{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Elektrolytter eller fodersalt? {{forumTopicSubject}}

Hvad er forskellen bortset fra prisen?

Blue Hors Elektrolyt Basic 1 kg. kr. 89,-

Land og fritid Fodersalt 25kg kr 60-

Er jo en kæmpe pris forskel, men er svært at gennemskue om det bare er et kendt mærke, man betaler for ved eks. Bluehorse?

Eller om der er forskel på Elektrolytter og fodersalt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektrolytter eller fodersalt?
  • #1   22. feb 2011 følger lige med her smiley

• #2   22. feb 2011 følger også lige med.. spændt på svaret... har aldrig hørt om foder salt...så dejligt at vide

• #4   22. feb 2011 Kan det passe at elektrolytter er sammensat af flere forskellige salte?
    Ved jeg ikke om fodersalt er?
    Men har læst i alm. køkkensalt er der jod, og det har hesten vist ikke godt af, ved dog ikke hvad det gør?

• #6   22. feb 2011 Okay : )

• #9   22. feb 2011 Ida glæder mig at høre, at i fandt ud af hvad der var galt : )
    Dejligt han passer med vitaminer, og er begyndt at tage på også : )
    Er så frustrende når ens hest ikke trives som den skal.

• #11   23. feb 2011 Ja det kunne jeg forestille mig : )

• #12   23. feb 2011 Hestens vigtigste elektrolytter er natrium, kalium, calcium, magnesium og klorid. Elektrolytters væsentligste funktion er at medvirke til opretholdelse af hestens væskebalance, styre mange af kroppens enzymprocesser og indgå i nerver og musklers elektriske signaler.

Når hesten sveder ved hårdt træning eller i stressede situationer er det natrium og klorid den mister mest af. Natrium og klorid spiller altså en speciel rolle i væskebalancen.

Salt indeholder jo natriumklorid, så mon ikke det er lige så godt som elektrolytter??

• #13   27. okt 2011 Tine K
    Har du fundet ud om der er nogen forskel på alm fodersalt og elektrolytter?
    Jeg går nemlig og kigger lidt på salt til min dreng da han ikke bruger sin saltsten og er bange for at han er i underskud.

• #15   28. okt 2011 Ja det er også det jeg har læst mig frem til. Men hvordan ved man om de har brug for det eller ej?
    Min vallak har saltsten men jeg har aldrig set ham bruge den de 2 år jeg har haft ham. Han har så stået stille indtil for 3 mnd siden og nu rider vi 4-6 gange om ugen og han sveder en del og jeg bliver desværre nødt til at klippe ham.

Burde ham ikke være dækket med salt/elektrolytter i sin foderplan?
    Jeg syns det er unødigvendigt at købe de dyre elektrolytter hvis han kun har behov for alm fodersalt. Det er jo en væsentlig prisforskel.

• #17   28. okt 2011 Ja jeg har altid troet at de selv kunde regulere det og som du skriver hvis de får et godt fuldfoder burde de være dækket ind. Min får så ikke fuldfoder men travo sport i ren vitaminpiller. Nu har jeg prøvet at læse indholdssæddel og som jeg kan læse mig frem til er der ingen salte eller elektrolytter i pillerne og nu når han ikke bruger sin saltsten tænker jeg at han er i underskud. 

Jeg har læst lidt om elektrolytter og der står at det kan forårsage nedsat muskel og nervefunktion og mælkesyre balancen.
    Og da kommer jeg til at tænke pga min dreng er øm i hans muskler. Han får regelmessig massage og hun siger at han er blevet bedre. Det skal lige sies at han er tjekket i hoved og røv af flere forskellige dyrlæger og ingen af dem kunde finde noget galt. 

Det vigtigte for mig er hestens velvære og sundhed og nu når jeg træner så meget som jeg gør og er det vigtigt for mig at min hest har det han har brug for smiley

• #19   30. okt 2011 Mine får fodersalt 25kg. for 65kr. og når de så har været redet giver jeg elektrolytter

• #20   30. okt 2011 Tine K
    Får de fodersalt hver dag eller blander du det i hver aften når du ved om du kommer til at ride eller ej?
    Jeg blander nemlig foder til flere dage også er det jo nemt og give en skefuld i samtidig når jeg blander alligevel end at skulle give det hver dag.

Hvor meget giver du af fodersalt? Altså i gram?

• #21   31. okt 2011 Min Belgier får
    15g. fodersalt om dagen, da det ikke er i hendes fibrepiller og travo e, så passer det ifølge mit foderprogram.
    Det blander jeg bare når jeg laver aftensmad til hende, har jeg været ude og ride , og hun sveder, får hun ca. 30 g. elektrolytter istedet.

Men vil til at give TM raket sammen med fibrepillerne, så er hun dækket ind med natrium(salt). og vil så kun få elektrolytter, når hun er blevet redet.

hvad fodre du med?

Jeg havde kiropraktor ude til min shire, hun anbefalede , at jeg gav elektrolytter, når han havde været redet.

Taget fra sundhest.dk foderprogram:

Natrium (Na) Nødvendig for opretholdelse af væskebalancen. Ved mangel: Nedsat ædelyst, uoplagthed, vægttab og lavt blodtryk.

Heste bør altid have adgang til sliksten pga. opretholde saltbalancen, også når de går på græs. I en liter sved er der 8 g salt. 1 ridetime = 5 liter sved.

• #22   31. okt 2011 Mine får Travo Sport, lucerne og ølgær. Er lige startet op på fiberpiller til min vallak også får han lidt musli som nok er mest for min egen skyld smiley Men har så prøvet at vælge et med nogle lækre ting i som kogte hørfrø, omega 3 og 6 fedtsyrer, gærkultur og ikke mindst lavt stivelsesindhold. Han får så ikke andet en 250 gram daglig af det. 

Har ellers fået tjekket foderplan jævnlig men efter jeg flyttet staldplads og foder er den ikke blevet tjekket. Men han har behov for mere foder nu da han bliver redet 4-6 gange om ugen hvor han intet lavet før.
    Han har været redet i 2 mnd nu og sveder end del ved ridning og nu når han ikke bruger sin saltsten får han jo ikke dækket sit behov som jeg kan se det men er ret grøn på de beregninger.

Jeg syns foder er ret interessant men svært at finde rundt i. Jeg vil helst bruge det bedste foder til mine heste men det er jo smag og behag hvad man syns er godt og skidt.

Men som du skriver med saltindhold taber de ret meget hvis man rider 1 time hver dag. Og min burde jo være langt i underskud hvis jeg kigger på din beregning nu hvor han næsten har været redet hver dag i 2 mnd smiley

• #23   1. nov 2011 send mig pb. med oplysninger : )
    Race
    alder
    Hvilket produkterr du bruger
    hvor meget ridning hver dag, samt hvilket tempo
    kvaliten på dit hø/wrap samt mængde

Kommentér på:
Elektrolytter eller fodersalt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce