TR Stange vs. EE-Bid {{forumTopicSubject}}
<b>EE-trensebid:</b>
(link fjernet)
<b>Topreiter Stange:</b>
(link fjernet)
Jeg står og skal vælge et nyt bid til Skotti. Det HS 3 delt aurigan bid han pt. går med, syntes jeg ikke helt fungere optimals for os og da vi har brug for at lidt anderledes bidher i vores tölt-træningsfase, vil jeg spørge jer hvilket et af de to ovennævnte, I syntes er det bedste?
Jeg syntes selv EE bidet ser rigtig lækkert ud med sn form, men på den anden side har jeg også læst mig frem til at Stange bidet skulle være godt, både fordi det har muffe-effekt, fordi det ligger roligt i munden på hesten og så fordi det ikke fylder særlig meget.
Hvad siger I?
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 55
Så det vil jeg varmt anbefale
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Har kigget på myler bidene, og de ser bestemt også gode ud! Det eneste er bare, at skal man ikke købe et nyt for hver gang man "stiger et niveau"? For så bliver det jo temmelig dyrt xD
dec 2006
Jeg har totalt forelsket mig i det bid!
Nøj, det både lyder lækkert, men ser også dejligt ud!
mar 2008
Følger: 108 Følgere: 114 Heste: 4 Emner: 194 Svar: 2.106
Nu snakker jeg rigtig meget med Elli som jo har lavet det, og jeg lover dig, jeg og nogle andre har fået SÅ meget skæld ud for at bruge det som træningsbid . Han siger det er et stævnebid man kun bruger en gang imellem, og når hesten er super god i munden . Man må og kan ikke korrigere med det bid . Det er et utrolig skarpt bid og jeg kender flere (inkl mig selv) hvis heste har fået store sår og rifter i munden, fordi det netop er brugt i træning til a korrigere med .
Elli har bare lissom glemt a sætte en "beskrivelse" på bidet . Men bare et godt råd, eftersom jeg har det fra "opfinderen" ham selv .
Jo bidet er godt i starten, hesten skummer og den er blød, men det fordi det er så skarpt . Bruger du det til daglig, bliver hesten dum og kedelig i munden . Så iflg. Elli er det ikke et "alm" bid du bare bruger som et helt alm. tre-delt
okt 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 82 Svar: 559
Når jeg får råd skal jeg have et stangebid til Ási - så jeg kan desværre ikke hjælpe så meget, andet end at sige at jeg 'har' begge! ;D
dec 2007
Følger: 39 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 105
Kan ikke forstår du skriver det... når alle andre sælger det til alm. brug... hvorfor er det så lige det ikke står nogle steder???
mar 2008
Så er ikke noget jeg finder på!
okt 2006
mar 2008
okt 2006
mar 2008
Ved ik om det er for a beskytte sig selv, fordi flere har haft problemer med sår i munden, at det er så er sådan en undskyldning, men lyder jo relevant nok, eftersom bidet er rigtig skarpt
dec 2007
okt 2006
Jeg skal i hvertfald ikke have en hest der bliver døv i munden pga et bid. Han skal ikke blive sværere at styre end han i forvejen er.. xD
dec 2007
Hvad bid bruger du så isted for????
okt 2006
mar 2008
Karina, jeg bruger enten et todelt, et jeg købte i Lifland på Island, ret enkelt, eller et sort tredelt, enten med kobberrulle på midten, eller uden . Min hoppe er ik nær så lækker på dem som på EE bidet, men vil ik risikere hun får store sår i munden igen
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 117 Svar: 1.396
Nogen der kan forklare hvad der lige gør at det bid er SÅ meget mere forskelligt fra andre tredelte bid? Hvorfor det præcis skulle være SÅ meget skarpere, som I siger end andre tredelte bid, som ellers antages at være relativt "blide" bid.
dec 2007
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 55
Men synes da også det er lidt dårligt af Elli, at han så ikke lige er kommet med en forklaring på biddet, så man ikke bruger vildt mange penge på et bid, og så kan man ikke bruge det, da hesten får sår i munden.
mar 2008
Men ja ikke skide gennemtænkt a Elli
Hmm Salli, det har bare nogle skarpe kanter, det ser enormt lækkert ud, men kanterne er skarpe, istedet for a være runde finde og bløde . Man kan også lidt fornemme a det ligger lidt skarpt i munden .
Hmm Karina, jeg prøver lige a se om jeg kan finde dem :o)
maj 2007
Cecilie det er slet heller ikke fordi jeg betvivler at Elli har sagt det til sig du fortæller. Men synes bare ikek rigtig jeg kan se nogen sammenhæng
mar 2008
(link fjernet)
det andet her bruger jeg indimellem på min hoppe, hun er glad for jeg skifter mellem de tre her, men er til tider mega god på det her
(link fjernet)
det her bruger jeg mest :o)
(link fjernet)
Skifter mellem de tre bid her på mine heste og det er dem jeg er gladest for a bruge :o)
mar 2008
jeg tænker på Elli's bid, det har rimelig skarpe kanter ifht. alm trensebid, f.eks nogle a dem jeg lige har nævnt . prøv a sammenlign de to her :
(link fjernet)
og se på nogle a kanterne ved Elli's bid
(link fjernet)
maj 2007
Det skulle jo netop ligge mere ergonomisk i hestens mund netop grundet buerne og samtidig give tungefrihed uden at give en knold op i hestens gane.
Jeg kan lige tilføje at jeg også selv rider med det og ingen problemer har haft. Skifter dog mellem det og et alm. tredelt i sweet iron med kobberringe. Men det er ikke grundet biddet med grundet forskellgie trenser (man er vel en ponyrytter indeni )
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 270
- Jeg kigger efter et ny tre-delt bid.
Kan du forklare hvad der er meningen med det Sweet Iron bid, for det ser lækkert ud!
(link fjernet)
okt 2006
Og ja selvfølgelig er der heste der har lettere ved at få sår i munden, men de får næsten sår i munden af hvilket som helst bid der kommer i munden på dem.
Dermed er det ikke sagt at jeg roser biddet til skyerne. Jeg synes at det lyder lettere foruroligende hvis det er et bid af den 'kaliber' og jeg vil da helt klart lede efter et andet bid til min hest. Men jeg vil også sige at min hest går SUPER på det, men jeg har så heller aldrig nogensinde givet en hest (om jeg så har redet 10 forskellige) et sår i munden..
dec 2006
Jeg var lige ved at købe et EE-bid her forleden, så det er jeg godt nok glad for at høre nu, så jeg ikke køber det senere hen.
Efter at have hørt jeres meninger, tror jeg egentlig at jeg vil droppe TR Stange idéen igen.. For jeg kan mærke at jeg er ved at forsvinde en lille smule væk fra mit oprindelige 'guldkorn', nemlig at alle mine heste skal kunne rides blødt med alm. trensebid. Jeg søger udelukkende nyt bid fordi jeg ikke syntes de to bid Skotti og jeg skifter imellem er specielt fantastiske.
Hvad synes I om dette her:
http://www.westernoutfitter.dk/product.asp?product=6279
Prisen er dyr, men jeg syntes det lyder genialt i beskrivelsen, og ser faktisk også rigtig lækkert ud.
dec 2007
Nu har jeg også brugt det på min, der er ingen ting at se i munden...
okt 2006
Somsagt vidste jeg ikke at bidet havde denne effekt som er yder skræmmende. Nu har det fungere upåklageligt på Jarpur, men jeg vil da helt sikkert lede efter et nyt bid til ham.
Ellers er Topreiter stange meget omdiskuteret på Joras debatforum, hvor rigtig mange dødelig er meget glad for det (og dermed mener jeg dem der også bare rider for sjov )
TR Stange vs. EE-Bid
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside