26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Folingsalarm ? {{forumTopicSubject}}
For det første: Hvis ikke emnet hører til i gruppen må i lige skrive, men jeg vidste ikke helt hvor ellers jeg kunne høre nogle folk, som sikkert har en masse erfaring på området !!
Jeg har en hoppe som er sat til at fole her sidst i marts / først i april - lige nu går hun i løsdrift, men vi skal lige have lavet os en midlertidig boks hun kan være i om natten de sidste par uger op til folingen
Jeg har så gået og tænkt meget over hvad jeg som ejer skal gøre op til folingen - altså, hvordan jeg skal holde øje med hende. Der hvor jeg havde hesten opstaldet før skal de også have føl. De har så tænkt sig at stå op cirka en gang i timen og se til hoppen - men jeg går jo i skole, og det vil ødelægge min undervisning totalt de sidste par uger jo - desuden mener jeg heller ikke ligefrem at man tilgodeser hesten på den bedste måde? De får jo ikke rigtigt ro hvis man kommer vadende hver anden eller hver time for at se til dem :s
Så er der mange som bruger kamera - men samme problem: jeg skal jo være vågen hele tiden så. Hvis det smarteste er, at jeg holder så øje med hesten på dén måde, er det selvfølgelig det jeg gør - men det skal jo helst ikke gå alt for meget ud over mit skolearbejde... Desuden må sådan et kamera være temmelig dyrt
Så jeg tænker folingsalarm?
- Hvad er jeres erfaringer med disse? Er de meget præcise og er det overhovedet en god løsning?
- Jeg vil gøre hvad som helst for at se føllet blive født og sikre mig, at både mor og føl kommer godt igennem det hele, så det betyder ret meget for mig, at hvis vi går ud og ofrer så mange penge på noget, ja så skal det altså også virke...
Desuden vil jeg meget gerne høre hvordan den egentligt virker og hvordan den "tilkalder" en når folingen går i gang.
Er der nogle steder man kan leje dem og hvad er cirkaprisen (bor på Østjylland - så det skal helst være i nærheden:)) ?
Hvad koster det at købe en selv (bare sådan man lige kan overveje det med hvis det er dyrt at leje dem)?
Andet jeg bør vide? - Måske noget du personligt synes er mere fornuftigt end en folingsalarm?
Håber i gider bruge lidt tid på at hjælpe - jeg synes ikke rigtigt jeg kunne finde nogle emner som gav mig de svar jeg gerne ville have og jeg kan bedre lide at høre folks erfaringer end bare at kigge på en hjemmeside med tingene, da disse sider sjældent belyser sagen fra en negativ side (selvfølgelig - de skal jo også tjene penge på deres produkt :b)
Knus Frederikke !
dec 2007
Følger: 92 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 263
Hjemme hos os bruger vi både kamera og folingsalarm. Men inden vi fik sat kamera op, var det kun folingsalarm.
De virker udemærket. Dem vi har virker på den måde at de spændes på ligesom en gjord, og så sidder der en antenne øverst. Når denne antenne kommer ned og ligger vandret så er der en alarm der bipper. (Alarmen er sat til inde hos dig selv)
Den eneste ting der ikke er så god ved dem, er hvis hesten f.eks bare godt kan lide at sove helt fladt, da den jo vil alarmere her. Men hellere kigge en ekstra gang.
Og også hvis hoppen foler stående eller ikke ligger sig vandret (Hvilket jeg tror er ret sjældent)
Vi har i hvert fald kun haft gode erfaringer med dem Jeg er ikke helt sikker på hvor du kan leje eller købe sådan en.
Hvis du ikke kan finde dem nogensteder, så skriv til mig - så kan det være jeg kan finde ud af noget med at du må leje vores.. Men skal jo lige se om det kommer til at passe da vi også har seks hopper der skal have føl i år
Camilla
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Men jeg vil søge lidt videre og se om jeg kan lege / købe en et sted
dec 2007
Følger: 92 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 263
Men held og lykke med føllet og folingen
apr 2008
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 55 Svar: 194
apr 2008
Dejligt og vide at man ikke er den eneste (og hvis du falder over et sted man kan lege / købe så må du endelig også smide et link :b)
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 55 Svar: 194
apr 2008
Mange tak og i lige måde !
jun 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 221 Svar: 729
ville gerne ha folealarm... men har ikke råd...
den koster de der 400-500 pr uge... og hun kan jio nemt gå en uge eller to over...og udover det skal den reseveret ( og dep der ofte koster 1000-1500) og så tænkte jeg... ved jo ikke om hun foler til tiden og derfor svært at resevere den... hva nu hvis hun går over tid og jeg kun har reseveret den i en uge og en anden skal bruge den osv... så det droppede jeg igen... købte en babyalarm med kamera med inrfarød til billige penge over nettet...så nu kan jeg holde øje med hende i boksen hele tiden :O)
apr 2008
Vi har lejet en folingsalarm ugen op til foling og ugen efter termin - og så håber jeg bare at følle kommer til tiden.
Men min underviser luftede også lige idéen om, at vi kunne købe et web-cam med infrarød(tror jeg det hedder, når man kan se i mørke..?) og så havde hun en eller anden fix idé til hvordan vi kunne sætte det op (IT-freak xD) - desværre kom hun først med foreslaget efter vi havde lejet folingsalarmen :S
Men mange tak for svar - hvis jeg en dag skal have føl i stalden igen vil jeg helt klart huske på dén ide, for det er da noget billigere !
jun 2008
jeg har givet 200kr for skærm og kamera.. ( brugt selvfølgelig... virker lige som det skal). og der er 90 meter rækkevide
så ja man må sige det er noget billigere.. da det jo er mit nu og kan bruges igen og igen...
der er jo så bare det ved det at man selv skal holde øje... men det gør jeg som sagt ved at holde øje med hende .. hendes opførsel og yver :O)
ved man faktisk også kan køre et kamere med infrarød men forbinder til ens mobil... og når der så er bevægelse så ringer den til en eller sendes mms af hvad der sker ( det er rigtigt til overvågning af en hus osv...men det vuille jo også kunne du...selv om man nok ville få en mms hver gang hun så bevægede sig)
og det kstede visk kun 500 eller lign :O)
apr 2008
Jeg har snakket med hendes gamle ejer om, hvordan hun har været de andre to gange hun har folet og går allerede og holder skarpt øje med hende, så det er vist bare at vente og håbe på, at følle kommer i en af de uger vi har folingsalarmen lejet
jun 2008
glæder mig til at høre når det er overstået og se billeder
apr 2008
Jeg glæder mig godt nok også - håber bare ikke der kommer et føl dumpende midt i mine terminsprøver, men det bliver godt nok spændende
Folingsalarm ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside