Västers syge historie... {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg kæmpet med min hest igennem 9 måneder, og vil nu gerne fortælle andre om vores historie, i håb om, at vi kan skåne andre for samme oplevelse.
Igennem sommeren 2010 begyndte min hest at tabe sig meget selvom han fik fuld kost og sommergræs... et par måneder efter gav han en mindre hentydning til at han havde ondt i ryggen, ved at han gav små ryk i ryggen, hver gang jeg striglede ham ved sadellejet...
Efter samtaler med flere hestekloge folk i stalden valgte jeg at få sadlen tjekket hos Hubertus fra tyskland som engang i mellem kommer til fyn...
Han kasserede sadlen og fortalte mig at hesten havde MEGET ondt i ryggen... Jeg var tude færdig.. At vide at jeg havde pådraget min hest denne skade, fordi jeg ikke fik sadlen tilset af en sadelmager, da jeg købte den, var slet ikke til at bære...
I 3 måneder stod den på longering og jordlege.. Sadelmageren kom igen men hesten havde stadig meget ondt i ryggen... Han mente nu, efter at have kigget grundigere på hesten, at hans dybe rygmuskel var helt kaput og dermed også hesten....
Så¨stod jeg der med en hest jeg elskede så sindssygt højt og en halv dødsdom på ham... Jeg valgte at ringe til en dyrlæge, som også er kiropraktor.. Forklarede hende hvad sadelmageren havde sagt og bad hende om at komme ud og tjekke ham igennem....
Da hun kom og så på ham, sagde hun at hun frygtede at hans ryg var forkalket sammen fra krydset og ned... sadellejet var godt låst og han havde muskel dysplasi i hans rygmuskeler.... æv æv endnu en halv dødsdom.. Men hun gav ham en omgang kiropraktik og sagde at jeg skulle jordtræne som jeg plejede i en måned, og hver gang han havde lavet noget skulle jeg give ham massage og strækøvelser... og så ville hun komme igen
Da hun kom igen, var Väster (min hest) en helt anden... Var havde livsglæde i øjnene og var begyndt at drille igen.. Dyrlægen var ved at sætte sig på røven, for hun havde ikke set en hest komme sig så hurtigt... Så der var ingen forkalkning i ryggen.... LÆKKERT..
Men det var ikke sikkert at han ville kunne klare at have vægt på ryggen, men det var på tide at vi afprøvede det. Og havde heldigvis en springsadel der kunne ligge ok på ham... Det tog mig 2 uger, at få lov til at komme på ryggen af ham, da han stadig forbandt det med smerte... Men haar redet ham i 1½ måned, så blev han stok halt på begge bagben...
Dyrlæge ud igen.. og heldigvis havde han bare været en klump på folden og ikke pga ridningen... Nu er der kun små justeringer i ryggen tilbage, han har fået fine rygmuskler og kan holde til at jeg rider ham... Fik svaret fra dyrlægen igår, at han nok skal blive en fin ridehest igen... :D
Så her 9 måneder efter sadelmageren var her første gang, kan jeg endelig sige at min hest nok skal komme sig helt igen... Sikke en sten der faldt fra mit hjerte...
Beslutningen er også taget at vi følger sadelmagerens råd angående sadel, den koster mig 20.000, men så ved jeg at den passer 100% til min hest og at den altid kan laves om.. Og at jeg gør alt i min magt for at skåne hans ryg...
Så for guds skyld, få tjekket jeres sadler, det er dyrer i længden at lade være.. Og det har virkelig været en følelses helved det jeg har været igennem de sidste par mange måneder....
nov 2007
Følger: 135 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 192 Svar: 2.559
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.309
Nu skal jeg i banken på onsdag og snakke med dem om et lån til sadlen, håber de vil låne mig penge til den, så vi hurtigt kan komme videre...
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 75
vi krydser fingre for den fortsatte fremgang
Västers syge historie...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside