget lign 25% for sort og 75% for rød?
    hvis den er homosygot er der 100% for rød?

• #3   7. apr 2011 Ja det vil jeg mene...
    Men så meget er jeg heller ik inde i det, ud over jeg ved at hvis en hingst er homosygot plet(knabstrupper) så er det 100% at den giver pletter til sit afkom, på den ene eller anden måde. Mine Rex-ona, Claudia, Sif og Safia er efter en homosygot plet far....

• #4   7. apr 2011 en homosygot sort med homosygot rød vi da give brun?? den vil altid få et sort og et rødt gen - men vil da aldrig kunne røde føl? det er også derfor frieser SKAL være homosygot da kun bliver sorte føl med værste tilfælde en brunt gen i.

• #5   7. apr 2011 ok nu er jeg forvirret ?

• #6   7. apr 2011 det kan godt være dette ikke er rigtigt .. men jeg havde en hingst efter rød mor og homosygot sort far og den blev brun.. en homosygot sort forældre vil ikke kunne give rød på noget måde, det er umuligt..

det er har der været debat med omkring zardin firfod, da han homosygot sort og ligepludselig kom der et rødt føl - dette vidste sig dog at være en fejl bedækning, da det ikke kan lade sig gøre..

• #7   7. apr 2011 Sort dominerer over rød i den forstand at når der gives et sort gen videre (hvilket din hoppe altid vil gøre), kan der aldrig fremkomme et rødt føl. Dog dominere fortyndergenet over den sorte gen, det vil sige at bliver der givet et fortynder gen på en sort farve vil hesten blive brun. Så den sikreste måde for at få et sort føl er at bruge en homozygot sort hingst eller en rød hingst der ikke har fortyndergenet . Bruger du en homozygot sort hingst vil afkommet også blive homozygot, bruger du en rød hingst vil føllet blive heterozygot. Bruger du en heterozygot sort hingst er der mulighed/risiko for at føllet bliver brunt, hvis hingsten bærer fortyndergenet og giver dette videre istedet for dens sorte gen (her er jeg dog usikker på om disse to gener er uafhængige af hinanden, for mener faktisk godt at en brun hest kan være homozygot for det sorte gen, men syner brun fordi fortyndergenet dominere den sorte farve).

• #8   7. apr 2011 jamen min Hingst er testet homozygot sort, men syner brun...
    Ja jeg syntes det er SÅ svært at finde rundt i med de farver, men er virkeligmeget taknemmelig for at i gider at prøve at forklare en dør som mig det smiley

• #9   7. apr 2011 så vil han aldrig kunne lave røde føl smiley

• #10   7. apr 2011 så bliver hoppe ejer glad:-)
    men det kan blive sort og brunt er det så korrekt forstået?

• #11   7. apr 2011 jeps, helt korrekt,

• #12   7. apr 2011 supe MANGE TAK ! smiley

• #13   7. apr 2011 Sort dominerer altid over rød.
    Alle røde heste er homozygot for rød, da der skal 2 af dem for at slå igemmen - ellers vil føllet få sort grundfarve smiley
    EE = homozygot Sort
    Ee = heterozygot sort - bærer af rød
    ee = Rød (homozygot)

Brun dominerer altid over sort. Dette er et gen som "forvandler" den sorte farve. Den forårsager at sorte hår på kroppen bliver røde (ben, man og hale forbliver sorte).
    Røde heste påvirkes ikke af dette gen, fordi de ikke har sort hår, men røde.
    AA = homozygot brun
    Aa = heterozygot brun
    aa = ikke noget gen for brun

Sorte heste kan aldrig bære gen for brun, fordi så ville de selv være "forvandlet" til brune.

Din hingsts gener er: EE aa
    Hoppen: ee -- (- fordi vi ikke kender hendes brun-gener)

Så svaret til dit spørgsmål er:
    Føllet kan muligvis blive sort og brun.
    Hvis hoppen ikke bærer noget gen for brun (ee aa), vil føllet 100% blive sort(Ee aa).
    Bærer hoppen 1 gen for brun (ee Aa), er der 50% for sort(Ee aa) og 50% for brun(Ee Aa).
    Er hoppen homozygot for brun (ee AA), vil føllet 100% blive brun(Ee Aa).

Håber det var nogenlunde til at forstå smiley

• #14   7. apr 2011 der er ca 50% chance for at føllet bliver enten brun eller sort når faderen er homozygot og når i ikke ved om moderen er: aa(non-agouti), Aa(Heterozydous) eller AA(homozygous agouti).

• #15   7. apr 2011 Carlotte: Lad nu være... Røde heste er altid homozygote for rød da dette er et recessivt gen.

En homozygot sort hest, gange en rød hest vil aldrig kunne give røde føl.
    Til gengæld vil føllet kunne blive brunt, såfremt den røde er bærer af brun. Det kan du ikke vide med mindre den røde hest før har fået brune akom med en sort hest.
    Er den røde hest ikke bærer af brun, vil føllet 100% sikkert blive sort. Er den røde hest heterozygot bærer af brun, vil der være 50% chance for sort og 50% for brun.
    Er den røde hest homozygot for brun, vil føllet 100% sikkert blive brunt.

Kommentér på:
Sort plus rød

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce