{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Så træls efter episode!? {{forumTopicSubject}}

Ved ikke om der er nogle af jer der læste et af mine tidligere indlæg om Dixie. Men for at rids det lidt op.

For 3 uger siden var Dixie på vildspor selv fredag aften kl 19.00 - hvor hun farede forvildet rundt på veje osv. Dette skete efter at ejeren af Dixie og de 2 andre, var blevet sur på Dixie fordi hun gang på gang går ind til de andre, og så havde han (efter hvad jeg har hørt fra ham og andre) sparket Dixie i røven så hun var faret ud af stalden (han havde selvfølgelig glemt at lukke stalddøren) og så var hun jo på fri fod og de fangede hende først efter en halv time til 45 min.

Nå men efter var der faktisk ingenting, jeg gik en dag selv en tur med hende ude ved en stor vej, sådan en rigtig, rigtig tur og hvor jeg bagefter turen så var gået ind på en mark, de ikke bruger som fold og så leget med hende, løbet rundt med hende og fået hende lidt i gear.

Men her sidst uge da jeg ville gå med hende, trak hun helt vildt, så stoppede hun op, og ville ikke gå længere, og så ville hun spise. Hun blev så mobset at hun begyndte at stejle og bide ud efter mig osv. Men alligevel vil jeg ikke kalde det ondskabsfuld biden... Men stadig.

Jeg gav hende så en uge fri, hvor vi hyggede, blev striglet rigtig grundig, og så ellers blev kløet ;D

I dag ville jeg så gå en tur med hende, det gik faktisk rigtig godt - Hun stoppede op, trak lidt (men ikke fordi hun ville spise) Men så da vi kom ind i stalden var ejeren der, og hun stivnede faktisk helt, jeg ved ikke om det var fordi han stod med en kost( hun kan ikke lide koste) men altså jeg gik forbi ejeren (ejeren hilste på Dixie) og Dixie ville bare ikke forbi, så jeg gik hen til hende igen og vi snoede os uden om. Hun blev så sat i boksen, fordi de skulle ind, og så gik jeg ind til hende og hun så virkelig skræmt ud, og bare hvis jeg rykkede min arm fløj hun næsten tilbage. Og hvis jeg stod i hendes hø, som hun ellers aldrig forlader kom hun stadig ikke.. Synes virkelig det er mærkeligt, og så alligevel ikke...

Udfra hvad jeg skriver her, hvad synes i så om den måde hun reagere på, hvad tror i helt præcis det kan være? for lidt respekt eller for lidt tillid?

Hvad ville i gøre i sådan en situation? - Har faktisk lidt tænkt på at få hende et andet sted hen til sommer (selvfølgelig på ejeres tilladelse) og så få lidt nyt energi ind i hende?

Men help me, har brug for andres råd?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så træls efter episode!?
  • #1   26. mar 2011
    Lyder som om hun har fået et ordentligt chok af staldens ejer og derfor er blevet bange/sensetiv for bevægelser.
    Hvis hun kun gør det i stalden kan det tænkes at det er fordi det skete der - tænker at der kan være sket ting du ikke har hørt om evt. - hvem ved.

Hun lyder bare som en der er helt rundt på gulvet, er blevet taget med bukserne nede og blevet godt overrasket.

Så ville egentligt bare tage tingene stille og roligt og arbejde med de problemer der nu opstår hen af vejen som du i forvejen gør :o)

• #2   26. mar 2011 Tak for svar...

Det gi' mening det du siger!

Så fx det jeg skal arbejde med nu er hurtige bevægelser (fx parably der slår ud, og sådan lidt forskelligt?

Men hvad så det med at hun trækker helt vildt, stejler en gang i mellem og bider ud efter en, er det bar med at gå tur igen og igen og igen eller skal hun holde lidt mere fri ( selvfølgelig kan du ikke tale hele min sag, men ideer til hvad jeg kan gøre)

• #3   26. mar 2011
    Ditte Andersen A - Ja, noget træning til nervøse heste, plastic, ting der larmer, ting der bevæger sig i vinden, paraply som du nævner osv. :o)

Ville på ture bare tage det som intet var hændt og træne basis signaler.. Stoppe når der bliver bedt om det, gør hun ikke så bakke tilbage til hvor man bad om det.. Stå stille ind til der bliver bedt om frem, går hesten frem så bakke tilbage.. Slf. huske og rose ved at løsne presset i grimen eller godbid fx.

Tænker at hesten også kan være lidt rundt på gulvet på tur hvis den har rendt rundt i ½ time, godt stresset, godt rundt på gulvet og helt forvirret og nu forbinder naturen med det.
    Måske også er lidt utryg fordi den var helt oppe i det røde felt da den var ude på egen hånd.

Så nu gælder det om at komme neeeeeed i gear igen..

• #4   26. mar 2011 Okay, det ville jeg prøve.

Det kunne vre jeg også skulle spørge ejer om han ikke ville gøre en indsats smiley

Har du en god idé til hvad jeg evt kunne gøre når hun trækker? Eller stejler for den sags skyld.

Ejer sagde i hvert fald hun slet ikke kunne komme i kontakt med hende (der var gået en klap ned)

• #5   26. mar 2011
    Når heste trækker plejer jeg at lave den jeg nævner oven over med at stoppe dem op.. Gerne for hver 10-20meter.. Så får de ikke særligt meget ud af at trække.

Måske endda også vende om og gå den anden vej, øve stop - gå lidt til siden osv. så der hvor de vil hen bliver til en om vej.

Denne artikel forklare det lidt bedre;
    (link fjernet)

Så min 1 prioteret ville være at kunne stoppe hesten. Ikke 2 min efter jeg havde bedt den om det, men lige med det samme.

Stejle har jeg ingen erfaring med - men tænker at det måske er en "sidegevinst" når alting stiger den til hovedet og den stresser og den på den måde kan komme af med alt presset og stresset et øjeblik?

• #6   26. mar 2011 Stejleriet er meget hvis un gør det hele på samme tid - Hun hun står stille, men stadig trækker og så bider ud efter en.. Måske en stresset hest jeg har arbejdet med ;S

Jeg må bare krydse finger for at jeg kan få en glad og velafbalancert hest igen... Tak for dine rigtig gode råd! smiley

• #7   27. mar 2011 hun kan da tydeligvis huske episoden med ejeren. tror ikke det har noget at gøre med for lidt tillid eller respekt..

Kommentér på:
Så træls efter episode!?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce