Bliv førehest for mit føl..? {{forumTopicSubject}}
Hej..
Jeg har lige købt Gazella her for 5 dage siden og hun er utrolig klog og ikke bange for noget som helst. Hun kan det mest basale som løft hove og strigle og gå tur.. Jeg har læst side op og side ned om HMS. Men synes jeg har svært ved at blive førehest for hende hvis man kan sige det sådan.. Det jeg mener er at hun ikke har meget respekt for mig og at jeg ikke helt ved hvordan jeg vinder hendes respekt.. Det skal siges at til tider når vi går tur kan hun gå fint bagved mig, Men andre gange går hun ind i mig med skulderen og puffer mig væk og har læst at det er et tegn på at hun ikke respektere mig som førehest endnu og når jeg lukker hende ind fra fold løber hun "igennem" mig og har igen læst det er et tegn på hun ikke respektere mig..
Prøvede på at lave den tillids øvelse der hedder følg mig idag med hende.. Men tror hun er for lille endnu til at lave den da hun bare stod stille i et hjørne af ridebanen "vi havde hegnet ridebanen ind til 11x11 meter" Så ville ikke drive hende rundt som en galning. Og vil gerne vinde hendes respekt da jeg ikke har lyst til at hive og slide sådan i min hest for at få den til at stå stille..
Håber meget i kan hjælpe mig og i må meget gerne rette mig hvis jeg har sagt noget være sluder.. Da jeg stadig er meget nybegynder hvad heste angår.. Og jeg er her for at lære og vil kun min hest det bedste og intet mindre..
Mvh Casper
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Du kan ikke blive førehest for hesten - den vil aldrig se dig som en hest og efter min mening heller aldrig som en leder da det kræver den kan tænke mere kreativ end hvad den kan.
Men de ting du snakker om der handler det egentligt bare om at dig og hesten forstår hinandens signaler. Du skal lære at forstå hvad din pige prøver at fortælle dig og hun skal lære dine signaler og kende.
Når hun stadig er føl er der massere af tid til opdragelse og at lære dine signaler og kende. Når hun kender dem, så opføre hun sig også pænt.
Lige nu er hun nok usikker på hvad der er rigtigt og forkert også er det svært at vide hvad man skal.
Efter min mening kan heste heller ikke mangle respekt for os, det kræver større hjerne end de har. Respekt er et ord vi mennesker bruger, ikke et de kender.
De ting du nævner handler ikke om mangel på respekt men at hesten skal lære hvad der er rigtigt og forkert - har den aldrig fået det afvide så er det klart den ikke aner hvad den skal gøre og ikke må gøre.
Øvelsen du beskriver på banen kan nemt være at hesten ikke anede hvad du ville have hende til. Det kan også være hun ikke syntes du var super intressant.
Det kan du fx. bruge godbidder og belønne hende for at gå efter dig og gøre det.
Håber du kan bruge det
feb 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 46
Det er lige sådan noget jeg har brug for at høre for det giver jo en del mere mening end det jeg selv gik og troede og selvf er hun jo lille og ved ikke hvad der er rigtig og forkert endnu.. Har også selv tænkt på om det var for tidlig at kræve alt for meget af hende hun har jo kun været her i 5 dage og er jo stadig en lille en
Jeg tror at jeg selv lige skal tage en dyb indånding også bare have det sjovt sammen med hende i noget tid endnu og lære hende bedre at kende..
Er glad for at jeg kan skrive her inde og få svar fra folk der ved mere end jeg gør.. Så jeg kan gøre det rigtig fra starten
Mange tak Mvh Casper
sep 2007
Jeg ville hvis jeg var dig træne nogle basis ting som fx: stop, bak, dreje og frem. Altså basiskomandoer der er nyttige at have på tur og generelt.
Også ville jeg gå på tur med hende og træne dem der også. Fx. gå 20 skridt og stop, ikke gå frem før du beder hende om det, gør hun så bak. Husk at ros ved at slippe presset i tovet, det er hestens ros.
Ture er også en god ting så hun får hørt nogle lyde og set nogle nye ting, oplevet noget! Des mere en hest har set, des mere rolig og mindre nervøs er den..
Så ville jeg måske en gang imellem træne for sjov med at gå over bomme, over plastic og andre ting der kan være farlige
maj 2008
Følger: 47 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 206 Svar: 1.294
Lær hende start - stop osv.
Fx. kan du lære hende at når du stopper - stopper hun.
når du går frem - går hun frem.
Når du bakker - bakker hun.
Du kan enten vælge at hun må gå ved siden af dig, eller bag ved dig - er op til hvad du føler dig tryk ved.
Men hvis nu vi siger at hun går får langt frem, når du laver stopøvelsen med hende, rusker (stille!) du i træktovet indtil hun bakker (hvis hun ikke fatter det, går du op foran hende og bakker hende, hen hvor du vil have hende.
Sådan bliver du ved, du må gerne bruge stemmen, men brug ikke stemmen til at hidse dig op.
Vis overfor hende at du er føren - ved at have et afslappet og lederagtigt kropsprog (men må aldrig blive på den dominase måde!)
Ved at have et afslappet adfærd og kropsprog vil hesten føle dig interessant.
Du kan også have hende fri på banen og stille sætte dig ned en 3 meter for hende, bare sid på hug og se afslappet ud, så kommer ud sikkert hen til dig Og det vil jeg anbefale at man gør hvergang inden man begynder at træne!
Så lige så snart man går ud på banen, sætter man hesten fri - sætter sig på hug og venter - når hesten er kommet hen til en = beløning og træning
maj 2008
maj 2008
sep 2007
» SRL - Modgang gør båndet stærkere. - Øveslen med at sidde på hug virker på nysgerrige heste som føl, men ikke 30årige ligeglade heste xD
feb 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 46
Det er dejlig med alt det input.. Jeg kan godt se jeg skal læse en del mere og øve mig noget mere.. Jeg kan jo sagtens tænke "dumme dyr" når hun ikke lige gør som jeg har tænkt mig. Men jeg skal til at lære og tænke ud over det og lige som lære at hun ikke ved hvad det betyder når jeg siger stå, gå osv.. Men jeg vil helt klart prøve det med at ruske lige så stille i træk torvet når hun går for langt..
I må endelig komme med mere input hvis i har noget.. Vil gerne lære så meget som overhovedet mulig.. Vil jo bare Gazella det bedste
Mvh Casper
sep 2007
Hvis du kan beskrive nogle deciderede problemere nærmere, så er det lettere at hjælpe
Men en ting skal du nu vide - hesten prøver ikke at være fræk, dum, stædig eller snyde dig med vilje. Sådan kan de ikke tænke.
Men de kan sagtens forstå bjælle af hvad du vil have den vil, den kan have lært dårlige vaner af dig ( manglende konsekvens ) og den kan være styret af instinkter og smerter.
maj 2008
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Det handler om at i kan arbejde SAMMEN
Jeg mangler såmænd også en masse respekt fra min kære pony. Men det kommer og det tager tid!
Min holdning er at man skal gøre det så naturligt som overhovedet muligt for hesten.
Og det naturlige for hesten er at få skæld ud af en af flokkens øvrige.
Så når han går noget som er uacceptabelt, som at skubbe f.eks, så "dasker" jeg lige til ham med min albue ind i siden på ham. Det er naturligt for ham, da den øvrige i flokken oftest ville bide ved noget den ikke ville finde sig i
dec 2008
Aram skulle man også slide ved det første stykke tid.
Og her lærte min mor "Lastbil øvelsen."
Du skal tænke VIRKELIG dybt, at nu kommer der en lastbil, flytter vi os ikke så dør vi! Når du tænker det så sender den kroppen en reaktion som også påvirker stemmen. Så når du tænker det skal du samtidig sige GÅ! til hesten. Ikke højt med BESTEMT.
For kroppens "reaktion" og stemmens "reaktion" gør at hesten opfatter det bedre "Okay, nu må vi gå!!"
dec 2008
feb 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 101 Svar: 2.874
Et ordsprog jeg bruger meget:
Don't walk in front of me, I may not follow.
Don't walk behind me, I may not lead.
Just walk beside me, as my friend.
- The horse preferes friendship over violence.
- Anna Sofie Rex Elmgreen - AS
Det virker for mig og Martell Det er så også hans anden part der har sagt det, og så har det bredt sig over resten af HG
- Men prøv at gøre dine signaler tydelige. Og så i stedet for at læse om HMS, så læs om hesteadfærd og hesteforståelse, sådan så du kender grunden til hvorfor HMS fungerer som det gør. Det gør det nemlig meget nemmere at tilpasse øvelserne til ens hest
- Isabella
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 696
Noget jeg syntes virker godt er at forberede hesten. Den er et stort dyr og det er meget at forlange at den stopper fra sekund til sekund.
Jeg tror også det er det der ligger i at tænke at nu SKAL vi stoppe, så din krop er med.
Det gør du ved først sige stop eller pruuh, hvad du nu mener skal værer dit signal til stop, det kan også være et let hiv i rebet ind under hestens hoved, så gør du det at du løfter dine skuldre og albuer (det er et kraftigt signal som kan gøres mindre senere for så at forsvinde når hesten reagerer på lyden) du spænder op i din krop, som var der fare på færde, løfter armenene og singer evt rebet ind foran hesten (vær forsigtig, hun skal stoppe, ikke skræmmes)
Hun skal lige tænke "hov hvor er der fare?"
når hun er stoppet, så trækker du vejret dybt i maven, sænker skuldrene og armene og trasker frem
hesten lærer at du ser selv usynlige farer, det vil sige hvis der er en stor traktor kan du reagere på afstand, INDEN hun bliver bange og så kan du bruge dit signal om at du HAR styr på tingene og at nu går vi roligt frem uden at være bange, DU har styr på det, og traske roligt videre
Dét mener jeg faktisk er respekt og lederskab, og tillid
Kh Pernille
Bliv førehest for mit føl..?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside